MIKSI muuten esim.lapsettomat ja jopa miehet kysyy "IMETÄTKÖ"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja weeeweee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

weeeweee

Vieras
Esikoisen vauva-aikana jotkut sedät ja miehen tädin miehetkin saattoi kysyä että imetänkö. Ja lapsettomat ystäväni. Kysymyksiä riitti siihen asti kun lapsi täytti vuoden.

MIKSI se kiinnostaa tuntemattomia? Minusta kysymys on tosi henkilökohtainen, ja kun itselläni oli ongelmia imetyksen kanssa, niin kyllä ärsytti selitellä asiaa kaikille. MIstä johtuu että ihmiset kyselee tuota noin vaan sellaisiltakin joita ei tunne?

Minulta ei kyllä jostain syystä kukaan kysynyt tuollaista. Totta kai asiasta käytiin keskustelua muiden äitien kanssa, mutta ei siitä kukaan koskaan utelemaan tullut. Ehkä minulla on niin fiksu kaveri- ja tuttavapiiri.=)

Jotain ihme uteliaisuutta se on.

Minusta se on ihan henkilökohtainen asia, mitä nyt ehkä neuvolan väelle kuuluu. Pahimmillaan minulta kyseli joku täysin tuntematon mies kauppamatkalla tuota. Samaten naapuruston mummelit utelivat aina. Minusta se ei kenellekkään noista kuulu, vaikka imetys ei tuottanut ongelmia ja yli vuoden vanhoiksi olen lapseni imettänyt.

En vain ymmärrä, mitä päätelmiä siitä sitten tehdään ja miksi se kiinnostaa. Ja etenkin koen sen oudoksi jos kysyjällä ei ole edes omia lapsia. Ja miten yleensäkään tuota kehdataan kysyä... Itse kehtaisin kysyä joltain läheiseltä ystävältä mutta ei tulisi mieleen udella asiaa erikseen.

Munkin mielestä outoa, etenkin kun miehen 60v sukulaismies kysyi multa "juoko vauvasi vielä tissimaitoa" en tiedä miksi mutta se tuntui kyllä tosi omituiselta, vastasin kyllä reippaasti että ei, enkä jäänyt vaivaantuneen näköseksi mutta olin oikeasti vähän vaivaantunut. :D
Kavereiden suusta joilla itsekin lapsia ei jokseenkaan tunnu kummalliselta, puhutaan siitä muutenkin joskus...

Seuraavalla kerralla vastaan että "En, odotatko tissien näyttöä vai?" Katotaan kuka on vaivaantunut :D:D

Kaksoseni syntyivät erittäin pieninä keskosina. Pumppasin heille kolme kuukatta maitoa, sitten kävi liian raskaaksi. Lapset olivat 10 viikon ikäisiä, kun ekan kerran voitiin kokeilla tuttipulloa/ imetystä. Minulle imetys oli lasten ollessa pieniä arka paikka, joka kerta kun sitä kysyttiin teki mieli alkaa itkeä ja tintata kysyjää.
Enhän minäkään kysele vierailta ihmisiltä heidän vaihdevuositaan yms.
Lasten kasvaessa ohitin kysymyksen vastamalla, että lapset syövät jo soseita.

Munkin mielestä outoa, etenkin kun miehen 60v sukulaismies kysyi multa "juoko vauvasi vielä tissimaitoa" en tiedä miksi mutta se tuntui kyllä tosi omituiselta, vastasin kyllä reippaasti että ei, enkä jäänyt vaivaantuneen näköseksi mutta olin oikeasti vähän vaivaantunut. :D
Kavereiden suusta joilla itsekin lapsia ei jokseenkaan tunnu kummalliselta, puhutaan siitä muutenkin joskus...

Seuraavalla kerralla vastaan että "En, odotatko tissien näyttöä vai?" Katotaan kuka on vaivaantunut :D:D

Tiiru, imetatko?

Mulla ovat imetykset sujuneet helposti, mutta toi utelu on silti ärsyttänyt suunnattomasti. Samoin "riittääkö maito?" -tenttaus on ihan käsittämätöntä törppöyttä. Miksei sit samalla kysytä vaikkapa suolen toiminnasta tai sitä, lirahtaako nauraessa?

Tai "miten synnytys meni"
Minä: "no ei ihan nappiin kun sektioon jouduin ja kokemus oli mitä oli"
"ahaa se ei siis mahtunut alapäästäsi"
Minä: "öh..thh..siis... ei se siitä joht..niin jooh just" :D

Mulla ovat imetykset sujuneet helposti, mutta toi utelu on silti ärsyttänyt suunnattomasti. Samoin "riittääkö maito?" -tenttaus on ihan käsittämätöntä törppöyttä. Miksei sit samalla kysytä vaikkapa suolen toiminnasta tai sitä, lirahtaako nauraessa?

Täytyy sanoa, että monesti on tehnyt mieli kysyä nuo vastakysymyksenä kysyksen esittäjälle :D

Luulisin, että kyse voi monesti olla siitä kunhan vain yritetään keksiä jotain jutun juurta, tuskin ihmisiä varsinkaan miehiä voisi vähempää kiinnostaa imettääkö joku vai ei.

Jos ne saa jotain kiksejä siitä :D no ei, mutta taitaa kuulua samaan kategoriaan "millos te alatte lapsia tekemään"-uteluiden kanssa. Monet, varsinkin vanhemmat ihmiset, tuntuu ajattelevan, että lapset ja kaikki siihen liittyvä on jotenkin yhteinen asia, josta jokaisen pitää kantaa huolta ja sen varjolla voi sitten kysyä mitä vaan ja hyvin henkilökohtaisiakin asioita.

Ehkä heitä ei oikeasti kiinnostakaan imetys sen enempää kuin vauvasi tai äitiytesi muutenkaan. Mutta ajattelevat että silti täytyy osoittaa jotain kiinnostusta tuoretta perhetapahtumaasi kohtaan ja jos ovat kuulleet/huomanneet imetyksen olevan paljon puhuttava aihe niin tarttuvat sitten siihen.

No kyllä mun on pakko myöntää, että arvotan ihmisiä tai ehkä enemmänkin äitiyttä hieman sen mukaan kuka on imettänyt ja kuka ei. Toki esim. pikkukeskosten äidit on asia erikseen, mut nämä tälläiset "kyl mä yritin mut maito vaan loppui ja korvikkeella kasvaa ihan hyviä lapsia" -äidit ei ole äitien arvoasteikossa mun silmissä kovin korkealla.

Koska on tosiasia, että se maito ei noin vaan lopu.

[QUOTE="Harmis";22970164]No kyllä mun on pakko myöntää, että arvotan ihmisiä tai ehkä enemmänkin äitiyttä hieman sen mukaan kuka on imettänyt ja kuka ei. Toki esim. pikkukeskosten äidit on asia erikseen, mut nämä tälläiset "kyl mä yritin mut maito vaan loppui ja korvikkeella kasvaa ihan hyviä lapsia" -äidit ei ole äitien arvoasteikossa mun silmissä kovin korkealla.

Koska on tosiasia, että se maito ei noin vaan lopu.[/QUOTE]

Eli jos on vaikka imettänyt sen minimisuosituksen 4kk niin ei vaan voi olla hyvä äiti? :O
Vaiko kokonaan imettämättä jättäneet ns. huvikseen?

Minä en uskaltaisi/kehtaisi kysyä muilta kuin aivan lähipiiriltä. Minunkin mielestäni nämä asiat kuuluvat niihin, ettei välttämättä kaikkien tarvitse tai pidä tietää. Toki kuten jo aiemmin joku kirjoitti, niin voi olla, että osa kysyy siksi, että ajattelee, että on "pakko" kysyä jotain vauvanhoidosta.

[QUOTE="Harmis";22970164]No kyllä mun on pakko myöntää, että arvotan ihmisiä tai ehkä enemmänkin äitiyttä hieman sen mukaan kuka on imettänyt ja kuka ei. Toki esim. pikkukeskosten äidit on asia erikseen, mut nämä tälläiset "kyl mä yritin mut maito vaan loppui ja korvikkeella kasvaa ihan hyviä lapsia" -äidit ei ole äitien arvoasteikossa mun silmissä kovin korkealla.

Koska on tosiasia, että se maito ei noin vaan lopu.[/QUOTE]

No mitä sä teet tällä äitien arvoasteikolla joka on sun omassa päässä? Et halua jutella enää sellaisten kanssa jotka on siellä arvoasteikon häntäpäässä? Tunnet jotain säälittävää ylemmyyttä kun itse olet imettänyt?

Yhteistyössä