Parjäänkö 2000 € omakotitalossa 3 lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai kamala, minä asun omakotitalossa, josta lainaa vajaa 115000 euroa ja lyhennys korkoineen 540 euroa kuussa ja nettotulot siinä vajaa 2000 euroa, ja ihan hyvin tällä hetkellä ainakin pärjätään, vaikka mulla nyt tulot jopa hieman laskivat.
Mulla tosin on auto, mutta siitä ei tällä hetkellä ole muita kuluja kuin bensa ja autolla ajan vain pakolliset.

[QUOTE="shihtzu";22968115]Ai kamala, minä asun omakotitalossa, josta lainaa vajaa 115000 euroa ja lyhennys korkoineen 540 euroa kuussa ja nettotulot siinä vajaa 2000 euroa, ja ihan hyvin tällä hetkellä ainakin pärjätään, vaikka mulla nyt tulot jopa hieman laskivat.
Mulla tosin on auto, mutta siitä ei tällä hetkellä ole muita kuluja kuin bensa ja autolla ajan vain pakolliset.[/QUOTE]

Onko sulla elätettäviä? Satko tukea muualta esim. isovanhemmat ostaa lapsille vaatteita yms?

Se ei mee yks yhteen nää vertailut koskaan, vain suuntaa antavia.

Onko sulla elätettäviä? Satko tukea muualta esim. isovanhemmat ostaa lapsille vaatteita yms?

Se ei mee yks yhteen nää vertailut koskaan, vain suuntaa antavia.

2 lasta on, jotka tosin vielä reippaasti alle kouluiän. Vaatteita ei ole vielä tarvinnut juurikaan uutena ostella, kun kavereilta olen saanut ostettua halvalla ja tuo vauva perii isoveljensä vaatteita.
Mulla on onneksi hyvä tukiverkosto, joka auttaa jos sellainen tilanne tulee, mutta toivottavasti ei tulekaan.

Sitähän just tarkotan, 2000 luvulla rakennettu 300 000 arvonen talo, en usko että ap:n tuloilla vielä kokonaan maksettu, ja miehelle kuitenkin pitää siitä maksaa 150 000 euroa jos haluaa lunastaa hänen puoliskon, eli eiköhän lainaa olisi reippaast yli 200 000 euroa todellisuudessa!

Eihän se tarkoita, että jos talo on jonkun summan arvoinen, että lainaa olisi otettu kyseisen summan verran. Voihan olla että lainaa on jäljellä enää reilu 100 000 tai se 200 000 josta puolet on miehen, kun ap ostaa miehen ulos talosta hän maksaa miehelle todellisen arvon mukaan puolet eli 150 000, eikä vain lainasta puolia :) Lisäksi ap:n ei tarvitse maksaa miehensä laina osuutta vaan mies kuittaa omat lainansa pois saaduilla rahoilla. Ymmärrätkö vain väännetäänkö rautalangasta :)

[QUOTE="höh";22968248]Eihän se tarkoita, että jos talo on jonkun summan arvoinen, että lainaa olisi otettu kyseisen summan verran. Voihan olla että lainaa on jäljellä enää reilu 100 000 tai se 200 000 josta puolet on miehen, kun ap ostaa miehen ulos talosta hän maksaa miehelle todellisen arvon mukaan puolet eli 150 000, eikä vain lainasta puolia :) Lisäksi ap:n ei tarvitse maksaa miehensä laina osuutta vaan mies kuittaa omat lainansa pois saaduilla rahoilla. Ymmärrätkö vain väännetäänkö rautalangasta :)[/QUOTE]

Meillä esim. minä en maksanut senttiäkään miehelle talosta, kun talon arvo on tällä hetkellä aikalailla se mitä lainaa oli jäljellä.

Erossa menee niin että talon arvo arvioidaan ammatti-ihmisellä, siitä arviosta lasketaan velat pois. Puolet velattomasta hinnasta on sen joka jää taloon maksettava tasinkona.
Paljonko sinulle ap jää lainaa kun lasket yhteensä tasingon summan ja jäljellä olevan lainan? Onko se se 150 000?

Nuo ns. vanhemmat omakotitalot ovat yksinäisellä naisihmiselle aikamoisia "pommeja". vaikka ne olisikin rempattu niin silti niissä ei tiedä mitä seinien sisältä löytyy. Mitään en osaa korjata jos jossain putket tai katto vuotaa ja en uskaltaisi ottaa riskiä että joutuisin ojasta alikkoon. Tässä ei tule remontti tarvetta lähiaikoina ja jos tän myyn niin vaihtoehto on rivari tms. missä korjaus vastuu ei ole yksin minulla.

Mistä tiedät ettei siinä ole mitään korjaustarvetta lähiaikoina? Eli sun budjetti ei kaadu, jos joudut tilaamaan putkarin vaihtamaan kylppärin vesihanan tai joku katkaisija vaatii sähkäriä. Salaojat ovat tukkeutuneet ja huomaat sen ensi kesän rankkasateissa.

Meillä on 5 vuotta sitten uusittu kylppäri, jossa katkaisija nikottelee ja vesihana piti vaihtaa takuuseen (joo ja yllättäen minä maksoin putkarin, kun itse en osannut vaihtaa sitä vaikka takuuseen meni...). Pesukoneiden, kylmälaitteiden elinkaari on lyhentynyt hirvittävästi viime vuosina, jo 4-vuotiaasta laitteesta ei saa enää valmistajalta mitään korjausapua.

Jos pystyt pistämään rempparahaa säästöön joka kuukausi, niin siinä tapauksessa sulla on varaa asua omakotitalossa.

Viimeksi muokattu:
Mistä tiedät ettei siinä ole mitään korjaustarvetta lähiaikoina? Eli sun budjetti ei kaadu, jos joudut tilaamaan putkarin vaihtamaan kylppärin vesihanan tai joku katkaisija vaatii sähkäriä. Salaojat ovat tukkeutuneet ja huomaat sen ensi kesän rankkasateissa.

Meillä on 5 vuotta sitten uusittu kylppäri, jossa katkaisija nikottelee ja vesihana piti vaihtaa takuuseen (joo ja yllättäen minä maksoin putkarin, kun itse en osannut vaihtaa sitä vaikka takuuseen meni...). Pesukoneiden, kylmälaitteiden elinkaari on lyhentynyt hirvittävästi viime vuosina, jo 4-vuotiaasta laitteesta ei saa enää valmistajalta mitään korjausapua.

Jos pystyt pistämään rempparahaa säästöön joka kuukausi, niin siinä tapauksessa sulla on varaa asua omakotitalossa.

Talon vakuutus kattaa jo osan noista talon pikku rempoista(kokemusta on) ja sähkömies löytyy omasta takaa joten ei ihan hirveän kalliiksi pitäisi tulla. Meidän vakuutus on kaiken kattava eli talo on täydestä arvosta vakuutettu. Äkillisen vahingon sattuessa vakuutustarkastaja tulee vaan ensin paikalle ja antaa kustannus arvion joka sitten maksetaan. Koskee myös osaa kodinkoneista ja suurin osa on vielä suht uusia.

Ensinnäkin, miten lapsilisien ja elareiden osuus on VAIN 500 euroa, jos 3 lasta ja yh-korotukset niin lapsilisät n. 400 euroa. Kerroit että miehesi on TODELLA hyvätuloinen joten maksaa tuohon päälle varmasti vielä hyvät elarit.
Muuten kysymykseen on aika mahdoton vastata. Me pärjättäisiin ja pärjätään nytkin mutta voi olla että te ette pärjääkkään.

[QUOTE="a.p";22968750]Talon vakuutus kattaa jo osan noista talon pikku rempoista(kokemusta on) ja sähkömies löytyy omasta takaa joten ei ihan hirveän kalliiksi pitäisi tulla. Meidän vakuutus on kaiken kattava eli talo on täydestä arvosta vakuutettu. Äkillisen vahingon sattuessa vakuutustarkastaja tulee vaan ensin paikalle ja antaa kustannus arvion joka sitten maksetaan. Koskee myös osaa kodinkoneista ja suurin osa on vielä suht uusia.[/QUOTE]

Sulla siis on omavastuu nolla? Olet huomioinut ikävähennykset myös? On mullakin täysvakuutus, mutta ei se siltikään pientä korjaamista kata eikä käytössä kulumista. Mikäli olet laiminlyönyt huoltoa, niin silloin ei saa korvauksia.

Viimeksi muokattu:
Tota tota. Eikös elarit ja lapsilistä yh-korotuksineen ole 3 lapsesta nykyään sit jo likeemmäs 900 euroa? Vai ylikin?

Ja kyllä mä pärjäisin, riippuu ihan sun kulutustottumuksista.

[QUOTE="vieras";22968861]Ensinnäkin, miten lapsilisien ja elareiden osuus on VAIN 500 euroa, jos 3 lasta ja yh-korotukset niin lapsilisät n. 400 euroa. Kerroit että miehesi on TODELLA hyvätuloinen joten maksaa tuohon päälle varmasti vielä hyvät elarit.
Muuten kysymykseen on aika mahdoton vastata. Me pärjättäisiin ja pärjätään nytkin mutta voi olla että te ette pärjääkkään.[/QUOTE]

Eiks yksi lapsista ollut lukiolainen, joten siitä ei enää taida saada ainakaan lapsilisiä.

Mä en jaksa lukea kaikkia vastauksia, mutta kerron meidän tilanteesta. Meillä myös n. 150t lainaa ja lyhennys korkoineen sama kuin ap:llä. Lapsia nyt 2, mutta aiemmin kun olin hoitovapaalla esikoisen kanssa, meidän yhteenlasketut nettotulot oli n. 2000e. Omakotitalossa asutaan, 1 auto, eli siinä mielessä sama tilanne. Ja ei pärjätty tuolla 2000 eurolla vaan säästöt meni. Vähintään 200-300 euroa kuussa meni säästöjä koko ajan.

Voisiko lukiolainen esim. jakaa lehtiä tms. ja saada vähän "omaa" rahaa käyttöönsä?

Mä en usko, kun mullakin tekee tiukkaa vaikka tuloja tuplasti enemmän ja lainan lyhennys 1000e/kk.

saisit koko ajan olla sipistelemässä. Vuokra-asumisessa on se etu että ei tule parin sadan lämmitys ja sähkölaskuja, ei mene veroja eikä muita kiinteistäkustannuksia. Sen huomaa olevan aika iso ja tarpeellinen osa tuloja sitten.

Lapset myös kuluttaa. Ja entä jos jotain hajoaa? Koulukirjat lukioon, uudet vaatteet, haarastukset, puhelimet, varusteet?

Elämä ois koko ajan sulla hirmu tiukkaa ja varmasti stressaavaa.

[QUOTE="vieras";22968861]Ensinnäkin, miten lapsilisien ja elareiden osuus on VAIN 500 euroa, jos 3 lasta ja yh-korotukset niin lapsilisät n. 400 euroa. Kerroit että miehesi on TODELLA hyvätuloinen joten maksaa tuohon päälle varmasti vielä hyvät elarit.
Muuten kysymykseen on aika mahdoton vastata. Me pärjättäisiin ja pärjätään nytkin mutta voi olla että te ette pärjääkkään.[/QUOTE]

Laskin noin summan,huomioi se että vanhimman kohdalla lapsilisät kohta tippuvat pois.
Elareiden summaa ei ole laskettu vielä noista kahdesta.

Kiitoksia kaikille kommenteista. Tilailen aikaa ensiviikolla pankkitädin puheille jolta saan varmaan laskelman lainansta ja maksusuunnitelmasta. Samalla tilaan ajan lastenvalvojalle joten saamme asian eteenpäin. Hieman pelottaa tuo tulevaisuus mutta olen päättänyt ottaa riskin. Lainan pysytyn maksamaan,myymällä tämän talon jos en muuten. Ja kymmenen vuoden päästä en kuitenkaan tarvitse enään tämän kokoista asuntoa joten kai sitä sinne asti pystyy sinnitteleen....

Yhteistyössä