Parjäänkö 2000 € omakotitalossa 3 lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Eli mietin uskallanko ostaa tän meidän omakotitalon mieheltä. Kaipaan realistisia näkökulmia tähän. Eli velkaa olisi 150 000€ . Auto on velaton,mutta välttämätön. Yksi lapsi tarhassa toinen ekalla luokalla ja kolmas lukiossa.
Käteen jää palkasta 1500 €,lasten lapsilisät ja elarit yhteensä jotain 500-600 €.
Lainan lyhennys olisi 500-700€ kk. Sen lisäksi auton käyttökulut,sähkö,vesi,vakuutukset yms. sekä normaali eläminen. Meneekö liian tiukille?

eli sulla jäis sellanen 1400€ autoon, sähköön,veteen,ruokaan ja vaatteisiin..
taitaa aika tiukille vetää.. paljonko talossa on lämmitys ja vesikustannukset?
tarhamaksut on varmaankin suht pienet noilla tuloilla ja 3 lapsella

Tosiaan pitäisi arvioida ne asumisen kokonaiskustannukset. Ja sitten vertaa niitä muihin mahdollisuuksiin. Vaihtoehto on vuokra-asunto? Kuinka halvalla voit saada asuttavan vuokrakämpän? Tiukillehan se yh:na menee, mutta jos talon ylläpitokustannukset on pienet, niin helposti vuokrat hipoo samoja summia (kuin laina+ylläpito).

Viimeksi muokattu:
Lapsien harrastukset tulee maksaan + vaatteet on sikamaisen hintaisia nykyään.
Onko vuokratontti vai oma (meillä tonttivuokra 2 kert. vuodessa á 700€) jätemaksut, lapset kasvaa ja ruokaa uppoo jne jne. kokoajan läämmityskustannukset nousee.

Jos nyt nipin napin pärjää niin ei välttämättä vähän ajan päästä

kannattaa laskea se ihan paperilla että paljonko esim autoon menee kk rahaa, vakuutus ja bensan kulutus, paljonko teillä yleensä menee kk ruokaan rahaa ja paljonko käyttösähkö on kk.
sitten kun olet vähentänyt nuo kaikki siitä summasta niin näet onko sulla yhtään ylimääräistä rahaa edes teoriassa.
lukiolainenhan varmaankin saa opintotukea että voi ostaa kirjat ym tarvittavan

Omakotitaloasujana varmaan tiedät teidän talon menot, eli muista laskea myös vakuutukset, kinnteistöverot ja jätemaksut yms. vesi-ja lämmistyskustannusten lisäksi. Samoin auton vakuutukset ja verot.

Ensinhän voi tuntua että hyvin selvitään kun laitetaan lainaan 600€ kuussa ja lämpöön menee 200, mutta kun alkaa laskea tarkkaan kaikki menot mitä vuodessa todella menee niin saattaa yllättyä.

Onko vuokratontti vai oma (meillä tonttivuokra 2 kert. vuodessa á 700€) jätemaksut, lapset kasvaa ja ruokaa uppoo jne jne. kokoajan läämmityskustannukset nousee.

Hui, onpa teillä kallis vuokratontti, meillä muistaakseni n.90€ vuosi...

Oma tontti,ja tiedän toki että kaikki nousee. En silti ole ajatellut loppuelämääni tässä asua,lähinnä sen aikaa kun lapset peruskoulunsa saisivat loppuun. Nyt tuntuisi vaan kauhealta repiä lapset tutusta ympäristöstä irti, kun elämässä olis iso muutos muutenkin tulossa.

Ei riitä rahat. Lyhennys pakko laskea tuon 700€ mukaan, koska korot nousee, vesi 50, lämmitys 200, kiinteistövero+jätemaksut+vakuutus tekee yhteensä arviolta lähes 100. Ollaan jo yli tonnissa. Auto ei ole ikuisesti velaton, tai ainakin tulee sitten jo kalliimpaa remppaa. Vaatteet, ruoka, puhelimet jne jne. Jos tuloja olisi tonnin enemmän, niin ihan ok. 500€ enemmän ja voisi nipinnapin onnistua.

No kertokaa sitten minulle että mikä olis vaihtoehto? Rivari jossa yhtiövastike lainan lisäksi ja vesimaksu? Vuokraasunto joka maksaa tuon 700 vähintään? Ottakaa huomioon että erossa saisin tästä sen 150 000 € (puolet) ja sillä summalla ei mitään järkevää täältä saa. Eli joutuisin ottaan hieman lainaa joka tapauksessa. Vuokraasunnoissa en pääse kunnan asuntoihin koska minulla on omaa rahaa. Ja asumistukea en tule saamaan.

no mun laskujen mukaan pärjäis.
laina 700, vesi ja sähkö 250, muut pakolliset laskut (jotka tulee 3 kk välein) 100, muut laskut 150 (puhelin, netti yms.), ruoka 400 ja auto 250 = 1850 eli joka kk jäis säästöön 150 egeä.
olisko tossa kaikki ja luuletko et summat täsmäis??

No kertokaa sitten minulle että mikä olis vaihtoehto? Rivari jossa yhtiövastike lainan lisäksi ja vesimaksu? Vuokraasunto joka maksaa tuon 700 vähintään? Ottakaa huomioon että erossa saisin tästä sen 150 000 € (puolet) ja sillä summalla ei mitään järkevää täältä saa. Eli joutuisin ottaan hieman lainaa joka tapauksessa. Vuokraasunnoissa en pääse kunnan asuntoihin koska minulla on omaa rahaa. Ja asumistukea en tule saamaan.

no jos laskee että teillä menee asumiseen 1000€/kk sen päälle autoon 150-200€/kk
niin pärjäisittekö tuolla jäljelle jäävällä summalla?
todennäköisesti ette pääse halvemmalla vuokra-asunnossakaan, siis jos tarvitsette 3-4h+k asunnon, riippuu toki alueen vuokratasosta.
ja oikeassa olet, jos muuttaisitte rivariin niin vastike ja lainanlyhennys on todennäköisesti suht samaa luokkaa kuin asumiskustannukset nykyisinkin

[QUOTE="minä";22967916]no mun laskujen mukaan pärjäis.
laina 700, vesi ja sähkö 250, muut pakolliset laskut (jotka tulee 3 kk välein) 100, muut laskut 150 (puhelin, netti yms.), ruoka 400 ja auto 250 = 1850 eli joka kk jäis säästöön 150 egeä.
olisko tossa kaikki ja luuletko et summat täsmäis??[/QUOTE]

tarkoitan sitten tuossa kohdassa mis opuhun 3 kk laskuista et niiden osuus olisi joka kk 100 jos sen laittaa säästöön.

Meillä menee ruokaan ,pesuaineisiin yms. noin 70 viikossa nyt koska kaikki syö arkisin toisen lämpösen aterian muualla. Bensaan mulla menee 50 viikossa Ja se on työmatka ajoa suurimmaksi osaksi.

Ilmaiseksi ei voi asua missään. Kyllä mä jäisin siihen omakotitaloon. Laita nyt paperille tulot ja menot niin näet tilanteen ihan konkreettisesti. Ei sulle paljoa jää rahaa vaikka menisit vuokralle johonkin.

Tiukille menee, mutta voisit pärjätä, mikäli olet oppinu nuukailemaan. Jos talosi arvo on nyt 300 000€, voisitko ajatella myymistä ja halvemman ostamista? Riippunee missä asut, mutta esim. täällä meilläpäin löytyy 150 000€:n arvoisia 70- ja 80-luvun omakotitaloja, jotka kuitenkin on rempattuja. Samalla asuntoalueella saattaa olla 300 000 uudehkoja ok-taloja ja vieressä sit 150 000 arvoisia vanhempia taloja.

Yhteistyössä