Miettii vakavissaan sterilisaatiota vaikka sydän kaipaa vielä yhtä pikkuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xxx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"xxx"

Vieras
Meillä kolme lasta ja en usko että neljättä taloudellisesti voitais enää hankkia (ei olis järkeä). Asunto pitäis vaihtaa ym. Käytännön syistä sterilisaatio olis paras ehkäisy ja sitä todella vakavissaan mietin vaikka yhden pienen mahdollisesti haluaisinkin, mutta ehkä olis järkevää tehdä se ettei jo olevat lapset kärsi jos tulee lisää lapsia. En tiiä ymmärtääkö tästä mitään..

Ei varmaan ole järkevää tossa tilanteessa tehdä sterilisaatiota. Tiedät varmaan itsekin, että luultavasti päädytte kuitenkin siihen neljänteen lapseen, sillä toi sterilisaatio on pistänyt sut oikeasti pohtimaan...

Mikset ota kierukkaa tai kapselia jos haluat pysyvää ehkäisyä, ne on kuitenkin peruttavissa vähän eri mittakaavassa kuin sterilisaatio. En lähtis tuollaiseen, kuulostaa siltä että tulet katumaan.

Silloin EI kannata tehdä sterilisaatiota! Olen itse tehnyt ja en ole katunut, mutta minulla oli siihen terveydelliset syyt sekä kolme ihanaa lasta eli kaikki kasassa. Pitää olla 100% varma jos siihen ratkaisuun lähtee.

lukiessani sanon suoraan ettet ole valmis sterilisaatioon.Tulet katumaan jos sen teet.Itselleni on tehty sterilisaatio, enkä ole katunut.Meillä 5 elossa olevaa lasta.Kuudes menehtyi odotusaikana.

Kysyisin ap:lta kuinka vanha hän on? Jos on kovin nuori, miettisin muita ehkäisykeinoja. Olin itse aina ollut sitä mieltä, että haluan lapset alle 30 vuotiaana ja sitten sterilisaation. No elämä ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan ja sain toisen lapseni 29 vuotiaana ja kolmannen 32v. Nyt olen eronnut lasten isästä, olen 34 ja epäröin sterilisaation tekemistä. Lapsenteko vuosia vielä aika monta jäljellä ja tänään viimeksi yllätin itseni miettimästä kuinka ihanaa olisi vielä kokea se syntymän ihme ja vauva-aika... vaikka järki huutaa, että lapsiluku on täynnä!

Asia on monimutkainen. Tiedän että mahdollisesti kadun sitä, mutta toisaaltaan onko sekään hyvä että itsekkäistä syistä tehtäisiin (siis mies ei halua, ainakaan nyt) neljäs lapsi. Tilaa olisi vähemmän ja rahaa menisi enemmän. Jos en voi olla varma pystynkö kunnialla suoriutumaan neljän lapsen äitinä. Eikö joskus pitäisi ajatella järjellä eikä tunteella? Jos neljäs lapsi tulisi niin ei tarvitsisi kahta kertaa miettiä mennäkkö sterilisaatioon vai ei. Vaikeita asioita, luultavasti katuisin sitä mutta sitten tehty mikä tehty.

Kierukka kokeiltu ja ei sovi, vuoden oli paikoillaan ja tiputteli kokoajan.

Eikö mies voi mennä sterilisaatioon? Naiselle paljon vaikeampi leikkaus ja runsaammin kaikkia ikäviä sivuvaikutuksia. Miehen sterilisaatio on vielä suhteellisen helposti peruttavissakin, jos sattuu että sitä lasta vielä halutaan. Jos mies on etunenässä sanomassa että ei enää lisää, niin mielestäni hänen tulisi olla myös valmis hoitamaan se ehkäisy.

Eikö mies voi mennä sterilisaatioon? Naiselle paljon vaikeampi leikkaus ja runsaammin kaikkia ikäviä sivuvaikutuksia. Miehen sterilisaatio on vielä suhteellisen helposti peruttavissakin, jos sattuu että sitä lasta vielä halutaan. Jos mies on etunenässä sanomassa että ei enää lisää, niin mielestäni hänen tulisi olla myös valmis hoitamaan se ehkäisy.
Silloin se on vasektomia. Tollo.

Mies ei halua mennä, pelkää että hommat ei toimi enää sen jälkeen normaalisti. Meillä keskeytetty tällähetkellä käytössä ja siinäkin petipuuhat kärsii. Jotain pitää keksiä..

[QUOTE="aapee";22967773]Mies ei halua mennä, pelkää että hommat ei toimi enää sen jälkeen normaalisti. Meillä keskeytetty tällähetkellä käytössä ja siinäkin petipuuhat kärsii. Jotain pitää keksiä..[/QUOTE]

Oletko nyt ihan tosissasi?
Mies vaatii: "ei lapsia". Mies sanoo: "ei ehkäisyä". Mies sanoo: "en katkaise omia piuhojani". Ja nainen itkee ja menee sterilisaatioon vaikka ei haluaisi?

Anteeksi nyt vaan, mutta teidän suhteen ongelma ei nyt taida olla sterilisaatiossa.

Oletko nyt ihan tosissasi?
Mies vaatii: "ei lapsia". Mies sanoo: "ei ehkäisyä". Mies sanoo: "en katkaise omia piuhojani". Ja nainen itkee ja menee sterilisaatioon vaikka ei haluaisi?

Anteeksi nyt vaan, mutta teidän suhteen ongelma ei nyt taida olla sterilisaatiossa.

Siis ei mies mua sterilisaatioon ole pakottanut. En ole sille edes asiasta puhunut. Ihan omassa päässäni olen näitä miettinyt. Miehelle passaa tää nykyinen touhu ja en minäkään pahitteeksi laita jos raskaudun ja miehen kanssa ollaan puhuttu että jos näin käy niin sitten käy. Vaikea selittää.. etten tee itestäni ihan tyhmää. Ehkäisy on siis huonolla mallilla ja pähkäilen nyt että pitäisikö sinne sterilisaatioon mennä vaikka yhden vielä haluaisin, mutta voinhan aina sen yhden jälkeen haluta taas yhden jne. Jotenkin järki vaan sanoo et nämä kolme riittää ja tunteet jotain muuta.

Niin ja kyllä luotan keskeytettyyn ehkäisynä, ollut käytössä meillä ennenkin ja lapsia tullut vain kun ollaan haluttu. Mutta kaipaisin huolettomampaa seksiä. Ei tarvitsisi miettiä että koska keskeytetään ja jännätä joka kk tulee menkat vai ei!

Pointti tässä on se että mikä on järkevää ja mikä ei? Elää tunteella ja tehdä lisää lapsia vai tietää omat rajansa ja mennä sterilisaatioon. Siis kyllä me yhdestä vielä selvitään, mutta tietystä se lisää kuluja. Olen aina ajatellut että olen niitä jotka ajattelee vain tunteella ja antaa mennä, ehkä ikä tuonut myös järkeä ja pohdin enemmän asioita.

No se keskeytys nyt ei ole mikään oikea ehkäisykeino ja sen tiedätkin. Kyllähän se raskautumisen todennäköisyyttä vähentää, mutta ei ole verrattavissakaan mihinkään oikeaan ehkäisymenetelmään. Minusta on todella outoa, että miehesi ei halua lapsia, mutta luottaa sitten pelkkään keskeytettyyn yhdyntään. Hyvä, ettei ole sinua pakottamassa sterilisaatioon, mutta on se silti helkkarin outoa jos ei ehkäisy tai piuhojen katkaisu kelpaa, mutta ei kuitenkaan lasta halua. Itse en kyllä tuollaista epäloogisuuden pesää kovin mielelläni katselisi.

Tottakai voitte tehdä vielä yhden lapsen jos siltä tuntuu. Se, että menee "vähän tiukalle" nyt ei ole mitään jos sen lapsen oikeasti haluaa. Mutta se mieshän ei halunnut? Jos ei kuitenkaan ole aborttiinkaan painostamassa niin sitten kuitenkin haluaa? Vai onko se oma kikkeli vaan niin tärkeä, että siihen verrattuna lapsi sitten tulee tai ei, kunhan saa painaa paljaalla eikä tarvi lekurin antaa siihen koskea?

Anteeksi jos menee vähän ilkeilyksi, mutta aikuiset perheelliset ihmiset hölmöilee kuin päättömät kanat petipuuhissaan. Koittakaapa nyt päättää haluatteko vai ette ja hommaatte kunnon ehkäisyn ennen tai jälkeen sen neljännen lapsen. Niitä keinojahan on jo kymmeniä erilaisia. Itse en menisi sterilisaatioon vaikka lapsiluku olisikin täynnä. Leikkaus on aina leikkaus ja tunnen henkilökohtaisestikin naisia, jotka ovat oireilleet kyseisen operaation jälkeen. Pysyvässä suhteessa on huomattavasti helpompaa miehen sterilisoida itsensä.

Viimeksi muokattu:
Milennia kiitos vastauksestasi, itsekkin mietin että miksi mies ei halua lisää lapsia mutta valmis silti ottamaan aika suuren riskin.. Meille ei kyllä jää muutakun kondomi vaihtoehdoksi ja siitä emme kumpikaan pidä. En todellakaan voi miestä vasektomiaan pakottaa jos hän ei sitä halua tehdä. Kyllä se on sitten oma henkilökohtainen päätös jos sellaisen tekee kumpi vain.

En kyllä siihen sterilisaatioon voi mennä asiaa pohdittuani. Ehkä yritän miehelle puhua kuinka paljon helpompi se on hänelle tehdä kun minulle. JA käyttää kuitenkin kondomia vaikkei se kiva olekkaan :(

Yhteistyössä