Hoitajat hoi! Miten ihmeessä saa päähän nuo labrakokeet...

  • Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti
"apuva"
Eli onko teillä jotakin hyvää muistikikkaa, millä kannattaa lähteä opettelemaan noita labrakokeita, eli mitä ne kaikki on ja millon niitä otetaan? Mulla on aivan järkyttävän huono muisti, joten jollakin konstia ne pitäs tuonne nuppiin tunkea, vaikka niitä on niin järjetön määrä...
Eli opiskelen "aspaa" tällä hetkellä ja joissain paikoissa osastosihteerin tilaa labrat, eli jollain lailla ne pitäs nyt oppia... *aaaarrrrggghhh*
 
"apuva"
[QUOTE="vieras";22964028]Huonomuistinen osaastonsihteeri :O. Olet todella väärälle alalle hakeutunut.[/QUOTE]

Kiitos vaan ilkeydestäsi - tuliko hyvä mieli? Mutta ei tuo asia nyt ihan noinkaan ole. Aina voi asioita kirjoittaa paperille, mutta tuollaset "ulkoa opeteltavat" asiat ( kuten nuo labralyhenteet ) ei tahdo millään jäädä päähän. Tai kait nekin sitten jää, kun niitä aikansa tahkoo.... Enkä mä ole kuule niin varma, olenko mä ylipäänsä tuohon hommaan joskus menossa, mutta harjoittelu on pakko suorittaa... Joten senkin takia ne pitäs nyt opetella jollain konstia.. Ainakin yleisimmät.

Mutta niihin on varmaan joku muistisääntökin olemassa, joten jos joku vois vinkata, miten niitä lähtis opettelemaan...

Eli vittuilijat älkööt vaivautuko...
 
"vieras"
Vittuillakseni en ollut ilkeä. Tarkoitin todella sitä, että minusta huonomuistiset eivät sovelllu sellaiseen tehtävään, missä voi olla ihmishengistä kyse. Ja muutenkin ammatissa tosiaan pitää pysyä paljon muistissa. Älä ainakaan koskaan hakeudu päivystykseen tai erikoissairaanhoitoon osastonsihteeriksi, jos koet itsesi huonomuistiseksi. Osastonsihteerit eivät voi turvautua musitilappuihin, vaan työtavan pitää olla hyvin joustava. Toki sitä ymmärrän, että on vaikea opetella sellaista, mikä ei itselle sano mitään (siis kokeiden nimet). Siihen oppii matkan varrella.
 
"vieras"
[QUOTE="jaa";22964373]Onneksi osaastonsihteerin ei tarvitsekaan tietää mitä tilataan ja miksi. Riittää kun tilaa mitä pyydetään.[/QUOTE]
No ei ole näin. Hyvät huomaavat muidenkin ajatusvirheet ja tarkistavat, jos on epäselviä kohtia, kuten yleensä sihteerit tekevät.
 
[QUOTE="jaa";22964373]Onneksi osaastonsihteerin ei tarvitsekaan tietää mitä tilataan ja miksi. Riittää kun tilaa mitä pyydetään.[/QUOTE]

Mutta jos pyydetään tilaamaan "nestarit" tai maksa-arvot, niin ei niitä sillä nimellä sieltä tilauslomakkeelta löydä:)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;22964389 begin_of_the_skype_highlighting**************22964389******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************22964389******end_of_the_skype_highlighting:
Mutta jos pyydetään tilaamaan "nestarit" tai maksa-arvot, niin ei niitä sillä nimellä sieltä tilauslomakkeelta löydä:)
mitä tarkoittaa nestarit? oon ollu sairaanhoitajana vuosia tyksissä enkä oo koskaan kuullut.
 
"apuva"
Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;22964389:
Mutta jos pyydetään tilaamaan "nestarit" tai maksa-arvot, niin ei niitä sillä nimellä sieltä tilauslomakkeelta löydä:)
No tätäpä mä vähän nyt niin kuin ajoin takaa. Eli onko olemassa muistisääntöä, eli mitkä kaikki on just "maksa-kokeita" tai jotain ryhmittelyä muuten. Niitä varmaan tietty on työpaikkakohtaisesti tehty valmiita "paketteja" eli klikkaamalla jotain yhtä juttua, tulee ne koko hela hoidon kokeet, mutta kyllä niistä jotain täytyy tietää. Tai täytyykö niistä esim tietää, mitä entsyymiä tms. missäkin kokeessa tutkitaan? Vai riittääkö just esim, tietää, mitkä kokeet otetaan esim. tulehduksissa, epäiltäessä jonkun tietyn elimen toimintaa tai sairautta jne... Kukaan nyt ei varmaan tajua, mitä koitan selittää... :D
 
Voin ap:tä lohduttaa, että kyllä ne oppii yllättävänkin äkkiä. Olin aikoinaan 7 viikkoa ensiapu/päivystyspolilla harjottelussa ja kolmannella viikolla olisin jo osannu sanoo vaikka unissani, että mitä kuuluu infarktiepäilyn perustutkimuksiin (myös mitkä labrat pitää katsoo)... En mä niitä toki enää muista, kun en oo akuuttipuolella töissä.
 
dd
[QUOTE="vieras";22964506]ok kiitti, meillä puhutaan lyyteistä...[/QUOTE]

Se on jännä miten noi vaihtelee. Meillä tavallisin on lyhenne KNK, eli siis kalium, natrium ja krea. Jotkut keikkalääkärit sitten viljelee tota ntp:tä (eli siis nestetasapainoa) tai nestareita.
 

Yhteistyössä