krääsää lahjoittava anoppi

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Lähes joka kerta kun 3,5 vuotias lapsemme on mummulassa hoidossa, on mummonsa lahjoittanut lapsellemme jotakin: vanhoja laukkujaan, vanhoja meikkilaukkujaan, jokin mieheni vanha pehmolelu varustettuna hakaneulalla tms. terävällä, mieheni vanhoja leluja..mitä vain lapsemme keksii pyytää. Lelut ovat sellaisia joita en kotiimme haluaisi, mm. muovikassillinen pieniä muovikirjaimia, joita on kiva keräillä iltapuhteina. Nytkin tytöllä on varmaankin viisi ylimääräistä reppua. Roskiinko vien krääsän kun säilytystilaa ei ole, anoppi ainakin keksinyt hyvän tavan "kierrättää" tavaraa. Kuinkahan sille saisi vihjattua hienovaraisesti ettemme tarvitse mitään?
 
"Hmmm"
oma anoppini oli samanlainen, tosin nyt jo kuollut... ja voi kuinka kaipaankaan hänen pakettejaan, silloin aikoinaan en niinkään. Tapa osoittaa kiintymystä ja jos todella aitoa vanhaa (miehesi) tavaraa niin ihan huippua! ++++++
 
vireas
Pistä muovikirjaimen johonkin kannelliseen purkkiin ja nosta ylähyllylle. Ihan kivoja leluja, kun tyttö on eskari-ikäinen tai muuten kiinnostunut kirjaimista. Mutta nyt poissa näkyvistä, poissa mielestä..

Ja opeta tyttösi keräämään leluja! Esim. illalla tyttö kerää kirjaimet ja sä muut roinat. Eli yksi tehtävä lapselle ("kerää autot", "kerää kirjat").

Mut joo, ei kai sitä nyt niin valtavasti tule sitä roinaa? Me ollaan myös tehty niin, että on viety ensi kerralla se roina takaisin...
 
"ninni"
Ymmärrän, mun anoppi samanlainen ja mä inhoan kaikkea krääsää ja kamaa. Sanoisin suoraan sille, tai pistäisin mieheni sanomaan - hänen äitinsähän se on. En todellakaan suostuisi kotiani täyttämään tavaralla, jota en halua.
 
..
Mulla on samanlainen anoppi. Ja sitä roinaa tulee paljon, oikeasti tullaan aina sieltä vähintään kahden pahvilaatikon kanssa..:/ Nyt noita hemmetin villahousuja ja kaulureita tulvii joka laatikosta, kun saatiin vauva.

Ei siinä nyt sinänsä mitään, hyväähän se varmaan tarkottaa mutta ärsyttää kun 80% on semmosia, mitä en ikinä käytä mihinkään ja lähes kaikki vaatteet sopii vauvalle vasta viiden vuoden päästä..
 
"asdf"
Vie kirppikselle ne mistä et tykkää. Ei se muista itekään kaikkea, mitä se on antanut. Ja jos sattuis joskus kyselemään jotain tavaraa, minkä oot heittänyt pois, niin ihmettele vaan itsekin kovasti, että "kyllä se täällä mun mielestä oli!" :D
 
3xmama
Huoh, mun anoppi on ihan samanlainen. Tosin sillä erotuksella, että hän ostaa aina kaikkea krääsää. Joka synttäreillä hänellä on myös sisaruksille lahjat... rasittavaa. Eikä auta sanominen.

Ostaisi edes jotain laadukasta, mutta kun se on aina sitä kahden euron made in china muovikrääsää. Tai leluja, jotka toimivat pattereilla ja pitävät ihan hirveää meteliä.

Villasukkafetissi hänellä on myös. Joka syksy tuo jokaiselle uudet villasukat ja vauvalle useammat koska ne on niin söpöt. Onhan ne juu, mutta kun ei ne meillä mihinkään kulu niin niitä voi hyvin kierrättää lapselta toiselle.

Aivan turhaa rahan tuhlausta sanon minä ja hirveä vaiva minulle lähteä niitä kierrättämään kirpputoreille tms. Ja roskiinkaan ei voi käyttökelpoista tavaraa laittaa.

Vinkkejä ei ole siis antaa, ihan vain sympatiaa.
 
Munkin anoppi tyrkyttää kaikkea mahdollista, yleensä verhoja, mattoja yms. Nehän oisi ihan jees jos mulla ei olisi mitään ajatusta miltä haluaisin kotini näyttävän tai ei olisi yksinkertaisesti varaa ostaa itse yhtään mitään ja säilytystilaa olisi rajattomasti...Onneksi usein kysyy, että tarvisitteko ja olen alkanut röyhkeästi vastata että ei tarvita, ei ole tilaa yms. Närkästyy yleensä, mutta vieläkään ei ole ottanut onkeensa olla edes tarjoamatta.

Mun ja mieheni muuttaessa yhteen hän myös usein laittoi jotain ruokalähetyksiä mukaamme. Mikä olisi tosi kiva tapa jos olisi sellaista ruokaa jota voi syödä. Yleensä kassit kuitenkin sisälsi suurimmaksi osaksi jotain outoja pussiruokia, leipätikkuja, rusinoita, luumuja yms. joista suurimmassa osassa oli mennyt päiväykset. Kerran suutahdin niin pahasti, että kehotin mieheni soittaa ja sanoa, että me ei olla mitään roskasankoja. Sen jälkeen loppui ruokalähetykset, joskus paketin kahvia tuo, mikä on mukavaa ja kiitän kauniisti.
 
mnb
mä sain anopilta jo valmiiksi nyppyläiset tossut. appiukko taas toi vanhan nuken jolla ei voi ees leikkiä, koska 'koriste posliini nukke' . kamalia tekis mieli viiä kirpparille, mies vaan ei anna 'kun on lahjaksi saatu'
 
"xxx"
onpa nykyään kiittämätöntä ja vaativaa sakkia... saanut jo liikaa ja paras vain kelpaa

Mua jotenkin ärsyttää tämä asenne, kaikesta, siis aivan kaikesta pitäisi olla kiitollinen. Vaikka tavara olisi itselle täysin turha, veisi turhaa tilaan, sille ei olisi yhtikäs mitään käyttöä.

Ja näitä samoja tavaroita (yleensä omia vanhoja tai ilmaiskrääsää) sysää aina samaihminen. Ja aina pitäisi vain olla kiitollinen ja niin himskatin iloinen, ihanaa, mie tarvitsisinkin tämän 20, eripari kahvikupin.

Joskun on vain voitava sanoa EI. Toki sen voi tehdä kohteliaasti toista loukkaamatta.
 
ghj
Huoh, mun anoppi on ihan samanlainen. Tosin sillä erotuksella, että hän ostaa aina kaikkea krääsää. Joka synttäreillä hänellä on myös sisaruksille lahjat... rasittavaa. Eikä auta sanominen.

Ostaisi edes jotain laadukasta, mutta kun se on aina sitä kahden euron made in china muovikrääsää. Tai leluja, jotka toimivat pattereilla ja pitävät ihan hirveää meteliä.

Villasukkafetissi hänellä on myös. Joka syksy tuo jokaiselle uudet villasukat ja vauvalle useammat koska ne on niin söpöt. Onhan ne juu, mutta kun ei ne meillä mihinkään kulu niin niitä voi hyvin kierrättää lapselta toiselle.

Aivan turhaa rahan tuhlausta sanon minä ja hirveä vaiva minulle lähteä niitä kierrättämään kirpputoreille tms. Ja roskiinkaan ei voi käyttökelpoista tavaraa laittaa.

Vinkkejä ei ole siis antaa, ihan vain sympatiaa.
Jo nyt on, jos ei lapsenlapsilleen voi edes sukkia neuloa. Mummosta on varmaan kiva neuloa, ja kiva antaa teille sukkia. Jos neulomista harrastaa, neuloo vaikkei edes olisi ketään kelle neulomuksia antaa. Hänellä on, joten sinuna ottaisin kyllä nätisti villasukat vastaan. Lahjoita vaikka sitten eteenpäin jollekin.
 
3xmama
Jo nyt on, jos ei lapsenlapsilleen voi edes sukkia neuloa. Mummosta on varmaan kiva neuloa, ja kiva antaa teille sukkia. Jos neulomista harrastaa, neuloo vaikkei edes olisi ketään kelle neulomuksia antaa. Hänellä on, joten sinuna ottaisin kyllä nätisti villasukat vastaan. Lahjoita vaikka sitten eteenpäin jollekin.
Kunpa olisikin itse neulomat villasukat. Niistä olisin ikionnellinen ja kiitollinen. Mutta ei, hän kiertää jotain kirpputoreja ja ostelee sieltä.

Ja minua myös ärsyttää tuo kiittämättömyydestä paasaaminen. Toki ollaan kiitollisia, mutta rajansa kaikella. Toisinaan voi tuoda ja onkin kiva saada, mutta joka kerta ja kaikkea aivan turhaa. Turhaa rahanmenoa eläkeläiselle.
 
"vieras"
Mulla ihan sama tilanne. Anoppi tuo kirpparilta kaikkea krääsää.

Viimeksi tuli sama kirja kuin edelliskerralla... Lelut ovat usein lapsille joko liian "vauvamaisia" (siis tyyliin helistin 4-vuotiaalle) tai sitten muuten tosi outoja (tyyliin feikkibratz 2-vuotiaalle, joka pelkäsi sitä heti). Vaatteitakin tuo ja jotenkin onnistuu ostamaan sellaisia "venäjältä tulleen näköisiä" sifonkihärpäkemekkoja, joita ei voi käytää oikein muualla kuin keijukaisleikeissä (joissa hajoavat heti ja paljetteja ja "timantteja" on kämppä täynnä, kun tippuvat). Tuo myös rikkinäisiä tavaroita.

Olen ottanut asenteen, että jos lapset eivät innostu, vien kirpparille takaisin. Onneksi ei asuta anopin kanssa samassa kaupungissa. Olen kierrätyshenkinen ja pidän kirppareisdta, mutta kyllä turhan tavaran kantaminen meille ahdistaa. Ostaisi edes joululahjaksi jotain kunnollista tai antaisi rahana, jos on pakko jotain lapsille antaa!
 
"vieras"
roskis on keksitty ja kierrättäminen on suositeltavaa
Niin on. Mutta kyllä ketutti maksaa ylimääräistä jätemaksua siitä, että anoppi kantoi meille jumalattoman ison ritarilinnarakennelman (rikkinäisen, ei voinut leikkiä kertaakaan, kun ei pysynyt koossa), jonka osista eivät kaikki mahtuneet roskikseen. Olisko se nyt ollut 15 euroa, kun jätesedät veivät osat roskiksen vierestä pois...
 
3xmama
Eikä siinä ole mitään järkeä, että kasvatamme jätevuorta vain ja ainoastaan sen takia, että anoppi haluaa ostaa lapsilta rakkautta eikä voi ostosvimmalleen mitään.

Mekin ollaan saatu kirpparilta ostettua rikkinäistä tavaraa. Sairasta sanon minä.
 
"www"
Mun anoppi alkoi tekemään samaa heti kun tyttö tuli. Mut mä vaan vastasin anopille herttaisesti et meillä on kuule kotona niin paljon leluja et pidetään nää täällä teillä tyttöä varten. On kiva kun mummulassakin on leluja, niin ettei meidän tarvitse tuoda aina mukana ja lapsi viihtyy. Muutaman kerran kun tuota toisti, niin loppui krääsän tyrkyttäminen. Sukulaiset sitä vielä harrastaa, mutta vähemmässä määrin kuin anoppi :D
 
3xmama
[QUOTE="www";22952194]Mun anoppi alkoi tekemään samaa heti kun tyttö tuli. Mut mä vaan vastasin anopille herttaisesti et meillä on kuule kotona niin paljon leluja et pidetään nää täällä teillä tyttöä varten. On kiva kun mummulassakin on leluja, niin ettei meidän tarvitse tuoda aina mukana ja lapsi viihtyy. Muutaman kerran kun tuota toisti, niin loppui krääsän tyrkyttäminen. Sukulaiset sitä vielä harrastaa, mutta vähemmässä määrin kuin anoppi :D[/QUOTE]

Mä tein saman ja hetken se jopa tepsikin. Mutta kummasti nekin lelut alkoivat pikku hiljaa valumaan meille. Mun mielestä kaiken huippu oli, kun jouduimme sairaustapauksen vuoksi hälyttämään anopin mökiltä pikaisesti su-iltana seuraavaksi päiväksi lapsenvahdiksi eikä hän luonnollisesti kerennyt siinä välissä kauppaan, niin oli sitten pitänyt mökiltä sinne minun itseni ostamat iltasatukirjat tuoda lahjuksina lapsille. Kun eipä tänne voi tyhjin käsin tulla ilahduttamaan lapsia ihan omana itsenään.... Aina pitää olla jotain tuliaisia. Niin rasittavaa! Ja jossain määrin jopa sairasta.
 
.
Joo, mulla oli vähän sama juttu, ja kun lapsi syntyi, alkoi mennä tuhu yli äyräiden (Sitä ennen toi "varustelu" kohdistui enimäkseen taloustavaroihin, kosmetiikkaan, vaatteisiin jne.). Mutta puhumalla selvittiin, ja ymmärrän ihan täysin anopin tarvetta hemmotella ja tiedän että rakastaa sitä kun saa shoppailla tolle lapselle. ...Itseasiassa vaatteita tulee (kirppiksiltä ostettuja) niin paljon, että itse ostelen enää pelkästään "kivoja" vaatteita, tarpeeseen ei tarvitse ostaa. Nykyään anoppi aina soittaa ja kysyy että tarvitaanko jotain, tai jos on sattunut alennusmyynteihin, niin saattaa oikein ruinata, että saanhan ostaa. :D Oon kyllä ruvennut ottamaan hyödyn irti, ja myös kerron tarpeista. Usein sillä onkin jo himassa jossain jemmassa läjä pitkiä kalsareita tai sukkia, tuo sitten sitä mukaa kun tarvitaan. Ja olen siis todella kiitollinen, myös siitä, että anoppi ymmärtää ja kunnioittaa sitä, että mua kaikenlaiset roinaröykkiöt ahdistaa, oon niin epäjärjestelmällinenkin, että kaikki turha ja ylimääräinen tavara ruokkii sotkua. Lisäksi olen itse hyvin säästäväinen, ja ajattelen hankintoja ekologiselta kannalta. ...No multahan toi on oppinut noita kirppiksiäkin kiertämään. :) Kerran se halusi ostaa mulle kunnon imetysliivit, sanoin että mennään Lindexiin, siellä on hyviä alessa. Se katsoi mua hetken hiljaa, ja vastasi että eikö TÄN YHDEN KERRAN voitais mennä siihen ylihinnoiteltuun täti-putiikkiin, ja ostaa vaan parhaat hintaan katsomatta. Ja joo, kyllä voitiin. :D

Sanottakoon vielä, että kyse on itseasiassa ex-anopista, ollaan lapsen isän kanssa erottu. Siinäkin mielessä voin olla onnellinen, että tollainen ihminen on jäänyt munkin elämään.
 
[QUOTE="www";22952194]Mun anoppi alkoi tekemään samaa heti kun tyttö tuli. Mut mä vaan vastasin anopille herttaisesti et meillä on kuule kotona niin paljon leluja et pidetään nää täällä teillä tyttöä varten. On kiva kun mummulassakin on leluja, niin ettei meidän tarvitse tuoda aina mukana ja lapsi viihtyy. Muutaman kerran kun tuota toisti, niin loppui krääsän tyrkyttäminen. Sukulaiset sitä vielä harrastaa, mutta vähemmässä määrin kuin anoppi :D[/QUOTE]

Tuo selitys on musta hyvä, että pitäähän niitä leluja siellä anoppilassakin olla, niin lapsi viihtyy sielläkin eikä tarvi omia leluja kannella. Olen silti iloinen, ettei meillä ole ketään joka kantais meille krääsää. Tosin jos asiaa ei saa keskusteltua niin voihan niitä sitten ihan suosiolla laittaa kierrätykseen.
 
Spirit of the Christmas Past
Kuulkaapas, tässä on kyse hyvin pitkälti "sukupolvien välisestä kuilusta". Nuo anoppirassukat on eläneet aikana, jolloin tavaraa oli vähemmän ja joka kapustalla arvonsa, opetettiin siihen että mitään ei heitetä pois ja lautanen nuollaan puhtaaksi. Nykymaailmassa (länsimaissa ainakin) sitä tavaraa ja muuta yltäkylläisyyttä on liiankin kanssa, ja sellainen krääsättömyys alkaa olla arvo itsessään. Että yrittäkää ymmärtää...niillä anopeillakin on iso tarve tuntea olevansa lapsenlapsille tärkeitä ja arvokkaita, ja kokevat että "pitää edes jotenkin muistaa". Ihan samalla tavalla omat mummit toi aina tuliaisia.

Ei niistä kamoista tarvitse olla loputtoman kiitollinen, mutta jos siitä ajatuksesta niiden kamojen takana.
 
"www"
Mä tein saman ja hetken se jopa tepsikin. Mutta kummasti nekin lelut alkoivat pikku hiljaa valumaan meille. Mun mielestä kaiken huippu oli, kun jouduimme sairaustapauksen vuoksi hälyttämään anopin mökiltä pikaisesti su-iltana seuraavaksi päiväksi lapsenvahdiksi eikä hän luonnollisesti kerennyt siinä välissä kauppaan, niin oli sitten pitänyt mökiltä sinne minun itseni ostamat iltasatukirjat tuoda lahjuksina lapsille. Kun eipä tänne voi tyhjin käsin tulla ilahduttamaan lapsia ihan omana itsenään.... Aina pitää olla jotain tuliaisia. Niin rasittavaa! Ja jossain määrin jopa sairasta.
Juu kyllä niitä leluja tuppaa meillekin aina välillä kulkeutumaan, varsinkin lasten mukana. Mut mä aina kerää ne johonkin kassiin ja palautan sit anopille, et "nää teidän lelut oli tullut meille, ni mä toin ne nyt takaisin" :D
 
"Vierailija"
[QUOTE="www";22952428]Juu kyllä niitä leluja tuppaa meillekin aina välillä kulkeutumaan, varsinkin lasten mukana. Mut mä aina kerää ne johonkin kassiin ja palautan sit anopille, et "nää teidän lelut oli tullut meille, ni mä toin ne nyt takaisin" :D[/QUOTE]

Tässähän se ratkaisu on. :)

Toinen vaihtoehto on keskustelu anopin kanssa siitä, että teidän talouteenne ei mahdu enempää leluja, joten pidetään mummolalelut mummolassa, joohan?

Kolmas vaihtoehto on kierrätys / roskiinheitto.

Meilläkin molemmat isovanhemmat lahjoittelevat lapsille kaikenlaista, mutta lahjoitukset ovat pääsääntöisesti olleet varsin kivoja tai ainakin kohtuullisissa mittasuhteissa.

Sen sijaan anopin leipominen on vaikeampi kysymys. Toinen leipoo meille hyvää hyvyyttään ilahduttaakseen meitä. Mutta karu totuus on, että kukaan ei jaksa syödä jatkuvasti ämpärin kokoisia rutikuivia kuivakakkuja, joten roskiin menevät... :-/
 

Yhteistyössä