Mitä haittaa aloittaa vellien ja kiinteiden syöttö aikaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aktiivinen jäsen
27.08.2010
1 931
0
36
Helsinki
minalupaan.blogspot.com
Onko siitä siis jotakin oleellista haittaa vauvalle, jos aloittaa vellien, pilttien ja ihan kiinteidenkin ruokien syöttämisen kovin aikaisin? Ja mikä sinun mielestäsi on "aikaisin"?

Milloin itse aloititte minkäkin tuotteen kokeilun ja miksi?

Onko mahdollista syöttää ainoastaan äidinmaidonkorvikkeita kuuden kuukauden ikään saakka, kuten täysimettämistä suositellaan?

Kiitos vastauksistanne!

minä en ainakaan ole huomannut MINKÄÄNLAISTA haittaa.. Lapsi on nyt jo 5v. aloitimme maissivellin 3kk iässä. Äidinmaidon tehdyn mannapuuron + kaurapuuron 5kk ikäisenä. pari kuukautta aiemmin aina kaikki (myös lehmänmaito) kun suositukset sanoo. Lapsella ei mitään ongelmia, ei ole millekään allerginen ja vatsa toimii kuten kuuluu.

..on arveltu että keliakian yksi syy olisi varhaisella iällä aloitetut viljatuotteet.. ja tietty lapselta jää pois kaikki se hyvä mitä äidinmaidossa on. En ole mikään imetysfanaatikko...jonkin verran annoin tuttelia ja velliäkin kokeilin, mutta eipä ollut apua meidän huppuimurille näistä.. ja mielestäni oli helpompi imettää kun pullorumbaa pyörittää..

[QUOTE="vieras";22940105]minä en ainakaan ole huomannut MINKÄÄNLAISTA haittaa.. Lapsi on nyt jo 5v. aloitimme maissivellin 3kk iässä. Äidinmaidon tehdyn mannapuuron + kaurapuuron 5kk ikäisenä. pari kuukautta aiemmin aina kaikki (myös lehmänmaito) kun suositukset sanoo. Lapsella ei mitään ongelmia, ei ole millekään allerginen ja vatsa toimii kuten kuuluu.[/QUOTE]

Puurot saa aloittaa 5kk iässä.

Nykyään suuri osa neuvoloista suosittaa 4kk iässsä alkavaa soseita ja puurot ja liha 5kk iässä. Ilmeisesti siitä 6kk täysimetyksestä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kyllähän joidenkin pitää aloittaa kiinteät ja vellit aikaisemmin, jos kasvuun ei riitä pelkkä maito.

Tai jos sitä korviketta menee karmeita määriä niinku meillä...2,5kk iltavelli, 3,5kk kiinteät.

Mä en usko et korvike riittää 6kk ikään saakka, tai ainakin jotenkin ajattelen sen et tissimaito olis kuitenkin tuhdimpaa tavaraa ja sen takia pitäis paremmin eväässä kun korvike..Mut täähän on vaan mun arveluja, toki jos muksu hyvin korvikkeella kasvaa ja ei tarvi tunnin välein pullottaa niin kai sitä korvikettakin saa aika pitkälle pelkästään antaa..

Korvikevauvoille yleinen sääntö on 4kk iässä kiinteät. Puurot 5kk iässä.
Keskosille on omat jutut.

täysimetyksessä on 6kk se aloitussuositus. Yleensä täysimetystä suositellaan 6kk ikään asti. Ja mitä turhaa tunkea soseita ennen sitä, jos maito riittää kasvuun?

Tai jos sitä korviketta menee karmeita määriä niinku meillä...2,5kk iltavelli, 3,5kk kiinteät.

Mä en usko et korvike riittää 6kk ikään saakka, tai ainakin jotenkin ajattelen sen et tissimaito olis kuitenkin tuhdimpaa tavaraa ja sen takia pitäis paremmin eväässä kun korvike..Mut täähän on vaan mun arveluja, toki jos muksu hyvin korvikkeella kasvaa ja ei tarvi tunnin välein pullottaa niin kai sitä korvikettakin saa aika pitkälle pelkästään antaa..

Mikä oli karmea määrä? ja kuinka usein?

Alkuperäinen kirjoittaja nykyään;22940181:
Nykyään suuri osa neuvoloista suosittaa 4kk iässsä alkavaa soseita ja puurot ja liha 5kk iässä. Ilmeisesti siitä 6kk täysimetyksestä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

No ei kyllä todellakaan - eikä onneksi - suosita! Jos maitokin riittää vauvan hyvään kasvuun (vauvaa ei väkisin tarvitse syöttää pullukaksi), niin miksi ihmeessä kiinteisiin sitten pitäisi olla niin kova kiire?

No kyllä puoltoista litraa korviketta, joskus enemmänkin, päivässä on aika karmee määrä, minun ja th:n mielestä.

No mun "rinnallinen" oli silloin kun vauva oli 4 kk, n. 2dl, ja sen vauva söi siis n. 2-3 tunnin välein, yölläkin, joten onko n. 1,2 litraa rintamaitoakin sitten ihan karmea määrä? Ei minusta, eikä tuo 1,5-2 litraa korvikettakaan ole - jokainen vauva kun syö juuri sen tarvitsemansa määrän, ei liikaa eikä liian vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja nykyään;22940181:

Korvikkevauvat alkaa yleensä aikasemmin kiinteet kun siitä ei saa kaikkea mitä rintamaidosta... mut kalskahti korviin; ei siitä kyllä haittaa ole jos kasvu on ok...
Nuo suosituksetkin muuttuu jatkuvasti, 80-luvulla saatiin porkkanasosetta 2kk paikkeilla ja kyllä me miehen kans silti suht terveitä aikuisia ollaan.
Meillä nää saanu sosetta 6kk paikkeilla ekaa kertaa...

[QUOTE="Miina";22940280]No ei kyllä todellakaan - eikä onneksi - suosita! Jos maitokin riittää vauvan hyvään kasvuun (vauvaa ei väkisin tarvitse syöttää pullukaksi), niin miksi ihmeessä kiinteisiin sitten pitäisi olla niin kova kiire?[/QUOTE]

Kyllä näin vain on. Ihan muutamia kk sitten on alettu suositella 4kk täysimetystä ja sen jälkeen vähitellen kiinteät.

Lastenlääkäriliitto jo aikoinaan vastusti 6kk täysimetystä ja allergialiitto jo monta vuotta sitten alkoi suositella kiinteiden aloittamista 4-5kk iässä. Nuo kannanotot löytyy netistäkin. Ja nyt sitten useat neuvolat (en tiedä onko kaikki) ovat myös alkaneet suositella 4kk soseiden aloitusta.

Syitä: 6kk täysimetyksellä voi tulla raudanvajausta, osa lapsista saa liian vähän ravintoa, allergoiden estämiseksi on parempi aloittaa kiinteät 4-5kk iässä, äidin jaksaminen on yksi tärkeä asia myös.

Kiitoksia paljon kaikille vastauksistanne!

Täytyypä tässä samassa nyt kysäistä mielipidettänne siihen, että eräs tuttavani on aloittanut vellien ja joidenkin pilttien kokeilun 2 kk vanhalle vauvalle. Hän ei siis itse imetä, vaan syöttää korvikkeita. Onko hyväksi vai haitaksi? Miksi?

Kiitoksia paljon kaikille vastauksistanne!

Täytyypä tässä samassa nyt kysäistä mielipidettänne siihen, että eräs tuttavani on aloittanut vellien ja joidenkin pilttien kokeilun 2 kk vanhalle vauvalle. Hän ei siis itse imetä, vaan syöttää korvikkeita. Onko hyväksi vai haitaksi? Miksi?

Ilmeisesti haitaksi, suolisto ei ole vielä niin hyvin kehittynyt noin pienellä, en tiedä mitä muuta haittaa voisi olla. Keskosille lääkärit saattavat määrätä soseita 3kk iästä, mutta noin pienelle vauvalle en ole koskaan kuullut suositeltavan mitään. Ilmeisesti tuttusi on itse aloittanut ilman keskustelua lääkärin kanssa?

Just alotetaan soseet 2kk iässä, sitten ihmetellään kun vauva itkee yöt läpeensä..
Eikä kellekkään tuu mieleen, että itku johtuu siitä soseesta, koska vatsa kipeytyy..

Joo, ja kaksilitraa korviketta vuorokaudessa on rasite vauvan elimistölle. Näin sanoin lastenlääkäri.
Meillä kiinteät aloitettiin 3.5kk iässä sen takia, että korviketta meni PALJON.

ei ainakaan täällä ole ollut haittaa. koulussa jo 2 isompaa ja olen aloittanut vellimaidon toiselle 3kk ja toiselle 2,5kk ja kolmannellekin 2,5kk.. kiinteät siitä noin kuukauden päästä..

[QUOTE="sirpa";22941058]Just alotetaan soseet 2kk iässä, sitten ihmetellään kun vauva itkee yöt läpeensä..
Eikä kellekkään tuu mieleen, että itku johtuu siitä soseesta, koska vatsa kipeytyy..

Joo, ja kaksilitraa korviketta vuorokaudessa on rasite vauvan elimistölle. Näin sanoin lastenlääkäri.
Meillä kiinteät aloitettiin 3.5kk iässä sen takia, että korviketta meni PALJON.[/QUOTE]

eiköhän sitä maalaisjärkeä saa jokainen käyttää. käytän omaa järkeäni,en muiden! jos lapselleni ei ole riittänyt pelkkä maito, ja on selvästi maha ollut kipeä runsaasta ja useasta syöttkerrasta ja vellimaidon aloitus on esim auttanut tähän..esim ei ole maha ollut enää kipeä!