Ongelmakierre ihottuman kanssa, auttakaa! En kestä tätä enää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lucy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lucy"

Vieras
Eli siis. Joskus huhtikuun paikkeilla tuli nenän alle nuhan yhteydessä ihottumaa, lääkäri sanoi että se on märkärupea. Sen jälkeen ihottuma tuli sormeen, sormi oli todella kutiava ja siihen tuli pieniä märkiviä näppylöitä ja kun näppylät puhkesi, iho alkoi hilseilllä. Lääkärin diagnoosi - märkärupi. Hoitona rasvaaminen ja antibiootit. Bakteeriviljely tehtiin, sormesta löytyi stafylokokkia ja enterokokkia. Vaiva pysyi vähän aikaa poissa, mutta sitten tuli taas nuha ja sama kierre alkoi. Ensin nenän alle, sitten sormeen. Toistui monta kertaa viime vuoden puolella. Aina ensin nuha, sitten nenän alle ihottuma ja sitten sormien ihottuma aktivoituu. Antibiootit ja rasvaaminen antavat väliaikaisen avun. Nyt sitten ihottuma on siirtynyt toisen käden sormeen (ensin oli oikean käden nimettömässä, nyt vasemman käden nimettömässä) ja pieniä rakkuloita on myös randomisti muissa sormissa.

Olen ehdottanut lääkärille, että voisiko ongelma liittyä jotenkin nuhaan, tyyliin että nenässä olisi joku bakteeripesä ja sieltä aina sitten aktivoituis. Poskiontelo-ongelmia on ollut, samoin sairastin kurkkupaiseen viime vuoden maaliskuussa. Lääkäri ei ota asiaa kuuleviin korviinsa.
Ensi kuussa aika ihotautilääkärille, mutta en kestä odottamista niin pitkään. Ihottuma ahdistaa ja pelottaa mua ihan kamalasti, pelkään että se ei parane koskaan :'( Osaako kukaan auttaa? :(

Itse kokeilisin seuraavaksi jotakin muuta hoitomuotoa, ilmeisesti oot nyt syönyt aika monta ab-kuuria. Itse märkäruven 2 krt sairastaneena tiedän, että se on aivan kauhea tauti ja sitä ei kelleen toivo. 1. kerralla mulla se levisi koko kehoon, varpaista poskeen, mut ei siitä ylemmän. Mun ihottuma alueet olivat sellaisia 15cmx15cm ja valuivat märkää, heräsin öisin pesemään käsiäni fairilla ja kynsiharjalla, koska pelkäsin sen leviävän lisää. No hoitanut ab:tit toivat vaan hetkellisen avun, oli pillerinä ja voiteena, mutta ei parantanut kokonaan, lopulta se mikä auttoi oli tuttavani keittämä pihkavoide, jota laitoin ihottumiin. Pihkaa on nyt taas alettu käyttämään jonkinverran hoitomuotoina, kannattaas tutustua ja hakea apua myös luontaistuotepuolelta.

Kiitos paljon vastauksistanne :) Joo, ihottumaan olen syönyt varmaan 5 ab:t + 4 ab:t poskiontelotulehduksiin. Pitää varmaan käydä ostamassa tuota rasvaa ja toivoa että se auttaa :)

Onko muilla kokemusta vastaavanlaisesta ihottumasta?

Kiitos taas vastauksista :)

Onko sulla korvalääkäri katsonut poskionteloitten tilan jos niissä kerran ongelmia?

Ei ole katsonut kun omalääkäri ei anna lähetettä :/ Viime kuussa otettiin röngten-kuva, limakalvoturvotusta oli vasemmalla puolella mutta muuten olivat puhtaat. Omalääkäri tuputtaa vaan nenäsuihkeita --> eivät auta yhtään mitään joten en enää edes jaksa käyttää niitä. Marraskuussa oon viimeks syöny ab:t poskiontelotulehdukseen. Toivon nyt että saisin ihotauti pkl:n kautta lähetteen korvalääkärille, jos alkaa vaikuttaa siltä että ongelma johtuis poskionteloista.

Oon tutkinu asiaa netistä koko päivän ja alkaa pikkuhiljaa itkettämään mahd. vaihtoehdot mitkä vastaa edes vähän mun oireita :'( Olen sos. ja terveysalan opiskelija ja pelottaa ihan kamalasti että joudun keskeyttämään opinnot :'(

MRSA:a ei ole testattu. Itse olen myös miettinyt MRSA:n mahdollisuutta. Kai sitäkin pitää iho-polilla kysyä.
Tavallisen ekseeman mahdollisuus on melko pieni, kun bakteeri on kuitenkin löytynyt. Tietty toivoisin että olis ihan perus ekseemaa eikä mitääm vakavampaa :)
Nenähuuhtelu ei auta - jostain syystä vesi menee oikeasta sieraimesta sisään muttei tule ulos. Vasemmasta sieraimesta vesi ei mene edes sisään vaan valuu saman tien ulos :D

Mulla oli joskus nuorempana käsissä ihna kauhea ihottuma. En tiedä, mistä se tuli. Heräsin yöllä karseaan kutinaan ja raavin ja hinkkasin käsiä. Aamulla oli kämmenet, sormet ja kädenselkämystä ihan TÄYNNÄ isoja näppyjä, joiden sisällä märkää (siis mätää). Ihan kuin isoja finnejä olisi ollut. Kutina oli siis aivan tolkuton. Voitelin ja rasvailin käsiä, muutaman päivän meni ja paranivat sitten.
En tyhmä käynyt lääkärissä.
Ihotautilääkäri sanoi myöhemmin, kun olin allergiatesteissä ja tuon mainitsin, että olisi ilman muuta antibioottikuuri pitänyt olla.

Ei ole koskaan ennen tai jälkeen moista ollut, onneksi. Joten en osaa auttaa ap, mutta jos tuo on samaa kuin mulla, niin kamalaa se on.
Toivottavasti saat ihotautilääkäriltä avun.

[QUOTE="Lucy";22917945]MRSA:a ei ole testattu. Itse olen myös miettinyt MRSA:n mahdollisuutta. Kai sitäkin pitää iho-polilla kysyä.
[/QUOTE]
Opiskelijaterveydenhuollon kautta pääset saman tien nenänäytteeseen (otetaan nenän limakalvolta). Mihinkään harjoitteluun et saa sitä ennen mennä.

[QUOTE="Lucy";22917945]
Tavallisen ekseeman mahdollisuus on melko pieni, kun bakteeri on kuitenkin löytynyt. [/QUOTE]
Atooppisella iholla bakteerikanta on erilainen. Esim. stafylokokki voi kuulua pysyvään flooraan.

Kiitos taas vastauksista :)

En tiiä uskallanko mennä opiskelijaterveydenhuollon kautta :/ Pelottaa että ne potkasee mut ulos samantien. Harjotteluita ei ole onneksi nyt tulossa lähiaikoina, pitää nyt kattoo jos uskaltautuisin opisk.terv.huollon kautta menee ennen iho-polia.

Okei, tuo olikin ihan uutta tietoa mulle. Toivon sitten että se olis tavallista ekseemaa :)

Ahdistaa niin kamalasti koko ihottuma. Pelottaa että tää on "infektioekseemaa" (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kop00066), vaikka oonkin koko päivän miettiny miten oon voinu saada sen kun sormissa ei ole ollut haavoja tms. Ihottumaa ei myöskään ole muualla kuin sormissa. Jalat ja vartalo on puhtaat. Eikä sormenpäissä ole halkeamia.
Ja sitten kun tuntuu kuitenkin että kaikki alkoi kun oli se märkärupi nenän alla.. Huoh :(

[QUOTE="vieras";22918769]Onko sulla testattu herpes niistä rakkuloista?[/QUOTE]

Ei ole sitäkään testattu. Omalääkäri on niin urpo että ei se osaa mitään testejä tehdä. Sain lähetteen ihotautilääkärillekin vaan sen takia koska omalääkäri oli lomalla ja sijainen paikalla. Omalääkäri oli vaan laittanu merkinnän mun tietoihin: huolissaan ihosta, ei jatkotoimenpiteitä. Siis kun kävin näyttämässä joulukuun alussa ihottumaa sille.

Yhteistyössä