Milläs se kuuluisa avioero nyt sitten estetään?!?!?!?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riitapukari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

riitapukari

Vieras
Tilanne on tämä: ollaan naimisissa, on 2 lasta, alkaa toisen naamavärkki vituttamaan ja aletaan miettiä eroa.

Ratkaisuna tietty a)ero tai b) onnellinen liitto

Mutta mites tohon b vaihtoehtoon pääsee????

Ollaan oltu yhdessä 8 vuotta, siitä asuttu yhdessä 5 ja naimisissa 3. Meillä on 2 poikaa, 6kk ja 2v. Minä olen nyt kotona lasten kanssa, opiskelut vielä kesken, eli pariksi vuodeksi pitää vielä koulunpenkill palata. Mies vakituisessa työssä, on kiva koti, auto ja muutenkin ulkoiset asiat ihan ok.

Nyt ei vaan jaksa, kokoajan on sellanen kynnysmatto olo: hoidan kodin, lapset ja miehenkin asiat. Mistään ei tunnu kiitosta tulevan, kaikki mitä teen on ukolle itsestäänselvää, ja jos jotain yritän keskustella niin vaan "mäkätän".

Tänään viimeksi meni hermo, oltiin tulossa bussilla kotiin, sanoin että pitäis nappulaa painaa, ja tarkoitin sillä sitä että mies sanois pojalle että painais, vieressä kun istu. noh hän meni ja painoi nappia itse. Tällä kertaa poika ei saanu hepuleja siitä, mutta sanoin kuitenkin miehelle et ihan vastasuuden varalta kannattaa antaa pojan painaa, ettei saa hepulia(olen meinaan ite joskus noin tehny ja huuto on ollu kova)

Noh, ihan asiallisesti sanoin, vastaus oli tyyliin: "no ei se nyt niin iso asia oo, älä jaksa, ootko oikeesti nyt tekemäs riitaa jostain bussinapista."

Sitten jatkuikin sanailu puolin ja toisin, mentiin vähän aremmalle alueelle ja henkilökohtasuuksiin, lopputulosena itkevä äiti ja mököttävä isä. Lapset siinä keskelle pyörii ja leikkii, isompi välillä kysyi mikä äidillä on, vastasin että äiti on surullinen, mutta ei mitään hätää.... Homma lähtee aina käsistä, kumpikaan ei osaa lopettaa ajoissa...

Asia ei ole iso, ja siis tiedän et tää ei oo mikään ns oikee ongelma, mut ei enää osata puhuu toisillemme mukavasti. Joko tiuskitaan, nalkutetaan tai hymähdellään toisen jutuille. Isona ongelmana on myös se, et musta tuntuu et oon ainoo joka haluu koskaan jutella mistään, mä siis puhun ja puran pahaa oloa, mies kuuntelee, ajoittain vastaa, mutta omaaloitteisesti ei oikein tunnu olevan mitään tarvetta alkaa suhteen kiemuroita purkamaan. Tänäänkin oli niin väsynyt, että simahti jo tunti sitten, aamulla tuskin kiinnostaa edes noteerata koko riitaa, odottaa taas sitä et mä alan puhumaan ja sanoo et ei ehtiny, kun mä jo aloin...

Tää nyt on tietty vaan pintaraapasu kaikesta, kommunikointi on vaan niin perseestä... En oikeen tiiä rakastanko häntä enää, vai oonko vaan tottunu... Lapsille on hyvä isä ja muutenkin ihan mukava persoona, ei juo, lyö eikä juokse vieraissa. Jokin vaan puuttuu.

Mikä tässä nyt avuksi? Onko muilla ollu samanlaista kahnausta, ja millä siitä pääsee eroon? jutella pitäis, mutta ei jotenkin oo enää enrgiaa itellä aina olla se puhemies... Taistelutahtoa tuntuu löytyvän aina silloin kun mä puhun, kertaakaan ei mies oo ottanu puheeks et hei kyl me selvitään... :/

Meillä on ihan samaa :( En ikävä kyllä osaa auttaa että mikä parantais asiat, kun samaa mietin itsekin. Tänään taas eroa väläyteltiin ja mä oon kuulemma natkuttanut 2 kuukautta putkeen. Okei, en ees oo, tuo liiottelee aina. Jos nyt pystyt niin oo onnellinen, että miehes ei juo, mun ukko korkkaa kaljan jos toisenkin tollasen riidan jälkeen (viikonloppusin).

Bussin nappi?? Huutava lapsi?? so what, ääntä mahtuu elämään. Jos miehesi ei osaa hipsiä lastesi tahdot/toiveiden ym mukaan niin onko se sitten paha...

Tämä vaan kommetti tohon tämän päivän riitaan. Jos junnu vasta 6kk niin odottele että hormonitkin hieman laskee ja tunne kuohut/vaateet loivenee. Miesten on oikeasti vaikea pysyä meidän naisten tahdissa ja se pätee about 90% yksilöistä

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;22905410:
Meillä on ihan samaa :( En ikävä kyllä osaa auttaa että mikä parantais asiat, kun samaa mietin itsekin. Tänään taas eroa väläyteltiin ja mä oon kuulemma natkuttanut 2 kuukautta putkeen. Okei, en ees oo, tuo liiottelee aina. Jos nyt pystyt niin oo onnellinen, että miehes ei juo, mun ukko korkkaa kaljan jos toisenkin tollasen riidan jälkeen (viikonloppusin).

EI apua...kuinka kamalasti miehes nyt sit kaikkiaan juokaan...

Voisitte tietty kokeilla mennä johonkin parisuhdekurssille, jossa opeteltaisiin kommunikoimaan ja kuuntelemaan. Ei siitä haittaakaan ole. Eroamaan kyllä sitten ehtii, ellei asiat muutu.

Mitään muuta en tiiä, mutta meidän liitto on ollut koetuksella pahimmin silloin, kun meillä oli kaksi lasta, 2v ja vauva ja tuota kesti siihen saakka, että vauva alkoi olla sen 2v. Ja oon sitä mieltä, että KENENKÄÄN ei kannattaisi tuossa vaiheessa mennä eroamaan vaan katsoa eteenpäin ja PUHUA, ja antaa periksi molempien, ottaa toista huomioon. On sellanen elämänvaihe kun on kaksi pientä, että sellaista ei tule enää kokemaan eikä ole aiemmin kokenut: ensimmäistä kertaa se aika on todella kortilla, kun on kahden pienen tarpeet ja erilaiset rytmit jne. Eli näillä ohjeilla eteenpäin. Liian moni eroaa juuri tuossa vaiheessa, kun on vuoden pari hankalaa ja jaksaminen tiukilla.

Oletteko miettineet olisko pariterapiasta apua erityisesti tuohon teidän keskenäiseen kommunikaatio-ongelmaan? Täällä hyvin samankaltaisessa tilanteessa mietitään ihan vakavasti tuota terapiaa ongelmien selvittelyn avuksi.

Bussin nappi?? Huutava lapsi?? so what, ääntä mahtuu elämään. Jos miehesi ei osaa hipsiä lastesi tahdot/toiveiden ym mukaan niin onko se sitten paha...

Tämä vaan kommetti tohon tämän päivän riitaan. Jos junnu vasta 6kk niin odottele että hormonitkin hieman laskee ja tunne kuohut/vaateet loivenee. Miesten on oikeasti vaikea pysyä meidän naisten tahdissa ja se pätee about 90% yksilöistä

No ei ollu kyse niinkään tästä bussiepisodista vaan ylipäätään siitä, että jos sanon mihelle jotain, ja ihan oikeesti ystävällisesti sanon, en nalkuta, en huuda en tiuski, niin hän pistää takaisin aika pahoilla. Puhuu alentavasti, saattaa naurahtaa kommeneteilleni, sanoo että skitsoilen tai käyttäydyn tyhmästi jnejne. ja siitä eteenpäin en viitsi tähän kirjoitella, mutta menee ja iskee arkaan paikkaan, tietää sen itsekkin.

Eli on siis ilkeä, vaikka mä ihan vaan keskustelen jostain asiasta....

Joo erotkaa vaan. Ihan toivoton parisuhde. .... vai onko sittenkin vaan normaali liitto?
No haloo, kyllä se on molempien hoidettava parisuhdetta, mutta molemmilla ei ole välttämättä hoksottimia asioihin. Puhu sinä niistä, mitkä haluat muuttuvan. Älä odota mieheltäsi sellaista, mihin hän ei pysty. Yritä huomata ne asiat, mitkä hän oikeasti tekee hyvin, äläkä koko ajan mieti sitä 20 % , mikä menee väärin.
Tässä muutama neuvo alkuun. Ja on meilläkin kriiseilty, se on ihan normaalia.

[QUOTE="minä";22905451]Mitään muuta en tiiä, mutta meidän liitto on ollut koetuksella pahimmin silloin, kun meillä oli kaksi lasta, 2v ja vauva ja tuota kesti siihen saakka, että vauva alkoi olla sen 2v. Ja oon sitä mieltä, että KENENKÄÄN ei kannattaisi tuossa vaiheessa mennä eroamaan vaan katsoa eteenpäin ja PUHUA, ja antaa periksi molempien, ottaa toista huomioon. On sellanen elämänvaihe kun on kaksi pientä, että sellaista ei tule enää kokemaan eikä ole aiemmin kokenut: ensimmäistä kertaa se aika on todella kortilla, kun on kahden pienen tarpeet ja erilaiset rytmit jne. Eli näillä ohjeilla eteenpäin. Liian moni eroaa juuri tuossa vaiheessa, kun on vuoden pari hankalaa ja jaksaminen tiukilla.[/QUOTE]

kiitos, tuli ihan itku.

[QUOTE="monni";22905433]EI apua...kuinka kamalasti miehes nyt sit kaikkiaan juokaan...[/QUOTE]

Heh, joo sanoin vähän harhaan johtavasti. En tosiaan välittäis yhestä tai kahesta kaljasta, mut nytki taitaa olla viidestoista menossa tolla. Vituttaa kattoo toisen sammaltamista ja selittämistä.

Autaisko että itsekin ensin pysähtyisit miettimään mikä on tärkeää ja mikä ei. Kattelisit itseä peiliin, kriittisesti. OK, arki on hemmetin rankaa, sen tiedän. Mut ennen eron pohtimista on syytä selvittää omakin pesä puhtaaks. Tekeekö itse jotain väärää, voisko itse hieman höllätä, käyttäytyä toisin. Helppo on toista aina syyttää ja onhan siihen monasti syytäkin. Mutta jos itse ei ole täydellinen, voiko sitä toiselta odottaa?

Teillä on pienet lapset, ja molemmilla tuntuis olevan arkielämän väsymystä...Onko teillä mitenkä vapaa- aikaa, siis kahdenkeskeistä? Olisko mahdollisuutta järjestää? Tekisitte silloin sitä, mikä aikanan teki teidät onnellisiksi - kävisitte leffassa, syömässä, kävelyllä yms...:) Ei tuon arjen kohkaamisen takia nyt ainakaan vielä kannattais laittaa hanskoja naulaan, jokaisella sitä on - ja silloin kun tökkii, niin tökkii kaikki. Perusteellinen irtiotto arjesta teille kahdelle, yhteisaikaa ja - opetelkaa sitten riitelemään. Älkää ottako jatkossa riitaanne mukaan enää vanhoja juttuja, vaan selvitelkää yksi asia kerrallaan. Ja nukkumaanhan ei sitten mennä, ennen kuin riita on selvitetty ;)? Jaksamista ja voimia :).

[QUOTE="vieras";22905481]Joo erotkaa vaan. Ihan toivoton parisuhde. .... vai onko sittenkin vaan normaali liitto?
No haloo, kyllä se on molempien hoidettava parisuhdetta, mutta molemmilla ei ole välttämättä hoksottimia asioihin. Puhu sinä niistä, mitkä haluat muuttuvan. Älä odota mieheltäsi sellaista, mihin hän ei pysty. Yritä huomata ne asiat, mitkä hän oikeasti tekee hyvin, äläkä koko ajan mieti sitä 20 % , mikä menee väärin.
Tässä muutama neuvo alkuun. Ja on meilläkin kriiseilty, se on ihan normaalia.[/QUOTE]

Tälläsiä kommentteja en kyllä nyt kaipaa, on tässä meidänkin 8v taipaleella kriisi jos toinen käyty. nyt vaan on vähän eri tasoista. Mä nukun jo toista yötä sohvalla, ero pyörii puolet ajasta päässä ja tuntuu et molemmat on ihan puhki...

ei ehkä kannata aliarvioda toiseten ongelmia via internet...

No ei ollu kyse niinkään tästä bussiepisodista vaan ylipäätään siitä, että jos sanon mihelle jotain, ja ihan oikeesti ystävällisesti sanon, en nalkuta, en huuda en tiuski, niin hän pistää takaisin aika pahoilla. Puhuu alentavasti, saattaa naurahtaa kommeneteilleni, sanoo että skitsoilen tai käyttäydyn tyhmästi jnejne. ja siitä eteenpäin en viitsi tähän kirjoitella, mutta menee ja iskee arkaan paikkaan, tietää sen itsekkin.

Eli on siis ilkeä, vaikka mä ihan vaan keskustelen jostain asiasta....

Puhun vaan kokemuksesta. Vuosi kakkoslapsen jälkeen oli helvetti ja syytän siitä ihan surutta hormooneja. Otin itseeni ihan kaiken ja kuulin "omiani", eli normi keskustelu/kinailu olin mun mielestä kaoottinen riita jne jne. Anna nyt ajan vähän mennä....

[QUOTE="tepa";22905441]Voisitte tietty kokeilla mennä johonkin parisuhdekurssille, jossa opeteltaisiin kommunikoimaan ja kuuntelemaan. Ei siitä haittaakaan ole. Eroamaan kyllä sitten ehtii, ellei asiat muutu.[/QUOTE]

Ehdotin tällästä, seurakunnalla ois ollu joku parisuhdeiltama hässäkkä. Ei miestä kiinnostanu, naurahti vaan sille. Pitää varmaan ampua vähn kovemmilla ja patistaa se sinne! onko kellään kokemuksia tälläisistä jutuista????????

älä oleta toisen ymmärtävän, jos et sano suoraan. esim. anna pojan painaa nappia.
kuuntele mitä toinen oikeasti sanoo.
kerro tunteistasi.
älä syyttele.

tarkein: toista ei voi muuttaa vain itseään voi muuttaa!!! mieti miten tilanteessa käyttäydyt ja tee seuraavalla kerralla toisella tavalla, rakentavasti.

Meillä oli aikanaan tilanne se et mies oli viikot reissuhommissa ja mä viikonloput töissä, melkein vuoden sitä jatku ja sit ilmotin et haluan eron - ei tuu mitään. Mies ajo siltä paikalta 300 km kotiin keskellä yötä ja sit puhuttiin puhumasta päästyä. Kumpikaan ei halunnut luovuttaa, mut tilanne oli jo se et en osannu ottaa miestä enää arkeen osaks.
Me sovittiin et keskitytään molemmat suhteeseen ja sen parantamiseen; puhumalla, olemalla ja toinen huomioimalla ja jos puolen vuoden päästä fiilis ei ole parantunut niin sit erotaan. Aikaa tästä on kulunut yli 6 vuotta ja sen jälkeen on lapsikin syntynyt. Suhde parani kun sitä molemmat haluttiin ja sen eteen tehtiin töitä.

Teillä on lisähaasteena lapsiperheen arki, mut jos molemmat haluatte niin kyllähän suosta ylös pääsee.

Tälläsiä kommentteja en kyllä nyt kaipaa, on tässä meidänkin 8v taipaleella kriisi jos toinen käyty. nyt vaan on vähän eri tasoista. Mä nukun jo toista yötä sohvalla, ero pyörii puolet ajasta päässä ja tuntuu et molemmat on ihan puhki...

ei ehkä kannata aliarvioda toiseten ongelmia via internet...

Käyppä kysymässä pareilta jotka on ollut yhdessä sen 40-50 vuotta monta yötä on nukuttu erossa ja montako kertaa kumpikin tahollaan miettinyt eroa. Se kuuluu suhteisiin. Jokainen noita käy, mut jos siihen tahtoo luovuttaa niin sit luovuttaa. Mut tärkein, rakastatko miestäs "silloin kun ei ole kusipää"?

Itse erosin vastaavassa tilanteessa. Ai miten kävi? No, löysin uuden, ah niin ihanan miehen, jonka kanssa pyöräytin pari lasta lisää. Ai kuis ny menee? Ihan samassa jamassa kuin edellisessä suhteessa! Joskus mietin, että ero oli täysin turha. Näin käy aina, joka parisuhteessa. Siitä pitää päästä yli, ja harmittaa, oikeasti, kaduttaa, kun en silloin tajunnut yrittää.

No, mulla on nyt kaksi ihanaa lasta lisää, joita muuten ei olis. Siksi pakotan itseni kahlaamaan näiden hankalien hetkien yli. Kun ei se näköjään vaihtamalla parane. Ja uusperheen arki, se on asteen verran rankempaa kuin ydinperheen arki.

Yhteistyössä