Oletko käynyt värianalyysissä tai tiedätkö, mitkä värit sopivat sinulle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liila

Vieras
Kävin muutama vuosi sitten tyylikurssilla, jossa tehtiin värianalyysi. Sain tietää olevani kesä eli minulle sopivat kylmät (sinisellä taitetut) värit. Vaatekaappiin ei tullut suuria muutoksia, koska olin jo aiemmin huomannut, että minulle sopii mm. pinkki, violetti, vaaleanpunainen, sähkönsininen ja turkoosi. Ääripään kirkkaat tai haaleat värit eivät sovi kesälle vaan murretut siltä väliltä.

Suurin osa mustista yläosista sai kyytiä, koska en halua väärän värin korostavan ryppyjäni ja ihoni virheitä. Värianalyysissä näkyi todella selvästi, miten epäedullinen vaikutus väärillä väreillä on ulkonäköön.

Vain pieni osa suomalaisista on talvi-ihmisiä eli niitä joille sopii musta. Silti suurin osa pukeutuu enimmäkseen mustaan ja harmaaseen. Huvittaa yksi työkaveri, jolla on punertavat hiukset ja on ilmiselvä syksy. Silti hän käyttää useimmiten mustaa. Ei raukka tajua, että se vain korostaa hänen lihavuuttaan, vaikka tarkoitus olisi ilmeisestikin päinvastainen.

Kannattaisi kokeilla rohkeammin eri värejä vaatetuksessa.

Saa kai sitä ihminen käyttää ihan minkävärisiä ja laisia vaatteita vain itseä ja omaa silmää miellyttää. Itse kävin jonkilaisessa värianalyysissa ja minulle sopisi kuulemma beige/ruskea, mutta en voi sietää kyseisiä värejä. Eli miksi ihmeessä pukisin ylleni jotain, mikä kuulemma minulle sopii jos en itse siitä pidä. Laitan punaisen mekon tai vaaleanpunaisen paidan ja tunnen oloni hyväksi, viis siitä mitä muut minusta ajattelevat. Ehkä työkaverisikin vain pitää mustasta eikä tunne oloaan "syksy ihmiseksi.." eikä välitä mitä sinä tai muut sinä ajattelee...

Noi oli huutoa joskus 90-luvulla. Eli tiedän kyllä. Harmaa kyllä käy kesällekin muistaakseni. Mutta sävythän ne asian juju on.

Ihan mahdotonta on käyttää värejä vaatetuksessa, koska kaupoista ei löyty muuta kuin se pakollinen musta ja sesongin mukaan 3-4 muuta väriä.

Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Saa kai sitä ihminen käyttää ihan minkävärisiä ja laisia vaatteita vain itseä ja omaa silmää miellyttää.

Tottakai sitä saa näyttää ihan niin rumalta kuin haluaa. Kukaan ei kiellä. Faktaa on se, että toiset värit saavat epäedulliset piirteet kasvoissa korostumaan. Jotkut väärät värit tekivät kasvoihini vihreitä laikkuja, jotkut saivat silmänaluseni näyttämään tummilta, vaikka minulla ei normaalisti sitä ongelmaa olekaan. Joku väri taas korosti punaisia laikkuja ja joku tummia uurteita ja ryppyjä. Välillä taas koko naama näytti aivan kelmeältä ja tai keltaiselta. Jotkut värit saivat kasvot roikkumaan.

Sopivat värit taas saivat kasvot hehkumaan oikealla tavalla kauniina ja eikä juonteita tai tummia kohtia näkynyt lainkaan.

Parikymppisellä ei ole vielä värien kanssa niin tarkkaa, koska kasvoissa ei ole vielä niin paljon epäkohtia, mutta nelikymppisellä väärät värit saavat jo paljon 'pahaa' aikaan.

Kun päällä on mieleiset vaatteet, olemus käy itsevarmaksi, ja sen huomaavat jo kanssaihmisetkin. Jos värianalyysi on se keino saavuttaa itsevarmuutta, mikäpä siinä.

Sen verran minäkin myönnän, että meitä suomalaisia on viileän ja lämpimän värisiä. Joillakin tuo ero näkyy varsin selvästikin. Mutta sen tarkemmat värianalyysit ovat jo uskon asia. Tärkeintä, että tykkää käyttämistään väreistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Olen käynyt, silloin joskus 90-luvulla. Taisin olla väreiltäni loistokas kesä tms. :D

Vanhetessä värilohko vaihtuu väriympyrän suuntaisesti. Nykyään voit olla syksy tai jopa talvi. Itse olin nuorempana kevät ja se nyt muuttunut kesäksi.

En oo käyny mut voishan se olla mielenkiintoista. Käytän niitä värejä joista tykkään ja jotka omasta mielestä sopii, lähinnä tummia... Ruskean olen havainnu mulle hyväksi, violetista tykkään kans mut en tiedä onko se oikeesti hyvä. Sit punainen, tumma punainen / viininpunainen, lähes kaikki siniset. Musta. Vihreät ei mulle käy, paitsi tumma murrettu vihreä. Keltainenkaan ei ole hyvä, vaikka mulla onki yks sitruunankeltainen t-paita joka nyt ei ihan hirveältä kuitenkaan näytä. Vaaleanpunaisissa näyttäisin possulta. Lila ei käy.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Olen käynyt, silloin joskus 90-luvulla. Taisin olla väreiltäni loistokas kesä tms. :D

Vanhetessä värilohko vaihtuu väriympyrän suuntaisesti. Nykyään voit olla syksy tai jopa talvi. Itse olin nuorempana kevät ja se nyt muuttunut kesäksi.

Eräs tutkiva journalisti oli käynyt kolme kertaa eri värianalyytikoilla ja saanut tulokseksi kevään, kesän ja syksyn. Viikossakin ehtii joskus vanheta aika tavalla :)

Joo, toi musta-homma on totta, ettei omien värien mukaan sovi, kun murto-osalle suomalaisista.

Mutta mitä vitun väliä?

Musta on klassinen yms ja jos tykkää, niin sen suhteen mun mielestä ei saa vetää liian tiukkaa linjaa.

Valkoisissa taas on julmetusti eri sävyjä.

Ja esim meikä, syksy en siedä ollenkaan jotain värejä ittelläni, esim sinappi yms keltaiset on kamalia, en ees tajua, miten ns kelta-ihoinen mitä mä oon VOI pitää keltaista väriä korostamassa sitä keltaisuutta!?!?!?

Hei! ihoni sävy on kellertävä, palan helposti olkapäistä, naamasta ja rintakehästä, muualta en juuri lainkaan. rusketun hieman keskivertoa paremmin, tai keskitasoisesi. minulla on ERITTÄIN luonnoonkiharat hiukset, aika keskiruskeat silmät, jossain valossa tumman ruskeat, joskus (harvoin) niissä on vivahdus vihreää... kiitos!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:);21726874:
Hei! ihoni sävy on kellertävä, palan helposti olkapäistä, naamasta ja rintakehästä, muualta en juuri lainkaan. rusketun hieman keskivertoa paremmin, tai keskitasoisesi. minulla on ERITTÄIN luonnoonkiharat hiukset, aika keskiruskeat silmät, jossain valossa tumman ruskeat, joskus (harvoin) niissä on vivahdus vihreää... kiitos!! :)

Kuulostaa tutulta tuo sun kirjottelu. Sain poikakaveriltani lahjaksi värianalyysin. Värit rajottu ennen mustaan, harmaaseen ja punaseen. Väritestissä musta tuli kuninkaallinen talvi ;). Paletti tuli kahen viikon sisällä ja seuraavalla viikolla olinkin jo synnyttämässä! Nyt mulla on ihana tuhina-tytteli ja paaaaljon uusia värejä mihin pukeutua!! Hesassa o ainaki fase ja taikapeili,
jotka tekevät niitä.

Kävin joitakin vuosia sitten. En nyt muista mikä vuodenaika olin, tuolta se papereista kyllä näkyisi kun kaivaisin.

Oli vaan aika hassu kun mulla oli päällä oranssi paita mitä moni on kehunut että sopii mulle niin siellä tuli että oranssia ei missään tapauksessa :D Että en ole painanut päähän mitkä värit käy ja mitkä ei, ostan sitä mikä tuntuu itsestä hyvältä :)

Tiedän värini ja värianalyysissä käynti vahvisti 'luuloani'.
Jokunen uus väri tuli jonka havaitsin alkutyrmistyksen jälkeen hyväksi, mm kirkas vihreä ja tietynlainen keltainen.

Mutta älköön kukaan luulko, että dumppaisin mustat vaatteeni mäjelle!

Pukeudun silti pääosin mustaan, kunnes löydän jotain tummempaa.

Olen käynyt 90-luvun alussa. Olin silloin syksy ja olen edelleen. Ei se värivuodenaika mihinkään muutu. Kyllä mulle edelleen sopii paremmin lämpimät kuin viileät värit. Mutta mä olen samaa mieltä kuin enemmistö täällä: käytän niitä värejä, joista tykkään ja joissa viihdyn. Musta on yksi mun suosikkiväreistä. Mua huvittaa ihmiset, joista selvästi näkee, että vaatteet ja asusteet ostetaan jonkun värianalyysikartan mukaan.

[QUOTE="ite";21955355]Olen käynyt 90-luvun alussa. Olin silloin syksy ja olen edelleen. Ei se värivuodenaika mihinkään muutu. Kyllä mulle edelleen sopii paremmin lämpimät kuin viileät värit. Mutta mä olen samaa mieltä kuin enemmistö täällä: käytän niitä värejä, joista tykkään ja joissa viihdyn. Musta on yksi mun suosikkiväreistä. Mua huvittaa ihmiset, joista selvästi näkee, että vaatteet ja asusteet ostetaan jonkun värianalyysikartan mukaan.[/QUOTE]

Voihan sitä hyödyntää, kuten minäkin teen. Mutta en mä silti sitä ehdottomana totuutena pidä, kuten mun analyysini tekijä aikoinaan.

sanoisimpa, että jos joku tarvitsee jotain tälläistä hömppää tietääkseen mitkä värit sopivat hänelle, hänen täytyy olla täysin värisilmätön ja tyylitajuton. ihminen, joka osaa pukeutua, näkee itse mitkä värit sopivat hänelle ja mitkä ei.

Voisi olla ihan mielenkiintoista käydä. Onko tuommoinen kurssi pitkäkin? Ei mua kiinnosta oikein muut kuin se värianalyysi. :D

Menin itte tyylikouluun Hesassa. Sain valita oman ohjelman. Mulla oli kävelyä, pukeutumisjuttuja sekä värianalyysi. Sain myös uudet meikkivärit ja uuteen hiustyyliini olen tosi tyytyväinen. Laitoin Taikapeilin kurssille myös 15vuotiaan tyttäreni.
Ihana nähä, kun hän on saanut varmuutta itelleen. Seuraavaksi meinaamme päivittää vaatekaapit..

Mä myös olen joskus käynyt ja olen kesä. Osa väreistä tuntui omilta ja osa taas ei. Enemmänkin kyse on sävyistä. Punaisesta tietty käy ja tietty taas ei ollenkaan. Silti mustaa ja harmaatakin on hankalaa välttää. Kuuluvat niin tiiviisti bisnespukeutumiseen, jollei sitten halua erottautua muun värisenä joukosta. Toisaalta tarvitseeko mun töissä niin hyvältä näyttääkään :saint:

Muutaman kerran olen jaksanut tehdä vaateostoksia värilappujen kanssa, mutta kausivärit vaikuttaa tarjontaan niin paljon, että aina ei oikein onnistu.

Yhteistyössä