rv 31-32 syntyneet vauvat on sairaalassa noin?

  • Viestiketjun aloittaja kauanko
  • Ensimmäinen viesti
ppppppppp
Ei ole mitään noin aikaa, koska jokaisella yksilöllinen tilanne. Ja tämä on ihan taivaan tosi... Riippuu miksi synytyy ennenaikaisena ja miten hyvin kehittynyt siihen asti. Joillakin ihan ok tilanne ja monilla vielä erittäin huono mahdollisuus selvitä edes hengissä.
 
"mie"
Meidän poika synty rv 35+6 mutta joutui siltikin olemaan sairaalassa kolme viikkoa. Kaverin vauva syntyi 3 päivää myöhemmin rv 36 ja äiti sekä vauva kotiutuivat neljäntenä päivänä. Sitä ei vaan voi yhtään arvioida etukäteen..
 
"Haave"
Meidän poika syntyi rv 32+3 (1945g) ja pääsi kotiin n. 4 viikon ikäisenä. Muuten olisi päässyt jo aikaisemmin mutta syömisen opettelu (riittävän määrän) vei kunnolla aikaa. Varmaan on tosi yksilöllistä...
 
"milli"
Meillä tyttö syntyi 29+6,ja oli sairaalassa 6,5viikkoa. Meille hoitaja sanoi,että nykyään on enempi viikoista kuin painosta kiinni tuo kotiutuminen,hän oli kotiuttanut 1,8kg painavan keskosen.
 
33 viikolla syntynyt tyttöni oli 2 viikkoa, opetteli syömään ja sai valohoitoa.
34viikolla syntynyt poikani oli 3 viikkoa, opetteli myös syömään, sai valohoitoa ja oli huonompikuntoinen kuin edellinen keskoseni vaikka syntyi pidemmällä viikolla ja oli melkein puoli kiloa painavampi.
 
nosto
Näitä ois mukava kuulla lisää, kun itsellä jokseenkin suuri riski synnyttää aikaisilla viikoilla...
Lisäksi ois kiva tietää, ehtikö vauva saada kortisonia keuhkoja vahvistamaan ennen synnytystä?
 
"vieras"
kortisonit laitetaan noin yleisesti rv 32, eikä enää sen jälkeen. yleensä seurataan vauvan vointia ja painon nousua, meille aikoinaan sanottiin, että vauva on sairaalassa yleensä sinne täysiaikaisuuteen saakka eli rv38 asti. valitettavasti meillä ei koskaan tuo vauva sairaalassa ollut vaan menehtyi ennemmin. jos riski on ennenaikaisuudesta, varmaan sulle on sektiosta puhuttu, sillä noilla viikoilla ei kyllä synnytetä ellei synnytys ala ihan omia aikojaan. sektio on varmin keino saada lapsi turvallisesti maailmaan noilla viikoilla, joten sulla ei varmaan todellista riskiä ole?
 
nosto
[QUOTE="vieras";22869983]kortisonit laitetaan noin yleisesti rv 32, eikä enää sen jälkeen. yleensä seurataan vauvan vointia ja painon nousua, meille aikoinaan sanottiin, että vauva on sairaalassa yleensä sinne täysiaikaisuuteen saakka eli rv38 asti. valitettavasti meillä ei koskaan tuo vauva sairaalassa ollut vaan menehtyi ennemmin. jos riski on ennenaikaisuudesta, varmaan sulle on sektiosta puhuttu, sillä noilla viikoilla ei kyllä synnytetä ellei synnytys ala ihan omia aikojaan. sektio on varmin keino saada lapsi turvallisesti maailmaan noilla viikoilla, joten sulla ei varmaan todellista riskiä ole?[/QUOTE]



No jos sua lohduttaa niin mun vauva on saanut jo rv 28+ kortisonit, eli pari viikkoa sitten. Koska kyseessä on uudelleen synnyttäjä, hänet olisi synnytetty jo tuolloin alateitse ja perätilassa(mulla on nopeat synnytykset), ja tipassa yms. estolääkkeissä on onneksi ollut sen verran tehoa, että synnytys on jo kerran saatu pysäytettyä. Todellinen riski tai ei, luulen, että lääkärit ei huvikseen makuuta...Mutta onneksi on näitä palsta-asiantuntijoita :D
 
"vieras"
No jos sua lohduttaa niin mun vauva on saanut jo rv 28+ kortisonit, eli pari viikkoa sitten. Koska kyseessä on uudelleen synnyttäjä, hänet olisi synnytetty jo tuolloin alateitse ja perätilassa(mulla on nopeat synnytykset), ja tipassa yms. estolääkkeissä on onneksi ollut sen verran tehoa, että synnytys on jo kerran saatu pysäytettyä. Todellinen riski tai ei, luulen, että lääkärit ei huvikseen makuuta...Mutta onneksi on näitä palsta-asiantuntijoita :D
kyse itselläni oli raskaumyrkytyksestä ja olimme varautuneet sektioon, eli vauva ei olisi itsestään lähtenyt syntymään. ja tuolla kortisonin laittamisella tarkoitin, että tuon rv 32 jälkeen ei laiteta, aiemmin toki. ja kiitos kun olet noin myötätuntoinen, pidän kyllä itseäni aika asiantuntijana kun "myrkytysvauvoja" olen odottanut jo 3 kpl. ja siis ensimmäisen menettänyt, koska sektiota ei ehditty tehdä. missään tapauksessa en synnyttäisi noilla viikoilla vaan vaatisin sektion, mikäli vaara on todellinen. nopea synnytys voi olla niin raju, että vauvasi saa elinikäiset vammat.
 
Esikoinen 32+0 oli sairaalassa kuukauden päivät, syntymäpaino 1640g. Pikkukakkonen 32+0 1620g ja sairaalassa oli 3vko3pvä, eli kotiutu "rv 35+3"..sillon siis päästiin kotilomalle, jolta ei käyty enää kuin lääkärin tarkastuksessa ja päästiin virallisesti kotiin. Suuresti systeemi muuttunut kuudessa vuodessa ton osalta, ja Jorvissa sanottiinkin että heiltä paljon kotiutetaan just ton rv 35+ mukaan jos lapsen vointi on vakaa, ruoka menee hyvin ja paino nousee. Esikoisen aikana väläyteltiin pitkään että lasketun ajan kieppeillä vasta, eivät halunneet aiheuttaa pettymystä jos oikeesti vointi olis vaatinut pidempää osastoaikaa. Sillon oli tarkkaa myös että paino oli yli 2000g, nyt ei paino ollut mittarina.
 
d
Meille sanottiin aikanaan, että lapset pidetään osastolla laskettuun aikaan asti. Toki voivat päästä ennemmin pois tai olla pitempään, ihan kunnosta riippuen. Mutta pääsääntö on kuulemma tuo laskettu aika.

Meidän muksu ei saanut kortisoneja, mutta syntyi vasta viikolla 36.
 
ja täytyy vielä todeta, että alakautta on kumpikin lapsi syntynyt, ja synnytykset olleet nopeita, eikä lapsille siitä vammoja ole seurannut. Perätilassa jos olis olleet niin olis leikattu. Kortisonit oon saanut kummastakin rv 29+.
 

Yhteistyössä