Koiran ruokinnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaa tyhmälle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Blushing";22860537]Raakaa kalaa saa antaa. Mutta jos antaa makeanveden kaloja, tulee huolehtia erityisen hyvin säännölliset madotukset. Lohesta ym. suolaveden kaloista matoja ei tule.

Kananmunassa avidiinin (valkuaisessa) vaikutus biotiinin (keltuaisessa) imeytymiseen on ihan teoreettinen eikä sitä oikeastaan siis tapahdu. Valkuainenkin on tosi hyvä protskun lähde eikä sitä pitäisi jättää pois! On siis ihan sama antaako kypsänä vai raakana :) Itse annan kumminkin, ja kuoret myös![/QUOTE]

Valkuaista KEITETTYNÄ olen kuullutkin että saa antaa ja on suositeltavaakin antaa (ja paljon olen antanutkin), tietojeni mukaan vain raaka valkuainen estää vitamiinin imeytymistä.

Kuorineen itsekin syötin keitetyt munat muinoin mutta kun koiran uloste oli munankuorilla kuorrutettu (eli eivät sulaneet) niin aloin kuorimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22860577:
Valkuaista KEITETTYNÄ olen kuullutkin että saa antaa ja on suositeltavaakin antaa (ja paljon olen antanutkin), tietojeni mukaan vain raaka valkuainen estää vitamiinin imeytymistä.

Kuorineen itsekin syötin keitetyt munat muinoin mutta kun koiran uloste oli munankuorilla kuorrutettu (eli eivät sulaneet) niin aloin kuorimaan.

Kun ei se estä ;) se on tarua. Ei pidä paikkaansa käytännössä. Teoriassa avidiini estää biotiinin imeytymistä, mutta käytännössä se ei toteudu. Voi siis googlettaa jos kiinnostaa lisätieto :) Eli esim. kiireen takia ei kannata jättää kananmunan heittämistä kuppiin pois! Jos ei aina ehdi keitellä oman mielenrauhan vuoksi.

[QUOTE="Blushing";22860561]Eikös graavilohessa ole järkyttävästi suolaa? Johtuisko ihan siitä oksentaminen ;)[/QUOTE]

Arvasin että tuota joku ajattelee mutta ei ole tuo selitys. Oli itse hyvin miedosti suolattua graavikalaa ja voihan koiralle salamiakin palan antaa eikä se oksenna :)

Ei graavikala ole poikkeuksellisen suolaista esim. makkaroihin ja juustoihin verrattuna! Ja mun koirilleni kelpaa jopa oliivit että suola niitä ei okseta :D

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22860598:
Arvasin että tuota joku ajattelee mutta ei ole tuo selitys. Oli itse hyvin miedosti suolattua graavikalaa ja voihan koiralle salamiakin palan antaa eikä se oksenna :)

Ei graavikala ole poikkeuksellisen suolaista esim. makkaroihin ja juustoihin verrattuna! Ja mun koirilleni kelpaa jopa oliivit että suola niitä ei okseta :D

Okei, graavikalat ei ole mulle tuttuja kun inhoan niitä :D Joka tapauksessa raa'assa kalassa ei sinänsä ole mitään sopimatonta. Järvikaloista voi tulla vaan matoja ja jos koira vaikka vetelee järvenjäiltä pilkittyjen kalojen jämät, niin lisämadotus voi olla tarpeen. Terveellistä ruokaa kuitenkin :)

No mut hei. Se oli eka kerta kun maistoi graavikalaa.... Et säkään kaikesta ruoasta tykkää ekalla kerralla.. Eikä tuollainen maistelu ja oksennus sulje todellakaan kaikkea kalaa pois ruokavaliosta...

[QUOTE="Blushing";22860582]Kun ei se estä ;) se on tarua. Ei pidä paikkaansa käytännössä. Teoriassa avidiini estää biotiinin imeytymistä, mutta käytännössä se ei toteudu. Voi siis googlettaa jos kiinnostaa lisätieto :) Eli esim. kiireen takia ei kannata jättää kananmunan heittämistä kuppiin pois! Jos ei aina ehdi keitellä oman mielenrauhan vuoksi.[/QUOTE]

Ok, voin kuukkeloida itsekin, ei sinun ole pakko jos et halua. En väitä vastaan mutta toki aijon vielä itsekin taustatietoja katsoa koska kun tässä luulossa olen noin 20vuotta ollut niin eihän se luulo ihan vähällä pois haihdu :) Mutta hyvinkin voit olla oikeassa, en sinänsä epäile.

Käytän nyt tilaisuutta hyväkseni, jos olet vielä linjoilla.
Koirien ruokinnasta siis kysymys. Sain sian soppaluita (pieniä liha-luu paloja) ja olen arponut, uskallanko syöttää koirilleni.
Syövät raakaruokaa silloin tällöin, mutta emme barffaa. Yritin googlettaa, mutta hyvin ristiriitaista tietoa löytyi siitä, voiko sianluita syöttää koirille, ja siis nimenomaan ei niin kokeneille luiden kaluajille.
Mitä mieltä sinä olet?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22860622:
Ok, voin kuukkeloida itsekin, ei sinun ole pakko jos et halua. En väitä vastaan mutta toki aijon vielä itsekin taustatietoja katsoa koska kun tässä luulossa olen noin 20vuotta ollut niin eihän se luulo ihan vähällä pois haihdu :) Mutta hyvinkin voit olla oikeassa, en sinänsä epäile.

Juu toki! Etsi vain :) Mä en nyt heti muista luotettavaa lähdettä, ja kirjoittelen samalla esseetä, ni en jaksa alkaa kaiveleen.

Tossa jotain, mut kyseessä "vain" blogi. Itse kyllä luotan melkolailla kirjoittajan asiantuntijuuteen, mutta silti... Kananmuna

[QUOTE="vieras";22860617]No mut hei. Se oli eka kerta kun maistoi graavikalaa.... Et säkään kaikesta ruoasta tykkää ekalla kerralla.. Eikä tuollainen maistelu ja oksennus sulje todellakaan kaikkea kalaa pois ruokavaliosta...[/QUOTE]

Kyllä sitä (siis graavikalaa) sille koiralle useamminkin annettiin, ja nimenomaan raa'an kalan yrjösi vaikka kalaa muuten kesti.

Ja se oli niin syöppö eläin että se söi kaiken, se jätkä ei kuule nirsoillut :D Se söi muutaman kerran multa huonekasvitkin juuripaakkuineen (eikä oksentanut eikä edes tullut ripulia) että se poika ei graavikalaa olisi syötyään oksentanut pois mistään hinnasta! :D

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22860622:

Juu toki! Etsi vain :) Mä en nyt heti muista luotettavaa lähdettä, ja kirjoittelen samalla esseetä, ni en jaksa alkaa kaiveleen.

Tossa jotain, mut kyseessä "vain" blogi. Itse kyllä luotan melkolailla kirjoittajan asiantuntijuuteen, mutta silti... Kananmuna

No mut hei. Se oli eka kerta kun maistoi graavikalaa.... Et säkään kaikesta ruoasta tykkää ekalla kerralla.. Eikä tuollainen maistelu ja oksennus sulje todellakaan kaikkea kalaa pois ruokavaliosta...

[QUOTE="Blushing";22860611]Okei, graavikalat ei ole mulle tuttuja kun inhoan niitä :D Joka tapauksessa raa'assa kalassa ei sinänsä ole mitään sopimatonta. Järvikaloista voi tulla vaan matoja ja jos koira vaikka vetelee järvenjäiltä pilkittyjen kalojen jämät, niin lisämadotus voi olla tarpeen. Terveellistä ruokaa kuitenkin :)[/QUOTE]

Ok Ok Ok! Ehkä tuo mun graavinoksentelijaurokseni oli lievästi kala-allergikko joka kesti kypsän kalan muttei raakaa. No, muille koirille en ole graavia antanut sillä vaikkei se mitään TÖNKKÖSUOLATTUA tarvitsekaan olla niin onhan siinä aina suolaa joka on koiralle ihan turhaa. Enkä minä koirilleni muutoinkaan mitään suolattua syötä, hyvin vähäsuolaista tai suolatonta sapuskaa syödään me ihmisetkin meillä ja juurikin terveyssyistä.

[QUOTE="vieras";22860660]No mut hei. Se oli eka kerta kun maistoi graavikalaa.... Et säkään kaikesta ruoasta tykkää ekalla kerralla.. Eikä tuollainen maistelu ja oksennus sulje todellakaan kaikkea kalaa pois ruokavaliosta...[/QUOTE]

Vastasinkin tuolla edellä tähän jo.

Käytän nyt tilaisuutta hyväkseni, jos olet vielä linjoilla.
Koirien ruokinnasta siis kysymys. Sain sian soppaluita (pieniä liha-luu paloja) ja olen arponut, uskallanko syöttää koirilleni.
Syövät raakaruokaa silloin tällöin, mutta emme barffaa. Yritin googlettaa, mutta hyvin ristiriitaista tietoa löytyi siitä, voiko sianluita syöttää koirille, ja siis nimenomaan ei niin kokeneille luiden kaluajille.
Mitä mieltä sinä olet?

Millainen koiranmaha noin muuten on? Kestääkö se uusia ruokia hyvin? Jos on epäilystä, että maha on herkkis, keittäisin vähän noita soppiksia ja antaisin sopivan pienen luun parin päivän välein ja katsoisin passaako. Jos kyseessä on rautamahainen kaveri, niin raakana vaan :D "Sopivan pienellä" tarkoitan niin pientä luuta kuin kyseiselle koiralle uskaltaa kerralla antaa. Jotkut on niin ahmatteja, etteivät sit malta pureskella vaan nielaisevat kokonaisena. Jos koirasi on rauhallinen syöjä, voi luu olla pienikin. Pienellä määrällä hyvä aloittaa, niin näet mitä maha tykkää.

Meidän koiran mahalle kelpaa kaikki luut; kanan, naudan, possun, poron... Mutta ei monena päivänä peräkkäin syötettynä. Jos korvaa vaikka ilta- aterian (lihaisilla) luilla, voi antaa lisäksi puol desiä- desin kaurapuuroa/raastettua porkkanaa. Se antaa suoleen sulamatonta massaa ja pitää luumassan hyvin liikkeellä.

Mikään sika- allergia ei ole koirilla yleistä vaan possu on just hyvää ravintoa koska se on yleensä rassssssvaista ;)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22860676:
Ok Ok Ok! Ehkä tuo mun graavinoksentelijaurokseni oli lievästi kala-allergikko joka kesti kypsän kalan muttei raakaa. No, muille koirille en ole graavia antanut sillä vaikkei se mitään TÖNKKÖSUOLATTUA tarvitsekaan olla niin onhan siinä aina suolaa joka on koiralle ihan turhaa. Enkä minä koirilleni muutoinkaan mitään suolattua syötä, hyvin vähäsuolaista tai suolatonta sapuskaa syödään me ihmisetkin meillä ja juurikin terveyssyistä.

Joo ei tuo meidänkään koira oikein kestä jos antaa kerralla paljon raakaa lohta. Tarkoitan siis, että varmaan yksilöllistä mitä maha tykkää. Onhan se voinut vaikka tehdä närästyksen ja oksentanut siksi jo pienestäkin määrästä... Who knows :) Toivottavasti maha kestää kalaa kuitenkin edes jossain muodossa, on ne lohen rasvat niin mainiota ravintoa!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22860695:
Viljat muuten ovat koiralle kokemukseni mukaan lähinnä turhaa tai peräti haitallista syötävää. Kuten ihmisellekin.

No, ei ne haitallista yleensä ole :) Jos ei ole allergioita. Esimerkiksi vehnä ja kaura on ihan hyvää mahantäytettä ja sulavat paremmin kuin esim. kasvikset. Kaurapuuro on hyvää ripulissa, se kauralima tekee hyvää suolelle. Vehnä on paljon ravinteikkaampaa kuin vaikkapa riisi. Mutta, niin viljojen kuin kasvistenkin tehtävä on olla just sitä suolentäytettä lihojen ja luiden kavereina. Niitäkin tarvitaan :) Eli meillä annettaan tuohon tarkoitukseen milloin mitäkin kasvikunnan kamaa.

Mut on ihan hullua "täydentää" ruokavaliota vaikka puurolla...

Raaka jauheliha on hyvä lisä koiran ruokintaan. Makkarat jne unohtaisin, ovat lisäaine pötköjä.. raaka jauheliha on parempi vaihtoehto.
Myös useimmat markettien nappulat unohtaisin, eläinkaupasta saa laadukkaampaa.
Lohiöljy tekee hyvää niin iholle kuin turkille.

Raaka jauheliha on hyvä lisä koiran ruokintaan. Makkarat jne unohtaisin, ovat lisäaine pötköjä.. raaka jauheliha on parempi vaihtoehto.
Myös useimmat markettien nappulat unohtaisin, eläinkaupasta saa laadukkaampaa.
Lohiöljy tekee hyvää niin iholle kuin turkille.

Vertailkaapa muuten kilohintoja! Usein esim raaan jauhelihan kilohinta on edullisempi tarjouksessa kuin esim koiran nappuloiden! Samoin tarjouksista voi löytää muitakin lihoja edullisemmin!

Vertailkaapa muuten kilohintoja! Usein esim raaan jauhelihan kilohinta on edullisempi tarjouksessa kuin esim koiran nappuloiden! Samoin tarjouksista voi löytää muitakin lihoja edullisemmin!

Ja ehdottomasti kannattaa selvittää saako omalta paikkakunnalta koirille tarkoitettuja lihoja ja luita! Tai käykö vaikka se kauppa- auto (mikä se nyt olikaan) omalla paikkakunnalla.

Hau- Haulla on muuten ihan hyviä koiranmakkaroita ja purkkiruokia :) Me ostetaan niitä joskus reissussa, kun on vaikea pitää mukana pakasteita.

Joo ei tuo meidänkään koira oikein kestä jos antaa kerralla paljon raakaa lohta. Tarkoitan siis, että varmaan yksilöllistä mitä maha tykkää. Onhan se voinut vaikka tehdä närästyksen ja oksentanut siksi jo pienestäkin määrästä... Who knows :) Toivottavasti maha kestää kalaa kuitenkin edes jossain muodossa, on ne lohen rasvat niin mainiota ravintoa!

No kuten kerroin (et ole selvästi esseiltäsi ehtinyt koko ketjua lukea) niin tuo graavikalanoksentelija kesti kypsennetyn kalan ja on jo edesmennyt tämä koira. Annan koirilleni säännöllisesti norjanlohta uunissa kypsennettynä.

Yhteistyössä