Kaveri tuskailee lapsettomuuden kanssa, hänellä on reilusti ylipainoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanoako vai eikö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sanoako vai eikö?

Vieras
Yksi työkaveri on nyt avautunut usemman kerran minulle lapsettomuudestaan, he ovat yrittäneet nyt 1,5 vuotta ilman tuloksia. Ikää heillä on 30 vuotta.
Eivät ole menneet tutkimuksiin vaan haluavat yrittää luomuna.

Tällä kaverilla on ylipainoa reilusti, varmaan 20-25 kiloa, eli siis todella tuhti. Hiljattain eräs toinen tuhdissa kunnossa oleva tuttu sai passituksen laihdutuskuurille kun lasta ei alkanut kuulua, ja raskaus alkoi siitä aika pian. Aika yleistä kuulemma.

Mitä mieltä olette, pitäisikö sanoa että kokeilisi laihduttaa vai pitäisikö vaan ohjata lääkärin pakeille kuulemaan se kehotus? Miten tuollaisen ylipäänsä saa kenellekään sanottua että "olet muuten aika pullukka, kannattaisi varmaan laihduttaa raskautta varten...". Argh, onpa taas vaikeaa.

Tiedän, että ylipainoisetkin toki raskautuvat...

Kerrot seuraavan kerran, kun hän asian ottaa puheeksi, että luit jostain juuri artikkelin siitä, kuinka paljon pienempikin ylipaino vaikeuttaa raskautumista. Ei siis tarvitse suoraan sanoa, että "sinun täytyy laihduttaa", vaan tuot tuon asian esiin yleisemmällä tasolla.

Itse en kyllä sanoisi. Syy voi olla mikä tahansa. Ja jos hoitoihin menevät, niin julkisella puolella taitaa olla joku "painoraja", eli huomattavasti ylipainoiset eivät siis pääse julkisen puolen hoitoihin.
Ymmärrän että haluat auttaa, mutten kuitenkaan katso, että ulkpuolisten kannattaa kauheasti puuttua muiden tekemisiin. Vai onko hän kysynyt teidän neuvoa?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22844378:
Sepä se. Mutta ei välttämättä tiedä että ylipaino vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Puhuu kyllä painostaan melko avoimesti että ei se mikäään tabu ole.
Kukapa sitä ei tietäisi? Ylipaino on riski monelle asialle.:) Älä pidä ystävääsi idioottina

[QUOTE="Kenguru";22844377].
Ymmärrän että haluat auttaa, mutten kuitenkaan katso, että ulkpuolisten kannattaa kauheasti puuttua muiden tekemisiin. Vai onko hän kysynyt teidän neuvoa?[/QUOTE]

No kyllä me tästä asiasta on puhuttu useamman kerran että asia häntä askarruttaa ja miettii että mitä pitäisi tehdä. Mies ei halua hoitoihin.

Niin ja itse yritin vauvaa 1,5 v onnistumatta siinä, onnistuin heti kun olin laihtunut 3 kiloa (67-<64). Eli ei tosiaan tarvii olla mikään valas että se vaikuttaa, itse oon ihan vakuuttunut että mulla raskaus lähti käyntiin nimenomaan laihtumisen takia.

[QUOTE="juu";22844382]Kukapa sitä ei tietäisi? Ylipaino on riski monelle asialle.:) Älä pidä ystävääsi idioottina[/QUOTE]

en toki pidäkään, hän ei vaan ole mikään vauvalehtiä lukeva ihminen eikä kavereillakaan ole lapsia.

Itse ajattelen että jos tietäisin tämän asian, tekisin sille jotain. Toki meitä on erilaisia.
Hän on lihonut kolmessa vuodessa noihin mittoihin ihan vaan syömällä, on todennut sen itsekin. Ei siis johdu mistään sairaudesta tms. jolle ei voi tehdä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22844378:
Sepä se. Mutta ei välttämättä tiedä että ylipaino vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Puhuu kyllä painostaan melko avoimesti että ei se mikäään tabu ole.

Eiköhän se tosiaan ole aika yleisessä tiedossa, että ylipaino voi vaikuttaa raskautumiseen. Todennäköisesti työkaverisikin sen tietää, vaikkei mainostakaan, että näistä kiloista se varmaan johtuu.. Itse en kyllä menisi sanomaan.

[QUOTE="Kiara";22844389]Niin ja itse yritin vauvaa 1,5 v onnistumatta siinä, onnistuin heti kun olin laihtunut 3 kiloa (67-<64). Eli ei tosiaan tarvii olla mikään valas että se vaikuttaa, itse oon ihan vakuuttunut että mulla raskaus lähti käyntiin nimenomaan laihtumisen takia.[/QUOTE]

Sama juttu tällä "onnistuneella" kaverilla että laihtui noin 10 kiloa ja tärppäsi.

[QUOTE="juu";22844403]Oon mä nähny niitä "ryhävalaitakin" pasuna, että ei sekään aina mitään merkkaa.[/QUOTE]

Paino sanalla AINA.
Näinhän totesin jo aloituksessakin että lihavatkin raskautuvat.

Eiköhän se tosiaan ole aika yleisessä tiedossa, että ylipaino voi vaikuttaa raskautumiseen. Todennäköisesti työkaverisikin sen tietää, vaikkei mainostakaan, että näistä kiloista se varmaan johtuu.. Itse en kyllä menisi sanomaan.

Sen olen tiennyt että alipaino vaikutta asiaan, koska kuukautiskierto on usein silloin sekaisin, mutta ylipainosta ei ole puhuttu niin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22844406:
Sama juttu tällä "onnistuneella" kaverilla että laihtui noin 10 kiloa ja tärppäsi.

Tietty voisit ihan ohimennen vaikka mainita tästä kaveristasi, jolla onnistui, kun laihtui. Vähän niin kuin kannustuksena, että oikeesti se laiduttaminen voi auttaa, ilman että suoranaisesti "käsket" työkaveriasi dieetille.

Ei sitä ylipainoa pidä heti syyttää. Ite painoin n.110kg, kun aloin esikoista odottaa. Raskaaksi tulin enempiä yrittämättä n.3kk pillereiden lopetuksen jälkeen. Syitä voi olla muitakin kuin pelkkä ylipaino.

[QUOTE="juu";22844403]Oon mä nähny niitä "ryhävalaitakin" pasuna, että ei sekään aina mitään merkkaa.[/QUOTE]

Ylipaino ei estä raskautta, mutta vaikeuttaa sitä usein merkittävästi.

Tietty voisit ihan ohimennen vaikka mainita tästä kaveristasi, jolla onnistui, kun laihtui. Vähän niin kuin kannustuksena, että oikeesti se laiduttaminen voi auttaa, ilman että suoranaisesti "käsket" työkaveriasi dieetille.

Voisin.
Tuntuu vaan niin kurjalta ylipäänsä puhua toisen painosta yhtään mitään. Kun ei tiedä miten suhtautuu vaikka itse siitä puhuukin.

Ei sitä ylipainoa pidä heti syyttää. Ite painoin n.110kg, kun aloin esikoista odottaa. Raskaaksi tulin enempiä yrittämättä n.3kk pillereiden lopetuksen jälkeen. Syitä voi olla muitakin kuin pelkkä ylipaino.

No ei se tietenkään automaattisesti ole lapsettomuuden syy, mutta se VOI vaikuttaa.
Itse olen reippaasti ylipainoinen ja kaks kertaa jo tärpännyt melkeinpä kerrasta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22844464:
Voisin.
Tuntuu vaan niin kurjalta ylipäänsä puhua toisen painosta yhtään mitään. Kun ei tiedä miten suhtautuu vaikka itse siitä puhuukin.

Mutta silloinhan sä puhuisitkin jonkun muun ylipainosta :)

Yhteistyössä