Onko lukio-opinnot turhat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiiti"

Vieras
Minä kävin peruskoulun jälkeen vuoden lukiota mutta jätin sen sitten kesken. Lähdin työelämään.
Nyt on työelämää jonkun verran takana ja 3 pientä lasta.
Vanhin on eskarilainen ja pienin 8kk vanha.
Nyt haaveilen että suorittaisin lukio-opinnot netissä etänä tässä kotona ollessa.
Onkohan se mitenkään mahdollista kun on 3 lasta?
Iltaisin ja viikonloppuisin saisin keskittyä opiskeluun kun mies on luvannut olla tukenani siinä ja hoitaa lapset jotta itse saisin opiskeltua :)
Onkohan tälläisen tavallisen ( peruskoulun keskiarvo ei tainnut ihan kasiin yltää, tai sitten juuri ja juuri tms. ) kotiäidin mahdollistakaan suorittaa noita opintoja vai ovatko liian haastavia? Motivaatio on toki minulla nyt täysin eriluokkaa kuin peruskoulussa tai lukiossa silloin nuorena.

Ei ne turhia ole. Itse arvostan lukio-opinnoista eniten matikkaa ja kieliä, mutta jollekulle toiselle jotkut toisetkin aineet kuten historia, biologia, kemia tai fysiikka voivat olla tärkeitä.

Itse lähtisin siitä, mihin tarvitset lukio-opintoja. Harkitsetko jatko-opintoja? Tällöin lukio voi olla käytännössä pakollinen. Jos kyse on taas "pelkästä" yleissivistyksestä, konkreettisia hyötyjä ei taida tulla, vaan opintoihin kannattaa suhtautua kuten harrastukseen.

Lukio-opinnot eivät ole erityisen haastavia, ja tässäkin vaikuttaa eniten se, kuinka kunnianhimoinen on. Jos tarkoitus on vain rämpiä kurssit läpi, kuka tahansa pystyy siihen. Jos taas on tarkoitus kirjoittaa 9 laudaturia, se vaatii joko päätä tai varsin lujia istumalihaksia.

On, ainakin mun kohdalla. Mihinkään en oo niitä opintoja tarvinut, vaikka yliopistossa opiskelen. Noh, ehkä se yleissivistys helpottaa jonkin verran nykyistä opiskelua.

Jos et aio jatkaa opiskeluja niin kyllähän se melkoisen turhaa touhua on. Ite menin aikuislukioon vasta myöhemmällä iällä mutta syynä oli vain pitkä matematiikka, pitkä fysiikka ja pitkä kemia. Ne kiinnosti ja jatkoin sitten sen jälkeen muualle. Kyllä nuo mun mainitsemat aineet on haastavia vaikka olisi kuinka motivoitunut. Ne loput aineet on kyllä tosissaan aika lässynläätä eikä voi kovin suuria onnistumisen tunteita niiden johdosta kokea.

[QUOTE="vieras";22827021]On, ainakin mun kohdalla. Mihinkään en oo niitä opintoja tarvinut, vaikka yliopistossa opiskelen. [/QUOTE]

Olisitko päässyt yliopistoon sisään ilman lukioarvosanojasi?

[QUOTE="heh";22827047]Olisitko päässyt yliopistoon sisään ilman lukioarvosanojasi?[/QUOTE]

Olisin, itseasiassa pääsinkin. Puolet sisäänotetuista pääsi yokirjoitusten tulosten + valintakokeen perusteella ja puolet pelkän valintakokeen perusteella.

[QUOTE="vieras";22827021]On, ainakin mun kohdalla. Mihinkään en oo niitä opintoja tarvinut, vaikka yliopistossa opiskelen. Noh, ehkä se yleissivistys helpottaa jonkin verran nykyistä opiskelua.[/QUOTE]

Et olisi päässyt yliopistoon ilman toisen asteen tutkintoa. Olisiko kannattanut valita jo lukiossa saman aiheen kursseja niin olisi ollut niistäkin hyötyä eikä lukea vain jotain diipadaapaa valinnaisina.

Mun mielestä lukiossa opittiin reaaliaineissa tosi paljon käytännönläheisiä juttuja, jotka on vaan "kiva tietää". Niihin törmää arjessa tämän tästä. Psykologian käsitteitä, historian virtauksia, kemian perusjuttuja. Kai se on sitä yleissivistystä, että tietää kuinka oma lapsi on perinyt silmiensä värin tai miten saippuaa valmistetaan.

Kielet ja pitkä matikka sen sijaan vaativat ihan oikeasti töitä.

[QUOTE="vieras";22827071]En niin, mutta järkevämpää olisi ollut käydä ammattikoulu alaan liittyen. Ja mun lukiossa ei ollut valinnaisena mun alaa liittyviä kursseja[/QUOTE]

ja toisaalta - lukiossa ollut vielä hajuakaan, mitä alan opiskella :)

[QUOTE="miemie";22827073]Psykologian käsitteitä, historian virtauksia, kemian perusjuttuja. [/QUOTE]

Totta tuokin. Mun mielestä näitä juttuja vaan pitäisi siirtää enemmän peruskouluun. Musta on hälyttävää miten vähän aikuiset ihmiset näitä asioita tajuavat.

Jostain on, jostain ei. Ite en kokenut omia lukio-opintoja turhina. Toki nyt jos voisin valita olisin valinnut kaksoistutkinnon. Siihen maailman aikaan kun opiskelin lukiossa niin kaksoistutkinto oli ihan uus juttu.

[QUOTE="miemie";22827073]Mun mielestä lukiossa opittiin reaaliaineissa tosi paljon käytännönläheisiä juttuja, jotka on vaan "kiva tietää". Niihin törmää arjessa tämän tästä. Psykologian käsitteitä, historian virtauksia, kemian perusjuttuja. Kai se on sitä yleissivistystä, että tietää kuinka oma lapsi on perinyt silmiensä värin tai miten saippuaa valmistetaan.[/QUOTE]

Peesi tähän.
Vaikka et jatkaisikaan opintoja lukio-opintojen jälkeen, saat niistä varmasti paljon irti ja uutta sisältöä elämään. Sulla kuulostaa olevan kuitenkin hyvä motivaatio, joten en usko, että sulla olis mitään vaikeuksia suoriutua opinnoista. Anna mennä vaan, et varmasti kadu!

[QUOTE="vieras";22827071]En niin, mutta järkevämpää olisi ollut käydä ammattikoulu alaan liittyen. Ja mun lukiossa ei ollut valinnaisena mun alaa liittyviä kursseja[/QUOTE]
Meillä suuri osa ammattikoulun kautta yliopistoon tulleista jätti yliopisto-opinnot kesken. Toki ammattikoulun opinnoista on hyötyä, mutta ilman lukio-opintoja olevat tuntuivat olevan liian kovilla opintojen kanssa. Lukio antaa paremmat valmiudet yliopisto-opintoihin.

Yhteistyössä