Nyt sapettaa! Lapsi lähetettiin pakkasella KÄVELLEN koulusta röntgeniin sormivammaa kuvauttamaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmetys"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ihmetys"

Vieras
Minusta tämä ei mennyt ihan oikein, mitä mieltä te olette? 5-luokkalainen lapsi loukkasi liikuntatunnilla kätensä ja hänet lähetettiin sairaalaan kuvattavaksi. Terveydenhoitaja oli lähettänyt lapsen sairaalaan KÄVELLEN, pakkasessa! Lapsi ei ollut saanut hanskaa käteensä, kun sormi oli ollut niin kipeä (murtunut). Sairaalaan oli 2,5km kävelymatka. Oli myös joutunut kysymään matkalla tietä kun ei osannut mennä (oli vieras kaupunginosa hänelle).

Mitä tekisitte tässä tilanteessa??

Soittaisin kouluun ja sanoisin suorat sanat!
He eivät ilmeisesti soittaneet sinulle tapahtuneesta ennen kuin lapsi lähti ja olisit voinut ohjeistaa, kuinka toimia..?

Minä muistan tapauksen jossa kuudennella luokalla loukkasin itseni liikkatunnilla luistelemassa. Lähdin koulun piikkiin taksikortti mukana käymään terkkarissa joka oli kilometrin päässä..
Enkä siis loukannut jalkaani vaan olkapääni kaatuessani enkä todellakaan ollut NIIN kipeä etten olisi voinut kävellä. Rehtoriin yhteyttä.

Ilmoitettiinko vanhemmille heti tapahtuneesta? Vai laitettiinko lapsi sinne ilmoittamatta vanhemmille? Siinä tapauksessa sinne olisi kyllä pitänyt jonkun lähteä koulusta mukaan. Ja olisin yhteydessä kouluun saadakseni vastauksen, miksi niin toimittiin.

Ottaisin varmaankin yhteyttä koululle ja keskustelisin asiallisesti mutta napakasti tapahtuneesta.

Toisaalta koululta ei ehkä nähdä asiaa kovin pahana. Täällä päin moni lapsi jo kolmosluokalta alkaen pyöräilee tai kävelee tuon matkan aina aamuisin tullessaan kotoa kouluun ja lähtiessään koulusta kotiin - yksin.

Tietysti pakkanen pitäisi ottaa huomioon ja koululta pitäisi järjestää lapselle edes HANSKA, jonka saa käteensä - täällä päin on ainakin ollut tosi kipakka pakkanen tänään.

Ja tietysti sekin pitäisi ottaa huomioon, että kaikki kaupunginosat ei ole kaikille tuttuja, eikä lapsi välttämättä osaa mennä joka paikkaan. Parasta olisi että joku aikuinen olisi noissa tilanteissa paikalla...

Vaikka toisaalta koululta voidaan nähdä asia niinkin, että tuollaiset tilanteet itsenäistävät lasta hyvällä tavalla ja lapsi oppii selviytymään tuollaisista tilanteista vastakin.

Lapsen kanssa suosittelen käymään läpi tuollaiset paikat - siis että miten niihin mennään koululta tai kotoa, jos nyt tuleekin sellainen tarve, että lapsen on sinne yksinään mentävä.

No itse kyllä soittaisin terveydenhoitajalle suoraa tai vaikka koulun rehtorille ja kysyisin että miksi on toimittu näin!! Kyllä lapselta olisi pitänyt kysyä että onko ketään kenelle voi soittaa että veisi tai pyytänyt vaikka luokanopettajaa heittämään lapsi sairaalaan jos auton omistaa. Eihän nyt lasta tuolleen passiteta yksikseen jos ei vielä tunne edes kaupunginosaa! Olisi ainakin hoitsun pitänyt varmistaa että lapsi osaa sinne ja että tosiaan saa hanskan käteen kun pakkasta, eli antaisin vihaista palautetta sata varmasti!

Meillä koulumatka tienvarteen oli 3km ja sinne käveltiin, oli pakkasta tai ei. Ja sieltä iltapäivällä käveltiin myös kotiin. Joten pakkanen ja kävely ei niin vaarallista ole.

Mutta tuo, että murtuneen sormen kanssa laitetaan yksin vieraaseen kaupunkiin :( Miksi lapsi ei sanonut opettajille, ettei osaa sairaalalle?

Koulumatkat koulusta kotiin ja toisin päin ovat täysin eri asia kuin loukkaantuminen koulupäivän aikana. Eikä lasta saa syyllistää puhumattomuudesta. Aikuiset ovat nyt tehneet virheitä, heissä on vika ja syy.

Täällä nyt vähintään avustaja lähtee lapsen mukaan jos tk:hon joutuu. Kyllä meilläkin lapset kävelee 2 km kouluun ja takas oli pakkasta tai ei. Mutta en siltikään hyväksyisi että yksin laitetaan kipeänä tk:hon kävelemään.

Turha mun mielestä kysellä, että miksei lapsi sanonut opettajalle ja terkalle niin tai näin. En mä ainakaan tuon ikäisenä olis niille vastaan sanonu, eikä sitä välttämättä olis siinä kohtaa edes tajunnu, ettei hanskaa saa käteen, tai ettei tiedä reittiä.

Ei saisi lähettää kävellen, eikä todellakaan yksin. Mun veljeni ollessa viidennellä veli soitti minulle loukattuaan varpaansa liikuntatunnilla. Opettaja kysyi olisiko mahdollista että minä käyttäisin veljeäni terveyskeskuksessa, kun heidän ainoa kouluavustajansa oli lähtenyt hetkeä ennen tapahtumaa viemään toista luokan oppilasta terveyskeskukseen. Olin itse lukulomalla ja täysi-ikäinen, joten käytin veljeä terveyskeskuksessa ja ilmoitettiin siellä koulun ohjeiden mukaisesti, että kyse on koulussa tapahtuneesta tapaturmasta. Yksin ei kuulemma saa lasta lähettää tutkittavaksi, vaan aina on oltava joku koululta mukana.

No olis ainakin kyyti pitänyt järjestää.

Joskin 5-luokkalainen pystyy kävelemään pakkasessa useamman kilometrin, osaa kysyä tietä ja osaa sanoa ettei saa käteen hanskaa vaan tarvii siihen jonkin suojaksi.

Opettaja ei saa autolla kuljettaa lasta, mutta vanhemmille soitto -> vanhempi hakee ja vie lääkäriin. Muutoin ambulanssi. Toisaalta jokaista sormensa loukannutta tai polveen laastaria tarvitsevaa ei voi haetuttaa ambulanssilla, ehkä terkkari on katsonut, ettei ole aihetta, mutta varmuudeksi kuvauttaa...

[QUOTE="Ihmetys";22824883]Minusta tämä ei mennyt ihan oikein, mitä mieltä te olette? 5-luokkalainen lapsi loukkasi liikuntatunnilla kätensä ja hänet lähetettiin sairaalaan kuvattavaksi. Terveydenhoitaja oli lähettänyt lapsen sairaalaan KÄVELLEN, pakkasessa! Lapsi ei ollut saanut hanskaa käteensä, kun sormi oli ollut niin kipeä (murtunut). Sairaalaan oli 2,5km kävelymatka. Oli myös joutunut kysymään matkalla tietä kun ei osannut mennä (oli vieras kaupunginosa hänelle).

Mitä tekisitte tässä tilanteessa??[/QUOTE]

Sitten ihmetellään miksi nykynuoriso on niin saamattomia/avuttomia. Nuoret pojatkaan ei pärjää armeijassa.

[QUOTE="vieras";22825283]No olis ainakin kyyti pitänyt järjestää.

Joskin 5-luokkalainen pystyy kävelemään pakkasessa useamman kilometrin, osaa kysyä tietä ja osaa sanoa ettei saa käteen hanskaa vaan tarvii siihen jonkin suojaksi.[/QUOTE]

käden voi varmaan laittaa vaikka taskuun...?

[QUOTE="Ihmetys";22824883]Minusta tämä ei mennyt ihan oikein, mitä mieltä te olette? 5-luokkalainen lapsi loukkasi liikuntatunnilla kätensä ja hänet lähetettiin sairaalaan kuvattavaksi. Terveydenhoitaja oli lähettänyt lapsen sairaalaan KÄVELLEN, pakkasessa! Lapsi ei ollut saanut hanskaa käteensä, kun sormi oli ollut niin kipeä (murtunut). Sairaalaan oli 2,5km kävelymatka. Oli myös joutunut kysymään matkalla tietä kun ei osannut mennä (oli vieras kaupunginosa hänelle).

Mitä tekisitte tässä tilanteessa??[/QUOTE]

Siis eikö kaikki peruskoululaiset ole vielä tämän viikon lomalla? Ainakin helsingissä kaikki koulut vielä kiinni.

Mun pojalla kun lensi jotain silmään niin opettaja lähti viemään taksilla terveyskeskukseen, vakuutus korvaa kulut tällaisessa tapauksessa. Mutta aina ei ole niin itsestään selvää että päiväkotilaiset ja koululaiset on vakuutettu...esim Tampereella näin ei ole.

Eivät ole kaikki lomalla ja kyllä taksikyyti olisi pitänyt järjestää,opettaja ei saa kyyditä oppilasta.Ja ei ole kyse avuttomuudesta tms.,kyllä asianmukaisesti pitää lapsi toimittaa hoitoon,oli pakkanen tai ei,kyllä se käsi on kipeä jos sormi murtunut!Toimivat väärin koululla,otat tietenkin yhteyttä kouluun.

Ehdottomasti koulu toimi väärin. Lasta ei lähetetä ilman saattajaa kävelemään sairaalaan! Oikea tapa olisi ollut tilata taksi ja jos mitenkään mahdollista laittaa lapselle saattaja mukaan. Tuo on ihan heitteillejättöä laittaa lapsi yksin kivuissaan kävelemään sairaalaan. Kouluilla tulee olla ohjeet tällaisten tapausten varalle ja se ohje ei ole sellainen, että loukkaantuneen tai sairaan lapsen tulee omin neuvoin suoriutua sairaalaan.

erikoista että tänä tekniikan ihmeaikana, et saatu tietoa vanhemmille, edes lapsi itse ei soittanut?!..

ja mun mielestä ei ole mikään temppu viidesluokkalaiselle kävellä sinne sairaalaan kuvattavaksi, terkka varmaan on varmistanut, ettei ole huimausta tms, et pystyy kävelemään. Mutta kysy koululta miten juttu on mennyt äläkä täällä päivittele.

Yhteistyössä