Mä kyllä ymmärsin, että ap:n auto on ollut roikassa.
Käyttäkää autoa joka päivä, saastuttavaa ja kallistahan se on, mutta minkäs teet.
Kannattaa käyttää huollossa autoa, siinä voi olla jossain vikaa kun ei käynnisty roikassaolosta huolimatta. Tai sit teillä on se liian lyhyen aikaa piuhassa kiinni. Meidän auto pitää olla 3h roikassa, jos on yli 20 astetta pakkasta. Teillä on ehkä samantyyppinen lokilämppäri, sellainen ionisoiva tjt.
Käsitit väärin: 'ilman että pitäs lämmittää' tarkoittaa juuri sitä ettei ole roikassa joka yö.
Kovalla pakkasella ei pidä lämmittää pidempään. Tässä lainattu teksti Ylen sivuilta:
"Akkuhuoltajan mukaan pienillä jipoilla akku ei tyhjene kovillakaan pakkasilla. Akkuja on myyty viimeviikkoina runsaasti.
Akkujen myynti käy pakkasella kuumana. Akkukauppojen varastot alkavat olla tiukoilla.
-Tähän asti on pärjätty, eikä ole tarvinnut myydä ei-oota. Mutta jos pakkaset jatkuvat vielä viikkoja, niin akkuvarastot alkavat loppua, sanoo akkuhuoltaja Markku Kuittinen.
Mitä kovempi pakkanen, sen lyhyempi lämmitysaika
Pakkanen laittaa auton akun koville. Markku Kuittinen vertaa, että 20 - 25 pakkasasteessa akku pystyy luovuttamaan varauksestaan vain puolet verattuna 20 asteen kuumuuteen. Akkua kuluttavat myös lisälämmittimet, joita monella on nykyään autoissaan.
- Lyhyiden matkojen ajaminen kovalla pakkasella laskee akun vastaanottokykyä huomattavasti. Auto on silloin kyllä lämmin, mutta se ei käynnisty, Kuittinen toteaa.
- Voi kuulostaa epäloogiselta, mutta kovalla pakkasella autoa on lämmitettävä lyhyempi aika, koska muuten akku ottaa huonosti ajon aikana virtaa vastaan, sanoo Kuittinen.
Erityisesti ongelmia voi tulla lyhyillä matkoilla, kun akku ei tahdo latautua. Markku Kuittinen suosittelee akun lataamista säännöllisesti.
-Nykyään on olemassa myös automaattisia ylläpitolatureita. Kun laittaa moottorinlämmittimen päälle, niin se lataa myös akun automaattisesti ja voi olla päällä vaikka miten kauan, Kuittinen kertoo.
Uusissa autoissa riittää virtasyöppöjä
Akkujen elinikä nykyisin on pahimmillaan vain 2 -3 vuotta. Uusien autojen sähkölaitteet syövät virtaa.
- Monella on se tapa, että syksyllä laitetaan takalasinlämmitin päälle ja sammutetaan se keväällä. Lämmitin on kuitenkin suuri virtasyöppö, Markku Kuittinen sanoo.
Kuittinen neuvoo valitsemaan akun käyttötarkoituksen mukaan. Lähes jokaiseen autoon löytyy nykyään akku, joka sopii samaan tilaan kuin normaali akku, mutta on 30 prosenttia tehokkaampi, hän sanoo.
YLE Kymenlaakso / Valtteri Kykkänen"