Halvin matkasi? Miten oikeasti voi matkustaa TÖRKEÄN HALVALLA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matkalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käsimatkatavara saa painaa muistaakseni 10kg Ryanairilla ja mitat n. 30x50x20cm jotain sinne päin eli kätevin on lentolaukku noilla mitoilla, mahtuu paljon tavaraa, tai sitten reppu. Ja jokainen yli 2v saa ottaa tuon kokoisen laukun. Ei mitään järkeä raahata ruumaan meneviä laukkuja ellei sitten jostain syystä pidä kuljettaa nesteitä tms mitä ei saa käsimatkatavaroihin ottaa.

Helsinki-Barcelona-Helsinki lennot alle 80e/aikuinen silloin kun Clickair vielä lensi Helsingistä. 9 yötä oltiin miehen kanssa ja hotelli keskustasta maksoi n. 450e. Eli matkalle tuli hintaa n. 300e/hlö mikä on mun mielestä vähän päälle viikosta halpaa.

[QUOTE="dina";22760102]Miten meinasit sitten reissussa pärjätä? Se matkan varaaminen kun ei paljoa kielitaitoa vaadi ja on maailman yksinkertaisimpia asioita.[/QUOTE]

Noh.. Kyllähän mä nyt jotain ymmärrän. Ja jokseenkin nuo lentoyhtiön sivut, mietin vain jos sielä onkin joku "pienellä präntätty" ja sitten tuleekin isot kulut :(
Vähemmän on tullut matkustettua ja lentoja varattua.
Ja kielitaito ei huima ole, mutta on sillä pärjätty parit Kreikan reissut. Jotenkin :D

Noh.. Kyllähän mä nyt jotain ymmärrän. Ja jokseenkin nuo lentoyhtiön sivut, mietin vain jos sielä onkin joku "pienellä präntätty" ja sitten tuleekin isot kulut :(

Lento maksetaan samantein kun sen varaat, joten kokonaissumma tulee viimeistään siinä vaiheessa kun olet maksamassa. Ja ota huomioon todellakin että matkan hinta on muutakin kuin lennon hinta. Halpalentoyhtiöt veloittavat KAIKESTA erikseen, lisäksi lentävät yleensä sivukentille, josta on isommat matkakustannukset itse kohteeseen. Monesti perinteisen lentoyhtiön kalliimpi lento tulee kokonaisuudessa halvemmaksi ja järkevämmäksi.

Vähemmän on tullut matkustettua ja lentoja varattua.
Ja kielitaito ei huima ole, mutta on sillä pärjätty parit Kreikan reissut. Jotenkin :D

Kannnattaa lukea ihan oikeasti ne ehdot esim. ryanairilla moneen otteeseen jotta varmasti tietää mitä on varaamassa tai paremminkin mitä on maksamassa. Siellä kyllä ei ole mitään pienellä printillä, on vaan samoja asioita moneen otteeseen ja niihin kannattaa paneutua.
Esim. mun isä ei jaksanut lukea juttua läpi ja se varas matkan niin että se sai ottaa vaan 15 kg tavaraa mukaan vaikka pienellä lisähinnalla olis saanut 20kg mukaan. Sitten se maksaa matkavakuutusta mutta kuitenkin se klikkas sen ryanairin vakuutuksen mukaan... ei suuria summia mutta turhia kustannuksia joka tapauksessa.
Ei se kuitenkaan mitenkään piilotettua juttua sisällä, joten jos vaan hiukankin ymmärrät kirjoitettua englantia niin pärjäät varauksen kanssa. Niissä on se että jos lento pitää varmistaa/buukata netissä niin sitten se oikeasti pitää tehdä siellä tai ne ottaa sulta kentällä lisämaksun. Ja jos tavarasi painaa enemmän kuin sallittu niin sakko on huima.
Että näiden asioiden kanssa kannattaa olla tarkkaavainen. Ja muista, eka kerta on aina se kauhein kun on epävarmaa mitä tekee, mutta kyllä se siitä. Tsemppiä!

Lennoissa kannattaa myös muistaa se, että osa halvimmista lennoista tulee esim. klo 22 paikan päälle eli siinä tulee yhden yön lisäkustannus kun täytyy ottaa hotelli "turhaan" verrattuna siihen jos saapuisi aamupäivällä ja maksaisi kuitenkin saman hotellivuorokauden hinnan. Monesti juuri halpalentoyhtiöillä on huonot aikataulut.

Kannnattaa lukea ihan oikeasti ne ehdot esim. ryanairilla moneen otteeseen jotta varmasti tietää mitä on varaamassa tai paremminkin mitä on maksamassa. Siellä kyllä ei ole mitään pienellä printillä, on vaan samoja asioita moneen otteeseen ja niihin kannattaa paneutua.
Esim. mun isä ei jaksanut lukea juttua läpi ja se varas matkan niin että se sai ottaa vaan 15 kg tavaraa mukaan vaikka pienellä lisähinnalla olis saanut 20kg mukaan. Sitten se maksaa matkavakuutusta mutta kuitenkin se klikkas sen ryanairin vakuutuksen mukaan... ei suuria summia mutta turhia kustannuksia joka tapauksessa.
Ei se kuitenkaan mitenkään piilotettua juttua sisällä, joten jos vaan hiukankin ymmärrät kirjoitettua englantia niin pärjäät varauksen kanssa. Niissä on se että jos lento pitää varmistaa/buukata netissä niin sitten se oikeasti pitää tehdä siellä tai ne ottaa sulta kentällä lisämaksun. Ja jos tavarasi painaa enemmän kuin sallittu niin sakko on huima.
Että näiden asioiden kanssa kannattaa olla tarkkaavainen. Ja muista, eka kerta on aina se kauhein kun on epävarmaa mitä tekee, mutta kyllä se siitä. Tsemppiä!

Kiitos! :)
Taidan tosiaan rohkaista mieleni, ehkä meidänkin perhe vielä pääsee matkustamaan :)

ai niin ja ryanairilla tulee maksutavasta n. 20e lisää ellet maksa mastercard prepaidilla tai jollain ryanairin omalla jutulla. ja check in pitää tehdä itse netissä muuten tulee taas 6e/henkilö/suunta lisää. ja se on myös sitten tehtävä ja tulostettava itse laput, olikohan n. 1vk-2 tuntia ennen lennon lähtöä. samoin ennen paluumatkaa.

Mä oon reissannu pääsääntösesti Ryanairilla. mm. Dublin, Pariisi(lento Dublinin kautta), Venetsia(lento Frankfurt Hanhin kautta), Edinburgh, Lontoo, Riika, Bryssel(lento Riian kautta)... Aina oon pärjännyt hyvin sillä käsimatkatavaralla, joka saa painaa 10kg. Nykyisin tulee Visa Electronillakin maksettaessa muutama euro lisäkulua, mut ei silti nosta kuluja Finnairin tasolle. Ja netti check in on nykyisin ainut vaihtoehto ja sekin maksaa, mut esim. viimeisimmällä reissulla toi check-in oli ilmainen, täytyy vaan kytätä oikeita päiviä. Ja sit joko Booking.comin tai Hotelli.webin kautta halpa hotelli. Vaihtoehtoja on runsaasti. Rohkeasti vaan varaamaan. Jos lentokenttä onkin kaukana, kuten Pariisiin mennessä tai Brysseliin, niin lentokenttäbussit toimii loistavasti. Rohkeasti vaan varaamaan! Lento ei ehkä itsessään ole luksusta, mut ei siellä kauaa tarvii istuskella ja paikanpäällä riittää sit katseltavaa. Käytiin joku vuosi kolmen lapsen kanssa parin päivää Dublinissa ja lento+hotelli yhteensä 250€(ei siis per hlö vaan kaikkineen).

Valmiiksi räätälöity matka varmasti vaivaton, mut kun näkee hiukan vaivaa, säästää rahaa ja pääsee useammin käymään katselemassa maailmaa. Seuraavaksi suunnitteilla Rooma tai Barcelona ja taas saa Ryanair mut kuljettaa perille =)

Lennoissa kannattaa myös muistaa se, että osa halvimmista lennoista tulee esim. klo 22 paikan päälle eli siinä tulee yhden yön lisäkustannus kun täytyy ottaa hotelli "turhaan" verrattuna siihen jos saapuisi aamupäivällä ja maksaisi kuitenkin saman hotellivuorokauden hinnan. Monesti juuri halpalentoyhtiöillä on huonot aikataulut.

Mutta toisaalta, mun mielestä se eka yö ei ole sinänsä turha että on sitten aamulla reippaana kohteessa. Jos lähtee aamulennolla, joutuu monesti heräämään tosi aikaisin ja eka päivä menee väsyneenä vähän kuin sumussa.

6 viikkoa Eurooppaa kiertäen. 1100 euroa meni. Ei ollut kavereita kenen luona yöpyä, joten joka yö maksoin nukkumapaikasta. Siksi katson, että summa on halpa. Summa sisältää kaikki matkat, ruoat, ostokset, huvit ja yöpymiset, eli kaikki kulut.

Ja netti chekkauksesta vielä, eli sen voi tehdä ihan hyvissä ajoin ennen matkaa (15 päivää ennen ja viimeistään 4h ennen lennon lähtöä), ite oon aina tehny sen samalla molempiin suuntiin ja jos jotain menee pieleen, tulostin ei toimi, liput katoo, niin neljä tuntia ennen lennon lähtöä voi tulostaa ne uudelleen. Ja matkalaukun koko on 55cm x 40cm x 20cm. Mitään nesteitä yli 100ml ei saa olla mukana, ja ne tulee pakata läpinäkyvään, suljettavaan pussiin. Esim. mini grip. Mut kyllä mulle on tärkeempää päästä näkemään uusia paikkoja kuin kantaa isoa shampoo pulloa mukanani...

Kiitos kaikille vastanneille. Ei se vaikuttanut loppujen lopuksi kovin hankalalta kun tuossa noita sivuja selailin. Vielä olis yksi kysymys.. Jos aikois kesällä matkustaa joko nyt löytyy mahdollisesti edullisia matkoja vai kannattaisko jättää sinne lähemmäksi matkojen kyttäys ja varaus?

Keväällä meni Turusta Riikaan Wizzair. Lentää toki vieläkin täältä, mutta ei Riikaan. Kahden hengen lennot 4 € edestakaisin, johon sitten tietysti tuli maksutapalisää 20 €. Hotelli oli 90 € kolmelta yöltä. Että ei kauheen paha.

Kiitos kaikille vastanneille. Ei se vaikuttanut loppujen lopuksi kovin hankalalta kun tuossa noita sivuja selailin. Vielä olis yksi kysymys.. Jos aikois kesällä matkustaa joko nyt löytyy mahdollisesti edullisia matkoja vai kannattaisko jättää sinne lähemmäksi matkojen kyttäys ja varaus?

Halvimmat lennot varataan ensimmäisenä. Halpoja lentoja on todella vaikea saada lähellä matkaa, joten varaa heti kun tiedät matkan ajankohdan. Hotellejakin saa edullisemmin aikaisin varatessa.

Yhteistyössä