Perustoimeentulotuesta päätös ja kohta siinä, onko tämä ihan lainmukainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä käsitin, että olisi jo voimassa laki, jonka mukaan alle 25-vuotiaan olisi hakeuduttava koulutukseen mikäli ei ole ammattia? Aloittajahan oli aikaisemmin keskeyttänyt koulutuksen. Tosin siitä oli aikaa. Mutta jos hän ei ole syksyn haussa hakenut mihinkään koulutukseen, niin mä ymmärtäisin, että on lainvoimainen tuo perusosan alentaminen.

Ei ole lainvoimainen tuollaisenaan eli noilla perusteilla (alle 25v., kouluttamaton). Laki tulee voimaan vasta ensi vuonna eikä silloinkaan riitä perusteeksi alle 25v. ja ammattikoulutuksen puute. On nyt siis lakiesittelynä vasta tuo koulutuksen keskeyttäminen/hakeutumattomuus. Alle 25 -vuotiaan on haettava yhteishaussa vähintään oliko kolmeen oppilaitokseen säilyttääkseen työmarkkinatukioikeutensa mahdollisia työharjoitteluja varten. Käytännössä kunnissa on varmaan sovellettu eri tavoilla tuota perusosan alentamismomenttia - pakkohan sitä ei ole käyttää ja perusosan alentamiseen liittyy (tai ainakin pitäisi liittyä) harkinta. Eli siis, käytännössä kunnissa on saatettu alennella perusosia jo aiemmin - soveltaa työstä/työvoimapol. toimenpiteestä kieltäytymistä myös opiskeluihin hakeutumattomiin.

Peppuli, se laki tosiaan vahvisteettin jo. Eli 16.12.2010.

Toimeentulotukilain muutoksessa on kysymys koulutuksesta kieltäytymisen tai koulutuksesta keskeyttämisen lisäämisestä laissa jo oleviin tuen alentamisperusteisiin. Perusosan alentaminen on ollut aikaisemminkin mahdollista, jos henkilö on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt tarjotusta työstä tai sellaisesta työvoimapoliittisesta toimenpiteestä, joka kohtuullisen pitkän ajan turvaisi hänen toimeentulonsa. Perusosan alentaminen on ollut mahdollista myös silloin, jos henkilö on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei työtä tai työvoimapoliittista toimenpidettä ole voitu tarjota.

Ei ole lainvoimainen tuollaisenaan eli noilla perusteilla (alle 25v., kouluttamaton). Laki tulee voimaan vasta ensi vuonna eikä silloinkaan riitä perusteeksi alle 25v. ja ammattikoulutuksen puute. On nyt siis lakiesittelynä vasta tuo koulutuksen keskeyttäminen/hakeutumattomuus. Alle 25 -vuotiaan on haettava yhteishaussa vähintään oliko kolmeen oppilaitokseen säilyttääkseen työmarkkinatukioikeutensa mahdollisia työharjoitteluja varten. Käytännössä kunnissa on varmaan sovellettu eri tavoilla tuota perusosan alentamismomenttia - pakkohan sitä ei ole käyttää ja perusosan alentamiseen liittyy (tai ainakin pitäisi liittyä) harkinta. Eli siis, käytännössä kunnissa on saatettu alennella perusosia jo aiemmin - soveltaa työstä/työvoimapol. toimenpiteestä kieltäytymistä myös opiskeluihin hakeutumattomiin.

tungen samaan ketjuun. ku ttt:stä kyse. me saatiin kivat veronpalautukset joilla ostettiin sohvat. nyt sitten tuli sairaan suuri veskilasku n300 ja iso sänkölasku yli 120e. eli haettas tammikuulle tukee niin lasketaanko ne veronpalautukset vielä tammikuun tuloksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Kröhöm;22754297:
Peppuli, se laki tosiaan vahvisteettin jo. Eli 16.12.2010.

Toimeentulotukilain muutoksessa on kysymys koulutuksesta kieltäytymisen tai koulutuksesta keskeyttämisen lisäämisestä laissa jo oleviin tuen alentamisperusteisiin. Perusosan alentaminen on ollut aikaisemminkin mahdollista, jos henkilö on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt tarjotusta työstä tai sellaisesta työvoimapoliittisesta toimenpiteestä, joka kohtuullisen pitkän ajan turvaisi hänen toimeentulonsa. Perusosan alentaminen on ollut mahdollista myös silloin, jos henkilö on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei työtä tai työvoimapoliittista toimenpidettä ole voitu tarjota.

Joo, mutta laki tulee voimaan vasta 1.1.2011. On siis vasta esityksenä. ;) FINLEX

Ja kuten tuossa aiemmin kirjoitin, lakia on varmastikin sovellettu kunnissa eri tavoilla. Kuten lakeja ja asetuksia ynnä muita ohjeistuksia yleensäkin.

Ei ole lainvoimainen tuollaisenaan eli noilla perusteilla (alle 25v., kouluttamaton). Laki tulee voimaan vasta ensi vuonna eikä silloinkaan riitä perusteeksi alle 25v. ja ammattikoulutuksen puute. On nyt siis lakiesittelynä vasta tuo koulutuksen keskeyttäminen/hakeutumattomuus. Alle 25 -vuotiaan on haettava yhteishaussa vähintään oliko kolmeen oppilaitokseen säilyttääkseen työmarkkinatukioikeutensa mahdollisia työharjoitteluja varten.

Ahaa, aivan. Mä olen varmaan kuullut vaan tuosta vahvistamisesta, itse laki siis tulee toimeen 1.1.2011. Ilmeisesti sitä on jo sovellettu jo aloittajan kohdalla. Luulis, että kun menee juttelemaan tilanteesta, niin tuosta perusosan vähentämisestä voitaisiin luopua, eihän siinä nyt totta tosiaan ole mitään järkeä, että ihan raskauden loppuvaiheessa pitää etsiä jotain työharjoittelupaikkaa vielä. Ikävä kyllä tuntuu, että työvoimatoimistot ja sosiaalitoimistot tekevät näitä päätöksiä ihan mielivaltaisesti ja ne ovat hyvin erilaisia eri paikkakunnilla. :( Itse sain aikanaan täyden työmarkkinatuen, kun menin loka-marraskuussa työkkäriin, ja laskettu aika oli maaliskuussa. Sanoivat, ettei ole järkeä edes hakea töitä.

tungen samaan ketjuun. ku ttt:stä kyse. me saatiin kivat veronpalautukset joilla ostettiin sohvat. nyt sitten tuli sairaan suuri veskilasku n300 ja iso sänkölasku yli 120e. eli haettas tammikuulle tukee niin lasketaanko ne veronpalautukset vielä tammikuun tuloksi?

Joulukuulle lasketaan, mutta periaatteessa sossu voi tehdä takautuvan laskelman joulukuulle ja siirtää joulukuun ylijäämää tammikuulle. Riippuu siis käytännössä ihan työntekijästä ja muusta tilanteestanne (oletteko aiemmin saaneet tukea jne.), minkälaisen päätöksen saatte.

ollaan saatu aijemminkin tukea. mut ei hajettu joulukuulle eikä haettas tammikuullekkaan mut kun tuli nuo isot laskut ja tulossa vielä mun satasen hammalääkärilasku tuohon. Huoh, millonhan tää kurjuus loppuu.

Ahaa, aivan. Mä olen varmaan kuullut vaan tuosta vahvistamisesta, itse laki siis tulee toimeen 1.1.2011. Ilmeisesti sitä on jo sovellettu jo aloittajan kohdalla. Luulis, että kun menee juttelemaan tilanteesta, niin tuosta perusosan vähentämisestä voitaisiin luopua, eihän siinä nyt totta tosiaan ole mitään järkeä, että ihan raskauden loppuvaiheessa pitää etsiä jotain työharjoittelupaikkaa vielä. Ikävä kyllä tuntuu, että työvoimatoimistot ja sosiaalitoimistot tekevät näitä päätöksiä ihan mielivaltaisesti ja ne ovat hyvin erilaisia eri paikkakunnilla. :( Itse sain aikanaan täyden työmarkkinatuen, kun menin loka-marraskuussa työkkäriin, ja laskettu aika oli maaliskuussa. Sanoivat, ettei ole järkeä edes hakea töitä.

Mielivaltaisesti varmaan jossakin myös, mutta lakien ja muiden ohjeistusten soveltaminen on virkamiesten kesken varmaan melko erilaista ihan siksikin, kun nuo etuuslait eivät ole yksiselitteisiä ja niitä voi lain hengessä soveltaa monilla eri tavoilla -kuka mitäkin nyt pitää tärkeänä. Perusteluna 25v. ja kouluttautumattomuus ei kuitenkaan riitä, vaan siinä pitää olla jokin muukin kieltäytymis- tms. peruste takana. Ap:n asemassa testauttaisin päätöksen lainvoimaisuuden ja hakisin muutosta siihen.

[QUOTE="joo";22754390]ollaan saatu aijemminkin tukea. mut ei hajettu joulukuulle eikä haettas tammikuullekkaan mut kun tuli nuo isot laskut ja tulossa vielä mun satasen hammalääkärilasku tuohon. Huoh, millonhan tää kurjuus loppuu.[/QUOTE]

Ikävä sanoa, mutta kun saitte ne veronpalautukset, niin nehän kannattaa silloin säästää isoihin laskuihin. Ei mulle tässä tulis mieleenkään ostaa sohvia jos on tiedossa, että tulossa on hammaslääkärilasku, sähkö- ja vesilasku. Ensin laskut, sitten vasta se ylellisyys.

Viimeksi muokattu:
Mielivaltaisesti varmaan jossakin myös, mutta lakien ja muiden ohjeistusten soveltaminen on virkamiesten kesken varmaan melko erilaista ihan siksikin, kun nuo etuuslait eivät ole yksiselitteisiä ja niitä voi lain hengessä soveltaa monilla eri tavoilla -kuka mitäkin nyt pitää tärkeänä. Perusteluna 25v. ja kouluttautumattomuus ei kuitenkaan riitä, vaan siinä pitää olla jokin muukin kieltäytymis- tms. peruste takana. Ap:n asemassa testauttaisin päätöksen lainvoimaisuuden ja hakisin muutosta siihen.

Tiedätpäs sä paljon näistä asioista. :D Sä oot kelalla tai työkkärissä töissä! :D Myönnä! :stick:

Ikävä sanoa, mutta kun saitte ne veronpalautukset, niin nehän kannattaa silloin säästää isoihin laskuihin. Ei mulle tässä tulis mieleenkään ostaa sohvia jos on tiedossa, että tulossa on hammaslääkärilasku, sähkö- ja vesilasku. Ensin laskut, sitten vasta se ylellisyys.

Tiedätkös että jos sohvasta tulee jouset läpi niin istutko sitten lattialla josta et lonkka vikasenä pääse ylös?? Minä en ainakaan.
Eipä ollut tiedossa silloin lokakuussa kun sohvat ostettiin että meille tulee NOIN iso vesilasku vuoden vaihteessa ja sähkölaskukin on virheellinen, mutta siitä huolimatta maksettava. Seuraavassa laskussa sitten hyvittävät asian.

Joo, samaa mieltä. Mun mielestä ihmisen (jos on siis elämänhallinta noin niin kuin ylipäätään kunnossa) pitäisi osata laskea siirtonsa aina hiukan pidemmälle kuin tälle kuulle. Eli ei voi laittaa kaikkea nyt haisemaan ja olettaa, että joku muu maksaa viulut seuraavassa kuussa. Menojen yllättävyys taas on eri asia, mutta mielestäni sähkö- ja vesilaskut eivät varsinaisesti voi yllättää ainakaan monilla sadoilla euroilla. Tai jos niitä laskuja ei pysty maksamaan eräpäivänä, niin ainahan niistä voi sopia. Sähkölaskunkin varmasti saa sovittua, että maksaa muutamassa erässä.

Tiedätkös että jos sohvasta tulee jouset läpi niin istutko sitten lattialla josta et lonkka vikasenä pääse ylös?? Minä en ainakaan.
Eipä ollut tiedossa silloin lokakuussa kun sohvat ostettiin että meille tulee NOIN iso vesilasku vuoden vaihteessa ja sähkölaskukin on virheellinen, mutta siitä huolimatta maksettava. Seuraavassa laskussa sitten hyvittävät asian.

Siitä oon pahoillani, että sohvasta on jouset tulleet läpi ja että sinulla on lonkkavika. Fakta on kuitenkin se, että uusia sohvia ei kannata ostaa, jos ei vesilaskuihinkaan ole varaa. Mulla olisi aika katastrofi jos tulis useamman sadan lasku, oli se mikä hyvänsä. Jos mun sohva olisi siinä kunnossa että en voi siinä istua, niin olisin joko tyystin ilman sohvaa tai sitten katselisin kierrätyskeskuksesta, josta saa kuljetuksineen usein alle 50€.

ap, taisit sanoa, että muuten olette olleet tuella, mutta ette ottaneet joulu-, tai tammikuulle tukia.. Jos on ollut tuilla edes joskus, oppii yleensä, että kannattaa istua lattialla mielummin kun kärsiä siitä, että on sohva pepun alla, mutta ei ole vettä ja sähköä. Ei millään pahalla, mutta huono siirto teiltä. Tapa se tuokin toki on oppia kantapään kautta.

ap, taisit sanoa, että muuten olette olleet tuella, mutta ette ottaneet joulu-, tai tammikuulle tukia.. Jos on ollut tuilla edes joskus, oppii yleensä, että kannattaa istua lattialla mielummin kun kärsiä siitä, että on sohva pepun alla, mutta ei ole vettä ja sähköä. Ei millään pahalla, mutta huono siirto teiltä. Tapa se tuokin toki on oppia kantapään kautta.

Aloittaja ei ollut se, joka osti sohvat.

Ja jos ei muu auta niin siinä tapauksessa hakeutuu sairaslomalle jos raskaus jo aivan loppuvaiheessa..Suht helposti kuitenkin saikkua saa ja sitä jopa ehkä odotetaankin, itsellä oli kela asumistuessa jo alentanut tukea kun olettanut sairasloman edelleen kirjoitetusta jatkuvan ja laskenut tulevat tulot sairaspäivärahan mukaan. Ja eipä noina viimeisinä viikkoina ennen äitiysloman alkua kovin työkykyinen ollut..

mä olen joskus koettanut saada opinnot päätökseen raskaana ollessa(ei onnistunut kun mies lähti)palasin kotikuntaan ja sain toimeentulotukea(eikä mitään vähennyksiä tehty).aika kamalaa jos pitäs viel viimesillään raskaana pakon edessä mennä huhkimaan(mä olin niin huonossa kunnossa että ei ois onnistunut)

joo eli kun olet raskaana sossu ei ajattele jaksamistasi,myöntämällä tt. mutta jos väsyt ni jo on ls kimpussa.huoh. valita!

Mulla on sama homma, mutta perusteluna se että olen laiminlyönyt taloutta = minulta ovat menneet luottotiedot ja en näin ollen ole oikeutettu opintolainaan. Sen takia menee tt-tuesta tuo 20%.

Siitä oon pahoillani, että sohvasta on jouset tulleet läpi ja että sinulla on lonkkavika. Fakta on kuitenkin se, että uusia sohvia ei kannata ostaa, jos ei vesilaskuihinkaan ole varaa. Mulla olisi aika katastrofi jos tulis useamman sadan lasku, oli se mikä hyvänsä. Jos mun sohva olisi siinä kunnossa että en voi siinä istua, niin olisin joko tyystin ilman sohvaa tai sitten katselisin kierrätyskeskuksesta, josta saa kuljetuksineen usein alle 50€.

Eipä oo kierrätyskeskuksia lähistöllä ja autottomana vaikee lähtee 60 kilometrin päähän etsimään ja maksamaan linja-auto matkat siihen. Sohvat on ja pysyy.
Vesilasku oli todella yllätys sillä tuo on TASAUSlasku. tähän asti maksettu 45 e kuukaudessa ennakkoa.
Joo ja kyllä kuulumme siihen saatanan kastii joka hakee ttt:tä kun mies matalapalkkasella alalla ja minä pitkällä sairaslomalla näiden lonkkien takia. :/ saadaan tukea yleensä 200-300 e niissä kuissa kun haetaan.

Yhteistyössä