Lestadiolaiset hoksasivat naispapit

• Viestiketjun aloittaja Unilukkari
  • Ensimmäinen viesti
evluttilainen
En minäkään usko että lestadiolaiset vähenee. Pikemminkin päinvastoin. Ja heidän vaikutusvaltansa kirkossa kasvaa, koska rauhanyhdistyksissä ollaan tosi aktiivisia seurakuntavaaleissa ja heillä pon tuhansia nuoria jotka saavat nyt antaa kannatuksensa.

Mutta kun kerran vl liikkeessä saa nykyisin pysyä ja olla kaikessa rauhassa ilman että erotetaan vaikka katsoo telkkaria, meikkaa ja käy konserteissa tai urheilukisoissa, miksipä nuoret silloin minnekään pois ry:ltä lähtis?
Tuosta en osaa sanoa pitääkö paikkansa.

Ookkonääoulusta
Eihän siitä ole kuin 25 vuotta kun pappisvirka avattiin naisille Suomen kirkossa. Vanhoillislestadiolaiset ovatkin juuri käynnistäneet keskustelun, onko se mahdollista että myös lestadiolaiset naisteologit alkaisivat seurakuntapapeiksi.

Ottaisivat piispalta pappisvihkimyksen!!

Hoksauksen tekivät nuoren polven lestadiolaisteologit.
Olisi historiallinen näky: Helsingin piispa Irja Askola vihkinmässä lestadiolaisnaisia papiksi. Kuinka pian tämä toteutunee on eri asia.

Eräs vl
Pappi ja nainen
Outoa on ollut jo pitkään se että evl-kirkossa toimii lestadiolaisia pappeja jotka ei kuitenkaan sitoudu kirkon virkakäsitykseen, jossa mies ja nainen toimivat yhdenvertisesti.

Kuinka lestadiolaispapit ovat saaneet erioikeuden työskennellä seurakunnasa vaikka eivät hyväksy naisia pappisvirkaan?

Keskijohdossa
Olen ihmetellyt samaa. Kirkon pitäisi näyttää lestadiolaisille ovea, kuten Luther Säätiölle.
Lestadiolaispapit ovat itse asiassa keirompia kuin Luther Säätiön typit. Nämä jälkimmäiset sanovat julkisesti ja ääneen mitä mieltä ovat. Ovat joka suuntaan reilusti kannallaan. Lestadiolaisista ei saa selvää kun he varovat sanomasta mitään omia kantojaan julkisesti pelosta että eivät saa seuraavaa korkeaa virkapaikkaa kirkossa.

Että näin
Alkuperäinen kirjoittaja Evlutti:
Mikä sitten enää jää yhdistämään näitä "elämäntapa-lestadiolaisia", jos kerran he ovat luopumassa näistä "elämäntapasäännöistään" jotk ovat heitä keskenäään yhdistäneet: ehkäisykiellosta, televisiokiellosta jne.??
[QUOTE="Vierailija";22478634]Hoitokokouksen pelko! :-D[/QUOTE]

Mut silloin SRK käskee mennä hoitoon. Onhan lääkitys kohdallaan? ;-)

Daily Mirror
Lestadiolaispapit ovat itse asiassa kierompia kuin Luther Säätiön typit. Nämä jälkimmäiset sanovat julkisesti ja ääneen mitä mieltä ovat. Ovat joka suuntaan reilusti kannallaan. Lestadiolaisista ei saa selvää kun he varovat sanomasta mitään omia kantojaan julkisesti pelosta että eivät saa seuraavaa korkeaa virkapaikkaa kirkossa.
Heillä on myös eri synnit kuin rivi-lestadiolaisilla. Olen pannut merkille että papit ja puhujat saa eri oikeuksia rauhanyhdistyksen kielloista.

"Scilla"
Lestadiolaispapit ovat itse asiassa keirompia kuin Luther Säätiön typit. Nämä jälkimmäiset sanovat julkisesti ja ääneen mitä mieltä ovat. Ovat joka suuntaan reilusti kannallaan. Lestadiolaisista ei saa selvää kun he varovat sanomasta mitään omia kantojaan julkisesti pelosta että eivät saa seuraavaa korkeaa virkapaikkaa kirkossa.
Mutta käsittääkseni evl kirkko on päättänyt että naispappien vastustajia ei enää vihitä kirkon papeiksi.

Juuri tästä johtuukin että lestadiolaispait toivoo lievennystä päätökseen. Se uhkaa nyt vl-miespappien työnsaantia, sanottiin täällä.

Virka on aina virka
[QUOTE="Scilla";22650019]Mutta käsittääkseni evl kirkko on päättänyt että naispappien vastustajia ei enää vihitä kirkon papeiksi.

Juuri tästä johtuukin että lestadiolaispait toivoo lievennystä päätökseen. Se uhkaa nyt vl-miespappien työnsaantia, sanottiin täällä.[/QUOTE]

Täysin ymmärrettävää kyllä. Olalan huolissan omista viroista.

Erosin kirkosta
Kirkon jäsenmäärä vähenee 150 - 300 henkeä päivässä. Joka päivä 7 päivänä viikossa. Tänä vuonna eronneiden kokonaismäärä on lähes 80 000 ihmistä. Miten paljon niille papeille on virkapaikkoja, niitähän vähennetään jo? Saako kaikki lestadiolaiset kirkosta töitä vai valtaavatko he kaikki uudet virkapaikat?

Tyrmäys
[QUOTE="Scilla";22650019]Mutta käsittääkseni evl kirkko on päättänyt että naispappien vastustajia ei enää vihitä kirkon papeiksi.

Juuri tästä johtuukin että lestadiolaispait toivoo lievennystä päätökseen. Se uhkaa nyt vl-miespappien työnsaantia, sanottiin täällä.[/QUOTE]

Puhujienkokous tyrmäsi yritykset hyväksyä ´naispappeus...

Keski-Suomesta
Miksipä ei lestadiolaiset naisetkin voisi olla yhtä hyvin pappina ja sielunhoitajana kuin miehetkin. En näe sille mitään estettä. En ole enää vl, mutta olen vl perheestä. Olen ollut ihan tyytyväinenmeidän seurkaunnan naispappeihin.

Myllärintytär
Jotenkin minulla on sellainen hytinä että menee muutama vuosi, ehkä 15 vuotta, ja lestadiolaiset ovat hyväksyneet naisetkin papiksi. Heillä se vaan kestää pidemmän aikaa.

"Jumalan myllyt jauhavat hitaasti."

Kirkon tilanne
Olen ihmetellyt samaa. Kirkon pitäisi näyttää lestadiolaisille ovea, kuten Luther Säätiölle.
Suomen kirkolla on "tärkeämpiä" ongelmia elikkä jäsenkato ykkösenä. Toisena homokysymys. Miten kirkko kerkiää järjestää asiat kun jo ensi kaudella eduskunta muuttaa avioliittolain ?

Kirkossa on jo nyt ehkä jopa satoja työntekijöitä jotka elävät rekisteröidyssä parisuhteessa. Heidän syrjintä on laitonta. Konservatiivisiipi ei kuitenkaan hyväksy julkihomoja seurakuntien työntekijöinä.

Kolma ongelma on naisppeus, jonka kannattajia pappiskoulutus työntää yhä lisää seurakuntiin. Luther Säätiö on jo valinnut oman piispan ja puuhaa nyt seuraavaksi omaa hiippakuntaa Suomeen. Hajaannus on tosiasia.

Vanhoillislestadiolaiset on kirkolle varmoja jäsenmaksun maksajia. Ei se ole piispojen asialistalla alkupäässä olipa liikkeen opetus ja suhtautuminen naispappeihin mikä hyvänsä. Se on herätysliikkeen oma asia.

Yhteistyössä