Kirkkoon liittyminen tehty niin vaikeaksi? Miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omituinen laitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omituinen laitos

Vieras
Ei voi muuta kuin ihmetellä tätä ristiriitaisuutta. Jos olet ateisti tai ei muuten vaan edes uskonasiat kiinnosta, MUTTA olet käynyt luterilaisen rippikoulun niin kirkkoon liittyminen on helppoa.
Mutta entäs kun et ole luterilaisen perinteen jälkeläinen vaan kuulunut muuhun yhteisöön (joihin kuuluvat vain uskovaiset), olet käynyt myös "rippikoulun" ja käynyt aikuiskasteella, et pääsekään noin vain kirkon jäseneksi. Ensin pitää käydä juttelemassa papin kanssa, mahdollisesti myös opetella katekismus ja blaa blaa blaa.

Pitäkööt homokirkko omansa, uskovaisia se ei ilmeisesti riveihinsä huoli muuta kuin monen mutkan kautta. Onko tässä jotain ristiriitaa?

Kuten sanoit, jos olet käynyt rippikoulun, on liittyminen todella helppoa. Netissä hoituu hetkessä.

Ja liityitpä mihin tahansa itseäsi ja elämääsi liikuttavaan yhdistykseen tms. niin kyllähän sinun pitää olla perillä siitä, mihin olet liittymässä.

Minusta on hieno juttu, että aivan ulkona luterilaisesta opista yms. oleville on tarjolla mahdollisuus keskustella papin kanssa kirkkoon liittyessä. Kuka haluaa liittyä johonkin, minkä arvoja/oppia ei halua hyväksyä?

Tärkeintä tuossa tuokiossa on kuitenkin kohtaaminen.

No jos kerran uskoo ja kirkkoon haluaa liittyä niin ei luulisi olevan noin vastenmielistä käydä juttelemassa papille ja opetella katekismusta. Vai miksi sä olet kirkkoon liittymässä? että saat kirkkohäät?

Ja ollaanhan me luterilaisen rippikoulun käyneet myös juteltu papille ja opeteltu katekismus ym...

En ole käynyt luterilaista rippikoulua, joten ei onnistu se liittyminen noin helposti. Ja tiedän kyllä tasan nämä luterilaiset jutut, onhan ne jo koulussakin opetettu ja muutoinkin kyllä olen tutustunut. Että en minä ihan pystymetsästä olisi liittynyt. Ehkä kuitenkaan en liity koskaan, kun arvomaailma tuntuu kirkolla olevan sellainen että tervetuloa homot, ateistit, muut kirkkoa vain hyväksikäyttävät tahot mutta itse uskolla ei olekaan mitään merkitystä? Mikä se sellainen kirkko on?

Oikein kastamisella tarkoitetaan ihan vain sitä, että on saanut kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Jeesuksen antaman ohjeen mukaan) ja kasteen välineenä on ollut vesi. Lisäksi luterilaiseen tunnustukseen kuuluu se asia, että kaste on armoa, eikä sille aseteta ehtoja, joten se oikeus Jumalan perheväkeen liittämisestä kuuuluu myös lapselle.

[QUOTE="heh";22741808]No jos kerran uskoo ja kirkkoon haluaa liittyä niin ei luulisi olevan noin vastenmielistä käydä juttelemassa papille ja opetella katekismusta. Vai miksi sä olet kirkkoon liittymässä? että saat kirkkohäät?

Ja ollaanhan me luterilaisen rippikoulun käyneet myös juteltu papille ja opeteltu katekismus ym...[/QUOTE]

Enhän minä sanonut että se olisi vastenmielistä. Lähinnä huvittavaa ja ristiriitaista että kynnystä nostetaan niille jotka eivät ole suvun "tavan" vuoksi käyneet läpi luterilaisia riittejä, heille kynnystä nostetaan.

En ole käynyt luterilaista rippikoulua, joten ei onnistu se liittyminen noin helposti. Ja tiedän kyllä tasan nämä luterilaiset jutut, onhan ne jo koulussakin opetettu ja muutoinkin kyllä olen tutustunut. Että en minä ihan pystymetsästä olisi liittynyt. Ehkä kuitenkaan en liity koskaan, kun arvomaailma tuntuu kirkolla olevan sellainen että tervetuloa homot, ateistit, muut kirkkoa vain hyväksikäyttävät tahot mutta itse uskolla ei olekaan mitään merkitystä? Mikä se sellainen kirkko on?

Mikä siis sun ongelma on? Samalla tavalla homojen ja ateistien(?) on täytynyt käydä rippikoulua.

Enhän minä sanonut että se olisi vastenmielistä. Lähinnä huvittavaa ja ristiriitaista että kynnystä nostetaan niille jotka eivät ole suvun "tavan" vuoksi käyneet läpi luterilaisia riittejä, heille kynnystä nostetaan.

Eli siis sun mielestä se kaste vaan pitäisi toimittaa äkkiä vaikka netin kautta? kaikki kun nykyään pitäisi saada yhdellä hiiren klikkauksella... onhan se kamalaa jos joutuu papille puhumaan!

Jos olet asioista perillä ja opin tunnet ja tiedät, kyllä pappi sen kanssasi keskustellessa huomaa. Liittyminen ei ole oikeasti niin vaikeaa, että sen takia kannattaisi jättää liittymättä.

Mitä muihin huoliisi tulee, olen melko paljon samaa mieltä kanssasi. Kirkon liberaalisiipi vääristelee vaarallisella tavalla Raamatun selkeitä mutkia suoriksi. Käypä joskus Kansanlähetyksen, Sleyn tai jonkun muun viidesläisen herätysliikkeen tilaisuudessa tutustumassa (toimivat luterilaisen kirkon sisällä), niin huomaat, etteivät kaikki pyllistä Jeesuksen opetuksille kirkon sisällä.

Hyvä paikka seurata uutisia kristilliseltä kentältä: Seurakuntalainen - Etusivu - yleiset

Siunausta sinulle!

Oikein kastamisella tarkoitetaan ihan vain sitä, että on saanut kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Jeesuksen antaman ohjeen mukaan) ja kasteen välineenä on ollut vesi. Lisäksi luterilaiseen tunnustukseen kuuluu se asia, että kaste on armoa, eikä sille aseteta ehtoja, joten se oikeus Jumalan perheväkeen liittämisestä kuuuluu myös lapselle.

uskovien kaste ei kuitenkaan luterilaisille kelpaa vaikka se on raamatun mukainen kaste

[QUOTE="Nelli";22741865]uskovien kaste ei kuitenkaan luterilaisille kelpaa vaikka se on raamatun mukainen kaste[/QUOTE]

Lapsikaste ei kuitenkaan vapaille suunnille kelpaa, vaikka siihen on Raamatussa perusteet.

Kirkko ei ole mikään puolue, johon mennään kuin latoon isoista ovista. Hyvä, että kirkko pitää ovensa raollaan, mutta ei avoinna näille, jotka haluavat kirkkohäät, mutta eivät muuta kirkolta ja Jumalalta ja ensisjijaisesti haluavat lopettaa kirkollisveron maksamisen heti häiden jälkeen.

Yhteistyössä