Vaihtaisinko pakettikortit säilyttääkseni lapsen uskon joulupukkkiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lukutaitoisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lukutaitoisen äiti

Vieras
Saimme eilen ja tänään kummeilta lähetyksinä lasten joululahjat ja nyt mietityttää, mitä teen noiden pakettikorttien kanssa...Eli meidän 5-vuotias osaa jo jonkin verran lukea, ja kummit oli kirjoittaneet pakettikortteihin T: kummit / T: ne ja ne. Jotenkin luulen, että ei poika jouluna malta noita kortteja lueskella, mutta toisaalta voi ruveta niitä tarkemmin katselemaan, kun oman perheen ja isovanhempien korteissa lukee vain hänen nimensä. Minusta on niin ihanaa, että hän vielä aidosti uskoo joulupukkiin, joten mietin, pitäisikö vaihtaa noi pakettikortit, että hän ei asiaa tajuaisi? Yksi paketti pitää sitten myös paketoida uudestaan, kun toivotustekstit on kirjoitettu suoraan lahjapaperiin.

Jos poika uskoo pukkiin vielä jatkossakin, voinko ensi vuonna esittää kummeille toivomuksen, että eivät kirjoita keneltä lahja on vai onko se liian tökeröä?

just mietin samaa kun kirjotin meidän nimet antajina sukulaislapsen lahjaan. lapsi on ekalla ja osaa siis lukea, uskoo vielä pukkiin. kirjotin meidän nimet siihen kuitenkin.

Mä tekisin niin että selittäisin lapselle että lahjoja tulee pukilta mutta läheiset tapaavat antaa joukuna lahjoja toisilleen joten osa lahjoista tulee myös heiltä. Tälöä tavalla lapsi voisi kiittää lahjan antajia eikä aina itseään "kiltteydestä" . Mun mielestä se pukkiin uskominen kannattaa kuitenkin jollain tapaa säilyttää mahd pitkään:)

Mä en oo ikinä laittanu pienten lasten paketteihin mitää t.kummi tms. tekstiä, vaan antanut pelkän paketin..Mitä sitä suotta pilaamaan pienen lapsen iloa ja riemua joulupukista, eikä meillä tuttavapiirissä äidit vertaile lahjoja tyyliin "jaa se kummitäti anto nyt vaan ton"... :D

Minä juuri leikkasin papalta tulleista paketeista loppupään pakettikorteista pois. Siinä siis luki "t.pappa" ja koska esikoinen osaa jonkun verran lukea ( ainakin nimet, mummo, pappa yms. ) niin en niitä halunnut joululahjoihin jättää.

Meillä kans "kummit auttaa joulupukkia" ja kummien nimet on paketeissa ja lapset tietää heiltä lahjaa odottaa. Vanhin lapsemme on 8v ja uskoo edelleen joulupukkiin, mutta katsotaan joko huomaa, että pakettikortit on kirjotettu hyvin tutulla käsialalla ;-) Oishan ne kortit toki voinu koneellakin kirjottaa, kun ois jaksanu ;-)

Niin, en minäkään kirjoita antajan nimeä omien enkä kummilasten paketteihin juuri samaisesta syystä...Siksi tuo käytäntö hieman kummeksuttaa. Minusta 5-vuotias on niin pieni, että saa ihan rauhassa uskoa vielä joulupukkiin.

[QUOTE="aloittaja";22734157]Niin, en minäkään kirjoita antajan nimeä omien enkä kummilasten paketteihin juuri samaisesta syystä...Siksi tuo käytäntö hieman kummeksuttaa. Minusta 5-vuotias on niin pieni, että saa ihan rauhassa uskoa vielä joulupukkiin.[/QUOTE]

peesi. minä olen sitä mieltä että en itse kyllä tulevaisuudessa ala romuttamaan uskoa pukkiin ennen kuin oikeasti "jää kiinni".

Meillä ei haittaa vaikka lapsi tietäisikin keneltä lahja on. Päinvastoin, on mukavampaa, että lapsi kiittää lahjan oikeaa antajaa lahjastaan kuin että olisi kiitollinen jollekin satuolennolle.

Ärrimiau: Ei he siis ole ikinä kyselleet lapselta lahjasta. Heillä on kaikilla itselläänkin pieniä lapsia, ja pukkiuskoa varjellaan. He eivät vaan varmaan tiedä, että tuo poika osaa jo lukea.

No hohhoh... Menee pikkasen yli tuo teidä varjelu, saanen sanoa. Miksi lapsi ei saisi pikkuhiljaa jo huomata, ettei pukkia ole olemassa. Jos on lukutaitoinen, niin on varmaan joku 5-7v, eiköhän olisi pikkuhiljaa aika jo tajuta asia.

Mielestäni on paljon tärkeämpää on opettaa lapsi kiittämään saamistaan lahjoista. Meidän 4v:lle kerrottiin jo viime jouluna että mikä lahja on keneltäkin ja kiitettiin henkilökohtaisesti antajaa. Siltikin lapsi uskoo joulupukkiin ja tonttuihin ihan täysillä.

Mielestäni on paljon tärkeämpää on opettaa lapsi kiittämään saamistaan lahjoista. Meidän 4v:lle kerrottiin jo viime jouluna että mikä lahja on keneltäkin ja kiitettiin henkilökohtaisesti antajaa. Siltikin lapsi uskoo joulupukkiin ja tonttuihin ihan täysillä.

Näin meilläkin.

Meillä lapset tietävät, että läheiset ihmiset auttavat pukkia lahjahankinnoissa. Osa lahjoista on rakkailta ihmisiltä ja osa sitten pukilta:)

Siis opetetaanko lapsille, että jouluna kuuluu vain saada? :O Meillä on aina lapselle kerrottu, mikä lahja on mummilta ja mikä kummilta, jotta se toiselle antaminenkin tulee ilmi. Meidän ostamista lahjoista on osa sitten laitettu pukilta saapuviksi ja jos joltain on tullut esim. kaksi tai kolme pakettia niin niistä sitten osa pukinkonttiin. Ja lapsikin nauttii, kun saa itse antaa muille lahjoja, se on osa sitä jouluntaikaa. Harmi, jos jotkut lapset jää tältä tunteelta paitsi.

[QUOTE="mä";22734673]Siis opetetaanko lapsille, että jouluna kuuluu vain saada? :O Meillä on aina lapselle kerrottu, mikä lahja on mummilta ja mikä kummilta, jotta se toiselle antaminenkin tulee ilmi. Meidän ostamista lahjoista on osa sitten laitettu pukilta saapuviksi ja jos joltain on tullut esim. kaksi tai kolme pakettia niin niistä sitten osa pukinkonttiin. Ja lapsikin nauttii, kun saa itse antaa muille lahjoja, se on osa sitä jouluntaikaa. Harmi, jos jotkut lapset jää tältä tunteelta paitsi.[/QUOTE]

Peesi! Muistan että itse uskoin pitkään pukkiin, mutta tiesin että ihmiset auttaa pukkia ja on tapana antaa lahjoja ystävien ja sukulaisten kesken. Muistan myös että oli todella kivaa paketoida lahjoja ja tehdä askartelujuttuja annettaviksi ja silti pukkijutut meni ihan täydestä, kuvittelin että nyt ainakin pukilta tulee ihania lahjoja kun itsekin niita annan.

Meil on lapsi pienestä asti teinnyt, että jouluna myös ANNETAAN lahjoja! Toki pukki on olemassa, ja pukki myös lahjoja tuo, mutta myös sukulaiset ja ystävät antavat lahjoja, ja me annamme heille:)

Mulla olis ollu vuosien saatossa PIRUN vaikeeta peitellä lapsilta ne kaikki lahjat, mitä mä ITE jaan muille...

Koska jos MEIJEN perhe antaa joululahjoja MUILLE, kait muutkin antaa meille. ;)

Ja miten te peittelette lahjakierroksella lahjat?
Vai tuoko kaikki vaan kiltisti teille, joskus esim yöllä lahjat kun lapset nukkuu?

Mua taas ärsyttää kun ihmiset ei kirjota lahjan antajan nimeä paketteihin. Haluan tietää ketä kiitetään mistäkin lahjasta. Lapset ei osaa vielä lukea mutta olen kertonut että pukki tuo osan lahjoista ja osan antaa sukulaiset.

mä suoraan sanottuna kirjoitan sen nimen lapsen vanhempia varten.. mellä on yhdet niin pöntöt kummitytön vanhemmat, että he eivät muuten tajuisi että ketkä ne lahjat on ostanut. ei siis anneta lahjaa henk.koht, vaan menee säkkiin

[QUOTE="hmm";22734726]Peesi! Muistan että itse uskoin pitkään pukkiin, mutta tiesin että ihmiset auttaa pukkia ja on tapana antaa lahjoja ystävien ja sukulaisten kesken. Muistan myös että oli todella kivaa paketoida lahjoja ja tehdä askartelujuttuja annettaviksi ja silti pukkijutut meni ihan täydestä, kuvittelin että nyt ainakin pukilta tulee ihania lahjoja kun itsekin niita annan.[/QUOTE]

Ja muistatko miten täpinöissä sitä oli, kun joku otti juuri sen sun paketin käteen ja alkoi aukaisemaan sitä? Ei pylly meinannu pysyä penkissä, kun piti ylettää näyttämään, että tuossa on teippi, siitä voit aukasta yms. :D Oi niitä aikoja :) Ja huomenna saa oma lapseni taas kokea tuon saman, hällä nimittäin samaa "vikaa" että innostuu niin hirveesti kun hänen antama lahja aukaistaan :)

Mä olen kyllä selittänyt lapsille että jouluna annetaan lahjoja, siksi minä olen ostanut kummilapsille paketteja ja niitä kotona näkynyt. Mutten suostu kertomaan onko heidän kummit antanut heille mitä, että mikä on kummeilta ja mummeilta saatua ja mikä joulupukilta :D
Jopa tuo 9 vuotias uskoo tällä selityksellä joulupukkiin vielä jonkun verran.

En mä kirjota ikinä keneltä lahja on. En ymmärrä miksi pitäis, muuta kun jos syynä on itsensä mainostaminen?
Mä ostan jotain, mitä toinen toivoo, niin eikö se riitä että hän saa sen? Ei kai sitä tartte tietää välttämättä keneltä se on, ellei sitten tosiaan halua itse korostaa, että minä nyt näin upean lahjan sulle ostin :o

Yhteistyössä