Että mua naurattaa kaveri, joka valittaa kuinka kova työ joulun laittamisessa on!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hänelle "joulun laittaminen" kun tarkoittaa eineslaatikoiden, kaupan valmiiden limppujen ja pipareiden ostamista kaupasta. Oikeasti, kuinka rankkaa voi olla lämmittää valmiit laatikot aattona? Eihän se edes ole mitään joulun laittamista, vaan silkkaa sluibaamista!

No ihan yhtä kauanhan sen eineslaatikon lämmittäminen vie, kuin mitä sen itsetehdyn laatikon (jonka kuitenkin olet tehnyt jo viikko sitten). Ja jospa hän on sitten laittanut muita juttuja itse enemmän kuin sinä.

Mä yritän kyllä olla valittamatta mutta mulla esim. on 1- ja 2-vuotiaat, ukko on duunissa joka päivä. Pitäis siivota ja koristella, ostaa ja pakata lahjat ja siihen päälle vielä kaikki perushommat: ulkoilla lasten kanssa ettei isompi hypi seinille, käydä kaupassa, laittaa ruuat, leikkiä, lukea, pestä kakkapyllyjä, auttaa siinä ja auttaa tässä... Kuitenkaan siivousta ei voi tehdä paljon etukäteen koska nuo muruset saavat sekasotku sekunnissa, ei voi koristella aikaisin koska koristeet lähtee kävelemään... Lahjoja en voi pakata heidän aikanaan.. Enkä voi ostaa heidän lahjojaan heidän läsnäollessa, mulla ei kuitenkaan ole ketään muuta kuin ukko joka voisi katsoa lapsia jouluostosten ajan, ja mä olen kyllä ihan sippi kun ukko tulee töistä kotiin.

Mä kyllä silti pidän joulusta ja haluan tehdä joulun, välillä vaan käy nyppimään.. Nytkin jäi matot pesemättä, pikku juttu ehkä jollekin mutta kyllä mua harmittaa..

Teen itse alusta asti kaikki ruoat (ei siis mitään valmiita soseita) eikä se ole musta ollenkaan joulun työläin osuus. Sen hoitaa ihan parissa illassa töiden jälkeen. Suurin osa jouluruoista kun on joka tapauksessa tapana tehdä valmiiksi jo etukäteen.

Paljon enemmän vaivaa on perusteellisessa siivoamisessa. Vaikkei edes siivoaisi mitään kaappeja, mutta kaikki epämääräiset pinnoilla ajelehtivat rojukasat paikoilleen (ei siis minnekään kaappiin myöhemmin käsiteltäväksi pikasiivoustyyliin), ovien pesemiset ja muut. Vielä sitä työläämmäksi koen lahjojen hankinnat ja sukuloinnit. Tää kaikki kun sattuu samaan aikaan kun töissä on kiireistä eikä mahdollista pitää ennen aattoa yhtään vapaapäivää, se tuntuu raskaalta.

Mä yritän kyllä olla valittamatta mutta mulla esim. on 1- ja 2-vuotiaat, ukko on duunissa joka päivä. Pitäis siivota ja koristella, ostaa ja pakata lahjat ja siihen päälle vielä kaikki perushommat: ulkoilla lasten kanssa ettei isompi hypi seinille, käydä kaupassa, laittaa ruuat, leikkiä, lukea, pestä kakkapyllyjä, auttaa siinä ja auttaa tässä... Kuitenkaan siivousta ei voi tehdä paljon etukäteen koska nuo muruset saavat sekasotku sekunnissa, ei voi koristella aikaisin koska koristeet lähtee kävelemään... Lahjoja en voi pakata heidän aikanaan.. Enkä voi ostaa heidän lahjojaan heidän läsnäollessa, mulla ei kuitenkaan ole ketään muuta kuin ukko joka voisi katsoa lapsia jouluostosten ajan, ja mä olen kyllä ihan sippi kun ukko tulee töistä kotiin.

Mä kyllä silti pidän joulusta ja haluan tehdä joulun, välillä vaan käy nyppimään.. Nytkin jäi matot pesemättä, pikku juttu ehkä jollekin mutta kyllä mua harmittaa..

mulla on samat hommat tehtävänä, lapsia 4 ja viiides mahassa. asenteella mennään

Ihmisiä on erilaisia ja toiset kokee erilaiset asiat hankaliksi kuin toiset. Mutta jotkut ihmiset myös kokee tarvitsevansa sellasta itsetunnon pönkittämistä että kirjotetaan kaverista tällästä tänne..

Mua taas naurattaa ihmiset jotka valittaa kuinka rankkaa joulun laittaminen on, ja tekevät silti kaiken itse. Mä en vaan tajua. Miks pitää valittaa ja silti tehdään itse? Ostakaa kaupasta jos ette muuten saa valittamatta joulua aikaiseksi.

[QUOTE="vieras";22730746]

Paljon enemmän vaivaa on perusteellisessa siivoamisessa. Vaikkei edes siivoaisi mitään kaappeja, mutta kaikki epämääräiset pinnoilla ajelehtivat rojukasat paikoilleen (ei siis minnekään kaappiin myöhemmin käsiteltäväksi pikasiivoustyyliin), ovien pesemiset ja muut. Vielä sitä työläämmäksi koen lahjojen hankinnat ja sukuloinnit. Tää kaikki kun sattuu samaan aikaan kun töissä on kiireistä eikä mahdollista pitää ennen aattoa yhtään vapaapäivää, se tuntuu raskaalta.[/QUOTE]

No miks pitää siivota perusteellisesti? Jos ei ole aikaa ja se stressaa niin miks sitten tehdä sellaista hommaa jos se muun joulutohinan ohella tuntuu työläältä?

Mä en tajua koko jouluhössötystä. Mä en ainakaan siivoa mitään ylimääräistä, miks siivoaisin kun sen voin tehdä vapailla joulun jälkeen? Vai onko se nyt niin että kun jouluksi "kuuluu" siivota? Että mä vihaan sitä kun hössötetään ja stressataan.

[QUOTE="hehee";22731022]Mua taas naurattaa ihmiset jotka valittaa kuinka rankkaa joulun laittaminen on, ja tekevät silti kaiken itse. Mä en vaan tajua. Miks pitää valittaa ja silti tehdään itse? Ostakaa kaupasta jos ette muuten saa valittamatta joulua aikaiseksi.[/QUOTE]

Aika vähän oon valittanut. Melkein kaiken ostan kaupasta. Mutta siltikin työtä riittää. Esim tän talon saaminen siihen kuntoon kuin haluaisin tuntuu aika ylivoimaiselle. Mies on näin joulun alla aamusta yömyöhään töissä. Lapsia on kuus ja välillä meno on melkoista kun ite ei jouda niihin keskittymään. Ei kaikkea saa kaupasta valmiina. Varsinkaan sitä joulumieltä.

Osalle ihmisistä esim. itse paistettu uuniliha on viiden tähden gourmet-ruokaa. Ehkäpä ap:n kaveri kuuluu tähän porukkaan, joille kaikki tavanomainen on haastavaa ja hankalaa?

Itse inhoan siivoamista enkä välitä laatikoistakaan. Kinkun paistan itse ja tortut teen valmistaikinasta, siinä se. Mies koristelee lapsen kanssa kuusen ja laittaa ulkovalot. That's it. Riittää meille.

[QUOTE="hehee";22731022]Mua taas naurattaa ihmiset jotka valittaa kuinka rankkaa joulun laittaminen on, ja tekevät silti kaiken itse. Mä en vaan tajua. Miks pitää valittaa ja silti tehdään itse? Ostakaa kaupasta jos ette muuten saa valittamatta joulua aikaiseksi.[/QUOTE]

Mä en oo ikinä sanallakaan valittanut ruoanlaitosta, kyllä se on se kaikki muu mikä joulussa rassaa...esim. lahjojen valintaa ja ostoa nyt ei vaan voi ulkoistaa mihinkään, samoin kämpän saattaminen siihen kuntoon että siivooja voi tehdä siellä mitään on paljon rankempaa kun se itse siivoaminen.

Tää vuodenaikakin on semmoinen, että hyvä kun töistään selviytyy, ei jaksais yhtään mitään ylimääräistä, siis edes mitään kivaakaan jos se vaatii minkäänlaista aktiivisuutta. Heti aamulla herättyä alan jo haaveilla siitä ihanasta hetkestä kun pääsen illalla jälleen nukkumaan.

No miks pitää siivota perusteellisesti? Jos ei ole aikaa ja se stressaa niin miks sitten tehdä sellaista hommaa jos se muun joulutohinan ohella tuntuu työläältä?

Mä en tajua koko jouluhössötystä. Mä en ainakaan siivoa mitään ylimääräistä, miks siivoaisin kun sen voin tehdä vapailla joulun jälkeen? Vai onko se nyt niin että kun jouluksi "kuuluu" siivota? Että mä vihaan sitä kun hössötetään ja stressataan.

Ei mulla oo mitään vapaita yhtään enempää joulun jälkeenkään, heti maanantaina töihin ja seuraava loma pari päivää maaliskuussa, jota en ajatellut käyttää siivoamiseen. Oo kiitollinen, jos sulla on vakituinen työ ja oikeus pitää vapaita. Jotenkin mulle tuo juhlatunnelman se, jos edes yhtenä päivänä vuodessa täällä mahtuu olemaan eikä oo tota saakelin roinaa joka paikka täynnä. Että voi relata ees sen jouluaaton, kun on siistiä ja ruokaa valmiina tehtynä eikä tartte vähään aikaan tehdä mitään kotitöitä. En siis todellakaan pese mitään mattoja tai vaihtele jouluverhoja tai muuta suht turhaa hömpötystä. Ei oo vaan kunnolla ollut aikaa yhtään perusteellisemmalle perussiivoukselle koko syksynä, senkun pahimpia roskia imuroinut näkyvistä, ja joskus se on pakko tehdä.

Ja paljon enempi mua esim. lahjat stressaa kun siivoaminen.

By the way, pikkulapset ainakaan ei välitä tuon taivaallista siitä, onko laatikot ostettu eineshyllyltä vai onko joku mamma niitä marttyyrina väsännyt yötä myöten. Lapsille on tärkeintä tunnelma: pääasia on että leivotaan, on ruokaa, kuusi ja ne lahjat :) Ja se että aikuisillakin on hyvä mieli :)

Mä en edes laita jouluruokia tms kun mennään sukulaisille ja silti kauheesti hommaa ja valitan just niin paljon kun huvittaa, jos joku kokee tekevänsä sädekehä pään päällä enemmän ja on mielestään oikeutettu muiden vaikenemiseen niin kyynel :D

[QUOTE="vieras";22731161]By the way, pikkulapset ainakaan ei välitä tuon taivaallista siitä, onko laatikot ostettu eineshyllyltä vai onko joku mamma niitä marttyyrina väsännyt yötä myöten. Lapsille on tärkeintä tunnelma: pääasia on että leivotaan, on ruokaa, kuusi ja ne lahjat :) Ja se että aikuisillakin on hyvä mieli :)[/QUOTE]

Sääli että mä en ole niin pyhä äiti että mun hyvään mieleen riittäis ihan pelkästään se, että lapsilla on kivaa. Kait me muuten voitais viettää koko joulu jossain puuhamaassa, ei tarttis siivoilla eikä laitella mitään. Mun omaa hyvää mieltä sensijaan edistää kummasti se, että kotona on siistiä ja kaunista ja pöydässä hyvänmakuista ruokaa.