Mistä siis tietää onko älykäs.

  • Viestiketjun aloittaja no mitä sitten
  • Ensimmäinen viesti
"Jaska Jokunen"
Tähän ei ole vastausta, yksinkertaisesti ei vain ole!

Sä voit peilata itseäsi muista,tai muiden suhtautumisesta suhun oletko älykäs vai et, mutta sekään ei oikeasti kerro yhtikäs mitään. Ja älykkyyttä voi olla niin monenlaista, että senkin takia toivotonta edes yrittää miettiä vastausta tähän. :)
 
Leukistinen aksolotli
No yksi mun tuntema älykäs ihminen on vähän erikoinen. Mut hän osaa soittaa mitä soitinta vain tosta vaan ja on ihan älyttömän taitava siinä. Opettaa ainakin kitaransoittoa. Ja sit jos sen kaa pelaa jotain peliä, se voittaa AINA. Siis oikeasti aina, eikä pelkästään mua, vaan kaikkia muitakin.

Kun sille vaan ei pärjää.

Sit mulla on yksi kaveri, joka kans on älykäs, tiiän, koska se on saanut aina hyviä arvosanoja koulussa. Onneksi edes on samanlainen huumorintaju, et on jotain yhteistä. Niin, siis on mulla paljon tosi älykkäitä kavereita, matemaattisesti lahjakkaita, mut samalla myös sosiaalisesti erittäin lahjakkaita. Ja tuntuu, et se älykkyys menee perheittäin, koska niiden ihmisten vanhemmat on myös tosi älykkäitä. Joku näistä älykkäistä on erehtynyt sanomaan mua älykkääksi. En ole samaa mieltä, mutta olen ihan nokkela mielestäni kyllä.
 
"Horuksen silmä"
Mikä älykkyyden "alalaji" on tärkein? Tuntuu et matemaattinen ja sosiaalinen älykkyys on ainakin eniten esillä, olisko kenties arvostetuimpiakin?
Mä pidän tärkeimpänä ehkä juuri sitä sosiaalista älykkyyttä. Kun kuitenkin meidän jokaisen tulisi tulla toimeen muidenkin ihmisten kanssa. Jollain matemaattisella älykkyydellä ei oo mitään virkaa arkisessa elämässä. Mutta sillä sosiaalisellä älykkyydellä on.
 
"Horuksen silmä"
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22716604:
Sori jos menee tsättäilyksi mutta oletko sinäkin BEEP mies?

Miehet ovat naisia älykkäämpiä.
No eikö jo nikki kerro? Kyseessä on peräkammarin aikamiespoika joka harrastaa tirkistelyä. Eli tosi mies. Varmaan inhoaa hinttareita kuten kysyjäkin.
 
äiti 44 v
[QUOTE="Horuksen silmä";22716626]No eikö jo nikki kerro? Kyseessä on peräkammarin aikamiespoika joka harrastaa tirkistelyä. Eli tosi mies. Varmaan inhoaa hinttareita kuten kysyjäkin.[/QUOTE]

Inhoaako nimimerkki "no mitä sitten" eli ap hinttareita?

Onpas suvaitsematon!
 
"Jaska Jokunen"
Luontoympäristöälykkyys on mun vastaus, no ei sentään vaikka tärkeä tuokin meidän kaikkien elämisen jatkumisen suhteen vaan peesailen edellisiä.Sosiaalinen on tärkeä, mutta itse silti uskon että matemaattinen taitaa olla se arvostetuin tässä maailmassa. Luin tossa moniälykkyydestä ja siitähän kaikki voi valita oman "alansa" missä pitää itseään älykkäänä.

Kielellinen älykkyys
Loogis-matemaattinen älykkyys
Musikaalinen älykkyys
Ruumiillis-kinesteettinen älykkyys
Avaruudellinen älykkyys
Interpersonaalinen älykkyys
Intrapersonaalinen älykkyys
Luontoympäristöälykkyys
Hengellinen älykkyys
Eksistentiaalinen älykkyys
 
äiti 44 v
[QUOTE="horuksen silmä";22716684]Chättäillään ihan kapinamiellellä.....[/QUOTE]

Outoa sinänsä että tsättäily keskustelupalstalla on kapinaa! Luulisi että KaksPlussan porukat pitäisivät kapinana sitä ettei KUKAAN kirjoittaisi tänne yhtään mitään!
 
"Horuksen silmä"
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22716706:
Outoa sinänsä että tsättäily keskustelupalstalla on kapinaa! Luulisi että KaksPlussan porukat pitäisivät kapinana sitä ettei KUKAAN kirjoittaisi tänne yhtään mitään!
Täällä saa peesailla ja pysyä alkuperäisessä aiheessa. Kaikki muu koetaan kapinana tai sitten ilkeilynä.
 
tt ei kirj
Omalta kohdaltani voin sanoa, että tätä älykkyyttäni todentaa mm. se, että koulutuksessani sain lähes jokaisesta ammattiaineesta 5/5 ja tutkintotodistuksen arvosanat olivat lähes täydet.

Lahjakkuuden lajit ovat kohdallani

1. Kielellinen älykkyys
2. Matemaattis-looginen älykkyys
3. Musiikillinen älykkyys
4. Avaruudellinen/visuaalinen älykkyys
5. Liikunnallinen äly
6. Intrapsyykkinen äly (taitoa ymmärtää itseään syvällisesti)
7. Interpsyykkinen äly (taitoa tulla ihmisten kanssa toimeen;sosiaalista älyä )
8. Luonnon ymmärtämisen kyky

1, 2(looginen älykkyys), 3, 4, 5,(riippuu mitä tarkoitetaan) 6, ja (8 riippuu mitä tällä tarkoitat tässä kohden)

Matemaattinen lahjakkuus ei loista ,mutta 7 kohdasta täsmää se, että toisten henkilöiden tarkoitusperiä on helppo lukea. Sosiaalinen lahjakkuus muuten ei kiinnosta, eli juurikin nämä mammaseurat jossain pitsinnypläyskerhossa tai kahvilassa juttelemassa omista vauvoistaan. Mutta se ei taas korreloi sen kanssa, että ei olisi sosiaalinen. Vaan kun ei kiinnosta, niin ei kiinnosta.

Lisäksi mm. sellaiset tapahtumat, jotka ovat jättäneet jälkensä aivoihin positiivisella tasolla, eli ei mitään "vammaa" vaan aspergeria sun muita diagnooseja, jotka ovat älykkyyden kanssa tekemisessä. Lisäksi osittain perinnöllisyys suvusta tiettyjen asioiden kohdalla.

Tässä jotain.

Yksityiskohtia en selvitä, kun ei ole tarpeellista. Ketjuista löytyy tästä aiheesta jo tarpeeksi juttuja.
 

Yhteistyössä