Mummot ostaa kaikki lahjat meidän lapsille, onko hyväksikäyttöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lök
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lök

Vieras
Mummot on innokkaina ostamassa joka vuosi lapsille lahjoja. Mä sitten annan niille (puoliksi) lasten lahjatoivelistan ja itse me ei sitten osteta mitään. Lisäksi lahjoja tulee kummeilta ja meidän sisaruksilta. Onko tää nyt ihan väärin? Pitäiskö mun esitää vaan yksi toive per mummo? Nyt on 3-5 per mummo per lapsi. Ei mummot ole ollenkaan valittaneet, niistä tuntuu olevan kiva hommata lapsille lahjoja.

Ja nyt on alkanut jouluruokiakin tulla meille "meillä on kala pakastimessa, älkää ostako omaa saatte ton" jne. Meillä ei siis ole rahasta mitenkään erityisen tiukkaa ja joulu tuntuu aina vaan halpenevan, kun mummot tyrkyttää millon mitäkin joululiinaa ja kuusikin kannetaan oven pieleen.

kukin tavallaan.. mä taas en koskaan "pyydä" mummeilta enkä kummeilta mitään lahjoja... jos jotain ostavat niin ihan oman makunsa mukaan. mä nautin kun pääsen itse lahjaostoksille ja ostelen lapsille heidän toivomiaan lahjoja. sama pätee ruoan kanssa.. mutta ehkä se on tämä mun ylpeys, mikä ei anna periksi "elää toisten kustannuksella"

Huh. Olen kateellinen. Meille ei.
hyvä että raaskivat lähettää joulukortit. Siinä se.
Jotkut pyjamat ostavat mutta eivät raaski lähettää niitä jouluksi vaan antavat kun näemme. Toinen mummo on oikeasti huonommassa rahatilanteessa mutta toisella kuitenkin omaisuutta on, mutta ei raaski.
Mietin kyllä, että merkitsevätkö meidän lapset oikeasti mitään ?

... minun tyyliini tuo ei sopisi.

Jos lahjatoiveita kysytään niin annan jotain ideaa mutta en mitään listaa. Joskus saatan sanoa ihan "tarkastikkin" jos on joku hyvä mielessä. Yleensä vielä katson kohtuu hintaisen, ettei ole todellakaan mikään kallis.
Minä kutsun oman isäni ja miehen äidin meille jouluksi. Isäni tuo yleensä kukan minulle ja anoppi jonkin leivonnaisen kahvipöytään ja tämä on hyvä! En suostuisi siihen, että joku kuskaisi meille kaikki lahjat ja vielä ruoatkin päälle. Ja tuleeko ne mummot teille jouluksi vai menettekö vielä sinne valiisiin pöytiin?

Mutta kuten totesin jokainen tyylillään, jos toimit mielestäsi oikein niin mikäs siinä sitten.

Yritän hillitä mummoa et vaan 3 lahjaa per nuppi lapsille ja lopputulos on lähempänä kymmentä.Ihan turha siinä on sitten ostaa itse mitään lahjoja kun eivät meinaa jaksaa paketteja aukoa.Kummien ym. lahjat vielä päälle.Joulurahaa saa niin et on laitettu laukun taskuun satanen ,ettei voi kieltäytyä.Täytyy sanoa et hävettää. mut minkäs teet kun ovat niin innokkaita.Toppuutteluista huolimatta.

[QUOTE="joo";22694886]Huh. Olen kateellinen. Meille ei.
hyvä että raaskivat lähettää joulukortit. Siinä se.
Jotkut pyjamat ostavat mutta eivät raaski lähettää niitä jouluksi vaan antavat kun näemme. Toinen mummo on oikeasti huonommassa rahatilanteessa mutta toisella kuitenkin omaisuutta on, mutta ei raaski.
Mietin kyllä, että merkitsevätkö meidän lapset oikeasti mitään ?[/QUOTE]

pitääkö välittäminen näyttää lahjoilla ???!!! herranjumala mihin suuntaan ihmiset on menossa. ei sitä perkele lapsi pilalle mene jos ei mummo osta lahjaa. on kyllä tyyli ajatella ettei toisesta välitetä kun ei sille osteta lahjoja yhyyyyyy

Mummot tulee meille ja siksi annan valmiin listan, että haluavat että lahjat on kanssa mieluisia. Itse ei sitten osteta mitään, kun en halua hirmuista kasaa lahjoja lapsille. Jos mä ostaisin ne toivelahjat ja mummot sitten mitä sattuu, niin olisko siinäkään järkeä? Tavaraa vaan turhaan ja ehkä sellasta joka ei ole mieluista.

Ei ne ny kaikkea ruokaa meille tuo, itse tehdään laatikot jne. Mä en ihan ymmärrä, miksi pitäis kieltäytyä kaikesta avusta vaan jonkun ylpeyden takia? Mun äiti tulis varmaan surulliseksi jos mä en huolis sitä sen hommaamaa kalaa.

[QUOTE="mile";22694923]pitääkö välittäminen näyttää lahjoilla ???!!! herranjumala mihin suuntaan ihmiset on menossa. ei sitä perkele lapsi pilalle mene jos ei mummo osta lahjaa. on kyllä tyyli ajatella ettei toisesta välitetä kun ei sille osteta lahjoja yhyyyyyy[/QUOTE]

Hm.Mitähän se välittäminen stten on? sellaista että mielessä ajatellaan, että onpa ne lapsenlapset kivoja?

kyllä minusta ihminen on sitä mitä tekee, sitä mitä syö. Konkreetit asiat merkitsevät jotain.
se mihin laitat aikaa, on se mistä välität ja sama se on rahan kanssa. raha on aikaa.

Kyllä meilläkin varmaan ostais, mutta ilmoitan vaan yhden toiveen lisää saavat ostaa jos haluavat... Itse tykkään laittaa omille lapsille joulun :D Kummien tehtävähän ei ole lasta lahjoa vaan tukea kristillisessä kasvatuksessa joten heiltä en odota mitään koskaan, silti jotain pientä saattavat laittaakkin. Mitähän vikaa siinä pyjamassakin sitten on jos joku viitsii sellasen vaan laittaa?? Vaikka meillä niitä lahjoja voi olla ennemmän kuin se 5 nii kyllä silti pitäis olla kiitollinen siitä pyjamastakin.

Meillä itse ostetaan lasten toivelahjat, ne mitkä katsotaan tarpeellisiksi ja mummo ostaa sitten mitä itse haluaa. Juuri kysyi että mitä hän ostaisi, niin sanoin että tytötö ovat toivoneet prinsessa yöpukuja, ei tulisi mieleenkään sen kalleempia toiveita esittää. Nuo saa alle kympillä tai halutessaan voi laittaa vaikka parikin kymppiä menemään niihin.

Meillä isovanhemmat tai oikeastaan isoäidit saivat aikaan jonkinlaisen kilpailun kuka saa ostaa mitäkin ja kuinka paljon. Alkoi jo raskausaikana. Muutimme uuteen asuntoon ja minun vanhempani hankkivat meille pesukoneen, kun taloyhtiön pesukone oli maksullinen ja aika kallis kertamaksultaan ja "kun vauvan kanssa ei ehdi mihinkkään pesutupiin" . Miehen vanhemmat jotenkin tuntuivat suivaantuneen asiasta, kun ilmoittivat seuraavalla viikolla, että he haluavat ostaa vaunut vauvalle. Kun lapsi syntyi lähettivät mummot kilvan paketteja. Nyt tuo on onneksi hieman laantunut, eivät ainakaan osta joululahjoja kilpaa, mutta kysyvät jo hyvissä ajoin mitä lapsi tarvitsisi ja myöskin niin päin että mitä toiset isovanhemmat ostavat etteivät ostaisi päällekäin. Mitään ei olla koskaan pyydetty ja todellakin joka ikistä tarvetta varten olisi itselläkin rahaa, mutta kun he kerran välttämättä haluavat, niin en minä osaa kieltääkään. Päinvastoin tuntuu välillä jopa aika ahdistavalta tuo isovanhempien kilpailu ja tarve lahjoa kun suorastaan loukkaantuvat jos jostain kieltäytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja lök;22694937:
Mummot tulee meille ja siksi annan valmiin listan, että haluavat että lahjat on kanssa mieluisia. Itse ei sitten osteta mitään, kun en halua hirmuista kasaa lahjoja lapsille. Jos mä ostaisin ne toivelahjat ja mummot sitten mitä sattuu, niin olisko siinäkään järkeä? Tavaraa vaan turhaan ja ehkä sellasta joka ei ole mieluista.

Ei ne ny kaikkea ruokaa meille tuo, itse tehdään laatikot jne. Mä en ihan ymmärrä, miksi pitäis kieltäytyä kaikesta avusta vaan jonkun ylpeyden takia? Mun äiti tulis varmaan surulliseksi jos mä en huolis sitä sen hommaamaa kalaa.

no mitä vittua sä sitten kyselet taikka ilmottelet asiasta tohon sävyyn et sua vituttas saada ilmaseks joulu. ihme tyyli.

[QUOTE="vieras";22695018]samaa mieltä.

Ap. Nauti vaan. Älä tuollaisesta stressaa. Eri asia jos vaatisit mummuja ostamaan.
Nyt he saavat varmasti hyvän mielen kun saavat katsella kun lapset avaa paketteja iloisina.[/QUOTE]

No näin minäkin aattelin. Näkevät kuitenkin aina sen, kun paketit avataan eli saavat olla ilossa mukana. Jotenkin vaan tuntuu hassulta antaa lasten listat suoraan eteenpäin (tai jaan ne puoliksi että suunnilleen samanhintaiset molemmille mummoille). Jotenkin en vaan kehtaa sitten kavereille sanoa tuosta, kun miettivät minkähintasta raatsivat ostaa lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;22695175:
Pärjäämme omillamme, en pyydä lahjoja mummoilta enkä muutenkaan mitään apua. Ajatuskin on vieras, haluan tehdä itse joulun omille lapsilleni.

En mäkään pyydä, mutta kun ne mummot "pyytää" että mitä vois ostaa. Sanonko mä sit niille, että ei mitään kiitos? Loukkaantushan ne.

Meillä on vähän sama tilanne ap sun kanssasi. Isovanhemmat ja muut sukulaiset kyselevät, mitä lapset toivovat lahjaksi ja haluavat toiveista tarkan tiedon. Jos olisin vieraskorea ja sanoisin, ettemme tarvitse mitään, ostaisivat he silti lahjat, jotka voisivat mennä todella metsään. Yleensä heidän paketeistaan kertyy kaikki lasten toivomat lahjat, enkä näe tarpeellisena kasata lapsille jouluksi ylenmääräisät tavaravuorta vain siksi, että minä ja miehenikin olisimme lahjoihin osallistuneet. Joulualahjoista säästyneet rahat käytetään alennusmyyntien alkaessa lasten vaatteisiin.

asuu suku kaukana,ja joulun alla jokainen lähettää/laittaa tilille tukun rahaa jotta voin ostaa lapsille mitä haluan=)ei mene sitten lahjoihin yhtään rahaa itsellä=)ja paketteja on paljon,kun ostan kaikkea kallista mitä ei itsellä olisi varaa ostaa ja lasten toiveleluja..mutta miksi ei saisi ottaa rahaa vastaan jos joku haluaa sitä vapaaehtoisesti antaa?vai pitäisikö ostaa niitä pirun vuohia vaan kehitysmaihin=)

Meilläkin kysyvät mitä toivovat, tottahan toki kerron mutta vain pari vinkkiä enkä tod. kerro niitä kalleimpia toiveita, ne me täytämme itse jos niin katsomme. Minusta tuo on silkkaa lypsämistä. Eihän teidän olisi mikään pakko antaa listoja kokonaisuudessaan. Itse kokisin vaivaantuneisuutta ja ostaisin mummoille vähintään jotkut öahjakortit kylpylään tuosta hyvästä. Sano nyt vielä että meette valmiiseen joulupöytäänkin....

Meilläkin kysyvät mitä toivovat, tottahan toki kerron mutta vain pari vinkkiä enkä tod. kerro niitä kalleimpia toiveita, ne me täytämme itse jos niin katsomme. Minusta tuo on silkkaa lypsämistä. Eihän teidän olisi mikään pakko antaa listoja kokonaisuudessaan. Itse kokisin vaivaantuneisuutta ja ostaisin mummoille vähintään jotkut öahjakortit kylpylään tuosta hyvästä. Sano nyt vielä että meette valmiiseen joulupöytäänkin....

Sanoin jo että mummot tulee meille valmiiseen pöytään. Ei niistä listoista ole pakko kaikkea ostaa, mutta kun ovat niin lyhyitä listoja, niin yleensä kyllä kaikki tulee. Miksi pitäis väen vängällä keksiä sitten halvempia lahjoja, sellasta turhaa ylimääräistä? Ei mummoillakaan rahasta pulaa ole. Mummot vaan vaivaantus, jos sais vastalahjana jotain tosi kallista.

Yhteistyössä