1-vuotias ja autoilu ilman turvaistuinta ..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jurinaa ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="suski";22691047]Laki sanoo, että alle 3 vuotiaita ei saa kuljettaa lyhyitäkään matkoja ilman istuinta ja 30 km on PITKÄ matka.

Jos lapsi mahtuu vauvakaukaloon eli vyöt menevät kiinni ja pää ei retkota ulkopuolella, niin siihen kyytiin. Muuten ottakaa se turvaistuin irti vaikka onkin hankalaa.[/QUOTE]

Täytyy hakea kaukalo kellarista ja kokeilla jos poika mahtuisi siihen sisävaatteissa. Pari kk sitten oli takki päällä siinä ja vyöt menivät juuri ja juuri kiinni.

[QUOTE="vieras";22691116]Noilla hinnoilla vois ostaa itselle käytetyn istuimen. Varmaan tulee käytettyä useammankin kerran.[/QUOTE]

Mä olen ostanut kuivahiivapaketilla hyvän turvaistuimen kaverilta ;-) voin ap:lle samaan hintaan myydä eteenpäin.

Ei kait sitä turvavyötä ole pakko laittaa lapsen ylitse menemään! Ei tartte olla tyhmä

Silti aikuisen paino todennäköisesti vaurioittaa lasta, kun kolarissa poukkoilee auton seiniin ja penkkeihin. Ei uskoisi kuinka kova voima kolarilla on ennen kuin on itse kolarissa ollut. Saati sitten että kantoliina tai rintareppu ei ole todellakaan tarkoitettu ko. tarkoitukseen ja kolarissa/äkkijarrutuksessa tullut retkahdus saattaa katkaista lapsen niskan tai raajan tai vaikka kuristaa lapsen. Ei hyvä.

Silloinkin kun istuu takapenkillä? Ja jos lapsi on kantoliinassa/repussa etupuolella, niin miten se sitten minun niskaan tuleva tavara häntä vaarantaa? Aika epätodennäköistä kyllä että jossain kolarissa koko takapenkki hyökkää niskaan...

''miten se minun niskaan tuleva tavara häntä vaarantaa'' No helpostihan se voi lapsenkin päähän pudota, jos on sun sylissä :o

[QUOTE="a p";22691091]Me kysyttiin joskus taksikeskuksesta sellasta autoa jossa istuin. Sanoivat että maksaa 40 e extra... Eli enemmän mitä meidän matka tulisi maksamaan.
_Lapsen turvallisuus tietenkin tärkein_, mutta joku parempi vaihtoehto olisi kiva löytää kun maksaa 80e 30km kyydistä pk-seudulla. Aina olen mennyt kilometrinkin matkan turvaistuimessa (siis niin että lapsi istuu siinä), siitä en edellenkään tahtoisi tinkiä.

Bussillakin sinne pääsis, mutta meillä on mukana juoluruokia, monta kassia lahjoja, matkasänky + omat tavarat ja vaatteet joulupyhien ajaksi.. Ja bussille meidän pitää mennä ensin ratikalla ja metrolla ja sitten vielä bussimatka 40 min ja ko. linja kulkee tunnin välein..[/QUOTE]

Kerran ootte pk-seudulla ni kyselemään. Mll, neuvola, lastentarvikeliike, vakuutusyhtiö, joku lainaa...

Silti aikuisen paino todennäköisesti vaurioittaa lasta, kun kolarissa poukkoilee auton seiniin ja penkkeihin. Ei uskoisi kuinka kova voima kolarilla on ennen kuin on itse kolarissa ollut. Saati sitten että kantoliina tai rintareppu ei ole todellakaan tarkoitettu ko. tarkoitukseen ja kolarissa/äkkijarrutuksessa tullut retkahdus saattaa katkaista lapsen niskan tai raajan tai vaikka kuristaa lapsen. Ei hyvä.

Oltiin ulkomailla kolarissa (toinen auto ajoi perään) ja lapsi kantorepussa. Ei retkahtanut mikään, raajat pysyi ehjänä myös eikä kukaan kuristunut, eikä me poukkoiltu mihinkään, kun meillä oli vyöt kiinni. Selvitiin ilman mitään ongelmia, autot meni huonoon kuntoon. Ittellä niska vähän kipeä tuon jälkeen

No jos kuivahiivapaketin hinnalla saa käytetyn istuimen niin ostan ihan varmasti ! :D !! Tahvitsehaan sitä varmasti tulevaisuudessakin. Eihän sitä ikinä tiedä millon pitää lähteä vaikka keskellä yötä päivystykseen yms.

Minkään repun tai liinan kanssa en ole kyllä lähdössä autoilemaan... Mitähän taksikuskikin siihen sanoisi! Taksikeskuksesta sanoivat ettei kuskit suostu edes kulejettamaan alle 3v lasta ilman istuinta.. Rippuu varmaan kuskistakin, mutta tämä perjaate myös heillä olla rikkomatta lakia.

Ja joku kyseli että minkä arvoinen on lapsen henki... No korvaamaton tietysti. Jos joku summa pitäisi sanoa niin 1000000000000000 00000000000000000000000000000 000000000000000 e. Mutta silti 40e turvaistuimesta on musta kauhean paljon 20-30min matkasta.

[QUOTE="Helmia";22691104]Täällä on näköjään täydelliset kotiäidit vastaillu:D[/QUOTE]

Joo,o...sen verran oon täydellinen että jos en lastani istuimeen saa niin se ei lähde ollenkaan. Henki on kuiteen paljon arvokkaampi ku 40 ekstraa taksijakkarasta,
Tässä kohti tosi hölmöä alkaa vinoileen täydellisyydestä.

Heil olis ylimääräinen gracon istuin Helsingissä. Saa tulla hakemaan :) selkä menosuuntaan remmit puuttuu mut naama menosuuntaan voi asentaa.

Laita privaa jos on tarve

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="a p";22691181]
Ja joku kyseli että minkä arvoinen on lapsen henki... No korvaamaton tietysti. Jos joku summa pitäisi sanoa niin 1000000000000000 00000000000000000000000000000 000000000000000 e. Mutta silti 40e turvaistuimesta on musta kauhean paljon 20-30min matkasta.[/QUOTE]

No entäs jos te ajatte kolarin/joku urpo ajaa teidän autoa päin ja lapsella on huono (liian pieni kaukalo) turvaistuin? Jälkikäteen sitten on hyvä itkeä, että kun ei ollut sitä isompaa, parempaa, jonka olisi 40e hintaan saanut. Ei tuo ole kuin 2e kilometri maksimissaan ja äkkiä tuollainen 40e menee johonkin paljon turhempaan kuin oman lapsen hengen ja hyvinvoinnin turvaamiseen.

40 euroa on lyhyellä matkalla paljon, mutta hinta varmaan määräytyy siitä, että kuski hakee istuimen, se asennetaan ja ajon jälkeen viedään pois ja irrotetaan. Kuluuhan siinä työaikaa. En usko, että takseilla on istuinta aina mukana vaan takakonttia tarvitaan yleensä matkatavaroille.

Anttilastakin saa istuimen jollain 60€:lla, ei voi olla niin kallis paukku hommata se istuin itselleenkin. Mielummin istuimia vähän siellä ja täällä kuin että lapsi turvattomana auton kyydissä.

Yhteistyössä