maidon nostattaminen uudestaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
kun vauva syntyi, tuli maitoa ihan sairaasti, ois riittänyt koko osastolle :D pari viikkosena (vauva oli valvonnassa keskosuuden takia) kun päästiin kotiin ja valvottiin pariyötä, maidon tulo loppui. Siis en saanut pumpattuu kun muutamaa milliä ja sekin vähä loppui parin päivän päästä, tästä on nyt 7vk aikaa. Onko maidonnostatus mahdollista näin pitkän ajan jälkeen? vauva ei ole oppinut imemään eikä viihdy rinnalla kauaa, joten on vaikeaa "viestittää aivoihin" että laittais ne hormoonit hyrrää :D Oon jonki verran juonut imetys teetä, ihan hirveetä litkua!, ja tänään kävin ostamassa weledan öljyy. Onko näistä tässä vaiheessa vielä hyötyä, vai lopetanko suosiolla sen hirveen kuran juomisen? paljonkos noita muuten tulis käyttää? öljyssä sanotaan vAIN että voi useita kertoja päivässä laittaa... sori sekava kirjoitus mutta toivottavasti joku osaa neuvoa :)

Toki sen saa nousemaan mutta töitä se vaatii. Vauvaa rinnalle niin usein kuin mahdollista sekä pumppaamista n. 2-3h välein aluksi, yöllä kerran. Jos vauva suostuu rinnalle kunnolla niin pumppaa vain silloin kun on tarvis. Lääkäriltä voi kysyä primperan kuuria, sen sivuvaikutuksena on maidonnousu. Tärkeintä on tyhjentää rintoja usein, muuten rinnat ei tajua et maitoa tarvitaan lisää.

Kyllähän niille rinnoille tulis jotakin tehdäkin sen eteen et maitoa tulia,ja et sen tuotanmto lisääntyis.
Ei sulle kukana sanonut et heivaa se pumppu mettään,ja lypsä käsin?
Lisäks ois pitänyut lypsää aian silloin ku vauva saa ruokansa pullosta.Ei kroppa muuten tiedä lisätä maidon tuloo.

Kannattaa soittaa teratologiseen tietopalveluun ja kysyä tuosta lääkkeestä tarkemmin. Imetystukipuhelimeen kannattaa myös soittaa ja kysyä lisää vinkkejä.

en siis aloittanut sitä lääkettä. En haluu ottaa mitään psyykoosia tai kouristuksia. kumma ettei lääkäri, joka reseptin kirjoitti maininnut mitään ettei sais imettää. Ihan hirveetä myrkkyähän tuo lääke on...

Siis primperanhan nimenomaan nostattaa maitoa! Haloo, eikö lääkäri kertonut miksi sitä sulle määräsi? Se on alunperin syöpälääkkeeksi kehitetty, mutta "sivuvaikutuksena" siis edesauttaa maidon tuotantoa. Paljon käytetty, hyvin siedetty, eikä ole vaarallinen vauvalle, eihän sitä nyt muuten määrättäisi!

Siis primperanhan nimenomaan nostattaa maitoa! Haloo, eikö lääkäri kertonut miksi sitä sulle määräsi? Se on alunperin syöpälääkkeeksi kehitetty, mutta "sivuvaikutuksena" siis edesauttaa maidon tuotantoa. Paljon käytetty, hyvin siedetty, eikä ole vaarallinen vauvalle, eihän sitä nyt muuten määrättäisi!

Sori, siis se on kehitetty pahoinvointilääkkeeksi, mutta sivuvaikutuksena on maidon eritys.

Paljonko vauva saa korviketta? Oletko koettanut kenguruhoitoa, eli pitänyt vauvaa mahdollisimman paljon ihokontaktissa? Kantoliinailu on siitä hyvä tapa, että siinä jää kädet vapaaksi äidiltä, mutta vauva saa paljon läheisyyttä. Kuinka usein on rinnalla, entä oletko tehnyt ns. syöttöpunnituksia, jotta saisit vähän käsitystä maidon määrästä? Käsinlypsyä kannattaa kokeilla, jos pumpulle ei heru. Rintojen pitäisi saada mahdollisimman paljon tyhjennystä, jotta uutta maitoa muodostuu. Täysimetykseen voi olla vaikea päästä, kun synnytyksestä on noin pitkä aika, tai ainakin se vaatii paljon työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;22667132:
Miten se sit sulki pois sen ettet voinu lasta imettää,ku et kuuria aloittanut?

ei se siitä johtunut ettei kuurin aikana voinut imettää. En yleinsä edes särkylääkkeitä, ellei ole todella kovat kivut ja kun luin noi sivuvaikutukset tulin siihen tulokseen että olen ehkä mielummin imettämättä kun otan riskin saada hallusinaatioita, kouristuksia ynm. Olen yksinhuoltaja, joten en voi ottaa riskejä, mun tuurilla mä saan kaikki sivuoireet =D Mut siis mun suurin tiedottomuus koskee noita imetysluonnontuotteita. Eli paljon niitä tulis käyttää, onko muilla ollut apua ja onko tässävaiheessa enää mitää järkee niit vetää..

Paljonko vauva saa korviketta? Oletko koettanut kenguruhoitoa, eli pitänyt vauvaa mahdollisimman paljon ihokontaktissa? Kantoliinailu on siitä hyvä tapa, että siinä jää kädet vapaaksi äidiltä, mutta vauva saa paljon läheisyyttä. Kuinka usein on rinnalla, entä oletko tehnyt ns. syöttöpunnituksia, jotta saisit vähän käsitystä maidon määrästä? Käsinlypsyä kannattaa kokeilla, jos pumpulle ei heru. Rintojen pitäisi saada mahdollisimman paljon tyhjennystä, jotta uutta maitoa muodostuu. Täysimetykseen voi olla vaikea päästä, kun synnytyksestä on noin pitkä aika, tai ainakin se vaatii paljon työtä.

vauva on täysin korvikkeella :( Älkää pitäkö mua tyhmänä kun tiedän että on melkein mahdottomuus saada maitoa tulemaan, mutta jos jollain olisi kertoa hyviä kokemuksia ni jaksaisin vielä yrittää.

Kun sitä maitoa ei tuu enään (käsin kun puristaelee ni saan kaks pikku tippaa) niin onko siitä 2h välein pumppaamisesta kuitenkin hyötyä? turhauttavaa se on kun ei yhtäkää tippaa saa tulemaan, mutta jos sillä voi saada maidon taas tisseihin ni pakkohan se vaan on pumppailla :)

Jos vauva ei tosiaan imemällä saa maitoa, etkä itsekään saa käsin lypsyllä/pumpulla enää herumaan kuin muutaman pisaran, uskoisin, että teidän imetystaipaleenne oli tässä. Kun maidontulo ehtyy, ei sitä enää oikein saa nousemaan uudelleen. Se tarvitsisi taustalle samat hormonit, mitä synnytyksen jälkeen kehossa jyllää, eikä niitä näin pitkän ajan jälkeen erity. Luulen, että nuo luontaistuotteetkin perustuvat sille, että maidontuotantoa vain tehostetaan. Ei ne sitä tyhjästäs aa aikaiseksi. Ajallaan otettu Primperan-kuuri olisi kyllä piiskannut hormoneja, mutta nyt sekin on jo liian myöhäistä.

Yhteistyössä