Miten sijoittaisitte lapset Zafiraan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja X3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

X3

Vieras
Meillä siis vanha Opel Zafira (1999-2000) joka rekisteröity seitsemälle.

Lapsia on kolme: 3,5v (Cybex Pallas istuin), 1,5v (Britax Secura selkä menosuuntaan istuin, joka tulee kiinni lattiaan vöillä, ei voi liikutella) ja vauva kaukalossa (Brio Primo jalustalla).

Autossa on siis etuistuimella etuturvatyyny, lastentarvikeliikkeessä sanottiin, ettei siihen saa asentaa minkään maailman istuinta. Opelin omassa oppaassa sanotaan, että siihen saa laittaa kasvot menosuuntaan turvavyöistuimen (kuten Pallas) jos penkki on ihan taka-asennossa.

taka-keskipenkillä on pelkkä lantiovyö. Lastentarvikkeen sivuilla sanotaan, että siihen saa jalustallisen kaukalon kiinnittää, Brion Brion ohjeissa se kielletään (en tajua miksi).

Takakontin 2 lisäistuinta on molemmat kolmipistevöillä, mutta ne on ihan kiinni takakontin luukussa - miten turvallista istua siellä jos tulee kolari?!

Miten muut, joilla Zafira, olette ratkaisseet tilanteen?

Takapenkille järjestykseen kaukalo, selkämenosuuntaan, ja toinen istuin, sillä oletuksella että tuo Secura on mahdollista siihen kiinnittää.

Etupenkille EI MISSÄÄN NIMESSÄ ketään. Tiedätkö että se turvatyyny tulee niin kovaa (130km/h) että jo se voi tappaa lapsen.
Ja konttiin vain hätätapauksessa.

Meillä vasta 2 lasta, mutta jos itse olisin tossa tilanteessa, niin keskelle vanhin ja reunimmaisiksi pienimmät. Meillä 3v osaa itse laittaa vyöt paikalleen ja aukaista, joten olis helpompi itselle laitella ne pienemmät.

Juu, etupenkille ei missään nimessä eikä mielellään "takakonttiinkaan".
Mäkin laittaisin kaukalon keskelle ja ne kaksi muuta penkkiä reunoille. Miks ihmeessä telkakkaa ei sillä lannevyöllä saa kiinnittää?? Sillä lanneosallahan se menee muutoinkin vöihin kiinni, vaikka laittas siihen kolmipistevyöhön, ainakin Gracon telakka, joten eikös se oo sama asia....??

Juu, etupenkille ei missään nimessä eikä mielellään "takakonttiinkaan".
Mäkin laittaisin kaukalon keskelle ja ne kaksi muuta penkkiä reunoille. Miks ihmeessä telkakkaa ei sillä lannevyöllä saa kiinnittää?? Sillä lanneosallahan se menee muutoinkin vöihin kiinni, vaikka laittas siihen kolmipistevyöhön, ainakin Gracon telakka, joten eikös se oo sama asia....??

muoks... niin siis telakkaa... heh.. painovirhepaholainen

Meillä tuollaisessa tila-autossa 3-vuotias istuu ihan noilla takimmaisilla penkeillä turvavyöistuimessa. Vauva on etupenkillä kaukalossa ja 2-vuotias omassa istuimessaan kuskin takana. Itse istun vauvan takana ja loput lapset jaetaan taakse ja keskelle.

Pitäisiko meidän sitten lakata kokonaan autoilemasta kun kerran ei saa laittaa istuimia taakse eikä eteen?

Meillä siis vanha Opel Zafira (1999-2000) joka rekisteröity seitsemälle.

Takakontin 2 lisäistuinta on molemmat kolmipistevöillä, mutta ne on ihan kiinni takakontin luukussa - miten turvallista istua siellä jos tulee kolari?!

Miten muut, joilla Zafira, olette ratkaisseet tilanteen?

No mitä luulet on koturvallista istua peräkontissa kun joku ajaa perään pahki, ei tietenkään ole, ensimmäisenähän ne siellä istuvat jäävät puristuksiin ja on ihme jos joku selviää hengissä siitä kolarista, ihmettelenkin miksi ihmeessä saa peräkonttiin laittaa istumaan ihmisiä kun ei niillä ole mitään suojaa jos joku ajaa pahki autoon takaapäin, mieti vaikka itse.

No ainakaan turvatyynyllä varustetulle etupenkille ei suositella laitettavaksi kaukaloa eikä tietyn mittaista lasta (en nyt muista minkä kokoista.. varmaan se 135cm... Monessa autossa se kielletään jo ihan auton ohjeissa. Lauetessaan turvatyyny voi olla todella vaarallinen pienelle vauvalle ja lapselle, joka siinä edessä istuu. Ja vaikka joissain autoissa saa tuon turvatyynyn kytkettyä pois, niin mikään ei takaa sitä etteikö se saattaisi myös vahingossa sieltä laueta jonkin teknisen häiriön takia, vaikka olisikin kytketty pois päältä, joten siksi etupenkille ei kannata lasta laittaa.
Ja taaimmaisille penkeille juuri siitä syystä, että peräkolarin satuttua, ovat juuri ne taaimmaiset penkkirivit turvattomimmat paikat istua. Mutta, kukin punnitsee itse mitä heille turvallisuus merkitsee ja kuinka lapsensa sijoittaa. Mutta itse en näille penkeille lasta laittaisi ja mieskään ei varmaan antaisi, kun jo ihan työnsä puolesta näiden asioiden kanssa on jollain tasolla tekemisissä. =)

Uusimmat

Yhteistyössä