Draama ja kielet suunnitellussa peruskoulu-uudistuksessa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peruskoulu-uudistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peruskoulu-uudistus

Vieras
Mistäköhän tämä Virkkusen pakkomielle draama-aineeseen on oikein tullut? Jos se nyt oikeasti koetaan kovin tärkeäksi, niin luontevaahan olisi lisätä draaman opetus äidinkielen yhteyteen (ja lisätä samalla siis äidinkielen tuntimäärää). Äidinkielen opettajat voisivat käydä täydennyskoulutuksessa ja voitaisiin tehdä yhteistyötä paikallisten teattereiden kanssa. Miksi ihmeessä pitäisi väkisin tehdä uusi aine byrokratioineen ja kokonaan uusien opettajien koulutuksineen?

Toinen asia on tämä kielten opetus. Tarkoitus oli monipuolistaa sitä, mutta tämä ei suunnitelmassa toteudu. Englannin opiskelusta ei kukaan täysjärkinen nykypäivänä luovu (vaikka se ei tälläkään hetkellä ole edes pakollista) ja ruotsin opiskeluun lapset on tarkoitus pakottaa jatkossa jo ala-asteella. On aika naiivia kuvitella, että kovin iso osa oppilaista rupeaisi lukemaan kolmea kieltä, kun monilla on kahdenkin kielen kanssa ihan riittävästi tekemistä. Ei ole järkeä korvata laatua määrällä. Ruotsin aikaistus ala-asteelle vähentäisi varmasti entisestään toisen A-kielen valitsemista. Kolme kieltä ala-asteella kun olisi aika raskas taakka. Olisiko jo aika myöntää, että niin kauan kuin ruotsi on pakollinen, kielitaito jää suurimmalla osalla oppilaista englantiin ja heikkoon ruotsiin?
 
Draaman opetus ei voi kuulua äidinkielen opettajille. Draama on ihan oma lajinsa, eikä se mahdu "parilla kurssilla" äikän harteille.

Koko koulu-uudistus on niin suurta puppua, että koko koulu on valumassa suomeksi sanottuna, päin persettä! Tiedättekö mitä koulutunneilla tapahtuu? Ette tiedä!
Puolet luokasta on luusereita jotka haittaavat muiden opiskelua.
 
Draaman opetus ei voi kuulua äidinkielen opettajille. Draama on ihan oma lajinsa, eikä se mahdu "parilla kurssilla" äikän harteille.

Koko koulu-uudistus on niin suurta puppua, että koko koulu on valumassa suomeksi sanottuna, päin persettä! Tiedättekö mitä koulutunneilla tapahtuu? Ette tiedä!
Puolet luokasta on luusereita jotka haittaavat muiden opiskelua.

Mitä se draama sitten ihan oikeasti on? Eikö ole ole itsensä ilmaisua äidinkielellä? Siis samaa, mitä jo harjoitellaan kirjallisessa muodossa. Miksi se ei voisi nivoutua äidinkielen opetukseen?
 
Mitä se draama sitten ihan oikeasti on? Eikö ole ole itsensä ilmaisua äidinkielellä? Siis samaa, mitä jo harjoitellaan kirjallisessa muodossa. Miksi se ei voisi nivoutua äidinkielen opetukseen?

Todella harva äidinkielen opettaja on opiskellut mitään draamaan viittavaakaan. Draama on jotain ihan muuta kuin mihin äidinkielen opettajien koulutus valmistaa. Se on niin vahvasti oma juttunsa, että sitä opettaakseen pitäisi käydä valtavasti täydennyskoulutusta.

Mutta kait me kaikki äidinkielen opettajat joudettaisiin tästä vaikka vuodeksi opiskelemaan...
 
Todella harva äidinkielen opettaja on opiskellut mitään draamaan viittavaakaan. Draama on jotain ihan muuta kuin mihin äidinkielen opettajien koulutus valmistaa. Se on niin vahvasti oma juttunsa, että sitä opettaakseen pitäisi käydä valtavasti täydennyskoulutusta.

Mutta kait me kaikki äidinkielen opettajat joudettaisiin tästä vaikka vuodeksi opiskelemaan...

No sitten voidaan kysyä, että onko draama oikeasti tarpeellinen aine? Mihin sitä tarvitaan, mitä se opettaa ihmiselle?

Eikö draama voisi olla valinnaisissa aineissa niissä kouluissa, jotka pystyvät esim. teatterin kanssa sopimaan yhteistyöstä? Muistan, että meillä olisi ollut jotain tällaista yläasteella, mutta en itse osallistunut (tai jotain ilmaisutaitoa tms, en ole varma)
 
No sitten voidaan kysyä, että onko draama oikeasti tarpeellinen aine? Mihin sitä tarvitaan, mitä se opettaa ihmiselle?

Eikö draama voisi olla valinnaisissa aineissa niissä kouluissa, jotka pystyvät esim. teatterin kanssa sopimaan yhteistyöstä? Muistan, että meillä olisi ollut jotain tällaista yläasteella, mutta en itse osallistunut (tai jotain ilmaisutaitoa tms, en ole varma)

Siinäpä hyvä kysymys. Ymmärrän sinänsä ajatuksen draaman tarpeellisuudesta, että se voi auttaa lapsia esim. asettumaan toisten asemaan. Jotain sellaista kai sillä haetaan (jos joku tietää tarkemmin, voi toki korjata ).

Mutta minusta sen joutaisi aivan hyvin jättää pois suunnitelmista. Tai ainakin pitäisi tehdä niin, että ensin hankittaisiin pätevät opettajat ja sitten vasta otettaisiin aine opetussuunnitelmaan...
 
"Draaman tavoitteena on vahvistaa laaja-alaista taidekasvatusta Taide ja käsityö-oppiainekokonaisuudessa."

Tuollaisen perusteen löysin pikaisella googlettamisella. Eli oman ilmaisun vahvistamisesta kai on kyse.
 
Just just... Ja sit ei opita kunnolla lukemaan eikä laskemaan. Tai ollaan samalla tasolla yleistiedossa kuin esim. tämän vuoden bb-kilpailijat, jotka ei tiedä onko Sibelius kuollut. Juu, lisää vaan draamaa ja tarpeellisemmat aineet pois!
 
Draama se just tarpeellista onkin! Eihän sen tarvitse olla sen kummempaa kuin oman äänen harjoittamista ja äänenpainoja yms. Minusta kielet saisivat alkaa jo eskarissa, ellei aiemmin. Yläaste on liian myöhään, liian vähän.
 
Joo helpointa ne kielet on ala-asteella aloittaa. Aika tuskaa oli aloittaa Englanti seiskalla.

Draama voidaan ymmärtää monella tavalla, mutta kyllä se esiintyminenkin olisi syytä aloittaa aikaisin niin olis myöhemmin niin vaikeaa kaikki esitykset ja muut.
 
Draama se just tarpeellista onkin! Eihän sen tarvitse olla sen kummempaa kuin oman äänen harjoittamista ja äänenpainoja yms. Minusta kielet saisivat alkaa jo eskarissa, ellei aiemmin. Yläaste on liian myöhään, liian vähän.

Teoriassa kyllä hienoa ja tarpeellista mutta käytäntöön perehtyneenä mietin toteutusta kouluissa. Hmmmm hmmmm... :D Mua jo suorastaan naurattaa kun mietin mistä kyseinen tunti mahdollisesti koostuu matikan ja enkun välissä yläasteella! :D :D
 
[QUOTE="vieras";22630966]Joo helpointa ne kielet on ala-asteella aloittaa. Aika tuskaa oli aloittaa Englanti seiskalla.

Draama voidaan ymmärtää monella tavalla, mutta kyllä se esiintyminenkin olisi syytä aloittaa aikaisin niin olis myöhemmin niin vaikeaa kaikki esitykset ja muut.[/QUOTE]

Joo, soisin myös kerhoperinteen olevan kouluissa vahvemman. Väittelyä, matikkaa, luontoretkiä, lautapelejä, liikuntaa, taiteita... Kuopus aloitti ekan vieraan kielen esikoulussa ja kun peruskoulu hänen osaltaan loppuu, koulun olisi tarkoitus varmistaa, että hän on ainakin tasolla B2, ellei jopa C1.

Draama ei tarkoita sitä, että vedetään kamalalla innolla Shakespearen tuotanto läpi alkuperäiskielellä (paitsi meidän lukiossa), vaan se voi olla vapauttava paikka harjoitella olemaan joku muu kuin itse. Varmasti helpottaa niitä kesiä jätskimyyjänä, jos osaa luontevasti ottaa roolin, yleisönä jäätelönostajat.
 
Joo, soisin myös kerhoperinteen olevan kouluissa vahvemman. Väittelyä, matikkaa, luontoretkiä, lautapelejä, liikuntaa, taiteita... Kuopus aloitti ekan vieraan kielen esikoulussa ja kun peruskoulu hänen osaltaan loppuu, koulun olisi tarkoitus varmistaa, että hän on ainakin tasolla B2, ellei jopa C1.

Mutta tällöin kielen valinta pitää olla vanhempien tekemä. Olisi ihmisoikeuksien kannalta kyseenalaista, jos valtio päättää, että ruotsi kuuluu jokaisen ideniteettiin ja sitä on kaikki pakko opiskella esikoulusta lähtien.
 
Laita ipanas steinerkouluun.

Nykyajan koululaitos on vähän murroksessa. Ei tartte enää opetella asioita ulkoa, vaikka oikeasti siitä taidosta olisi hyötyä paljon.

Ei pelkällä luovuudellakaan päästä kuin johonkin asti.

Ja kaikki armopisteet pois. Joko osaa tai ei osaa ja jos ei osaa niin sit opiskellaan lisää.

Ihan totta tuokin, että sieltä pulpetin takaa pitäis päästä enemmän pois.
 
Mutta tällöin kielen valinta pitää olla vanhempien tekemä. Olisi ihmisoikeuksien kannalta kyseenalaista, jos valtio päättää, että ruotsi kuuluu jokaisen ideniteettiin ja sitä on kaikki pakko opiskella esikoulusta lähtien.

Joo, olen valinnan puolella, vaikkakin ymmärrän, että se on rahakysymys. Kiina (mandariini/kanton tms.), espanja tai venäjä ovat hyviä vaihtoehtoja. Kielen kannalta ikkuna sulkeutuu varhain, siksi opetuksen tulisi tulla siinä iässä, kun lapsi voi omaksua uuden kielen vaivatta ja aksentitta.
 
[QUOTE="vieras";22631047]Laita ipanas steinerkouluun.

Nykyajan koululaitos on vähän murroksessa. Ei tartte enää opetella asioita ulkoa, vaikka oikeasti siitä taidosta olisi hyötyä paljon.

Ei pelkällä luovuudellakaan päästä kuin johonkin asti.

Ja kaikki armopisteet pois. Joko osaa tai ei osaa ja jos ei osaa niin sit opiskellaan lisää.

Ihan totta tuokin, että sieltä pulpetin takaa pitäis päästä enemmän pois.[/QUOTE]

Jotta ihminen voi itse luoda jotain uutta, täytyy hänellä olla runsaasti tätä "ulkoa opittua" valmista tietoa takana. Muutenhan jokainen "luova" ihminen keksisi pyörän uudestaan luullen saavansa aikaan jotain mullistavaa.

Draaman ensisijaisena tarkoituksena en näe sitä, että kaikista täytyisi tulla erikoisia ja luovia ihmisiä. Jos vaikka saisi ne pahimmat esiintymislukot pois vaikka niin, ettei kampaamoajan soittaminen aiheuta hyperventilaatiota, oltaisiin ihan hyvissä asemissa. Kotona tietysti tulee kasvatuksen tukea samoja periaatteita, mutta eiväthän ne joka kodissa toteudu. Plus että on eri asia nolata ja mokata tutun luokan tai pienryhmän edessä kuin kotona.
 
Jotta ihminen voi itse luoda jotain uutta, täytyy hänellä olla runsaasti tätä "ulkoa opittua" valmista tietoa takana. Muutenhan jokainen "luova" ihminen keksisi pyörän uudestaan luullen saavansa aikaan jotain mullistavaa.

Draaman ensisijaisena tarkoituksena en näe sitä, että kaikista täytyisi tulla erikoisia ja luovia ihmisiä. Jos vaikka saisi ne pahimmat esiintymislukot pois vaikka niin, ettei kampaamoajan soittaminen aiheuta hyperventilaatiota, oltaisiin ihan hyvissä asemissa. Kotona tietysti tulee kasvatuksen tukea samoja periaatteita, mutta eiväthän ne joka kodissa toteudu. Plus että on eri asia nolata ja mokata tutun luokan tai pienryhmän edessä kuin kotona.

Edelleen en ymmärrä, miksi äidinkieli ei voisi olla sopiva aine tällaisen opetukseen. Siellä harjoitellaan esitelmien tekoa ja pitämistä. Miksei esiintyminen laajemminkin voisi sitten kuulua äidinkielen tunneille? Kenen etu on saada draama väkisin erilliseksi oppiaineeksi?
 
Edelleen en ymmärrä, miksi äidinkieli ei voisi olla sopiva aine tällaisen opetukseen. Siellä harjoitellaan esitelmien tekoa ja pitämistä. Miksei esiintyminen laajemminkin voisi sitten kuulua äidinkielen tunneille? Kenen etu on saada draama väkisin erilliseksi oppiaineeksi?

Niin, miksei? Mutta moniko opettaja on siihen valmis? Meillä tällaista esiintymisharjoittelua oli kyllä... musiikin tunneilla (esiinnyimme monelle sadalle ihmisellekin kerran) jne. Lukiossa ja AMK:ssa oli paljonkin tunteja tästä aiheesta. Mutta opettajista riippuen. Se asettaa lapset ja nuoret eriarvoiseen asemaan, jos pienen kylän ainut äidinkielen opettaja ehdottomasti kieltäytyy moisesta "hömpötyksestä".

Keneltä se olisi pois, jos koulu yhtenä päivänä kestäisi 45 minuuttia pitempään?
 
Sitähän se koululaitos tuottaa, että jokainen haluaa tehdä vähän omalla tavallaan asioita, vaikka ois se yks oikea tapa tai sit se on vaan henkilökohtainen ominaisuus. Jokatapauksessa luovuutta on jo korostettu liikaa.

Ehkä siel pitäis olla oppiaineena vaikka elämä mihin vois sit sisällyttää kaikkea mitä joko oppii kotona tai sitten ei.

Palatakseni tuohon oikein/väärin asiaan niin kertotaulua harjoiteltiin varmaan 10 kertaa siis siitä oli montamontamonta koetta. Enemmän tuollaista, että niitä asioita kerrataan kunnes ne osaa.
 
[QUOTE="vieras";22631165]Sitähän se koululaitos tuottaa, että jokainen haluaa tehdä vähän omalla tavallaan asioita, vaikka ois se yks oikea tapa tai sit se on vaan henkilökohtainen ominaisuus. Jokatapauksessa luovuutta on jo korostettu liikaa.

Ehkä siel pitäis olla oppiaineena vaikka elämä mihin vois sit sisällyttää kaikkea mitä joko oppii kotona tai sitten ei.

Palatakseni tuohon oikein/väärin asiaan niin kertotaulua harjoiteltiin varmaan 10 kertaa siis siitä oli montamontamonta koetta. Enemmän tuollaista, että niitä asioita kerrataan kunnes ne osaa.[/QUOTE]

Meillä ovat lapset "joutuneet" opettelemaan kertotaulun ulkoa koulussa. Ja monia muitakin asioita, esim. runoja.
 
Niin, miksei? Mutta moniko opettaja on siihen valmis? Meillä tällaista esiintymisharjoittelua oli kyllä... musiikin tunneilla (esiinnyimme monelle sadalle ihmisellekin kerran) jne. Lukiossa ja AMK:ssa oli paljonkin tunteja tästä aiheesta. Mutta opettajista riippuen. Se asettaa lapset ja nuoret eriarvoiseen asemaan, jos pienen kylän ainut äidinkielen opettaja ehdottomasti kieltäytyy moisesta "hömpötyksestä".

Keneltä se olisi pois, jos koulu yhtenä päivänä kestäisi 45 minuuttia pitempään?

Yksi lisäaine lisää byrokratiaa ja kustannuksia, koska kyseisen aineen opettajien opetus pitää järjestää yliopistoihin. Onko tämä tarpeen, jos sama tavoite voidaan saavuttaa lisäämällä yksi kurssi äidinkielen opintoihin?

Ja äidinkielen opettaja ei voisi kieltäytyä tästä "hömpötyksestä", jos se kirjataan virallisiin opetussuunnitelmiin. Jos kieltäytyy esimiehen määräämistä tehtävistä -> potkut.
 

Yhteistyössä