Mistä ihmisten piikkikammo johtuu?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Mä kyllä ihmettelen, että mistä se kammo tulee. Kun ne mun tietämät piikkikammooset ei ole pahemmin joutuneet piikitettäväksi.

Mua sen sijaan on pistelty paljon. Verikokeita on otettu niin paljon, että kyynertaipeista näkee sen. Kämmenselässä näkyy paikat missä on ollut tippakanyylit.

Mulla on suonet niin huonossa kunnossa, että verikokeissa aina joutuu kääntelemään sitä neulaa karkaavan suonen perässä.

Mulla on otettu kaks kertaa luuydinnäyte ja se on todella paskamaanen juttu. Kipu on aivan helvetillinen kun sitä näytettä vedetään sieltä.

Mulla on ollut muutaman sentin solisluun alapuolella ihon alla portti johon on erikoisneulalla laitettu tippa. Otti kipiää aina kun se neula laitettiin ihon läpi.

Hammaslääkärissä mua on puudutettu monta kertaa ja yks kamalimmista on se kun puudutetaan kitalakeen.

Mua on niin helvetisti tökitty neuloilla ja silti kestän sen. Sen takia en ymmärrä miksi sitä neulaa pitää peljätä. Kertokaa siis mulle mikä siinä pelottaa.

Useimmat fobiat eivät ole järjellä selitettävissä.

Mulla on piikkikammo vain yhteen asiaan: kun kämmenselkään laitetaan kanyyli. Sen aikaansai luokkakaverini reilu vuosi sitten, kun treenasi kanyylin laittoa minuun eikä ollut ikinä aikaisemmin kanyloinut ketään tai mitään. Kiitos, koulu! :D

Meillä tuli hammashuollon anestesiaan tyttö, jolla oli sen tuhannen lävistystä; kulmissa, poskissa, nenässä, kielessä.. Ja syy siihen, miksi tyttö (19v) ei uskaltautunut ns. normaaliin hammashoitoon oli piikkikammo.

Mun miehelle oli jäänyt lapsuudesta kammo, kun joku hoitaja ei millään meinannut saada verikoetta ostettua ja oli pistellyt ja väännellyt sillä neulalla jne. Sitten ei joutunut pitkään aikaan pahemmin verikokeisiin tai muuten pistettäväksi, joten kammo pysyi. Nyt se on lähtenyt, kun on parin vuoden sisällä käynyt rokotettavana ja muutamissa verikokeissa, joissa on pistäminen onnistunut helposti ja kivuttomasti, joten mies on huomannut että eihän se kamalaa ollutkaan.

Mulla on piikkikammo vain yhteen asiaan: kun kämmenselkään laitetaan kanyyli. Sen aikaansai luokkakaverini reilu vuosi sitten, kun treenasi kanyylin laittoa minuun eikä ollut ikinä aikaisemmin kanyloinut ketään tai mitään. Kiitos, koulu! :D

Kun mä joudun käymään kontrolleissa ja tietokonekuvauksissa, niin yleensä hoitaja koittaa kerran laittaa kanyylin tai heti luovuttaa ja lääkäri laittaa sen kanyylin. Eikä aina meinaa lääkärikään onnistua. Siinä on vain purtava hammasta yhteen ja kestettävä se kipu.

Kun mä joudun käymään kontrolleissa ja tietokonekuvauksissa, niin yleensä hoitaja koittaa kerran laittaa kanyylin tai heti luovuttaa ja lääkäri laittaa sen kanyylin. Eikä aina meinaa lääkärikään onnistua. Siinä on vain purtava hammasta yhteen ja kestettävä se kipu.

No ehkä oikealla hoitajalla/lääkärillä ja ekaa kertaa elämässään neula kädessä sohivalla on JOTAIN eroa...

mä en osaa sanoa, olis joku muistikuva etten oo lapsen neuvolasta tykänny kun oistettiin. ihan hämärä kuva että täti töykeä tai jotain.

En osaa selittää kun mun tekee pahaa nähdä kun jotain pistetään televisioissa. kun iho menee rikki ja sen alle menee se piikki. inhottavaa

P.S. Luuydinnäytteet (3 kpl) olen kokenut ihan kivuttomina. Samoin epiduraalipuudutukset synnytyksessä, ja 5 munasolupunktiota.

Mulla otettiin luuydinnäytettä eikä lääkäri meinannut saada neulaa luun sisälle. Puudutuksesta huolimatta tunsin kun neula meni luuta vasten ja monta kertaa. Sitten se kun se näyte vedetään pois. Aivan järkyttävä kipu lähtee pitkin jalkaa nilkkaan asti.

No nimenomaan, ei ole järjellä selitettävissä. Eiköhän se vaan ole inhottava ajatus, että ihon alle tungetaan jotain, oli se sitten neula tai mikä vaan.

Taas näitä ap:n 'olenniinsairassäälikää'-tilityksiä.

[QUOTE="vieras";22610569]
En osaa selittää kun mun tekee pahaa nähdä kun jotain pistetään televisioissa. kun iho menee rikki ja sen alle menee se piikki. inhottavaa[/QUOTE]

En mäkään voi kattoa jos telkkarissa pistetään jotakin.

Mun kaverilla on kammo koko pistotapahtumaa kohtaan. Se oli kerran lapsena saanut arastelukohtauksen ennen verikokeen ottoa. Hoituri yritti pakottaa rauhoittelemisen sijaan, kaveri meni paniikkiin ja lopulta sitä piteli kokonainen joukkio henkilökuntaa väkisin verinäytteen oton ajan. Se pelkää siis sitä pistämistilannetta ja siinä sivussa sitä piikkiä, kun se muistaa sen kauhun pakottamisesta.

En mäkään voi kattoa jos telkkarissa pistetään jotakin.

Mää taas voin :D ja katsonkin ihan huumassa kaikkia tosielämän sairaaladokkareita.

Ei mua sekään haittaa jos minua pistetään, kunhan ei kanyloida kämmenselkään...senkin oon kyllä kestänyt, ihan ilman kyyneliä tms, mutta panikoin sitä etukäteen ja VIHAAN sitä.

Eniten mua kammottaa se, kun joudun itse kanyloimaan toista ihmistä. Injektiot annan, mun rajani menee suonen sisälle menemisessä. Viiden viikon harjoitteluni angiologisella osastolla menee varmaan tosi hyvin :D

Mun mielestä vastaus ei edes ole kovin kummoinen. Eihän ihmiseen, kuten ei muihinkaan elollisiin luontokappaleissiin, kuulu työntää mitään terävää, aähingoittaen ihoa ja vaarantaen näin eliön terveyden. Ei ne liskoaivot tajua sitä että se neula on ystävä ei vihollinen, ja sieltä liskoaivoista ne pelotkin tulevat.

[QUOTE="vieras";22610607]kuinka sä voit sitte itte pistää?[/QUOTE]

Hyvä kysymys. :D Toki se jännittää varsinkin kun siitä ei ole kauhiasti kokemusta, mutta jotenkin se vain on helpompaa kuin kattoa tuollaasta telkkarista. Ehkä mä ajattelen sen omalle kohdalle kun näen sitä telkkarissa.

Olen mä joutunut itteäni pistämään ihon alle ja aika helppoa se loppujen lopuksi oli. Pitää vain oppia se oikia tekniikka eikä se vaikiaa ole.

Itse olen piikittänyt noin miljoona kertaa itseäni kun käytin huumeita ennen. Silti inhoan ja pelkään jos jonkun toisen pitäisi mua pistää enkä suostu toista pistämään kun vain äärimmäisessä pakossa.

[QUOTE="jojo";22610606]Mun kaverilla on kammo koko pistotapahtumaa kohtaan. Se oli kerran lapsena saanut arastelukohtauksen ennen verikokeen ottoa. Hoituri yritti pakottaa rauhoittelemisen sijaan, kaveri meni paniikkiin ja lopulta sitä piteli kokonainen joukkio henkilökuntaa väkisin verinäytteen oton ajan. Se pelkää siis sitä pistämistilannetta ja siinä sivussa sitä piikkiä, kun se muistaa sen kauhun pakottamisesta.[/QUOTE]

On jäänyt alitajuntaan tuo tilanne. :( Pakottamisella ei kyllä yhtään auta piikkiä pelkäävän lapsen tilannetta.

Yhteistyössä