Vaikuttaako avopuolison tulot omien lasteni päivähoitomaksuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epäilevä Elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epäilevä Elli

Vieras
Moi!

Olen yksinhuoltaja kahdelle lapselleni ja seurustelen ihanan miehen kanssa, joka ei ole lasteni isä. Suunnittelemmekin nyt yhteen muuttamista.

Minua askarruttaa se, että otetaanko jatkossa päivähoitomaksua laskettaessa myös miesystäväni tulot huomioon, kun asumme yhdessä? Eihän hän kuitenkaan ole elatusvelvollinen lapsistani. Onko kellään faktatietoa asiasta?

Lasteni hoitomaksu kasvaisi lähes 300 eurolla, jos miesystäväni tulot lasketaan mukaan päivähoitomaksun määräytymiseen. :/

otetaan huomioon, kuitekaan miehellä ei ole velvollisuutta osallistua noihin maksuihin.
mä jouduin tuota miettimään silloin kun mieheni kanssa yhteen muutin.. päivähoitomaksut nousi lopulta 80€/kk sen tulojen takia

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;22577669:
No eipä voisi kehua, että Suomessa kannustettaisiin yhteen muuttoon. Johan tuolla 300 eurolla plus sillä yh-lisällä maksaa omaa asuntoa pois ja asuu kirjoilla eri osotteissa. Tympeää.

Kun yhteiskunnan tuikitoimilla ei ole tarkoitus rikastuakaan ;)
Jos helppoa elämää mielit niin ota työtön mies jää itsekin työttömäksi ja hakekaa kaikki soskusta

No eipä voisi kehua, että Suomessa kannustettaisiin yhteen muuttoon. Johan tuolla 300 eurolla plus sillä yh-lisällä maksaa omaa asuntoa pois ja asuu kirjoilla eri osotteissa. Tympeää.

Niin, on tuo vähän noinkin.. Mutta tulee sitä säästöä yhteenmuutosta vähintään ko. summan verran kun laskee ihan kaikki kulut; mahdollinen yhtiövastike, vakuutukset, vesi, ruokamenot, sähkö, lämmitys, jätehuolto...

Tuskin nyt rahan takia meinaatte asua erillään jos teidän suhteenne ,kuitenkin on vakavalla pohjalla ja haluaisitte asua yhdessä ?
Mitäs jos kela saa tietää että huijaatte?

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;22577755:
Aivan ja siksi taidan vuokrata oman asuntoni jääden sinne kuitenkin kirjoille.

Tokihan tiedät että tuo ei ole lailista ja kun jäät kiinne olet myös valmis maksamaan siitä

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;22577755:
Aivan ja siksi taidan vuokrata oman asuntoni jääden sinne kuitenkin kirjoille.

Ethän sä sillä tavalla voi tehdä.
Miten se vuokralainen voisi saada esim. asumistukea jos sä olet kirjoilla siellä? Sun tulot vaikuttaisivat hänelle, hänen tulot sinulle ;)

[QUOTE="jjj";22577685]Kun yhteiskunnan tuikitoimilla ei ole tarkoitus rikastuakaan ;)
Jos helppoa elämää mielit niin ota työtön mies jää itsekin työttömäksi ja hakekaa kaikki soskusta[/QUOTE]

Tarkoitukseni ei ole nyt, eikä jatkossakaan elellä sen kummemmin yhteisön kuin miesystävänikään varoilla.

[QUOTE="jjjj";22577781]Tokihan tiedät että tuo ei ole lailista ja kun jäät kiinne olet myös valmis maksamaan siitä[/QUOTE]

Toki on laillista. Saan kai itse määrätä, missä lasteni kanssa yöni nukun? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;22577833:
Työssäkäyvät ihmiset harvoin muutenkaan saavat asimustukea. Itse en saa senttiäkään mitään muuta tukea kuin tuon yh-korotuksen lapsilisään.

No vaikuttavathan ne vuokralaisen tulot sitten siihen lapsesi hoitomaksuun ;)

Mulla sama ongelma: tulot tippuis tonnin ja kun töihin menen, joutuisin maksamaan täydet hoitomaksut - nyt ne olis 0e.. Taloudellisesti ei kannattavaa, jos tahtoo omilla rahoillaan pärjätä :D Mies on kyllä sitä mieltä ettei voi olla erillisiä rahoja mitenkään, hän kun tienaa moninkertaisesti minuun verrattuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;22577876:
Väärin, eivät vaikuta kuin korkeintaan pääomatulona muutaman hassun euron verran.

Nyt en käsitä, kerro vähän tarkemmin miksi sitten avokkisi tulot vaikuttavat mutta vuokralaisen eivät ?

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;22577906:
Eiväthän vuokralaiset olisi kanssani samaa ruokakuntaa.

Mulla oli opiskeluaikana kämppis, niin kyllä sen tulot otettiin huomioon asumislisissä. Ne katto kelalla, että ollaan pari vaikkei oltukkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;22577906:
Eiväthän vuokralaiset olisi kanssani samaa ruokakuntaa.

Jos sä olet kirjoilla samassa kämpässä vuokralaisen kanssa, niin miten todistetaan se ettet kuitenkaan ole samaa ruokakuntaa?

Samalla periaatteellahan voisit asua avokkisi kanssa samassa kämpässä ja sanoa vaan että olette kämppiksiä, ette pari.

Yhteistyössä