1vk:n ikäinen vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
minkä verran teidän viikon ikäiset vauvat nukkuu?ja minkä aikaa imee rintaa?onko sillä mitään merkitystä syökö esim.20min vai 10min?mietin vaan kun ennen vauva saatto imeä molempia rintoja 20min mutta nyt yleensä imee vaan esim. toista rintaa n.10-15min ja toista alle 10min.. mietin että voihan se tietysti olla että nyt maitoa tulee enemmän niin tulee nopeemmin masu täyteen ja tuntuu että vauva vaan nukkuu ja nukkuu..pitää herättää vähintään neljän tunnin välein syömään(annettiin teho-osastolta ohjeeks kun on vähän ennenaikanen) ja tuntuu tosiaan että ei jaksa kauan olla hereillä.samantien suunnilleen menee silmät kiinni kun saa rinnan suuhun.kaikki vauvathan on toki erilaisia mutta ajattelin kysyä että mitenkä teillä muilla..?

Vauvat on yksilöitä, toiset nukkuu kaiken aikaa, joku jaksaa valvoakin enemmän. Noudata niitä teho-osaston ohjeita ja herättele syömään. Varmaan maitoa tulee nyt enemmän niin imee vähemmän aikaa. Tutkaile vauvasi vointia ja imemistä. Jos imeminen muuttuu laiskaksi tai vauveli väsähtää niin voithan käyttää vauvaasi painokontrollissa neuvolassa. Todennäköisesti vauvasi on kuitenkin ihan kunnossa:)

Otapa puhelin käteen ja soita nyt heti sinne osastolle josta kotiuduitte.
Tuo syömisaika voi hyvinkin lyhentyä, mutta ei vauva saa olla koko ajan heräteltävissä ja nukahdella rinnalle. Hereillä olon pitäis lisääntyä. Voisko vauva olla esim. keltainen tai jotain muuta ongelmaa?

Joten puhelin käteen ihan nyt jo yöllä.

Meillä 35- viikolla syntynyt herätettiin syömään 2h välein, jos ei itse herännyt, ainakin kolme viikkoa. Oli myös keltainen, johon sai valoakin. 37- viikkoinen söi 3h välein. Herättää piti, jos ei herännyt. Heräsi kyllä aina ja söi 1-3h välein. Jos on ko´vin laiska syömään niin voi olla bilit nousussa.

Alkuperäinen kirjoittaja kahreksan äitee;22576436:
Otapa puhelin käteen ja soita nyt heti sinne osastolle josta kotiuduitte.
Tuo syömisaika voi hyvinkin lyhentyä, mutta ei vauva saa olla koko ajan heräteltävissä ja nukahdella rinnalle. Hereillä olon pitäis lisääntyä. Voisko vauva olla esim. keltainen tai jotain muuta ongelmaa?

Joten puhelin käteen ihan nyt jo yöllä.

herää siis itsekkin n.4tunnin välein mutta jos ei herää niin pitää herättää,silleen sanoivat.ei ole keltainen ja niitä arvoja seurattiin niin kauan että lähti laskuun.maanantaina käytiin siis verikokeissa ja oli lähtenyt laskemaan.sillon kun herää niin on vaipan vaihdon ajan hereillä ja ihan hetken sen jälkeen mutta sitten nukahtaa melkein heti rinnalle,välillä kun syö toista rintaa niin nukahtaa ja ei sitten jaksa enää syödä toisesta.

Sain sen käsityksen että vauva on nyt väsyneempi kuin ennen? Se olisi mielestäni huolestuttavaa... Miillä viikolla hän syntyi? Milloin teillä on kontrolli?

Meillä 35- viikolla syntynyt herätettiin syömään 2h välein, jos ei itse herännyt, ainakin kolme viikkoa. Oli myös keltainen, johon sai valoakin. 37- viikkoinen söi 3h välein. Herättää piti, jos ei herännyt. Heräsi kyllä aina ja söi 1-3h välein. Jos on ko´vin laiska syömään niin voi olla bilit nousussa.

meillä synty viikoilla 37 ja sanoivat tosiaan että 3-4 tunnin välein pitää herättää jos ei ite herää.maanantaina käytiin verikokeissa ja arvot oli laskusuunnassa.

Meillä ei jaksanut oikein rinnalla imeä vaan nukahti, mutta otti sitten kyllä korviketta. Koetapa siis antaa pullosta joko omaa maitoa tai korviketta imetyksen jälkeen. Voi nimittäin käydä niinkin, että vauva ei jaksa kovin hyvin imeä ja sitten on uninen, kun ei saa tarpeeksi ravintoa.

Alkuperäinen kirjoittaja kahreksan äitee;22576513:
Sain sen käsityksen että vauva on nyt väsyneempi kuin ennen? Se olisi mielestäni huolestuttavaa... Miillä viikolla hän syntyi? Milloin teillä on kontrolli?

samanlailla suurinpiirtein on hereillä kuin ennenkin et siis jaksaa olla vaipan vaihdon ajan hereillä mutta just tuo että kun ei syö enää niin kauaa kun ennen niin se sai minut huolestumaan.vaippa on kyllä joka kerta märkä,että jospa se sais tarpeeks maitoa.syntyi rv 37 ja perjantaina olisi neuvola.se kans mua mietityttää että pitäskö vauvan jaksaa olla kauemminkin hereillä?

Alkuperäinen kirjoittaja monenen äiti;22576549:
Meillä ei jaksanut oikein rinnalla imeä vaan nukahti, mutta otti sitten kyllä korviketta. Koetapa siis antaa pullosta joko omaa maitoa tai korviketta imetyksen jälkeen. Voi nimittäin käydä niinkin, että vauva ei jaksa kovin hyvin imeä ja sitten on uninen, kun ei saa tarpeeksi ravintoa.

en saa antaa pullosta ollenkaan,kun vauva ei osaa oikein syödä pullosta.unohtaa hengittää pullosta syödessä kun se maito tulee niin nopeasti ja happisaturaatio arvot alkaa laskemaan.

Meillä kävi 37 viikkosella niin, et hän sai aluks valoa sairaalassa ja bilit laski, mut kun päästiin kotiin niin ne nousi taas ja hän joutu uudestaan valoon.

Jos väsymsytilanne ei ole huonontunutkaan, niin sit mun mielestä voi ainakin aamuun katsoa... luultavasti itse soittaisin ja kysyisin sit sieltä osastolta onko tilanne ok.

Vauvan pitäis vähitellen alkaa valvoa vähän enemmän, mut ei sillä nyt mikään hoppu vielä ole... kunhan ei väsähdä enempää.

[QUOTE="vieras";22576603]en saa antaa pullosta ollenkaan,kun vauva ei osaa oikein syödä pullosta.unohtaa hengittää pullosta syödessä kun se maito tulee niin nopeasti ja happisaturaatio arvot alkaa laskemaan.[/QUOTE]

No sitten sun kannattaa ottaa yhteys sinne synnytyssairaalaan, koska vauva ei ehkä saa tarpeeksi ravintoa. Onhan siellä nytkin yököt hommissa, jos soitat synnytysosastolle suoraan. Tai sitten aamulla.

Kannattaa vain yrittää vauvaa virkistellä, kun hän nukahtaa, silität poskesta nostat ylös jne. Nukkuminen on ihan normaalia, mutta vaikuttaa siltä, ettei hän ehkä syö tarpeeksi paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja monenen äiti;22576687:
No sitten sun kannattaa ottaa yhteys sinne synnytyssairaalaan, koska vauva ei ehkä saa tarpeeksi ravintoa. Onhan siellä nytkin yököt hommissa, jos soitat synnytysosastolle suoraan. Tai sitten aamulla.

Kannattaa vain yrittää vauvaa virkistellä, kun hän nukahtaa, silität poskesta nostat ylös jne. Nukkuminen on ihan normaalia, mutta vaikuttaa siltä, ettei hän ehkä syö tarpeeksi paljon.

Niin siis, jos saat hänet pikkaisen virkistymään nostamalla ylös jne. niin sitten tarjoat taas rintaa.

Täytyy sit se nukkuvakin vauva röyhtäyttää, koska sen ilmapallon tilalle mahtuu taas lisää maitoa,. Muuten maidon tulo vähenee eikä lapsi ens viikolla saakaan tarpeeksi maitoa. Siinä on sellainen nerokas systeemi, kysynnän ja tarjonnan laki. AINA vaan ylös ja röyhtäytys, niin ei ole vaivoja:-)

Alkuperäinen kirjoittaja kahreksan äitee;22576673:
'yhtä märkä' kuin aiemmin?

Onko sulla vaakaa? Otitko sairaalassa syöttöpunnituksia? Jos voit niin ota nyt kotonakin muutama syöttöpunnitus.

vaippa on minun mielestä paljon märempi kun esim sillon kun oli teholla.ei valitettavasti ole vaakaa,se olisikin hyvä niin saisi itse mielenrauhan siitä että vauva saa tarpeeksi maitoa.

Mun rv 40 syntynyt poika ei parina ekana viikkona juuri muuta tehnyt kuin söi ja nukkui. Ehkä kerran päivässä oli vähän enemmän kuin vaipan vaihdon ajan hereillä. Itse en ole imettänyt kuin yhden rinnan kerralla ja noin viikon kohdilla se kesti usein ALLE 10 min! Ja tissi suussa nukahti melkein aina. Rv 42 syntynyt tyttö sitten olikin eri tapaus, oli hereillä selkeästi enemmän. Kaverin rv 38 syntynyt poika ei myöskään tehnyt muuta oikeastaan kuin nukkunut ja syönyt pari ekaa viikkoa. Joten mun korviin tuo kuulostaa normaalilta

Alkuperäinen kirjoittaja tiesithän;22576720:
Täytyy sit se nukkuvakin vauva röyhtäyttää, koska sen ilmapallon tilalle mahtuu taas lisää maitoa,. Muuten maidon tulo vähenee eikä lapsi ens viikolla saakaan tarpeeksi maitoa. Siinä on sellainen nerokas systeemi, kysynnän ja tarjonnan laki. AINA vaan ylös ja röyhtäytys, niin ei ole vaivoja:-)

joo olen yrittänyt röyhtäyttää ja välillä röyhtäsee ja välillä ei vaikka pitäs kuinka kauan pystyasennossa ja taputtelis pyllylle ja hieros selkää.

Toisaalta lapsi väsyy jos ei saa tarpeeksi ruokaa, toisaalta taas syöminen vie voimia ja pitkä syöttösessio voi siis verottaa voimia niin, että seuraava kerta menee vielä huonommin..

Jos olis mun vauva, niin viimeistään aamulla soittaisin osastolle. Ehkä jo nyt yöllä kun saturaation kanssa on ollut ongelmaa...

Alkuperäinen kirjoittaja tiesithän;22576720:

Kaikki lapset ei röyhtäile syönnin jälkeen. Mun esikoinen alkoi röyhtäilemään vasta joskus 4-5kk iässä, pikkuvauvana ei käytännössä ollenkaan. Arvaa vaan olinko ihmeissäni... Kakkonen taas on pitänyt aina röyhtäyttää, muuten alkaa armoton kitinä. Eli tätäkään ei voi yleistää. Ja maito tullut molemmilla kerroilla kunnolla rinnoista.

Alkuperäinen kirjoittaja monenen äiti;22576706:
Niin siis, jos saat hänet pikkaisen virkistymään nostamalla ylös jne. niin sitten tarjoat taas rintaa.

näin olen siis tehnytkin että nostan pystyasentoon ja silittelen ja aukasee pikkasen silmiä mutta kun yritän laittaa tissin suuhun niin laittaa useasti suun tiukasti suppuun.

Mun rv 40 syntynyt poika ei parina ekana viikkona juuri muuta tehnyt kuin söi ja nukkui. Ehkä kerran päivässä oli vähän enemmän kuin vaipan vaihdon ajan hereillä. Itse en ole imettänyt kuin yhden rinnan kerralla ja noin viikon kohdilla se kesti usein ALLE 10 min! Ja tissi suussa nukahti melkein aina. Rv 42 syntynyt tyttö sitten olikin eri tapaus, oli hereillä selkeästi enemmän. Kaverin rv 38 syntynyt poika ei myöskään tehnyt muuta oikeastaan kuin nukkunut ja syönyt pari ekaa viikkoa. Joten mun korviin tuo kuulostaa normaalilta

onpa ihana kuulla että muillakin on samalla tavalla.jospa se olisi sitten ihan normaalia :) aina vaan pelottaa että eihän ole mitään vialla..

Yhteistyössä