Vielä yksi kysymys karppauksesta, lupaan että on viimeinen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos kun kerroit. Vaikea kuvitella, kun en ole nähnyt muuta kuin äitini kädet oireilemassa vanhana, mutta hänellä on joku tuttu reumaatikko, joka on sanonut, että ruoalla on paljonkin merkitystä reumass. Mun kans siitä ei mitään tulekaan, syö ihan mitä sattuu mun mielestä... Eikä sokerista ainakaan luovu:-(

Tällaisen jutun aattelin lukea iltalukemisena...:

https://springerlink3.metapress.com/content/6566j50u18936604/resource-secured/?target=fulltext.pdf&sid=om0l3tfpkifwld45avbo0u45&sh=www.springerlink.com

Tattista :D

Kokonaan en pysty välttämään esim vehnää tytön ruokavaliossa (koulu ja anoppila...... räyh jälkimmäiselle) mutta kipuja ollut selkeästi vähemmän.

Ihan tiukkaa linjaa en tosiaan kykene vetää, mutta paljon rajoitetummin meillä syödään nykyisin.

Anopille voi aina tarjota apua ja siivota kaappeja niin, että nakkelee roskiin kaikki, mitä lapsi ei voi syödä eikä sun mielestä tarvi kenenkään syödä. Jos ei ihan roskiin, mut vaikka ylimmälle hyllylle kaapin perälle. Ei mun äitini ainakaan koskaan moittinut kaapin siivouksesta, mutta kauppareissulle ei ole pyytänyt kuin kerran, kun melkein jokaisen pussukan kans piti opiskella tuoteselosteet ensin:-D

Alkuperäinen kirjoittaja vinkkiä;22560006:
Anopille voi aina tarjota apua ja siivota kaappeja niin, että nakkelee roskiin kaikki, mitä lapsi ei voi syödä eikä sun mielestä tarvi kenenkään syödä. Jos ei ihan roskiin, mut vaikka ylimmälle hyllylle kaapin perälle. Ei mun äitini ainakaan koskaan moittinut kaapin siivouksesta, mutta kauppareissulle ei ole pyytänyt kuin kerran, kun melkein jokaisen pussukan kans piti opiskella tuoteselosteet ensin:-D

Juu ei onnistu........

Ei se jaksa eikä viitsi painaa mieleensä, ei muista lukemaansa ja väittää kirkkain silmin että esim kaikki pakastealtaasta noukitut on lisäaineettomia koska ne on pakasteita :D

Mä kerran pudotin sen maanpinnalle luuloineen ja luin sille 'lohimurekepihvien' tuoteselosteen.

Se on aika....öh.... tapaus tämä mun anoppini:D

Mukava mutta.....

Pakastealtaassa on muuten sellaisia Finduksen vihanneksia, joissa on merkattu liukkeeksi "mausteuute". Sain migreenin sellaisen syönnin jälkeen ja niinpä olen ihan varma, että jotakin glutamaattia siinä oli, kun ei se niistä perusaineksista koskaan tule. Kauan sitten oli jossakin perunasuikalesekoituksessa proteiinihydrolysaattia ja sama juttu:-(

Luomuporkkanoita voit syödä vähän ja niillä oikeastaan on hyvin helppo makeuttaa jotakin! Mut kai se tulee monella vastaan siinä, et ei raaski ostaa n iitä eikä ehdi kasvattamaan itse - tavallisia ei taas kannata syödä ollenkaan. Mut tomaatit täytyy olla ehdottomasti luomuja - syö sit vähemän niitä. Tomaatinkasvattajien täytyy käydä jokin tutkinto ja saada lupa niiden kasvatukseen, kun ne myrkyt on niin vahvoja, et työntekijätkin meinaa kuolla! Onhan siitä ennakkotapauskin, mut ei tullut mitään seurauksia, kun viljelijä ei tiennyt asiasta. Aika outoa, et ei kukaan missään vaiheessa ole saanut selville myrkytysoireita (sairastaahan ihmiset kamalasti!) ennen kuin tuo työntekijä (kielitaidoton oli kyllä) joutui sairaalaan:-(
Lääkkeistä sun täytyy tietää (katso ihmeessä nyt) tämä:
Toista | Yle Areena | yle.fi

Ilmankos en voi syödä kaupasta ostettuja tomaatteja jo yhdestä saattaa suuhun tulla haavoja. Omia kasvattamia taas voin syödä vaikka kuinka paljon ja syönkin :p valitettavasti ne loppui taas tältä vuodelta. :(
(luomutomaatteja en ole raskinut kaupasta ostaa)

Ilmankos en voi syödä kaupasta ostettuja tomaatteja jo yhdestä saattaa suuhun tulla haavoja. Omia kasvattamia taas voin syödä vaikka kuinka paljon ja syönkin :p valitettavasti ne loppui taas tältä vuodelta. :(
(luomutomaatteja en ole raskinut kaupasta ostaa)

Niin mullakin on ollut jo kauan,mut en koskaan syökään tavallisia ollenkaan, vain joskus ja silloin niitä luomuja. Iso ero on noissa ja tosi ikävää, jos suu on rikki parikin viikkoa. Mut tämä sun kannattaa lukea:

Kemikaalicocktail: Kiellettyä kemikaalia kotimaisissa tomaateissa

Alkuperäinen kirjoittaja aamuäreelle;22576976:
luitko edellisen linkin jutun tomaatinkasvattajasta, jonka työntekijä joutui sairaalaan...?

Noi aineet on niin hirveitä myrkkyjä, et ei voikäsittää, miten meidän systeemi toimii: siis miten joku oli MYYNYT sille viljelijälle sitä ainetta, ikinä?

Satakunnan Kansa

Niin mullakin on ollut jo kauan,mut en koskaan syökään tavallisia ollenkaan, vain joskus ja silloin niitä luomuja. Iso ero on noissa ja tosi ikävää, jos suu on rikki parikin viikkoa. Mut tämä sun kannattaa lukea:

Kemikaalicocktail: Kiellettyä kemikaalia kotimaisissa tomaateissa

Näyttääpä olevan tosi yleistä tuo suun aukeaminen. Vuosia sitten jo huomasin etten ole ainut kun tuttujen kanssa tuli puheeksi. Olen jo useita vuosia viljellyt omat tomaatit, eikä edes talven aikana tee mieli ostaa tomaattia kun ne näyttävät niin kalvakkailta ja joskus kylässä/ulkona syödessä tms. kun niitä maistaa niin ne maistuukin "kalvakkailta". Kevään ensimmäiset omat maistuu aina taivaallisilta :p

Porkkanat ostan aina luomuna kaupasta. Jos oikein muistan niin porkkana on sellainen kasvi jolla voisi vaikka puhdistaa maata kun se vetää itseensä kaikki epäpuhtaudet raskasmetallit yms.

Aamuäreelle: Muutoksien tekeminen pienissä erissä on hyvä juttu! Jos yrittää muuttaa kaiken kerralla ja omaksua kaiken tiedon kerralla se voi tuntua täysin mahdottomalta ja helposti luopuu leikistä kokonaan.

Et arvaakaan: se kuuluisa orjantappurakruunukin on voinut olla tyräkkikasvi ja sellaisestahan se kortisonikin tehdään, siis R I S I I N I S TÄ !!!!!

kaikkea ei tosiaan kannata kokeilla ja itsessään testata, kun kortisoni on "lääke" kaikkeen, siis nykyään:-(

Mut tuohan on ajalta, jolloin oli lupa pitää ORJIA...

Olen ollut flunssassa viikon ja aina se pahentuu, jos erehdyn yhdenkin leivän syömään. Pitää vaan olla kokonaan ilman hiilareita, niin eiköhän se tästä... Ja muistaa syödä LUOMUVOITA ja LUOMUKERMAVIILIÄ paljon, joka päivä. Onneksi kaupat aukee, saa niitä ja luomumunia lisää:-D

Siis ne pöpöt elää hiilareista, rasvassa ja pelkässä proteiinissa ne ei kasvakaan!

Kyllä voissa paistetuilla luomumunakkailla ja pannareilla pärjää kans, kun käyttää mantelijauhoa vehnäjauhojen tilalla. Kallista on se mantelijauhe, mut sehän on proteiinia ja rasva voitelee niveliä ja limakalvoja:-)

Pandan sulkaissa ei ole karrageenia, joten niitä voi syödä vähän, mut muita ei ollenkaan, jos sisältää yhtään sitä tai maissia tai "kasviöljyjä", joka saattaa siis olla maissia ja soijaa:-(

Luomuriisimuroista jos tekee itse murosuklaita, ei ne sit ole enää karppausta, mut ei niihin tarvi sokeria laittaa niin paljon, kuin ohjeissa on. Helposti tulee syötyä liikaa, mut tosiaan, ne voi tehdä luomukaakaosta mut ei sit sitä luomusokeria siihen, kun siinä on glutamiinihappoa ja glysiiniä, jotka ovat hermomyrkkyä (koska mulle tulee migreeni siistä).

Flunssa alkaa väistyä, mutta monta päivää on täytynyt karpata ja jopa lisärasvalla. Juustoportin lumukermaviiliä on mennyt paljon luomumunakkaiden ohella. Mahtavaa, kun ei ole enää edes sairas olo, vaikka vähän joskus yskittääkin:-)