Kumman valitsisit: 2h sairaalaan vai...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noh, mun verenvuotoni ei lakannut niillä lääkkeillä, vaan kaivattiin leikkaussalia ennen kuin se saatiin tyrehdytettyä. Kotiin olisin siis kuollut jo ekassa synnytyksessä. Kotona taitavinkaan kätilö tuskin olisi ollut valmiina lisäveren kanssa. Kun ei erikoistuva lääkäri ja kaksi kätilöä saaneet vuotoa lakkaamaan synnytyssalissa niin ei sitten kyllä kotona olisi onnistunut sen helpommin. Eikö sitä mieluummin vaikka majaile hotellissa sen aikaa tai hommaa käynnistyksen tai jotain kuin odottaa asioiden menevän jotenkin ehkä toivon mukaan ok?

Öh ei kai SUA hoitan kaksi kätilöä leikkaussalissa, kun ne yleensä on vauvaa varten ja äitiä varten on gynen lisäksi instrumenttihoitaja ja anestesiahoitaja ja kolmospäivystävä sh, sekä takapäivystävä lääkäri ym ym...

On kait se mahdollista, mut koulutus tähtää ihan muuhun kun leikkaussalissa ammatti-ihmisten hommia sekoitamaan =)

Jos nyt odottaisin kuopusta ja pitäisi miettiä noita vaihtoehtoja niin en kyllä tietäisi mitä tekisin... Kuopuksen synnytys kesti sen 2h ja siinä repesi vanha arpi niin, että vuodin reippassa tahdissa tosi paljon. Joten jos olisin synnyttänyt kotona niin olisin vuotanut pahimmassa tapauksessa kuiviin. Jos olisin lähtenyt sairaalaan niin lapsi olisi syntynyt autoon. Ehkä kuitenkin olisin valinnut sen sairaalan, koska apu olisi joka tapauksessa ollut paljon lähempänä siinä autolla ajaessa koko ajan kuin sitten kotosalla ollessa. Ja jokainen synnytys on omanlaisensa eikä niitä pysty mitenkään ennustamaan. Varmaan koittaisin saada joltain tutulta yökortteeripaikkaa lähempänä synnäriä siinä la:n tietämillä...

no usein, siis USEIN, ei ehkä aina, mutta näin sanotaan niissä tutkimuksissa, noi komplikaatiot johtuvat siitä että sairaalassa on tehty jo muita toimenpiteitä jotka johtavat riskitilanteisiin. Eli normaalissa luonnollisessa synnytyksessä ei niitä riskitilanteita synny, eli ilman tippoja, epiduraaleja ym muita toimenpiteitä.

Myös sairaalassa voi synnyttää ihan luonnollisesti!

Öh ei kai SUA hoitan kaksi kätilöä leikkaussalissa, kun ne yleensä on vauvaa varten ja äitiä varten on gynen lisäksi instrumenttihoitaja ja anestesiahoitaja ja kolmospäivystävä sh, sekä takapäivystävä lääkäri ym ym...

On kait se mahdollista, mut koulutus tähtää ihan muuhun kun leikkaussalissa ammatti-ihmisten hommia sekoitamaan =)

Kirjoitinkin "synnytyssalissa". Siellä siis ensin koettivat keinojaan, mutta sitten minut siirrettiin leikkaussaliin.

No todellakin synnyttäisin sairaalassa. Mitenkään ei taitavinkaan kätilö pysty hoitamaan kaikkia vaaratilanteita sen enempää äidin kuin lapsenkaan suhteen. Esim. lisähapen anto kuulostaa vähän hankalalta... kuljettaako kätiö todellakin mukanaan happipulloa? Entä jos molemmilla on hätä yhtäaikaa, kuten joskus synnytyksessä saattaa käydä? ei ei ei.. oma ja lapseni henki on mulle liian tärkeä jotta uskaltaisin lähteä sille linjalle, että toivottavasti mitään ei tapahdu. Meillä ensimmäinen, normaali täysiaikainen raskaus päättyi päällisin puolin normaalisti sujuneen avautumisvaiheen päätteeksi hätäsektioon, ja papereiden mukaan sieltä syntyi hengetön tyttövauva. Joka olisi edelleen hengetön ilman suurta ammattilaisten joukkoa.

Valitsisin synnärin (ja toivoisin että ei ole liian nopea synnytys), varsinkin jos muutenkin lähimpään sairaalaan on se parin tunnin matka. Ihan eri asia jos ois muutaman minuutin matka. Kipulääkkeet yms lisää kyllä riskiä sydänäänten romahtamiseen ja muuhun, mutta eipä se ilmankaan mitään riskitöntä touhua ole. Vaikka useimmiten sujuuki varsin hienosti (tai sujuis ilman sairaalan aiheuttamaa stressiä ja kivunlievityksiä).

Viimeksi muokattu:
Sairaalaan aikaisin.

Turvallisen kotisynnytyksen ehto on, että sairaala on lähellä, jotta sinne pääsee hätätapauksessa ennenkuin on liian myöhäistä. Noissa maissa, joissa kotisynnytykset ovat suositumpia ja joista niiden turvallisuutta vakuuttavat tilastot ovat (esim. hollanti), välimatkat ovat todella paljon lyhyempiä kuin Suomessa. Ei niitä voi verrata tilanteeseen Suomessa.

Pitkä matka sairaalaan on ehkä typerin mahdollinen peruste kotisynnytykselle. Juuri silloin sinne sairaalaan on erityisen tärkeää mennä jo hyvissä ajoin, koska siinä vaiheessa kun huomataan jonkun menneen mönkään, on jo liian myöhäistä.

Kyllä minäkin sairaalaa ehdottaisin.
Itse jouduin kolmosen kohdalla hätäsectkioon, vauvan virheellisen tarjonnan takia. Tarjontaa ei nähty ultrassa esim. Lääkäri totesi tämän 5tunnin avautumisen jälkeen, kun tyssäs siihen 5senttiin.
Kiireellä mentiin kun vauvan sydänäänet hävis. Mua ei nukutettu siinävaiheessa, mutta sitten tulikinkomplikaatio kun olin jo heräämöön päässyt. Haava vuosi sisuksiini ja eikun uudestaan saliin, tälläkerralla nukutettiin ja sainlisäverta kolme pussia.
Joten, vaikka vauvalla olikin kaikki hyvin ja kympin tyttö syntyi,oli mun tilanne toinen.
Itse kuitenkin ratkaisusi teet. Mutta harkite tarkkaan ja hae tietoa!
Onnea loppuodotukseen.

Yhteistyössä