Ei oo todellista, miksen osaa olla suhteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auau

Vieras
Nyt se tapahtui (tai nyt tämä tunne on jo niin pinnalla etten kestä enää...)

Mä harkitsen eroomista mun miehestä, mun avomiehestä ja lapsen isästä. Tää ajatus on pyöriny mun päässä jo jonkun aikaa. Jokaikinen kerta kun seurustelen, kyllästyn, alan miettimään miten kivaa olisikaan olla sinkku jne. En olisi ajatellut että tämä sama tunne tulee nyt tämän miehen kanssa jonka kanssa mulla on lapsi. Meillä on kaikki ihan hyvin, mies kunnioittaa, arvostaa ja rakastaa mua. Mutta ei se riitä mulle. Miksi ihmeessä haen hyväksyntää muilta miehiltä, ja ihastun toisiin miehiin?

Huoh. En tiedä mitä tällä haen, piti vaan päästä sanomaan tää "ääneen".

Samaa mieltä kun edellinen, huono itsetunto. Minkalainen on suhteesi isääsi? Tommoset akat on muuten tosi ärsyttäviä kun aina pitäis saada miehiltä huomiota, mikään ei riitä. Sori mutta sanoin ihan suoraan. Oot varmaan ihan mukava, mutta ärsyttävä piirre sulla.

et siis osaa olla itsesi kanssa. hmmm. yleensä aika auttaa.

ja lasten takia kannattaa sinnitellä. Kun lapsi on isompi, on taas paljon hauskempaa sen ukon kanssa. älä hyvä nainen kaipaa yh:ksi jos sulla on kunnon mies! Sitten sä et pääse edes lähikauppaan rauhassa, puhumattakaan muista menoista.

Sä luovutat liian herkästi. Taistelisit parisuhteen puolesta. Ihastumisia tulee ja menee. Tosirakkaus vaatii työtä!

Ja voin sanoa, että pikkuihastumiset ovat mitättömiä tunteita siihen verrattuna, kun olet ihmisen kanssa, jota olet vuosien saatossa oppinut rakastamaan ala- ja ylämäkien jälkeen!

[QUOTE="vieras";22560530]Laita ap kommenttia viesteihin. Vai oletko noin itsekäs tässäkin suhteessa?[/QUOTE]

En ole, vaan tein muita juttuja tässä samalla.

Siis huonon itsetunnon omaan, enkä tiedä miten sairaalla tavalla, koska kuitenkin samaan aikaan tiedän olevani kuitenkin kaunis. Huoh :(

Joku kysyi rakastanko miestäni ja perhettäni, rakastan meidän lasta ylikaiken. Miestäni rakastan, mutten enää tiedä millä tavalla. Ja ei mua haittaa vaikka mulle sanotaan suoraan, tiedän olevani v-mäinen ja ärsyttävä varmasti monen silmään tämän takia.

[QUOTE="aloittaja";22560637]En ole, vaan tein muita juttuja tässä samalla.

Siis huonon itsetunnon omaan, enkä tiedä miten sairaalla tavalla, koska kuitenkin samaan aikaan tiedän olevani kuitenkin kaunis. Huoh :(

Joku kysyi rakastanko miestäni ja perhettäni, rakastan meidän lasta ylikaiken. Miestäni rakastan, mutten enää tiedä millä tavalla. Ja ei mua haittaa vaikka mulle sanotaan suoraan, tiedän olevani v-mäinen ja ärsyttävä varmasti monen silmään tämän takia.[/QUOTE]

No mä ajattelisin, että sulla on sisäisesti huono itsetunto.

[QUOTE="vieras";22560755]No mä ajattelisin, että sulla on sisäisesti huono itsetunto.[/QUOTE]

No hyvin mahdollista. Vieläkun joku osaisi kertoa miten saan tän asian korjattua? Mä en halua rikkoa meidän perhettä tän typerän ongelman takia.

[QUOTE="aloittaja";22560798]No hyvin mahdollista. Vieläkun joku osaisi kertoa miten saan tän asian korjattua? Mä en halua rikkoa meidän perhettä tän typerän ongelman takia.[/QUOTE]

Oletko sä kovin nuori vielä? Mä en valitettavasti osaa auttaa. Ainakin näistä asioista kannattaa jutella, miksei ihan ammattiapuakin.

Jospa vaan kaipaat sitä "ihastumisen tunnetta" ja uutuuden viehätystä? Jokaisessa parisuhteessa tulee vastaan niitä kausia. Koita piristää suhdettanne ja menette vaikka "treffeille" toistenne kanssa, tutustutte uudelleen.

[QUOTE="vieras";22560863]Oletko sä kovin nuori vielä? Mä en valitettavasti osaa auttaa. Ainakin näistä asioista kannattaa jutella, miksei ihan ammattiapuakin.[/QUOTE]

23 vuotias. Niin, jutella pitäisi, mutten haluaisi millään sanoa avokilleni ja pahoittaa hänen mieltään :( Mutta siis niin, en tyyliin enää nuku öisin kun mietin niin paljon, jotain muuta.. Huoh.

[QUOTE="aloittaja";22560798]No hyvin mahdollista. Vieläkun joku osaisi kertoa miten saan tän asian korjattua? Mä en halua rikkoa meidän perhettä tän typerän ongelman takia.[/QUOTE]

Asian saa korjattua esimerkiksi psykologin/terapeutin avulla. Minulla myös huono itsetunto, vaikkakin ilmenee vähän eri tavalla. Mutta tosiasia on se, ettei muita voi rakastaa, ellei rakasta ensin itseä. Muita ei voi hyväksyä, ellei hyväksy ensin itseä. Sulla voi olla taustalla jotain vaikeaa käsiteltävää, joka on saattanu sun itsetunnon laskea ja sen läpikäymiseen saatat tarvita ammattiapua. Sen, mitä etsit muista ihmisistä, löydä se sinusta itsestäsi ja helli itseäsi sillä. Anna lupa sun kaikille tunteille ja tavoille, mutta samalla muista realiteetit!

Jospa vaan kaipaat sitä "ihastumisen tunnetta" ja uutuuden viehätystä? Jokaisessa parisuhteessa tulee vastaan niitä kausia. Koita piristää suhdettanne ja menette vaikka "treffeille" toistenne kanssa, tutustutte uudelleen.

Voi kun se oiskin tota, se olisi kai ihan normaalia. Muttei se ole, koska se on tätä jokaikinen kerta, aina, kenen kanssa tahansa, ihan suhteen alussakin. Tämä kyseinen suhde onkin kestänyt yllättävän kauan ennenkuin tämä tunne on tullu esille. Tai siis, tavallaan aina olen ollut "oma itseni" eli juurikin se flirttaileva ja muita miehiä katseleva nainen. Mutta nyt vasta tämä alkaa tuntua ylitsepääsemättömältä. Tuntuu ihan pahalta sanoa toi.

[QUOTE="aloittaja";22560974]23 vuotias. Niin, jutella pitäisi, mutten haluaisi millään sanoa avokilleni ja pahoittaa hänen mieltään :( Mutta siis niin, en tyyliin enää nuku öisin kun mietin niin paljon, jotain muuta.. Huoh.[/QUOTE]

Ei oo asiaa, jota ei vois omalle miehelleen sanoa! Tottakai kerrot mieltä painavat asiat, ne helpottaa monesti pelkästään sillä, kun saa ne ulos suustaan. Mutta muista sanoa omallesi, ettei syy ole hänessä vaan sinussa. Ja muista tehdä kaikkesi sen eteen, että itse voisit hyvin!

Ei oo asiaa, jota ei vois omalle miehelleen sanoa! Tottakai kerrot mieltä painavat asiat, ne helpottaa monesti pelkästään sillä, kun saa ne ulos suustaan. Mutta muista sanoa omallesi, ettei syy ole hänessä vaan sinussa. Ja muista tehdä kaikkesi sen eteen, että itse voisit hyvin!

Niin, tavallaan siis kyllä tiedän että VOISIN sanoa. Mutta tuntuisi miehestä pahalta, mutta ei tämäkään kyllä reilua toista kohtaan ole. Pitää ottaa asia puheeksi sittenkun pystymme siitä keskustelemaan kunnolla. Kiitos.

Isä on itsetunnon turva

- Lapsi tarvitsee isän joka ihailee ja jota voi ihailla. Silti siihen riittää ihan tavallinen isä, tiivisti Vaasan seurakuntien perheneuvoja Saara Kinnunen maanantai-iltana Kostian koululla järjestetyssä Eväät elämään -sarjan luentotilaisuudessa.
Kaukaisesta menneisyydestä aina viime sotien jälkeiseen aikaan asti isän ja äidin roolijako perheessä oli selkeä ja staattinen. Isän tehtävänä oli toimeentulon hankkiminen ja perheen, heimon tai isänmaan suojeleminen vihollisilta. Äidin piti huolehtia kodin asioista ja lasten hoidosta. Vaikka murrosvaihetta on eletty jo pitkään, vanhempien roolit eivät ole vielä täysin selkiytyneet.
- Äidit ovat lähteneet kodista poispäin, isät eivät ole vielä kerinneet ihan kotiin asti, Saara Kinnunen muotoili.
- Tämän päivän tilanne on jaettu vanhemmuus. Sellaisesta vanhemmuudesta meiltä puuttuu malli, eikä aina ole tietoa siitä, mihin isää tarvitaan.

Pikkulapsi kasvattaa vanhemman

- 1-3-vuotias lapsi elää molempien vanhempien kautta, Saara Kinnunen kertoi. Silloin ei ole kehityksellisesti suurta merkitystä siltä, kumpi vanhemmista hoitaa lasta, kunhan lapsella on kiinteä ja pysyvä suhde yhteen vanhempaan. Isä-lapsi -suhteessa lapsen ensimmäiset vuodet ovat merkityksellisiä ennen kaikkea isän itsensä kannalta, sillä ne ovat tärkeää aikaa lapsen ja vanhemman välisen kiintymyssuhteen synnyssä. Mitä varhaisemmin tunnesuhde lapsen kanssa syntyy, sitä luonnollisempaa on lapsen hoitoon ja kasvatukseen osallistuminen.
- Nykyään isät löytävät lapsen jo vauvaiässä. Monet ovat innokkaasti mukana myös vauvan odotuksessa. Se on erinomainen asia, sillä meillä on ollut aivan liian paljon naisia, jotka ovat joutuneet olemaan raskautensa kanssa yksin, Saara Kinnunen totesi.

Välittävä isä suojelee tytärtä

Ikäkausi neljästä vuodesta murrosiän alkamiseen on lapsen kehityksessä vastakkaisen sukupuolen vaihe. Silloin lapsen identiteetti tyttönä tai poikana selkiytyy.
- Isä on kuin peili, josta tyttö katsoo omaa arvoaan, Saara Kinnunen sanoi. - Tämän ikäiset tytöt, joista isä tykkää, ovat saaneet syntyä hyvälle oksalle. Saara Kinnusen mukaan tyttö, josta isä ei välitä, kokee epäonnistuneensa isän huomion valloittamisessa ja hänessä kasvaa epävarmuus omasta viehätysvoimastaan.
Silloin on vaara eksyä harhapolulle kahta kautta: heikon itsetunnon vuoksi tyttö on valmis lähtemään ensimmäisen miehen mukaan, joka kiinnittää häneen huomiota, koska *kukaan muu ei kuitenkaan huoli*. Suuri määrä epäonnistuneita parisuhteista on saanut alkunsa juuri tällä tavalla.
Toinen isän hyväksynnän puutteesta johtuva toimintamalli on lähteä testaamaan, saako jonkun välittämään itsestään. Halu kokeilla ja näyttää johtaa varhaisiin irrallisiin sukupuolisuhteisiin, joiden seurauksista voi pahimmassa tapauksessa kärsiä loppuelämänsä. Isän välittäminen on tyttären paras henkivakuutus tällaisia suhteita vastaan, Saara Kinnunen painotti.

Isän kanssa miesten kesken

Pienelle pojalle isä on tärkein samaistumisen ja ihailun kohde. Yhteenkuuluvuus isän kanssa vahvistaa pojan itsetuntoa: jos isä on ihailtava niin poikakin tuntee olevansa.
- Suuri riskitekijä pojan elämässä on, jos hänellä on mitätön isä. Se tarkoittaa isää, jota joutuu häpeämään, josta ei löydy mitään ihailemisen arvoista. Silloin poika saattaa samaistaa itsensä isän mitättömyyteen ja kokea rankasti huonommuutta esimerkiksi lapsiryhmässä.
- Tällaisen kohtalon kokeneita poikia täytyy auttaa erottamaan itsensä isästään. Hänelle täytyy tehdä selväksi, että hän on hyvä ja hyväksyttävä, vaikka isä ei olekaan. Poikaa auttaa myös, jos hän näkee isässä ongelmien ohella edes joitakin hyviä puolia, Saara Kinnunen muistutti.
- Jos miehinen identiteetti on jäänyt heikoksi, suhteiden solmiminen toisiin poikiin voi olla jo murrosiässä vaikeaa. Joitakin poikia vaivaa koko lapsuuden ja nuoruuden ajan epävarmuus siitä, miten miehet käyttäytyvät. Isätön poika omaksuu helposti filmisankarien karskin ja piittaamattoman miehenmallin, jolle tunteiden näyttäminen on vierasta. Lapsen pitäisi saada nähdä isässä aito ihminen, joka uskaltaa näyttää tunteensa ja myöntää tehneensä väärin. Pojalle on arvokas oppi, että tosi mies osaa pyytää anteeksi.

Isän huomio ravitsee itseluottamusta

Tutkimuksissa on havaittu, että isällä on sekä tytön että pojan itsetuntoon suurempi vaikutus kuin äidillä. Ajatus kuulostaa ensi kuulemalla tyrmäävältä, kun äidit kuitenkin viettävät lapsen kanssa huomattavasti enemmän aikaa. Meneekö kaikki peseminen, niistäminen, pullien leipominen ja komentaminen siis ohi jälkiä jättämättä?
- Ei, ei suinkaan niin, Saara Kinnunen lohdutti. - Aikuisena lapset kyllä ymmärtävät äidin arvon.
Keskustelussa tultiin siihen tulokseen, että äiti kodin arkisena ylläpitäjänä ja kiukunpuuskien vastaanottajana on liian tuttu ja tavanomainen hahmo kelvatakseen oman lapsensa ihailijaksi tai sankariksi. Äiti on eräänlainen elämän perusturva, isä ennen kaikkea kannustaja ja rohkaisija. Isän rinnalla poika saa tuntea itsensä pikku sankariksi ja isän prinsessasta kasvaa omasta arvostaan tietoinen nainen.

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1496882-tulipa-taas-sammakko-miehen-suusta/#post17045768

Asian saa korjattua esimerkiksi psykologin/terapeutin avulla. Minulla myös huono itsetunto, vaikkakin ilmenee vähän eri tavalla. Mutta tosiasia on se, ettei muita voi rakastaa, ellei rakasta ensin itseä. Muita ei voi hyväksyä, ellei hyväksy ensin itseä. Sulla voi olla taustalla jotain vaikeaa käsiteltävää, joka on saattanu sun itsetunnon laskea ja sen läpikäymiseen saatat tarvita ammattiapua. Sen, mitä etsit muista ihmisistä, löydä se sinusta itsestäsi ja helli itseäsi sillä. Anna lupa sun kaikille tunteille ja tavoille, mutta samalla muista realiteetit!

Juu, olen miettinyt että pitäisikö ihan varata aika että pääsen purkamaan näitä tunteita. Aika varmasti tiedän mistä tämä juontaa juurensa, mutten tiedä miten tätä työstäisin... Oli kivasti kirjoitettu, vaikka aika kauhea ämmä taidankin olla.

vieras*

Toi osu ja uppos kyllä. Mä olen monesti miettinyt johtuuko tää kaikki mun isästä. Joka siis oli alkoholisti joka löi ja huusi, ei koskaan kertonut että rakastaa tms.

[QUOTE="aloittaja";22561062]vieras*

Toi osu ja uppos kyllä. Mä olen monesti miettinyt johtuuko tää kaikki mun isästä. Joka siis oli alkoholisti joka löi ja huusi, ei koskaan kertonut että rakastaa tms.[/QUOTE]

Ja siis justiinsa noin toiminkin! Mä haluan tietää, että muutkin miehet pitää musta, mulle ei riitä mun oman mieheni huomio ja rakkaus. Oon todella huomionkipeä. Ja tosiaan, jos mies vaan mun silmää miellyttää, se kehuu mua jne. olen niin vietävissä.

[QUOTE="aloittaja";22561023]Juu, olen miettinyt että pitäisikö ihan varata aika että pääsen purkamaan näitä tunteita. Aika varmasti tiedän mistä tämä juontaa juurensa, mutten tiedä miten tätä työstäisin... Oli kivasti kirjoitettu, vaikka aika kauhea ämmä taidankin olla.[/QUOTE]

Äläpä syyllistä itteäs! :) Kaikki on hyviä ja tärkeitä, jos vaan haluaa olla. Itse et välttämättä osaa ongelmiasi työstää, mutta oikeesti ammattiauttaja osaa auttaa. Eikä sitä apua kannata hävetä! Ite oon ikuisesti kiitollinen Suomen hyvälle terveydenhuollolle, että SAAN käydä ammattiauttajalla selvittämässä elämäni sotkuja. Se on paras lahja omille lapsille, että äiti (ja isä) on selvillä ittensä kanssa.

Äläpä syyllistä itteäs! :) Kaikki on hyviä ja tärkeitä, jos vaan haluaa olla. Itse et välttämättä osaa ongelmiasi työstää, mutta oikeesti ammattiauttaja osaa auttaa. Eikä sitä apua kannata hävetä! Ite oon ikuisesti kiitollinen Suomen hyvälle terveydenhuollolle, että SAAN käydä ammattiauttajalla selvittämässä elämäni sotkuja. Se on paras lahja omille lapsille, että äiti (ja isä) on selvillä ittensä kanssa.

Kiitos, ihmettelen miten en ole enempää saanut lokaa niskaani täältä. :p

Niin, kai se pitäisi ottaa se ensimmäinen askel ja ihan ääneen myöntää että mulla on joitain ongelmia, jossain tuolla syvällä.

Yhteistyössä