Minusta on oikeastaan LS-asia,jos lasta ei viedä ulkoilemaan kuin harvoin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rrryyyyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rrryyyyy

Vieras
Ei todellakaan ole normaalia, että ulkoillaan muutaman kerran kuukaudessa. Minusta ei ihan joka päivä tarvitse ulkoilla, mutta useaan kertaan viikkoon. Edes sen puoli tuntia tai tunnin. Voin kertoa monia perusteluita, miksi kotihoidossa olevan lapsen olisi tärkeää päästä ulos. Mutta kai kuka tahansa normaali ihminen ne perustelut tietää jo ilmankin. Sääliksi käy lapsia, jotka elävät lähes aina sisällä eivätkä opi luonnosta, ulkoilusta, liikunnasta jne. perusasioita :( . Jos kaverini kävisi ulkona lapsensa kanssa vain jotain kerran-pari kuukaudessa ja lopun ajan lapsi olisi sisätiloissa, niin olisin TODELLA huolissani. Ei normaali ympäristö kasvaa ja kehittyä.

Meillä asui naapurissa perhe jossa lapset ei päässy ollenkaan talvella ulos. Katsoivat vaan ikkunasta kun muut lapset laskivat mäkeä jne.. Aina tiesi et kevät/kesä on saapunut kun lapset pääsivät taas ulos.

Mistä tiedät miksi eivät ulkoile? Meillä tässä ympäristössä juoppoja ja narkkeja ja pihalla tyhjä hiekkalaatikko, kiikkuteline ilman kiikkuja, roskakatos ja kovaa maata/hiekkaa. Ei paljon huvittanut kotipihassa kesemmällä ulkoilla ja kaikille ei ole autoa.. (Nyt onneksi lunta niin voi vähän ulkoillakin)

[QUOTE="vieras";22558298]no sun pitää sit kyllä varautua isoon puhelinlaskuun, kun alat kaikista niitä ilmotuksia soitteleen...[/QUOTE]

No enpä onneksi henk.koht tunne tai tiedä yhtäkään tällaista perhettä. Kaikille on ihan itsestään selvää että lapsi tarvitsee ulkoilua.

[QUOTE="Anne";22558313]Mistä tiedät miksi eivät ulkoile? Meillä tässä ympäristössä juoppoja ja narkkeja ja pihalla tyhjä hiekkalaatikko, kiikkuteline ilman kiikkuja, roskakatos ja kovaa maata/hiekkaa. Ei paljon huvittanut kotipihassa kesemmällä ulkoilla ja kaikille ei ole autoa.. (Nyt onneksi lunta niin voi vähän ulkoillakin)[/QUOTE]

Ihan sama mulle missä ihmiset ulkoilee: kotipihassa, luontopolulla, metsässä, puistossa. Kyllä niitä ulkoilumahdollisuuksia ja tekemistä on. Itse tunnen vain normaaleja perheitä, joissa ulkoillaan, mutta näillä palstoilla säännöllisesti joku kertoo, että lapset ulkoilee todella harvoin, eikä se kuulemma haittaa mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja ikävä kyllä;22558302:
Meillä asui naapurissa perhe jossa lapset ei päässy ollenkaan talvella ulos. Katsoivat vaan ikkunasta kun muut lapset laskivat mäkeä jne.. Aina tiesi et kevät/kesä on saapunut kun lapset pääsivät taas ulos.

Tiedän kanssa tällaisen perheen. KUn lapset kasvoivat niin pääsivät ulos. Mutta kyse oli siis äidin saamattomuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperääinen;22558338:
Ihan sama mulle missä ihmiset ulkoilee: kotipihassa, luontopolulla, metsässä, puistossa. Kyllä niitä ulkoilumahdollisuuksia ja tekemistä on. Itse tunnen vain normaaleja perheitä, joissa ulkoillaan, mutta näillä palstoilla säännöllisesti joku kertoo, että lapset ulkoilee todella harvoin, eikä se kuulemma haittaa mitään...

En yhtään ihmettelisi jos joku täällä päin ei pahemmin ulkoilisi. Sellainen jolla ei vaikka ole rahaa bussiin tai omaa autoa. Ainut leikkipaikan näköinenkään minkä tiedän parin kilsan säteellä on kerrostalojen keskellä oleva pieni hiekkis tuolla mäen toisella puolella ja siellä neekerilapset ja mustalaiset pörrää päivät pitkät. Ainut vaihtoehto täällä virikkeeksi olisi kävellä.

Mielestäni on edesvastuutonta, että lapset eivät saa nauttia raikkaasta ilmasta, ihanasta luonnosta, liikkumisesta... Onneksi edes hoidossa olevat lapset pääosin saavat runsaasti liikuntaa ja virikkeitä, vaikka kotona ei ulkoiltaisikaan. Olen monta vanhempaa "patistanut" liikkumaan lapsensa kanssa =D Ihanaa nähdä se lasten riemu, jota ulkoilu heille suo.

[QUOTE="Anne";22558389]En yhtään ihmettelisi jos joku täällä päin ei pahemmin ulkoilisi. Sellainen jolla ei vaikka ole rahaa bussiin tai omaa autoa. Ainut leikkipaikan näköinenkään minkä tiedän parin kilsan säteellä on kerrostalojen keskellä oleva pieni hiekkis tuolla mäen toisella puolella ja siellä neekerilapset ja mustalaiset pörrää päivät pitkät. Ainut vaihtoehto täällä virikkeeksi olisi kävellä.[/QUOTE]

Mitäs vikaa kävelemisessä on? Tehkää pidempi retki eväiden kanssa jonnekin kivaan paikkaan vähän pidemmälle =)

Puhut asiaa, mutta samoin ihmettelen niitä ihme äitejä, jotka vie lapsen ulos, vaikka pakkasta on -30, kun kerran ennen wanhaankin v. -35 isä Jooseppi hiihti 100 km -40 pakkasessa puusuksilla.

Entäs jos lapsi ei halua ulkoilla?

Meijän 1v 5kk ei tykkää ulkoilla talvella! Ja joka päivä silti vien ulos ja yritän totuttaa, mut ei, huutaa vaan sisälle vaikka mitä keksittäis!
Rattaissa vaa haluu istuu ja itkee tuhertaa... .(

[QUOTE="vvv";22558413]Mitäs vikaa kävelemisessä on? Tehkää pidempi retki eväiden kanssa jonnekin kivaan paikkaan vähän pidemmälle =)[/QUOTE]

Enpä tiedä kuinka kauan tuo energinen kaksi vuotias jaksaisi istua paikallaan rattaissa. Toisaalta tässä ei oikein ole mitään "kivaa" paikkaa vähän kauempanakaan.
Ja kolmannekseen, ongelmahan ei ole minun, kun on auto jolla mennä leikki puistoon tai sukulaisen isolle pihalle tai johonkin vähän mukavempaan paikkaan kävelylle kuin tänne.

[QUOTE="Anne";22558389]En yhtään ihmettelisi jos joku täällä päin ei pahemmin ulkoilisi. Sellainen jolla ei vaikka ole rahaa bussiin tai omaa autoa. Ainut leikkipaikan näköinenkään minkä tiedän parin kilsan säteellä on kerrostalojen keskellä oleva pieni hiekkis tuolla mäen toisella puolella ja siellä neekerilapset ja mustalaiset pörrää päivät pitkät. Ainut vaihtoehto täällä virikkeeksi olisi kävellä.[/QUOTE]

No eiköhän tuollaselta alueelta kannattais muuttaa johonkin hieman lapsiystävälliselle alueelle...

Olen samaa mieltä. Minusta lapsen (ja aikuisenkin) pitää saada raitista ilmaa päivittäin.
Vasta täällä palstalla olen ylipäänsä kuullut ihmisistä, jotka eivät ulkoile lasten kanssa joka päivä.

Onhan ulkoilu hyvästä, mutta tuossa tapauksessa aika suuren osan keskieurooppalaisista lapsista saisi ottaa huostaan. Siellä ei ole ollenkaan samalla tavalla tapana ulkoilla kuin Suomessa. Vaikka itsestäni ulkoilu onkin tärkeää ja mukavaa, en jaksa uskoa, että paljon sisällä olevat lapset välttämättä mitenkään suuressa hädässä ovat. Riippuuhan se paljon siitäkin mitä he tekevät.

Huomasin muuten hiljattain kuinka mekään emme ulkoilleet lapsen kanssa kuin muutaman kerran viikossa jokunen viikko sitten. Jäi vaan tekemättä, kun olimme paljon kylässä, kävimme lääkärissä, Hoplopissa ja jumpassa. Oli tarvetta hankkia erinäisiä tavaroita, joten kaupoissa tuli vietettyä aikaa ja siinä ohessa kävimme kauppojen leikkipaikoilla ja lapsi kuljeskeli ja tutki paikkoja ostoskeskuksissa. Kävimme museossa, jossa kävelyä tuli paljon. Mummilassa vähän pistäydyttiin ulkona, mutta sitten sisällä leivottiin ja askarreltiin. Huonolla kelillä tehtiin kotona temppurata. Jäi vain ulkoilematta, kun ei ehditty.

Eli vaikka lapsi ei ulkoilisi aina, ei se tarkoita, että silti kökötetään koko ajan kotona sohvaperunana.

[QUOTE="vieras";22558603]No eiköhän tuollaselta alueelta kannattais muuttaa johonkin hieman lapsiystävälliselle alueelle...[/QUOTE]

Kannattaisi. Mutta jos esimerkiksi minä alkaisin jonottamaan nyt kaupungin asuntoon niin menisi varmaan vuosi, ihan siksi, että asunto kuitenkin nyt on ja sopivan kokoinenkin. Yksityiset pyytävät taas kahden kk:n takuuvuokraa johon minulla ainakaan ei rahaa ole ja sossu ei muistaakseni maksa kuin yhden. Itse olen kyllä täältä pois muuttamassakin, tämä oli vain välietappi kun joku aika sitten muita asuntoja ei ollut ja jonkun tarvitsi hetkeksi. Mutta sääliksi käy niitä jotka tänne muuttavat ja joutuvat lastensa kanssa pitempään asumaan, äitini tuossa joku aika sitten kävi kahvilla (keski-ikäinen napakka täti) ja sanoi että kaiken näköisissä paikoissa on kylässä käynyt mutta täällä ei takuulla uskaltaisi pimeällä kävellä tai edes hämärällä.

Minusta on yhteisöllisyyden ja yhteisvastuullisuuden paikka jos lapsi ei pääse ulkoilemaan päivittäin.
Jos naapuri on liian laiska, masentunut tai raitisilmakammoinen käyttämään mukuloitaan ulkona, voi se ahkera, tunnollinen, pirtä ja raitisilmaorientoitunut naapurin täti ottaa Janin ja Janniken mukaan pihalle samalla kun vie Pasin ja Pipsan sinne.

Lastensuojelun puoleen käännytään sitten ihan toisenlaisissa asioissa - niissä joissa yhteisöllisyys ei kanna.

Minusta on yhteisöllisyyden ja yhteisvastuullisuuden paikka jos lapsi ei pääse ulkoilemaan päivittäin.
Jos naapuri on liian laiska, masentunut tai raitisilmakammoinen käyttämään mukuloitaan ulkona, voi se ahkera, tunnollinen, pirtä ja raitisilmaorientoitunut naapurin täti ottaa Janin ja Janniken mukaan pihalle samalla kun vie Pasin ja Pipsan sinne.

Lastensuojelun puoleen käännytään sitten ihan toisenlaisissa asioissa - niissä joissa yhteisöllisyys ei kanna.

Asiaa puhut (kuten yleensäkin). Ikävä kyllä yhteilöllisyys on nykyään lähinnä päivittelyä netissä tai ls-ilmoitusten tekoa. :(

Mitä mun lapselle sitten tapahtuu, kun me ollaan just sellainen perhe, että ei ulkoilla päivittäin? Mitkä on siis ne seuraukset siitä, jos lapsi ei saa sitä raitista ilmaa joka päivä? En ymmärrä... Lapseni on kyllä mielestäni motorisesti ihan omalla kehitystasollaan ja on sopusuhtainen vartaloltaan. Eikä olla kyllä sairasteltu lähes ollenkaan. Ikää hänellä 1 v 4 kk.

[QUOTE="apuva";22559133]Mitä mun lapselle sitten tapahtuu, kun me ollaan just sellainen perhe, että ei ulkoilla päivittäin? Mitkä on siis ne seuraukset siitä, jos lapsi ei saa sitä raitista ilmaa joka päivä? En ymmärrä... Lapseni on kyllä mielestäni motorisesti ihan omalla kehitystasollaan ja on sopusuhtainen vartaloltaan. Eikä olla kyllä sairasteltu lähes ollenkaan. Ikää hänellä 1 v 4 kk.[/QUOTE]

Aloitus käsitti perheitä, joissa ulkoillaan vain muutaman kerran kuussa. Teillä ilmeisesti ulkoillaan ainakin viikoittain?

Satun asumaan täällä hiukan Suomea etelämpänä, ja voin vakuuttaa, ettei täällä todellakaan ole tapana ulkoilla lasten kanssa. Jos on vähänkin huonompi keli (sataa vettä/lunta tai tuulee tai on alle 10 astetta lämmintä) ollaan ainoita leikkipuistossa :) Kaupungilla täällä on tapana käydä lasten kanssa, ihailla näyteikkunoita ja kävellä siis jalkakäytävillä pyhävaatteissa, ei täällä edes myydä kuravaatteita, kun kellekään ei tulis mieleenkään viedä lasta ulos leikkimään, jos pihan on märkä :) Ettei se nyt ihan niin mustavalkoista ole...

Minulla on kaksi autistista lasta ja kertakaikkiaan on haastavaa ulkoilla. Kyllä ulkoillaan, mutta ei joka päivä. Onneksi on kuntoutuksellinen päivähoito, jossa ulkoilu on osana päivää.

Yhteistyössä