Mamuilla on asiaa juuri sinulle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
monitori - Freddy Van Wonterghem: Belgian virheitä ei pidä toistaa

Freddy Van Wonterghem tuli Belgiasta Kotkaan 37 vuotta sitten. Hän liittyi Perussuomalaisiin vuonna 2003, kun puolueen kannatus oli 1,6 prosenttia.

- Vuonna 2003 Suomen pääministeri oli Paavo Lipponen. Hän piti linjapuheen, missä sanoi, että suomalaisten täyttyy sopeutua maahanmuuttajiin. Minä olin eri mieltä, kertoo Freddy.

- Kirjoitin lehteen, että maahanmuuttajien täytyy sopeutua Suomeen eikä päinvastoin. Liityin Perussuomalaisiin, koska se oli silloin ainoa puolue, joka salli edes jotain kritiikkiä harjoitettuun maahanmuuttopolitiikkaan. Puolueessa minut noteerataan ja minua kuunnellaan maahanmuuttoon liittyvissä asioissa. Puoluevaltuuston kokouksiin minut kutsutaan aina maahanmuuton erityisasiantuntijana, hän jatkaa.

Maahanmuuttokeskustelusta Freddyllä on selvät näkemykset.

- Keskustellaan keskustelijoista, ei varsinaisesta maahanmuutosta. Keskustelijat voivat yrittää tuoda asian esille, mutta se ammutaan heti alas. Kun Eero Heinäluoma puhui työperäisestä maahanmuutosta viime keväänä, keskusteltiin siitä, saako Heinäluoma sanoa näin vai ei. Ei keskusteltu lainkaan asiasta, hän sanoo.

Freddy Van Wonterghem ei säikähdä, kun hänen puoluettaan kutsutaan rasisti- ja populistipuolueeksi.

- Ne ovat vain termejä, joilla lyödään vastustajaa. Sitä paitsi kaikki puolueet ovat populisteja vaaliaikana, koska lupaavat asioita, joita niillä ei ole tarkoitus toteuttaa, hän sanoo.

Freddy on nähnyt, kuinka hänen kotimaassaan Belgiassa maahanmuutosta on tullut suuri ongelma.

- Pelkään että Suomessa tehdään sama virhe kuin Belgiassa. Kun maahanmuuttajia saapuu, näytetään että tämä on kauppa, tässä on asuntosi ja tuolla on Kela. Sen jälkeen koko kansallisryhmä majoitetaan samaan kerrostaloon, eikä heillä ole minkäänlaista kontaktia suomalaisen todellisuuden kanssa. Kielikursseja ei ole riittävästi, ja parin vuoden jälkeen perheet vailla kielitaitoa lähtevät kasvukeskuksiin kuormittamaan sosiaalitoimistoa.

No ihan totta: "Keskustellaan keskustelijoista, ei varsinaisesta maahanmuutosta".

Tuo pätee siis poliittiseen keskusteluun. Tälle palstalle sopii: Keskustellaan yksittäisistä maahanmuuttajista, ei varsinaisesta maahanmuutosta.

[QUOTE="vieras";22558341]Kerrotko nalleseni mitä on "varsinainen maahanmuutto"?[/QUOTE]

Kuule kultaseni, se oli suora lainaus tuon perussuomalaisen sanomisista. Ajattelin että tautologia tekee hyvää, joten toistin asian. Ymmärsit varmaan pointtini? Jos et niin et, ja sitten taas mietin miksi edes vaivaudun.

[QUOTE="vieras";22558496]Haniseni, en ymmärtänyt pointtiasi. Selvisikö Sinulle miksi vaivauduit?:)[/QUOTE]

Mun pointti on, että tällä palstallakaan ei puhuta aiheesta "maahanmuutto" (mitä myös tuo ps-belgi peräänkuulutti) vaan aiheesta "rikoksia tekevät maahanmuuttajat".

Ei selvinnyt, joten en taida enää vaivautua. :(

[QUOTE="vieras";22558578]Eihän maahanmuuttajat tee rikoksia vaan rikastuttavat kulttuuriamme ja tuovat väriä sekä säpinää katukuvaan.

Mukavaa kahvitaukoa Sinulle.:)[/QUOTE]

Huokaus. Ja helpotus. Ei tarvitse miettiä enää.

[QUOTE="vieras";22558279]
Freddy on nähnyt, kuinka hänen kotimaassaan Belgiassa maahanmuutosta on tullut suuri ongelma.

- Pelkään että Suomessa tehdään sama virhe kuin Belgiassa. Kun maahanmuuttajia saapuu, näytetään että tämä on kauppa, tässä on asuntosi ja tuolla on Kela. Sen jälkeen koko kansallisryhmä majoitetaan samaan kerrostaloon, eikä heillä ole minkäänlaista kontaktia suomalaisen todellisuuden kanssa. Kielikursseja ei ole riittävästi, ja parin vuoden jälkeen perheet vailla kielitaitoa lähtevät kasvukeskuksiin kuormittamaan sosiaalitoimistoa.[/QUOTE]

Tässä oli muuten hyvää asiaa. On suuri ongelma, jos maahanmuuttajat eivät saa riittävää kielitaitoa. Silloin riski syrjäytymisestä kasvaa ja on hyvin vaikea päästä aidosti sisään suomalaiseen yhteiskuntaan ja ymmärtää sitä. Tällöin riskit ongelmiin kasvavat rajusti.

On minusta käsittämätöntä, että Suomessakin on vaikeuksia päästä suomen kielen kursseille. Minusta olisi ihan ensimmäisiä asioita järjestää kursseja riittävästi ja myös sellaisia, joihin on mahdollista mm. kotiäitien päästä. Myöskään yliopistoilla kaikki halukkaat eivät pääse opiskelemaan suomea. Tietääkseni paljon useampi haluaisi kurssille heti, mutta ei pääse.

Alkuperäinen kirjoittaja maahanmuuttajamyönteinen;22558629:
On minusta käsittämätöntä, että Suomessakin on vaikeuksia päästä suomen kielen kursseille. Minusta olisi ihan ensimmäisiä asioita järjestää kursseja riittävästi ja myös sellaisia, joihin on mahdollista mm. kotiäitien päästä. Myöskään yliopistoilla kaikki halukkaat eivät pääse opiskelemaan suomea. Tietääkseni paljon useampi haluaisi kurssille heti, mutta ei pääse.

Totta...

Oma siippa pääsi aikoinaan kielikurssille, kun parin kuukauden "Katsellaan, milloin kursseja alkaisi"- jahkauksen (tuona aikana hän tosin opiskeli suomea kotosalla ja kävi 2 krt viikossa vapaaehtoisvoimin pyörivällä kurssilla jo kuopatussa Kansainvälisessä Kohtauspaikassa) jälkeen menin hänen kanssaan työkkäriin ja sanoin että mä en lähde täältä ennen kun ukolle löytyy kurssipaikka. Piti vedota tuttaviin (olin töissä työkkärin kans.väl. palveluissa joskus) ja taisin jopa sanoa että kahlitsen vaikka itseni tähän tiskiin kiinni mutta me ei lähdetä mihinkään ellei mies pääse kurssille :snotty:

Kas kummaa, löytyi pari kk sitten alkanut kurssi jossa oli muutama vapaa paikka, ja mies sai aloittaa siellä heti seuraavana arkipäivänä :)

Kävi kurssin, oppi kielen, ja työllistyi heti kurssin päätteeksi oltuaan Suomessa noin puoli vuotta. Hänellä on ollut siinä mielessä helppoa, että on ollut tiiviit kytkökset suomalaiseen yhteiskuntaan (meinaan minä ja mun suku). Yhtäkään tulkkia tms, jotka kuulemma kuuluu maahanmuuttajan perusoikeuksiin ekoina vuosina ei olla koskaan nähty. Ei olla tarvittukaan, koska alussa minä tulkkasin, mutta miten ne muka pärjää joilla ei ole suomenkielistä puolisoa apuna?!

Sanoisin silti myös sen, että pelkkä kurssitarjonta ei riitä. Tärkeintä on mamun halu oppia suomen kieli & halu sopeutua tähän yhteiskuntaan. Toisaalta taas motivaatiokin laskee nopsaan, jos kurssille haluavalle sanotaan koko ajan että "odota, odota".

[QUOTE="vieras";22558879]tuo Freddy on itekin mamu, mitä sille suomen asiat kuuluu?[/QUOTE]

Asunut Suomesa 37 vuotta, eikö se riitä jotta voisi ottaa kantaa asioihin? Oman asuinmaan asiat kuuluvat kaikille.

[QUOTE="vieras";22558914]ihan sama, se on mamu! kaikki mamumiehet tekee palstan mukaan rikoksia, käy sossussa ja raiskaa naisia! pois freddy suomesta heti![/QUOTE]

Mamu=rikoksia tehtaileva, veronmaksajien rahoilla loisiva ja rasismia joka paikassa näkevä maahanmuuttaja. Freddy ei kuulu joukkoon.

[QUOTE="vieras";22559029]Mamu=rikoksia tehtaileva, veronmaksajien rahoilla loisiva ja rasismia joka paikassa näkevä maahanmuuttaja. Freddy ei kuulu joukkoon.[/QUOTE]

Mamu = ihan vaan maahanmuuttaja.

[QUOTE="vieras";22559076]Eieiei! Mamu=rikoksia tehtaileva, veronmaksajien rahoilla loisiva ja rasismia joka paikassa näkevä maahanmuuttaja.:attn:[/QUOTE]

rikoksia tehtaileva, veronmaksajien rahoilla loisiva ja rasismia joka paikassa näkevä maahanmuuttaja = riteveralorajopanämamu! :attn:

rikoksia tehtaileva, veronmaksajien rahoilla loisiva ja rasismia joka paikassa näkevä maahanmuuttaja = riteveralorajopanämamu! :attn:

Jes :D, toi on hyvä.

Mä oon miettiny, että jos sanalla mamu on niin negatiivinen kaiku, niin mitä termiä mä sitte siipastani ja sen kivoista ulkkiskavereista käyttäisin...kelpaisiko INUS, Integroitunut Uusiosuomalainen? :xmas: Tai INTU, integroitunut tuontisuomalainen.

Yhteistyössä