Miks muuten lestadiolaiset eivät lue Raamattua ?

  • Viestiketjun aloittaja Tutkistelu
  • Ensimmäinen viesti
Tutkistelu
Lestadiolaiset lukevat Raamattua kaikista vähiten.
Teologian tohtori Hanna Salomäki tutki eri herätysliikkeitä ja sai tämän tuloksen.

Raamattua lukivat aktiivisimmin Nokia Missioon kuuluvat: 68 % luki Raamattua päivittäin. Myös viidennen herätysliikkeen kannattajat olivat aktiivisia raamatunlukijoita. Vanhoillislestadiolaisuuteen kiinteästi kuuluvista sen sijaan vain yksi prosentti luki Raamattua joka päivä, ja kolmasosa luki Raamattua harvemmin kuin kerran vuodessa.
Tieto löytyy TT Hanna Salomäen sosiologian väitöskirjasta ”Herätysliikkeisiin sitoutuminen ja osallistuminen”
https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2010/11/tiedote-2010-11-22-10-30-37-478675
 
Niinpä... Meillä ei kotona koskaan luettu raamattua. Ei koskaan.
Ellei sit ollu joku koulutehtävä raamattuun liittyen mutta sillonki luettiin vain se mikä oli pakko...ja yksin tietysti.

Kirjahyllyssä oleva iso raamattu avattiin vain sillon, kun haluttiin katsoa erästä vanhaa seteliä jota säilytettiin sielä välissä...
 
Viimeksi muokattu:
Kaarisilta
Lestadiolaiset lukevat Raamattua kaikista vähiten.
Teologian tohtori Hanna Salomäki tutki eri herätysliikkeitä ja sai tämän tuloksen.
Sama tulos tuli jo Kotimaa-lehden kyselystä suviseuroissa.
Raamattua ei ole tapana itse lukea.
Sen itsenäistä lukemista on jopa pyritty estämään.

He uskovat hyvin konkreettisesti, että Jumala puhuttelee ihmistä vain kuuloaistin kautta.

Vanhoillislestadiolaiset ovat myös kieltäneet synninpäästön sanojen julkaisemisen tekstissä.
 
Vinkuintiaanin serkku
Sama tulos tuli jo Kotimaa-lehden kyselystä suviseuroissa.
Raamattua ei ole tapana itse lukea.
Sen itsenäistä lukemista on jopa pyritty estämään.

He uskovat hyvin konkreettisesti, että Jumala puhuttelee ihmistä vain kuuloaistin kautta.

Vanhoillislestadiolaiset ovat myös kieltäneet synninpäästön sanojen julkaisemisen tekstissä.
Entä vinkuintialiset? Miten he saavat tiedon kuuloaistin kautta saatavasta synninpäästöstä?
 
"Näin meillä"
Että miksikö lestadiolaiset eivät lue Raamattua? Koska se on kiellettyä, sitä ei SRK:n johto katso hyvällä.

SRK:n johtokunta on kielttnyt jopa vapaamuotoisen pienen raamattupiirin kokoontumiset.

Espoolaiset vanh.lestadiolaiset olisivat halunneet kokoontua vapaamuotoisesti tutkimaan raamattua ja keskustelemaan siitä keskenään. He olivat pytäneet lestadiolaispapin Seppo Särkiniemen mukaan asiantuntijaksi. (Nykyisin kansanedustaja.)

Silloin tulivat SRK:n miehet Oulusta paikalle ja panivat heille pystyyn hoitokokouksen. Syytekirjelmässä oli kaikkiaan 17 kohtaa. Asian puuhaajille tuli pakko-julkiparannuksen paikka.

Heidän oli tunnustettava synniksi halu lukea raamattua!
 
uskis
[QUOTE="Näin meillä";22533177]Että miksikö lestadiolaiset eivät lue Raamattua? Koska se on kiellettyä, sitä ei SRK:n johto katso hyvällä.

SRK:n johtokunta on kielttnyt jopa vapaamuotoisen pienen raamattupiirin kokoontumiset.

Espoolaiset vanh.lestadiolaiset olisivat halunneet kokoontua vapaamuotoisesti tutkimaan raamattua ja keskustelemaan siitä keskenään. He olivat pytäneet lestadiolaispapin Seppo Särkiniemen mukaan asiantuntijaksi. (Nykyisin kansanedustaja.)

Silloin tulivat SRK:n miehet Oulusta paikalle ja panivat heille pystyyn hoitokokouksen. Syytekirjelmässä oli kaikkiaan 17 kohtaa. Asian puuhaajille tuli pakko-julkiparannuksen paikka.

Heidän oli tunnustettava synniksi halu lukea raamattua![/QUOTE]

No on tääkin hommaa :(! Ensimmäinen asia, josta uskovan on hyvä olla perillä, on nimenomaan Raamattu.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Mutter Courage
Kristinusko, erityisesti luterilainen usko, on kirjoituksiin ja kirjoitusten omakohtaiseen lukemiseen nojaava usko. Juuri tähän Luther pyrki etät jokainen ihminen voi lukea Jumalansanaa omatoimisesti.

Mutta vanhoillislestadiolaiset uskovat vain siihen että ihmiset kokoontuvat fyysisesti samaan tilaan kuuntelemaan kun joku ääneen lukee raamattua ja sitten selittää sitä.

Kirjallisesssa muodossa sanan välittäminen ei heille käy.

Vanhoillislestadiolaiset ovat jopa kieltäneet synninpäästön sanojen julkaisemisen tekstissä. Hartauskirjoituksissa joita he itse julkaisevat, ei saa esiintyä synninpäästön sanoja.
 
"vieras"
[QUOTE="Näin meillä";22533177]Että miksikö lestadiolaiset eivät lue Raamattua? Koska se on kiellettyä, sitä ei SRK:n johto katso hyvällä.

SRK:n johtokunta on kielttnyt jopa vapaamuotoisen pienen raamattupiirin kokoontumiset.

Espoolaiset vanh.lestadiolaiset olisivat halunneet kokoontua vapaamuotoisesti tutkimaan raamattua ja keskustelemaan siitä keskenään. He olivat pytäneet lestadiolaispapin Seppo Särkiniemen mukaan asiantuntijaksi. (Nykyisin kansanedustaja.)

Silloin tulivat SRK:n miehet Oulusta paikalle ja panivat heille pystyyn hoitokokouksen. Syytekirjelmässä oli kaikkiaan 17 kohtaa. Asian puuhaajille tuli pakko-julkiparannuksen paikka.

Heidän oli tunnustettava synniksi halu lukea raamattua![/QUOTE]

TÄH :O En oo koskaan kuullutkaan tällaisesta :D Ja lestadiolainen olen ja luen raamattua silloin tällöin.
 
Tahon olla uskomassa
Vanhoillislestadiolaiset ovat jopa kieltäneet synninpäästön sanojen julkaisemisen tekstissä. Hartauskirjoituksissa joita he itse julkaisevat, ei saa esiintyä synninpäästön sanoja.
En käsitä, että väitätte jonkun päättävän tahon säätämään meidän uskomisen kaavan.

Ei meillä käydä yksisuuntaista dialogia, jossa puhujat, srk tai joku muu taho määräisi meille asioita. Kyllä meillä usko on ihan henkilökohtaista.
 
Kilon poliisi
SRK:n johtokunta on kielttnyt jopa vapaamuotoisen pienen raamattupiirin kokoontumiset.

Espoolaiset vanh.lestadiolaiset olisivat halunneet kokoontua vapaamuotoisesti tutkimaan raamattua ja keskustelemaan siitä keskenään. He olivat pytäneet lestadiolaispapin Seppo Särkiniemen mukaan asiantuntijaksi. (Nykyisin kansanedustaja.)

Silloin tulivat SRK:n miehet Oulusta paikalle ja panivat heille pystyyn hoitokokouksen. Syytekirjelmässä oli kaikkiaan 17 kohtaa. Asian puuhaajille tuli pakko-julkiparannuksen paikka.

Heidän oli tunnustettava synniksi halu lukea raamattua!.
[QUOTE="vieras";22535567]TÄH :O En oo koskaan kuullutkaan tällaisesta :D Ja lestadiolainen olen ja luen raamattua silloin tällöin.[/QUOTE]

Olen tuosta kuullut, siitä lie jotaIn 5-7 vuotta aikaa. Vaik siel oliki mukanaa meikäläinen pappikin, niin sitä pidettiin tavallaan eriseurana. Tai mahdollisuutena siihen.
 
Kristinusko, erityisesti luterilainen usko, on kirjoituksiin ja kirjoitusten omakohtaiseen lukemiseen nojaava usko. Juuri tähän Luther pyrki etät jokainen ihminen voi lukea Jumalansanaa omatoimisesti.

Mutta vanhoillislestadiolaiset uskovat vain siihen että ihmiset kokoontuvat fyysisesti samaan tilaan kuuntelemaan kun joku ääneen lukee raamattua ja sitten selittää sitä.

Kirjallisesssa muodossa sanan välittäminen ei heille käy.

Vanhoillislestadiolaiset ovat jopa kieltäneet synninpäästön sanojen julkaisemisen tekstissä. Hartauskirjoituksissa joita he itse julkaisevat, ei saa esiintyä synninpäästön sanoja.
Onko tämä taas näitä "etnisten vanh.lestadiolaisten" propagandoja. Kärjistetään ja liioitellaan, korostetaan tiettyjä asioita ja toisia mitätöidään. Saadaan siis uudenlainen "totuus" vanh.lestadiolaisuudesta ja opeistamme/käsityksistämme.

Raamattua todellakin tulee vähän luettua, mutta en ole ikänäni kuullut, ettäkö sen lukemista pidettäisiin pahana :|
 
"Espoolainen"
Alkuperäinen kirjoittaja HuutoYössä;22535953:
Raamattua todellakin tulee vähän luettua, mutta en ole ikänäni kuullut, ettäkö sen lukemista pidettäisiin pahana :|
Minä käsitin kylä niin että tät raamatunlukua oli tieteelisesti tutkittu. Väitöskirja siisn-

SRK:n julkaisutoimikunnassa oli herännyt joitakin vuosia sitten O. Voittosen ideoinnin tuloksena se ajatus että opastetaan kaikkia julkaisuihin kirjoittavia että ei saa kirjoittaa sitä anteeksi annon evankeliumia tekstiin. Tästä on ollut mustaa valkoisella myös Päikkärissä, Itse olin Espoossa parisen vuotta sitten SRK:n uuden kirjan julkistustilaisuudessa jossa O. Voittonen puhui siellä ko. päätöksestä.
 
pyhäkouluopettaja
Onhan se ihan yleisesti tunnettua ettei Raamattua lueta... Pyhäkouluopettajana olen yrittänyt aina pitää oikean Raamatun tekstin siinä rinnalla. Mutta en tiedä mistä johtunee kun sitten myöhemmin ei siitä nuoret ihmiset kiinnostu.

Mopin palstalla keskustellaan kun meikäläisten nuorilla on tärkeintä se mitä saa tehdä ja mitä ei ne luulee et uskominen on sitä. :-(
Oheneva tieto Raamatusta - Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta
 

Yhteistyössä