Miksi läski käyttäytyy näin syödessä? Siis jotkut.

• Viestiketjun aloittaja ???????
  • Ensimmäinen viesti
minmin
Mä tulen kyllä nopeasti ja pienestä täyteen vaikka ylipainoa onkin. Monet mun hoikat ystäväni syö paljon enemmän kerralla kuin minä. Minä vain syön useammin ja herkuttelen enemmän. Ei läski automaattisesti tarkoita sitä että syö kerralla isoja määriä. Jos ihmettelet tuon ystäväsi käytöstä, kysy häneltä!

mitteliäs
Mä taas oon huomannut että luikut monesti suureen ääneen selittävät miten voivat syödä mitä vaan ja kuinka paljon tahansa lihomatta. Suurin osa luikuista ei kuitenkaan näin voi todellisuudessa tehdä, vaan painon pitäminen on usein kovaa työtä ja ruokavaliota tarkkaillaan herkeämättä. Elämä on sitten kummallista.
Juu, mulla on syömishäiriötaustaa ja ystäväni sen tietävät. En oo mikään läski, mutta hiukan on ylimäärästä, jota treenaan kiinteäksi. Laihat ystäväni tykkäävät koko aterioinnin ajan toitottaa että "nyt pitää kyllä mennä lenkille" (liikun enemmän kuin he), "kauheet vatsamakkarat mulla, täytyy tehdä vatsalihaksia kohta". Ja siis ihan aikuisista ihmisistä puhutaan. En mä tosta nokkiini ota, mutta silti pistää mietityttämään, mikä on käytöksen motiivi.

"Tiina"
[QUOTE="vierastaja";22525769]Newsflash: Jos lihavuus johtuisi vain ruoasta ja sen määrästä, ei tällä pallolla olisi näin paljon läskejä.[/QUOTE]

Mistä se sun mielestä sitten johtuu :D. Älä viitsi vedota erittäin harvinaisiin sairauksiin.

???????
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22525677:
Käyttäytyykö ulkona syödessä samoin vai vain sinun ruokapöydässäsi? :vampire:
Hih, hauskaa. Ihan missä vaan ollaan yhdessä syöty. On kyse hampurilaisista, salaatista, muffinseista, pihvistä, juustokakusta, kinkkupiirakasta.... No, ehkä hän on sitten inhonnut näitä kaikkia ruokia, voihan se niinkin olla.

ex läski
Heh, sinä siis luulet että ylipaino on tullut vain syömällä. Minä ainakin syön ihan normiannoksia mutta herkut ja limpaari on se pahe.

25 kiloa laihduttaneena voin sanoa että kyllä se vain syömällä tulee. Koita olla syömättä niin huomaat miten se paino myös lähtee.

AP:n kysymykseen vastaus: Sen vuoksi ettei kukaan vaan ajattelisi heidän syövän liikaa... itse käyttäydyin juuri noin vaikka ruoka oli tosi hyvää, en halunnut että suureen ruoka-annokseeni kiinnitettäisi huomiota.

Nyt ei enää tarvitse vaan voin syödä sen verran kuin haluan eikä kukaan katso pitkään kun lautaseni on kukkurallaan.

Ylipainoinen joka ei ole koskaan ollut hoikka ei vaan tiedä tämän tunteen ihanuutta, siis olla HOIKKA!

ex läski
[QUOTE="vierastaja";22525769]Newsflash: Jos lihavuus johtuisi vain ruoasta ja sen määrästä, ei tällä pallolla olisi näin paljon läskejä.[/QUOTE]

Ei varmaan niin. Veikkaan että 95 % lihavista on saanut kilonsa ihan syömällä. 5 % ehkä jollain sairauksilla.

???????
Alkuperäinen kirjoittaja mitteliäs;22525802:
Laihat ystäväni tykkäävät koko aterioinnin ajan toitottaa että "nyt pitää kyllä mennä lenkille" (liikun enemmän kuin he), "kauheet vatsamakkarat mulla, täytyy tehdä vatsalihaksia kohta". Ja siis ihan aikuisista ihmisistä puhutaan. En mä tosta nokkiini ota, mutta silti pistää mietityttämään, mikä on käytöksen motiivi.
No, mutta onhan tuossa jotain logikkaa (vaikkakin toki tyhmää tuollainen). Ihminen on hoikka ja haluaa pysyä hoikkana, toitottaa tuollaista, syö vähän jne. Tässä ihmettelin sitä, miksi itsensä paisuttanut ihminen käyttäytyy ruokapöydässä kun anorektikko, vaikka on ruoka varmasti maistunut aikaisemmin, minusta tässä on enemmän epäloogista.

"mimmi"
[QUOTE="totta";22525794]toi on niin totta! Mun hoikat kaverit vetää pitsaa namaan ja valittaa että jää nälkä kun taas isompikokset just ja just syö yhden palan.[/QUOTE]

Niin ja tämän palstan mukaan nämä isompikokoiset eivät kai sitten vaain pidä pizzasta. Joo.

ex-läski
Jos läski ottaa sama ruokaa lautaselle ihan kunnolla kuin laiha kaverinsa niin mitä luulette että kumpaa katsotaan paheksuen, niimpä :/
Näin se vaan on aina mennyt että läski ei voi syödä kunnola ja rauhassa kuin kotonaan kun aina tuijotetaan, jos ei oma kaveri niin joku muu :/

"mietteliäs"
No, mutta onhan tuossa jotain logikkaa (vaikkakin toki tyhmää tuollainen). Ihminen on hoikka ja haluaa pysyä hoikkana, toitottaa tuollaista, syö vähän jne. Tässä ihmettelin sitä, miksi itsensä paisuttanut ihminen käyttäytyy ruokapöydässä kun anorektikko, vaikka on ruoka varmasti maistunut aikaisemmin, minusta tässä on enemmän epäloogista.
Ei kun nimen omaan eivät syö vähän, vaan ikään kuin häpeillen syövät paljon ja selittelevät päälle. Ja ne mitään lenkille mee :D

Ehkä ajatus oli se, että lihava toimii samoin, mutta toisinpäin.

"Mamma italiana"
itse en ole ylipainoinen mutta eikò teistà kenestàkààn ole ikinà mukavaa màssàillà ihan yksin ja vaikka napostella niità ainaisia perunalastujanne??? kyse on ihan samasta asiasta eli aina ei syòdà nàlkààn. ymmàrskò kukaan pointtiani?

Olen huomannut saman: lihavat syövät seurassa pieniä annoksia ja laiha taas hehkuttaa, miten voi syödä vaikka kuinka, eikä lihoa (ja eväänä juhannusmökkireissulla oli kuorittuja tuoreita porkkanoita) :D.

Miksi jotkut luulee, että kaikki ylipainooset vetävät aina joka aterialla jotakin jumalattoman isoja annoksia? Ei sitten tule pieneen mieleen, että joku voi syödä usiemmin ja vaikuttaahan se syöty ruoka yms. asiaan. Onhan se eri asia vetää lautallisellinen salaattia kun vaikka 5 käristettä.

Eikä sekään vissiin tule mieleen, että eihän sitä aina jaksa syödä paljoa jos ei vain ole nälkä. Jotkut vissiin luulee, että ylipainoosilla on koko ajan nälkä. Hoh hoh taas.

vieras-x
Heh! Mun yksi kaveri on myös tuollainen! Se on aina niin täynnä, että "puolikkaan vaan jaksaa"... Mikä on kuitenkin huvittavaa, että hän yleensä kuitenkin "omii" ne ylimääräiset, laittaa talteen "miestä varten" tai jotain. Ei anna esim. lasten niitä syödä tai jätä meille jos on tullut meille pullapussin kanssa. :) Pitää huolen, että ne on saatavilla hetken päästä (veikkaan että syö pois heti kun lähden/on yksin).
Mutta hän on ihana kaveri - minusta on ihan sama minkälaisen numeron haluaa painostaan ja syömisistään tehdä - ymmärrän kyllä, että hän saattaa tuntea itsensä jotenkin huonommaksi, (mikä on ihan tarpeetonta!!) koska minä olen hoikka ja urheilullinen kropaltani ja hän taas yrittää kaikkien kuurien avulla itseään laihduttaa... Kun vain ymmärtäisi, että minulle hän on ihana ihan sellaisenaan ja saisi kyllä murehtimatta syödä vaikka kaksi pullaa nähteni.

"minä"
Olen ylipainoinen, BMI 40-41, ja välillä syön tosi paljon, mutta toisinaan ei mahdu kuin se 1/5 pizzasta tai "muutama riisinjyvä" eli ruokahalu vaihtelee paljon. Mielestäni en normaalisti syö kovinkaan paljon enemmän kuin normaalipainoiset ystäväni, mutta kilot tulivat sipseistä, karkeista, limsasta ja muusta epäterveellisestä ruuasta. Toisinaan syön vain salaattia tai muuta terveellistä pieninä annoksina ja se riittää.

Eiköhän se ole sitä, että moni lihava ihminen tuntee syyllisyyttä syömisestä ja sitä pitää (itselle) yrittää sitten vakuutella, että ei tässä oikeasti ole enää nälkä. Monella on varmasti häpeää siitä omasta ylipainosta ja mietitään koko ajan, mitä muut ajattelevat, jos esim. ottaa lisää ruokaa.
Ja jos asenne on tuo kun ap:llä niin kyl sen toinen vastoaa.
Ja muuten, minäkin syön ruokaa vähän/kohtuudella. Kiloni keränny muulla herkuttelulla. Että tää läski ei mässää ruokapöydäsä.

???????
Eikä sekään vissiin tule mieleen, että eihän sitä aina jaksa syödä paljoa jos ei vain ole nälkä. Jotkut vissiin luulee, että ylipainoosilla on koko ajan nälkä. Hoh hoh taas.
Siis voithan sä selittää mitä vaan, mutta siis jotkut näistä kuvailmistani ihmisistä ovat sanoneet, että onpa kova nälkä tms. että ehkä ne on sitten vaan valehdelleet. Tai ollaan ruokaa valmistettu jo pitkän aikaa ja puhutaan esim. "onpas jo nälkä" tms. ja läski lipoo vieressä huuliaan.
Ja tiedoksi vaan, se läski saa lipoa siinä niitä huuliaan ja saa syödäkin ihan reilun annoksen, ei siinä mitään ongelmaa, mutta miksi leikkiä sitten anorektikkoa siinä pöydässä. No, ilmeisesti kotimatkalla mäkki maistuu.

"vieras"
Ja sä annat aloittaja itsestäsi todella vittumaisen kuvan. Tiesitkö sitä? Vituttaako sua se, että joku syö mitä ikinä haluaa, milloin ikinä haluaa ja niin paljon kuin haluaa ja vielä hyväksyy itsensä ja painonsa, ja sä raasu joudut jatkuvasti miettimään ja tarkkailemaan painoasi, jotta pysyt niin kovin suuresti arvostamassasi hoikkuudessa?

???????
Ja jos asenne on tuo kun ap:llä niin kyl sen toinen vastoaa.
Ja muuten, minäkin syön ruokaa vähän/kohtuudella. Kiloni keränny muulla herkuttelulla. Että tää läski ei mässää ruokapöydäsä.
Siisi mikäs mun asenteessa on vikana, jos tahtoisin että se ylipainoinen voi syödä siinä pöydässä ihan normaalisti jos mieli tekee ja vatsa ei ole vielä täynnä?? Nykyään ei oikein tiedä, voiko esim. sanoa "ota vaan reilusti lisää" kun ottaako läski sen vittuiluna vai ei. Voin sanoa noin kenelle tahansa.

???????
[QUOTE="vieras";22525996]Ja sä annat aloittaja itsestäsi todella vittumaisen kuvan. Tiesitkö sitä? Vituttaako sua se, että joku syö mitä ikinä haluaa, milloin ikinä haluaa ja niin paljon kuin haluaa ja vielä hyväksyy itsensä ja painonsa, ja sä raasu joudut jatkuvasti miettimään ja tarkkailemaan painoasi, jotta pysyt niin kovin suuresti arvostamassasi hoikkuudessa?[/QUOTE]

:D Minäkö hoikka? Hihhii. Olen normaalipainoisen ylärajoilla ja syön ruokapöydässä oikein hyvällä ruokahalulla isoja annoksia ruokaa. Nyt ei ole kysymys siitä, että joku ei saisi olla lihava, vaan siitä mikä logiikka tuon kertomani käytöksen pohjalla on - ja olenkin saanut jo hyvin monta ihan loogista selitystä. Minähän tykkäisin, että se ylipainoinen voisi syödä seurassani niin paljon kun mieli tekee - kuten teen minäkin.

Yhteistyössä