Milloin velliä/kiinteitä vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Höm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Höm

Vieras
Missä iässä aloitte antaa vauvalle velliä/kiinteitä? Meillä poika nyt 2,5 kuukautta ja painaa melkein 8 kiloa ja korviketta menee päivässä aikas isoja määriä... Meinasin maissivelliä alkaa antaa piakkoin.

meillä annettiin 2kk ikäisestä velliä ja harjoiteltiin kiinteitä samalla, todella pieniä määriä. Velliä aamulla ja illalla ennen nukkumaan menoa, kunhan ensin oltiin testattu ettei mene vatsa sekaisin ja kipeäksi =)

Meidän poika painoi tasan 8kg 3kk ikäisenä ja korviketta meni aika paljon mutta pelkällä maidolla mentiin 4,5kk ikään.Velli ei ole ravintoarvoltaa yhtään parempaa kuin korvike.Mihin on kiire?jos poika kasvaa normaalisti

[QUOTE="vieras";22520893]Velli lasketaan sitten korvikkeeksi.. mutta 6kk kiinteillä on aloitettu. Puoltoista litraa saa korviketta mennä päivässä.[/QUOTE]

Mistä sä oot tuon puoltoista litraa saanut? Ei muutes pidä paikkaansa

[QUOTE="vieras";22520922]Todellakin pitää. Sen jälkeen munuaiset rasittuvat liiasta proteiinista. Lääkärin suosituksesta voi alkaa antaa kiinteitä ruokia, jos maitoa menee liikaa.[/QUOTE]

Meillä lastenlääkäri nauroi kyseilelle väittämälle! Meillä meni parhaimpina päivinä 2litraa kiinteät aloitettiin 4,5kk ikäisenä

Vauva korvikkeella ja aloitin vellit reilun 3kk iässä ja soseetkin ennenkuin täytti 4kk. Mutta eipä ne ainakaan yöuniin vaikuttaneet, nyt ikää reilu 5kk ja edelleen syödään yöllä 4 tunnin välein.

Meillä aloitettiin vellin ja kiinteiden maistatus varovaisesti pojulla viikkoa ennen kuin täytti 3kk. Ei ollut mahan kanssa ongelmia. Joten otettiin kiinteät maidon rinnalle, koska poika kasvoi kovaa vauhtia, ja maito pelkästään ei enää riittänyt. Nyt 8kk ikäisenä on ollut helppo huomata, että uudet maut tulee helposti tutuksi. Meille sopi hyvin :)

Velliä ei ikinä. Kiinteitä sitten kun osaa laittaa itse suuhunsa.

Lastentahtista sormiruokailuako?

Mä olen monesti miettiny et mitähän mä olisin tehnyt meidän yhden pojan kans jolle ei karkemapi ruoka menny alas kovasta 1vuoden jälkeen. Piti olla ihan sileetä. Ei minkään laista kikkaretta. Puurokin oli liian paksua. Et jos olisin hänen kans sormiruokaillut niin olis varmaan jääny syömättä.( Myöhemmin selvis syykin et miksi et sietänyt karkeaa ruokaa.)

[QUOTE="vieras";22520904]Ei tietysti kuulu tähän ketjuun, mutta oliko joku erityinen syy tälle?[/QUOTE]

Annettiin sen vuoksi, kun maitoa meni aivan älyttömiä määriä ja painoa ei tullut tarpeeksi. Neuvolassa olivat hyvillään että maitoa ei mene enää niin paljon kun vauva oli kylläisempi edes vähän pitempään vellin jälkeen.

Lastentahtista sormiruokailuako?

Mä olen monesti miettiny et mitähän mä olisin tehnyt meidän yhden pojan kans jolle ei karkemapi ruoka menny alas kovasta 1vuoden jälkeen. Piti olla ihan sileetä. Ei minkään laista kikkaretta. Puurokin oli liian paksua. Et jos olisin hänen kans sormiruokaillut niin olis varmaan jääny syömättä.( Myöhemmin selvis syykin et miksi et sietänyt karkeaa ruokaa.)

Miten niin 'mitä olisit tehnyt'? No varmaan just sen mitä teitkin. Ei nyt kukaan oikeasti lastaan nälässä pidä ;) Mutta hyvä että selvisi :)

Miten niin 'mitä olisit tehnyt'? No varmaan just sen mitä teitkin. Ei nyt kukaan oikeasti lastaan nälässä pidä ;) Mutta hyvä että selvisi :)

Niin olisinkin, mut mä lähinnä ajattelin että jos olisin ollut ''fanaattinen sormiruoan kannattaja'', et muut ei tule kysymykseen ;)
Et onko siihen muuta keinoa kuin se et syöttää sit sileetä sosetta. Vai miten he toimii. En ole ottanu mitenkään asiasta selvää.

Niin olisinkin, mut mä lähinnä ajattelin että jos olisin ollut ''fanaattinen sormiruoan kannattaja'', et muut ei tule kysymykseen ;)
Et onko siihen muuta keinoa kuin se et syöttää sit sileetä sosetta. Vai miten he toimii. En ole ottanu mitenkään asiasta selvää.

Nojoo, ymmärsin kyllä kunhan nyt joku typerä saivartelu-fiilis :) Joku YSViläinen olis kyllä sun tilanteessa jo menettänyt yöunensa.

Miten toi paino on suhteessa siihen että millon olette antaneet korviketta?

Ja vastaus ap:lle, kiinteitä on annettu vaihdellen eri lapsille. Yksi on saanut jo muutaman kuukauden ikäisenä teelusikallisen kiinteitä päivässä, koska rintamaidolla kakkasi ihan koko ajan, siis todellakin ihan koko ajan. EI ehtinyt vaippaa nostaa alta kun jo valui maitokakkaa lisää. Tuohon oli paras apu vajaa teelusikallinen banaania ja kakka kovettui ihan vähän eikä valunut koko ajan ja iho pääsi paranemaan.
Myöhäisin rinnalla olija oli 9kk kun alkoi kiinteille. Vellit on aloitettu kiinteiden kanssa samoihin aikoihin, mutta ei ennenkuin on ollut 6 kk täynnä. Ja silloinkin on aloiteltu riisi- ja maissivellillä, sekä peruna-porkkanalla.
Korvikkeita ei olla pahemmin käytetty. Nyt vauva ( kohta 4kk ) saa 5-10 ml korviketta ( hörpytettynä, ei suostu pullolle) iltaisin koska se antaa pidemmän nukkumavälin yöksi. En tiedä mikä taika tuossa korvikkeessa on, noin pieni määrä takaa 3 tunnin yöunen sijaan 6-8 tuntia unta. ( ilmeisesti vatsa tuntuu pidempään täydeltä)

Yhteistyössä