Saako teillä mies tulla kotiin mihin aikaan vaan??

• Viestiketjun aloittaja "joo"
  • Ensimmäinen viesti
Saako ap kysyä, että ovatko lapsesi vielä melko pieniä? Hyvin usein kuulee teinien vanhempien sanovan, että kotiin saa aina tulla, missä kunnossa vaan ja mihin aikaan vaan, kunhan tulee vaan kotiin. (eikä tarkoiteta sitä, että juo vaan ja tee tyhmyyksiä rauhassa, kunhan tulet kotiin, vaan sitä että olipa tilanne mikä tahansa, kotiin voi aina tulla) Miten tätä mielestäni järkevää ajatusta (koska kyllä sitä liekaa vaan on lapsillekin jossain vaiheessa annettava) toteutetaan, jos aikuisillekin on ns kotiintuloajat niin, että vapaaehtoisista menoista pitää tulla kotiin ennen puolison ja pienten lasten nukkumaanmenoaikaa?

Alkuperäinen kirjoittaja outosuhde:
Kyllä meillä aikuiset ihmiset, jotka elävät parisuhteessa, joutuvat huomioimaan myös sen parisuhteen toisen osapuolen halut ja toiveet. Mielestäni on outo parisuhde, jos kumpikin vain itsenäisesti toisesta välittämättä tekee päätöksensä.

Siksi toisekseen, meillä ei esim. ulko-ovea saa niin hiljaa kiinni, etteikö siihen heräisi. Toisaalta olen niin herkkäuninen, että herään jokatapauksessa, kun joku tulee samaan huoneeseen.
Ensinnäkin minä en ole niin herkkäuninen. Toisekseen mun on paljon mukavampi herätä siihen, että rakas tulee viereen kuin herätä aamulla yksinäni epätietoisena siitä, missä toinen on ja missä on yönsä viettänyt. Ei tämä ole vain minun koti ja tykkään siitä. Jos häiriintyisin toisen olemassaolosta, olisin sinkku.

"Mane"
Lainatakseni Tuntemattoman sotilaan Koskelaa. Mies tulee ja mies menee, ja mies vastaa itse menemisistään. Ja sama pätee naisiin. Ei siitä tulis mitään jos puoliso päättää milloin saa tulla kotiin. Sama ku toinen päättäis ettei toinen saa mennä nukkumaan ennen ku se on niin itsekästä nukkua ku puoliso tulee. Älytöntä.

....
Mitä on normaalit yöunet? Mennäänkö kumppanin kanssa yhdessä nukkumaan? Saako yöllä valvoa jos ei nukuta? Saako yöllä puuhastella kotona mitä mieleen tulee?
Ei saa valvoa. Jos yksi nukkuu kaikki nukkuú... no jep jep, miten idiootteja ihmisiä täällä nyt oikein pyörii.
Tottakai saa valvoa, jos uni ei tule, mutta silloin luetaan esim. hiljaa kirjaa eikä huudateta stereoita. Ymmärrätkö
Ja siksi toisekseen, tuo unettomuus ei ole vapaavalintainen olotila, sen sijaan ulkona kukkuminen on. Ymmärrätkö tässä eron. Toiseen voi itse vaikuttaa, toiseen ei.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma;22508117:
Toisekseen mun on paljon mukavampi herätä siihen, että rakas tulee viereen kuin herätä aamulla yksinäni epätietoisena siitä, missä toinen on ja missä on yönsä viettänyt. Ei tämä ole vain minun koti ja tykkään siitä. Jos häiriintyisin toisen olemassaolosta, olisin sinkku.
Minä olen herkkäuninen, uudelleennukahtaminen kestää 15-45 min mutta silti tätä samaa mieltä :snotty:

"hehehehe"
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma;22508117:
Ensinnäkin minä en ole niin herkkäuninen. Toisekseen mun on paljon mukavampi herätä siihen, että rakas tulee viereen kuin herätä aamulla yksinäni epätietoisena siitä, missä toinen on ja missä on yönsä viettänyt. Ei tämä ole vain minun koti ja tykkään siitä. Jos häiriintyisin toisen olemassaolosta, olisin sinkku.
Joo, mutta eikö olisi kaikkein mukavinta, että menisitte molemmat yhdessä sinne nukkumaan, nukkuisitte yhdessä, ja sitten heräisitte yhdessä.

ihanauros
Saako ap kysyä, että ovatko lapsesi vielä melko pieniä? Hyvin usein kuulee teinien vanhempien sanovan, että kotiin saa aina tulla, missä kunnossa vaan ja mihin aikaan vaan, kunhan tulee vaan kotiin. (eikä tarkoiteta sitä, että juo vaan ja tee tyhmyyksiä rauhassa, kunhan tulet kotiin, vaan sitä että olipa tilanne mikä tahansa, kotiin voi aina tulla) Miten tätä mielestäni järkevää ajatusta (koska kyllä sitä liekaa vaan on lapsillekin jossain vaiheessa annettava) toteutetaan, jos aikuisillekin on ns kotiintuloajat niin, että vapaaehtoisista menoista pitää tulla kotiin ennen puolison ja pienten lasten nukkumaanmenoaikaa?
Kiva mies sinulla, jos häneltä ei voi odottaa kun samantasoista käytöstä kuin mitä joltain teini-ikäisellä murkulla.... Hanki aikuinen mies.

Ei saa valvoa. Jos yksi nukkuu kaikki nukkuú... no jep jep, miten idiootteja ihmisiä täällä nyt oikein pyörii.
Tottakai saa valvoa, jos uni ei tule, mutta silloin luetaan esim. hiljaa kirjaa eikä huudateta stereoita. Ymmärrätkö
Ja siksi toisekseen, tuo unettomuus ei ole vapaavalintainen olotila, sen sijaan ulkona kukkuminen on. Ymmärrätkö tässä eron. Toiseen voi itse vaikuttaa, toiseen ei.
Mutta mä ainakin tykkään valvoa öisin, niin olen tehnyt teinistä asti. Viime yönäkin siivosin vielä 4 aikaan kotia. Olisi kauheeta jos joku määräisi nukkumaan 23 aikaan ettei muu perhe häiriinny. Tietysti koitan olla mahdollisimman hiljaa aina kun valvon ja puuhaan, mutta luonnollisesti joitain ääniä voi kuulua.

erratic
No onpa aloitus :eek: totta kai saa! Kyllä monesti havahdunkin siihen, kun tulee kotiin, mut unet jatkuu samoin tein. Käy suihkussa, vessassa, saattaa syödäkin.. So what? Ei meillä kaikki mene samaan aikaan nukkumaankaan, eli siis tuleehan niitä ääniä ihan normi-iltanakin jos toinen tekee iltapalaa tai katselee telkkua?

Asia olis sitten eri, jos mies rynkyttäisi ulko-ovea 15min, kaatuisi sisään kaataen naulakon, yrjöäisi lattiat täyteen, aiheuttaisi kokkailullaan palohälytyksen ja sammuisi suihkuun. Voisi tulla sanomista! Mutta kyllä silloinkin pitäisi kotiin tulla. Eri asia vaan rupeaisinko kattelemaan moista menoa kovin pitkään...

Jos on niin herkkäuninen, että herää kun mies hiljaa avaa kotioven, niin varmaan herää myös siihen kun siippa kömpii viereen nukkumaan valvottuaan kauemmin kuin vaimonsa, tai käy yöllä vessassa, tai yskii, tai kuorsaa, tai kun lapset puhuu unissaan...jne.

Se, että ei saa yöllä enää unta jos herää kesken unien, on todella inhottava juttu. Kyllä kunnon unet on ihmiselle tärkeät. Mutta ei sekään minusta saisi estää puolison kotiintuloa keskellä yötä, jos on ollut jotain menoa.

Melkotietämätöntä
Mitä on normaalit yöunet? Mennäänkö kumppanin kanssa yhdessä nukkumaan? Saako yöllä valvoa jos ei nukuta? Saako yöllä puuhastella kotona mitä mieleen tulee?
Normaalit yöunet ovat sellaiset, että illalla mennään nukkumaan, nukutaan siten, että yhtäjaksoista sikeää unta saadaan tarpeeksi pitkään, ja sitten/sen ansiosta herätään aamulla virkeänä.
Kannattaa kokeilla joskus.

[QUOTE="hehehehe";22508164]Joo, mutta eikö olisi kaikkein mukavinta, että menisitte molemmat yhdessä sinne nukkumaan, nukkuisitte yhdessä, ja sitten heräisitte yhdessä.[/QUOTE]

Heti iski ahdistus |O

Mun pitää saada herätä yksin. Olla yksin hereillä ekat 15 minsaa ainakin. Olen oma tila-riippuvainen.

niiiiiiin
Jos on niin herkkäuninen, että herää kun mies hiljaa avaa kotioven, niin varmaan herää myös siihen kun siippa kömpii viereen nukkumaan valvottuaan kauemmin kuin vaimonsa, tai käy yöllä vessassa, tai yskii, tai kuorsaa, tai kun lapset puhuu unissaan...jne.

Se, että ei saa yöllä enää unta jos herää kesken unien, on todella inhottava juttu. Kyllä kunnon unet on ihmiselle tärkeät. Mutta ei sekään minusta saisi estää puolison kotiintuloa keskellä yötä, jos on ollut jotain menoa.
Mielestäni riippuu täysin siitä, miten usein niitä menoja on. Silloin tällöin, harvoin voi kukin tulla kotiin milloin haluaa, mutta ei jatkuvasti.
Mitä tulee noihin yskimisiin ja kuorsaamisiin, niin edelleen, ne eivät ole henkilön omassa hallinnassa. Sen sijaan jokainen voi itse päättää, roikkuuko ulkona niin myöhään, että joutuu tullessaan herättämään perheensä.

Kiva mies sinulla, jos häneltä ei voi odottaa kun samantasoista käytöstä kuin mitä joltain teini-ikäisellä murkulla.... Hanki aikuinen mies.
Heh. Ei meillä ole tässä asiassa koskaan ollut ongelmaa. Ap kysyi otsikkonsa mukaisesti, että saako teillä mies tulla kotiin mihin aikaan vaan ja siihen kysymykseen on moni vastannut. Olisi ollut ihan reilua heti kärkeen sanoa, jos haluttiin vastaukseksi vain, että EI. Minulla ei myöskään ole tarvetta nimitellä toisia keskustelijoita eikä arvioida heidän miestensa aikuisuutta.

uniontärkeää
No onpa aloitus :eek: totta kai saa! Kyllä monesti havahdunkin siihen, kun tulee kotiin, mut unet jatkuu samoin tein. Käy suihkussa, vessassa, saattaa syödäkin.. So what? Ei meillä kaikki mene samaan aikaan nukkumaankaan, eli siis tuleehan niitä ääniä ihan normi-iltanakin jos toinen tekee iltapalaa tai katselee telkkua?

...
Mua oikeasti vituttaa ihan suunnattomasti juuri tuo yösyöminen. Mies tulee monesti harrastuksista aikaan, kun itse olen jo nukkumassa. joudun aamulla heräämään aikaisemmin kun hän, joten pitäisi myös nukkumaan päästä ajoissa. Siis oikeasti ei ole mitään ärsyttävämpää, kun se, että olet juuri nukahtanut ja heräät siihen, että ovi käy. Ja sen sijaan että mies hipsisi hiljaa joko katsomaan telkkaria tai nukkumaan, niin hän suuntaa keittiöön rapisuttelemaan leipäpusseja ja penkomaan kaappeja. Oikeasti, miten vaikea voi olla käydä jossain syömässä, ennen kun tulee kotiin. Tai tekisi edes ruuat valmiiksi ennen lähtöä, että ei tarvitsisi keskellä yötä mekastaa siellä keittiössä vaan voisi ottaa valmiit voikut ja olla sen jälkeen hiljaa.

"vieras"
No voihan eläm ä!! Tää on ihan paras pitkään aikaan :D!! Meillä asuu sekä teini-ikäsiä että pk-ikäisiä lapsia, mies ja minä (=nainen), lapsilla (murkuillaq) on kotiintuloaika, koska ne on lapsia, me aikuiset, sekä mies että minä, saadaan tulla kotiin kun menoiltamme ehditään, töistä tai jopa baarista :). Tosin molemmilla on tapa, että ilmoitetaan kotona olevalle, jos alkuperäinen suuniteltu kotiintuloaika myöhästyy ja tätä muuten vaaditaan lapsiltakin!

Tän on varmaan pakko olla provo...

Mielestäni riippuu täysin siitä, miten usein niitä menoja on. Silloin tällöin, harvoin voi kukin tulla kotiin milloin haluaa, mutta ei jatkuvasti.
Mitä tulee noihin yskimisiin ja kuorsaamisiin, niin edelleen, ne eivät ole henkilön omassa hallinnassa. Sen sijaan jokainen voi itse päättää, roikkuuko ulkona niin myöhään, että joutuu tullessaan herättämään perheensä.
Miksi joutuu?
Onko teillä koko perhe tosiaan niin herkkäuninen (tai mies niin metelöivä) että kaikki herää jos mies tulee kotiin vaikka keskellä yötä?
Jos on, niin mitähän asialle voisi tehdä (paitsi asettaa kotiintuloajat)?

ihanauros
Heh. Ei meillä ole tässä asiassa koskaan ollut ongelmaa. Ap kysyi otsikkonsa mukaisesti, että saako teillä mies tulla kotiin mihin aikaan vaan ja siihen kysymykseen on moni vastannut. Olisi ollut ihan reilua heti kärkeen sanoa, jos haluttiin vastaukseksi vain, että EI. Minulla ei myöskään ole tarvetta nimitellä toisia keskustelijoita eikä arvioida heidän miestensa aikuisuutta.
En ollut ap, vaan ulkopuolinen, joka kiinnitti huomiota siihen, että et voi mieheltäsi vaatia parempaa käytöstä kuin mitä teini-ikäisiltä. Mielestäni tämä on varsin outoa ja oikeasti kehottaisin hankkimaan vähän älykkäämmmän miehen, jos tämä todella on tilanne.

En ollut ap, vaan ulkopuolinen, joka kiinnitti huomiota siihen, että et voi mieheltäsi vaatia parempaa käytöstä kuin mitä teini-ikäisiltä. Mielestäni tämä on varsin outoa ja oikeasti kehottaisin hankkimaan vähän älykkäämmmän miehen, jos tämä todella on tilanne.
Anteeksi, ajatukseni oli varmaan jotenkin vaillinainen, koska ymmärsit sen noin. Kokeilenko selittää uudelleen, vai annetaanko olla? :)

Yhteistyössä