facebook ja luvattomat kuvat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
eräs on lisännyt minusta kuvan ilman minun lupaani. saako niin tehdä? tai lasteni kuvaa?

yritin tehdä siitä ilm. ylläpidolle, mutta siinä pitis olla kunnon syy että ne poistas sen kuvan.. eli joku oikeesti törkee juttu. tää mun kaveri ei poista sitä kuvaa niin onko mulla mitään tehtävis?

Jos kuvan on ottanut kaverisi, niin hänellä on kuvaan tekijänoikeudet. Toisaalta kaverisi olisi kyllä ollut hyvä kysyä ennen kuvan julkaisemista, josko se sinulle sopii. Mitä jos ottaisit kaveriin uudestaan yhteyttä, ja kysyisit kuvan poistamista. Ymmärrän ärsytyksen...

Miksei poista? Min ystävä oli laittanu musta kamalan kaksoisleukakuvan ja todella vahvasti ilmaisin, etten halua kuvaa enää siellä nähdä, poisti samantien. Haluaako ystäväsi vain ärsyttää sinua jossei kerran pyynnöstäsi poista. Todella järkevää.

Sanoin kaverilleni että ottaa ja äkkiä kuvan pois minusta. Oltiin iltaa istumassa enkä muista kunnolla kun ottivat kuvia, kesä römpsylä paita oli joka oli hiukan huonosti päällä....ja tämä hoobo oli pistäny sen heti facebookiin, ja kuva lähti kun sanoin että NYT ja vähän äkkiä se pois sieltä, oletko edes kysynyt lupaani tommoseen???!!!! Että näin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
hänen mielestä siinä kuvassa ei ole mitään vikaa-- hän toki on kauniina siinä, muista viis..

Sano että leikkaa kuvan, jättää sen nätin oman pärstän siihen jälelle ja laittaa sen naamiaiskirjaan. Hitto mikä ihminen kun itseään vaan ajattelee. :/

hänen mielestä siinä kuvassa ei ole mitään vikaa-- hän toki on kauniina siinä, muista viis..

Sano, että vaadit kuvan sensurointia omalta kohdaltasi. Olipa tekijänoikeudet millaiset tahansa, toisesta ei saa julkaista tunnistettavaa kuvaa ilman kuvattavan lupaa! Sano, että jos ei asia mene perille, niin ilmoitat viranomaisille.

Pyydä rajaamaan teidät muut pois siitä kuvasta. Niin minäkin teen jos kuvassa on muita ihmisiä joita en halua näyttää, mutta itse esimerkiksi onnistun hymyilemään kuvassa ja haluan sen laittaa näkyville.

Facebookissa on muistaakseni niin, että julkaisemalla kuvan luovutat kuvan "vapaaseen käyttöön" ja esimerkiksi k.o. yhtiön "käyttöön" (mitä se nyt tarkoittaakaan - tallentamista tietokantoihin, käyttöä mainonnassa...?). Tämänkin vuoksi on mielestäni törkeää julkaista toisten ihmisten kuvia ilman lupaa.

Kuvia koskevat normaalit tekijänoikeudet, eli kuvaaja omistaa tekijänoikeudet, mutta kuvassa selkeästi erottuvilta henkilöiltä tulee kysyä lupa kuvien käyttöön (ja julkaisemiseenkin). Esimerkiksi ihmismassoja voi kuvata ja julkaista suht. huoletta, jos niistä ei ketään selvästi erotu. Myös jos kuva on niin käsitelty/pilkottu/tehty kollaasiksi ettei siinä esiintyvää ihmistä enää tunnista. Myös paikoilla on merkitystä; kotona otettu kuva on paljon "yksityisempi" kuin esim. torilla otettu kuva.

Mutta summa summarum ei kuuluisi julkaista selkeästi erottuvia kuvia ilman toisten lupaa, varsinkaan faceen. Kaikki eivät halua että heidän lastensa kuvat päätyvät jenkkifirman vapaasti hyödynnettäviksi, ja kuvia julkaisevien ihmisten tulisi näitä toiveita kunnioittaa.

No ei taida olla ystävä oikeasti, jos ei poista kuvaa kun sitä asiallisesti pyydät. Jos kaverini pyytäisi poistamaan laittamani kuvan hänestä, poistaisin sen ilman muuta oli kyseessä sitten syy mikä hyvänsä se on vain kohteliasta.

Ei tulisi mieleenkään laittaa kuvia muiden lapsista nettiin mihinkään, en laita edes omistani. Sellaisia kuvia saattaisin laittaa, jotka olisi otettu jossain merkityksellisessä tilanteessa tms. Mutta minulla ei kyllä ole kenenkään muiden kuvia FB:ssä.

Riippuu kait siitäkin, missä kuvat on otettu saako niitä julkaista. Eli siis en nyt muista tarkkaan mitä laki ja asetus noista yksityisyyden rajoista taas kertoikaan.

Hiiteen koko FB Tympii tälläinen paska! kaverin profiilissa minusta kuvia ja olen ilmiantanut kuvat joka päivä eikä mitään tapahdu! haluaisin antaa palautetta FB:lle mutta mistä???

Hiiteen koko FB Tympii tälläinen paska! kaverin profiilissa minusta kuvia ja olen ilmiantanut kuvat joka päivä eikä mitään tapahdu! haluaisin antaa palautetta FB:lle mutta mistä???
Mikäli on kuvien tekijänoikeudet, niitä saa vapaasti julkaista ei kaupallisesti. Mitäs ilmiantoa siinä on? Se nyt vain menee Suomen lakien mukaan niin, että lupia ei keneltäkään kuvassa olevilta tarvita, mikäli kuvilla ei loukata kenenkään kunniaa, eli julkaista esim. vessanpytyllä istumassa.

Yhteistyössä