siis MITÄ te olette tehneet, kun lapsi on lopettanut päiväunien nukkumisen "liian aikaisin" ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

endie2

Aktiivinen jäsen
30.08.2010
5 694
1
36
meillä lapsi 2v1kk ja mä en vaan haluaisi vielä luopua hänen kanssaan päiväunista.
MUTTA jos hän nukkuu päikkärit, venyy iltavalvominen 22-23 välille.
Mua jo nyt pelottaa ja osittain ärsyttää, että miten sitten, kun hän lähtee päiväkotiin ja siellä nukutaan kuitenkin päiväunet..joudutaanko me johonkin huonoon kierteeseen sit asian kanssa.

miten te muut ootte tehny ?

poika joutui huonoon kierteeseen,ryhmiksessä kun oli,pystyivät antaa nukkua jopa yli 3h päikkärit...Kun oli ressu niin väsynyt! Tottakai oli,kun saatiin nukkumaan vasta 00-00.30 välillä! Kaiken huippuna itselläni oli herätys 4.45,et ehdin klo 6 töihin.

Aamulla ulkoilua ja muutenkin liikkuvampaa toimintaa. Päiväunille rauhoituttiin kunnolla ja kyllä molemmat poitsut jatkoivat unien nukkumisia vielä vuoden vaikka 2,5v tuntui että nytkö ne päiväunet loppuivat.
Jos lapsi tietää että vaihtoehtona on valvominen niin pystyy varmasti sinnittelemään hereillä sen aikaa että aikuinen "kypsyy"

meillä lapsi 2v1kk ja mä en vaan haluaisi vielä luopua hänen kanssaan päiväunista.
MUTTA jos hän nukkuu päikkärit, venyy iltavalvominen 22-23 välille.
Mua jo nyt pelottaa ja osittain ärsyttää, että miten sitten, kun hän lähtee päiväkotiin ja siellä nukutaan kuitenkin päiväunet..joudutaanko me johonkin huonoon kierteeseen sit asian kanssa.

miten te muut ootte tehny ?

ei siinä oikein muuta voi tehdä kun olla nukkumatta sitten. meillä on molemmat lopettaneet tuon ikäisenä päiväunien nukkumisen. kuitenkin päiväkodissa ovat nukkuneet vielä juuri ennen eskarin alkamistakin päiväunet vaikka kotona olleet vuosia nukkumatta. kuitenkin päiväkoti rasittaa lasta eritavalla.

Kuinka pitkät päikkärit nukkuu? meillä samanikäinen tyttö nukkuu 1 (-1½) tuntia ja menee (ainakin vielä!) hyvin illalla nukkumaan klo 21-21.30 ja aamulla herää n.8.30.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;22478884:
Kuinka pitkät päikkärit nukkuu? meillä samanikäinen tyttö nukkuu 1 (-1½) tuntia ja menee (ainakin vielä!) hyvin illalla nukkumaan klo 21-21.30 ja aamulla herää n.8.30.

eikun siis herää n.7.30 tai 8 mennessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;22478884:

pari tuntia nukkuu keskimäärin.jos ei nuku päiväunia , niin nukahtaa illalla kahdeksan aikaan kivuttomasti.

Varmista kuitenkin että yöunet on vähintään 11 tuntia. Uudempien tutkimusten mukaan pitkä yöuni on tärkeämpää lapsen kehityksen kannalta kun lyhyet yöunet ja päiväunet. Ennen ajateltiin että ei ole merkitystä missä vaiheessa nukkuu, kunhan vuorokaudessa tulee riittävä määrä, mutta nyt tuo on kumottu. Toisin sanoen, jos vaihtoehtona on että lapsi nukkuu yöunet 10 tuntia ja päiväunet 2 tuntia tai yöunet 12 tuntia ja päiväunet 0, niin jälkimmäinen on parempi. Ei ehkä äidin kannalta mutta lapsen kehityksen kannalta.

Meille meni niin että poika jätti päiväunet pois jo vähän ennen 2v ja nukkui 13-14 tunnin yöunet. Nukkumaan meni klo 19. Sitten mentiin päiväkotiin ja rytmi meni ihan sekaisin kun siellä nukuttiin. Jotenkin mä vaan sinnikkäästi pidin omasta aikataulusta kiinni, eli aikaisin nukkumaan ja lopulta se ei enää nukkunut päiväkodissakaan. Meillä tosin helpotti kun poika ei ollut kun 2-3 päivää viikossa hoidossa. Eikä se ollut siellä ongelma, jos lapsi ei nuku niin lapsi ei nuku :)

Hoitopäivät on rankempia kun siellä on enemmän ihmisiä ja hälinää. Ulkoilevat ja riehuvatkin todennäköisesti enemmän kuin kotihoidossa. Meidän 2v 4kk ikäiset nukkuu päiväunet perhepäivähoidossa ollessaan mutta eivät kotona viikonloppuisin kuin vain satunnaisesti.

Yöunet on 20.45- 6.30

[QUOTE="vieras";22478991]Hoitopäivät on rankempia kun siellä on enemmän ihmisiä ja hälinää. Ulkoilevat ja riehuvatkin todennäköisesti enemmän kuin kotihoidossa. Meidän 2v 4kk ikäiset nukkuu päiväunet perhepäivähoidossa ollessaan mutta eivät kotona viikonloppuisin kuin vain satunnaisesti.

Yöunet on 20.45- 6.30[/QUOTE]

pitää toivoa että meillä menisi myös noin sitten hoidon alettua.
hoitoon lähtee kyllä vasta keväällä,mutta kaikkea sitä ehtii jo nyt etukäteen murehtia.

[QUOTE="vieras";22478919]Monesti lapset ei kotona nuku unia, mutta hoidossa tarvitsevat ne.[/QUOTE]

Näin kävi aikoinaan myös meillä, jopa 5-vuotias oli välillä nukkunut päiväunet hoidossa.

Meillä on myös 2 vuotta ja 1 kk poika. Hän nukkuu päiväunet vain, jos on herännyt aikaisin (eli 7.30 tai ennen). Olen ottanut tavaksi mennä joka tapauksessa lököttelemään hänen kanssa noin puoleksi tunniksi sänkyyn päiväuniaikaan (eli noin klo 12-12.30). Jos nukahtaa, saa nukkua ja jos ei nukahda, niin jatketaan päivää.

Jos poju ei nuku päiväunia, hän menee illalla unille ennen kahdeksaa ja nukkua posottaa kellon ympäri tai jopa yli. Jos hän nukkuu päiväunet, iltanukahtaminen kestää kauan, mutta ilta menee paremmin.

Tutuilla on kokemusta näistä kotihoidetuista, jotka ovat lopettaneet päiväunet varhain. Minun kuulemani mukaan he ovat aloittaneet unet uudelleen päiväkodissa, koska porukassa he väsyvät enemmän.

Yhteistyössä