Perhepäivähoitajat!! ja miks ei muutkin..(lapsen tukistaminen)

• Viestiketjun aloittaja apuja kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
:O :O :O
Siis hiusten takkuuntuminen on nyt verrattavissa henkeä uhkaaviin terveydellisiin ongelmiin? :D

Ja ihan varmasti lapsi suostuu siihen, että iso haava ommellaan, olkapää laitetaan takaisin sijoilleen tai reikä hampaassa korjataan. Jos ei suostu, niin vanhempi voi ihmetellä miksei lapsi luota häneen ollenkaan.

Jos vanhempi tykkää tuottaa kipua lapselle niin en ihmettele miksi lapsi kieltäytyisi kun on kyse tärkeistä asioista.

Hiukset voi muuten rastoittaa jos lapsi ei halua niitä harjattavan. Sit ei tarvii leikellä.
On tuo rastottamine muute tosi hygieenine vaihtiehto.....

"vieras"
Tämä menee nyt ihan ohi aiheen, eikä ehkä olisi kovin aiheellinenkaan kommenti. Mutta jos lapsi, jolla on sellainen hiuslaatu, joka helposti takkuuntuu- sattuu saamaan täitartunnan ja sitä tukkaa on sitten pakko kammata- on sitä mahdotonta tehdä ilman, että lapseen sattuisi. Hiusten poisajeleminen olisi kuitenkin vielä raaempi vaihtoehto.
Siinä tilanteessa ei voi valita- lapsen hiukset, lapsen takut, lapsen tahto- tietä.
Höpsis, antaa täiden olla ja elellä, jos lasta kampaaminen sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä;22478028:
Ja juuri tolla tavalla kun lapsi saa itse päättää kaikesta kasvaa niitä huligaaneja. Ja sen takia olen samaa mieltä siitä että rajat on oltava ja jos rajoja ja sääntöjä ei kunnioiteta/muisteta, palautetaan lapsi maan pinnalle tukistamisella tms eikä kasva tuollaisia jotka saavat päättää itse. Aika helposti esim. teini-ikäinen poika hakkaa oman äitinsä "koska lapsi on itse saanut päättää." Meillä lapset tottelee aikuisia eikä aikuiset lapsia.
Rajat on oltava mutta ne voi olla myös ilman sitä väkivaltaa. Huom. minusta hiusten harjaaminen siis ei ole väkivaltaa jos se ei oo tullu vielä tarpeeksi selväksi :xmas:

jessus
- Äiti äiti, mulle tuli syvä haava sormeen!
- Onpas se haava tosiaan syvä ja likainen, putsataan vähäsen...
- Eikä, se sattuu!!!
- Okei kulta, annetaan olla.

Sit seuraavaksi ihmetellään, mistä se sepsis tuli.

Jos lapsi ei suostu hiusten takkujen selvittämiseen voi miettiä miksei lapsi luota aikuiseen ollenkaa.
Jos mä rupean lapselle selittää, että on elintärkeää harjata hiukset vaikka kuinka sattuis, niin mä valehtelisin. Silloin lapsella ei ole syytä luottaa muhun enää. Kun ihan oikeasti niitä hiuksia ei tarvii harjata jos sattuu.

Totteleeko lapsi sitä paremmin, mitä enemmän lasta hallitaan? Eikö kannattaisi säästää arvovaltaansa niihin tilanteisiin, jossa sitä oikeasti tarvitaan, eikä ruveta satuttamaan lasta sen takia, että rastat ovat rumat?

Jos mä rupean lapselle selittää, että on elintärkeää harjata hiukset vaikka kuinka sattuis, niin mä valehtelisin. Silloin lapsella ei ole syytä luottaa muhun enää. Kun ihan oikeasti niitä hiuksia ei tarvii harjata jos sattuu.

Totteleeko lapsi sitä paremmin, mitä enemmän lasta hallitaan? Eikö kannattaisi säästää arvovaltaansa niihin tilanteisiin, jossa sitä oikeasti tarvitaan, eikä ruveta satuttamaan lasta sen takia, että rastat ovat rumat?
mitä tekemistä rastoilla ja arvovallalla on keskenään? En ihan heti saa ajatuksesta kiinni...

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä;22478028:
Ja juuri tolla tavalla kun lapsi saa itse päättää kaikesta kasvaa niitä huligaaneja. Ja sen takia olen samaa mieltä siitä että rajat on oltava ja jos rajoja ja sääntöjä ei kunnioiteta/muisteta, palautetaan lapsi maan pinnalle tukistamisella tms eikä kasva tuollaisia jotka saavat päättää itse. Aika helposti esim. teini-ikäinen poika hakkaa oman äitinsä "koska lapsi on itse saanut päättää." Meillä lapset tottelee aikuisia eikä aikuiset lapsia.
Voi kyllä meilläkin lapsi tottelee aikuisia silloin kun on tarve. Mutta meillä kukaan ei hakkaa ketään, eikä kenelläkään ole oikeutta mielivaltaisesti päättää toisten ulkonäöstä tai elämästä muutenkaan sen nojalla, että on isompi ja vahvempi.

Mulla ei ole tarvetta satuttaa pieniä lapsia kun mulla on auktoriteettia. Mä en tykkää siitä, että lapsia opetetaan satuttamaan toisiaan ongelmatilanteissa.

Sut pitäis kyllä palauttaa vähän maan pinnalle. Sä oot varmaan niitä jotka oikein nauttivat siitä vallan tunteesta mitä saat riepottelemalla pientä lasta. Jotain sussa on syvällisesti pielessä jos et tunne mitään syyllisyyttä viattoman lapsen satuttamisesta.

mielenkiintoista..
Aika mielenkiintoisia ajatuksia.a että pienen lapsen pitäisi antaa päättää kaikesta itse? No se lapsi ei varmasti halua sitä rokotuspiikkiäkään, kun se sattuu. Hampaidenharjauskin voi toisinaan sattua tai vähintäänkin tuntua epämukavalta, joten lapsi siis päättäköön, haluaako hampaitansa harjattavan. Tai rasvan levittäminen ihottumaiselle iholle, kirvelee. Tai kynsien leikkaaminen. Tai kipeän korvan näyttäminen lääkärille.. ei nyt millään pahalla TT:lle, mutta aikamoiselta hmm... vaihtoehtopedagogilta kuulostat :)

"vieras"
Voi kyllä meilläkin lapsi tottelee aikuisia silloin kun on tarve. Mutta meillä kukaan ei hakkaa ketään, eikä kenelläkään ole oikeutta mielivaltaisesti päättää toisten ulkonäöstä tai elämästä muutenkaan sen nojalla, että on isompi ja vahvempi.

Mulla ei ole tarvetta satuttaa pieniä lapsia kun mulla on auktoriteettia. Mä en tykkää siitä, että lapsia opetetaan satuttamaan toisiaan ongelmatilanteissa.

Sut pitäis kyllä palauttaa vähän maan pinnalle. Sä oot varmaan niitä jotka oikein nauttivat siitä vallan tunteesta mitä saat riepottelemalla pientä lasta. Jotain sussa on syvällisesti pielessä jos et tunne mitään syyllisyyttä viattoman lapsen satuttamisesta.
Miksi tämä ei mun mielestä liity hiusten harjaamiseen?

mitä tekemistä rastoilla ja arvovallalla on keskenään? En ihan heti saa ajatuksesta kiinni...
Jos siis yrittää pakottaa lasta toimimaan oman mielensä mukaisesti tilanteissa, jossa sillä ei oikeasti ole väliä, oppii lapsi siihen, että sinä pakotat vaikka hänellä olisi eriävä mielipide, vaikkei asia olisi tärkeä, vaikkei sillä olisi mitään väliä.

Miksi hän siis suostuisi toimimaan sinun mielesi mukaan vastedes?

Jos taas säästää suostuttelut ja painostamisen sellaisiin tilanteisiin, jossa on oikeasti henki ja terveys kyseessä, suostuu lapsi empimättä koska hän tietää, että sinä et yrittäisi painostaa häntä ellei olisi tosi kyseessä.

samaa mieltä
Rajat on oltava mutta ne voi olla myös ilman sitä väkivaltaa. Huom. minusta hiusten harjaaminen siis ei ole väkivaltaa jos se ei oo tullu vielä tarpeeksi selväksi :xmas:
Turvaudun tuohon jos ei muuten perille mene mutta aika usein käsky riittää. Mutta pää pointti tossa oli se että kun lapsi ite saa aina päättää ilman rajoja koska lapsi niin haluaa niin eipä niistä välttämättä kovin fiksuja tule =)

"jaa-a"
:popcorn: otatko säkin?
Mielellään :D Mä, epäkelpo, epäluotettava, väkivaltainen lapseni takun selvittäjä taidan hipsiä tonne punkan puolelle häpeämään ja miettimään, oi niin kauheita traumoja ja tuskia, joita mä lapselleni oonkaan aiheuttanut tällä hiusten kampaamisella. Rakas, viisas ja kaikkitietävä Nina TT, yritän parantaa tapani ja opetella yhtä taitavaksi kasvattajaksi ja ihmiseksi kuin Sinä!

Jos siis yrittää pakottaa lasta toimimaan oman mielensä mukaisesti tilanteissa, jossa sillä ei oikeasti ole väliä, oppii lapsi siihen, että sinä pakotat vaikka hänellä olisi eriävä mielipide, vaikkei asia olisi tärkeä, vaikkei sillä olisi mitään väliä.

Jos taas säästää suostuttelut ja painostamisen sellaisiin tilanteisiin, jossa on oikeasti henki ja terveys kyseessä, suostuu lapsi empimättä koska hän tietää, että sinä et yrittäisi painostaa häntä ellei olisi tosi kyseessä.
Miten hiusten harjaaminen voi olla jonkun mielestä ihan merkityksetön juttu.. on sillä muutakin merkitystä ku vaan ulkonäöllinen puoli :eek:

samaa mieltä

Mähän tosiaan sanoin et riepottelen ja hakkaan lasta :D opetteleppa lukemaan :D

[QUOTE="vieras";22478100]Miksi tämä ei mun mielestä liity hiusten harjaamiseen?[/QUOTE]

Oliko ketjun alkuperäinen aihe hiusten harjaaminen?

Jos joku kehuu tukistavansa lasta niin miks mä puhuisin hiusten harjaamisesta?

Miten hiusten harjaaminen voi olla jonkun mielestä ihan merkityksetön juttu.. on sillä muutakin merkitystä ku vaan ulkonäöllinen puoli :eek:
Miksei sit pistä niitä rastoja tai vaikka leikkaa hiuksia lyhyiksi? Mun tytöllä oli n puol vuotta rastat kun hiusten harjaaminen sattui ja tukka oli takkuuntuvaa :) Eivät ole mikään hygieniaongelma oikein hoidettuina.

Lyhkäiseksi voi hiukset leikata, ei toi lapsi ole moksiskaan vaikka puolet hiuksista lyhyitä ja puolet pitkiä :D Kun ei enää rastoja halunnut, halusi taas harjata hiuksiaan. Mä en siis ymmärrä miksi hiusten harjaus on joku maailmaa isompi juttu ja miksi se muka oikeuttaisi aikuista satuttamaan lastaan.

Nii kannattaa miettii onks sen lapsen parempi olla jossakin laitoksessa josta tulee vain kriminaaleja vai kotona jossa lapsesta opetetaan kunnon ihminen ja opetaan myös se että on olemassa säännöt joita noudatetaan.

Ahaa. En näkisi asiaa noin mustavalkoisesti. En sano, etteikö tuossa olisi totuuttakin, mutta kyllä minä kampaan lapseni takkuisia tukkia, ja tavallaan siis alistan heitä siinä tilanteessa määräysvaltani alle- vaikkei se kampaaminen kai välttämätöntä olisikaan. Ja olen pakottanutkin heitä siihen, silloin kun meillä oli täitartunta. Ja on myös monia asioita, joihin olen lempeästi tai vähemmän lempeästi lapsiani kehoittanut, ja he ovat niihin suostuneet osin vastentahtoisesti- enkä silti epäile, etteikö arvovaltaani tai uskottavuuttani riittäisi niihin tilanteisiin, joissa on tosi kyseessä.

Ja on olemassa sellaisia lapsia ettette edes usko. Ovat niin kovapäisiä etteivät sanat todellakaan tepsi. Ei jäähyt, eivät mitkään, edes ammattilaiset eivät saa lapseen kuria. Kyllä sillon ainut vaihtoehto on fyysinen kurittaminen.

Sähän tuolla aiemmin rinnastit tukkapöllyn ja takun selvittämisen molempien olevan väkivaltaa.
Molemmat ovat väkivaltaa, kyllä, mutta mä en edes sitä esimerkkiä keksinyt. Se tuli ihan toisesta suunnasta.

Lastensuojeluilmoituksia en tee kaikesta näkemästäni pahoinpitelystä tai kaltoinkohtelusta koska suurin osa vanhemmista harrastaa näitä ihan surutta, lastensuojelutahotkin tietävät etteivät tuota normalisoitunutta kaltoinkohtelua ilmoituksilla lopeteta. Sen sijaan pyrin vaikuttamaan siihen ilmapiiriin, että olisi ok satuttaa lasta - edes "vähän" - koska se ei ole ok.

Ennen naisia sai kurittaa jos oli hyvä syy ja satutti naista "vain vähän". Nyt pitäisi vielä saada ihmiset näkemään lapsetkin ihmisinä, joita ei sovi satuttaa edes vähän vaikka kuinka tekisi mieli.

Yhteistyössä