en kestä tota teiniä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "siku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"siku"

Vieras
Tilanne on sietämätön. Tuo 15v tyttö kuuntelee JOKA PÄIVÄ TÄYSILLÄ musiikkia huoneessaan. Olen itse kotona äitiyslomalla ja hermo meinaa mennä... Se alkaa kun pääsee koulusta ja jatkuu ilta kahdeksaan asti. Vauva alkaa yleensä itkemään ku yhtäkkiä musiikki pamahtaa vaikka tytön huone on toisella puolella taloa. Kaikkea olen kokeillut mutta mikään ei toimi. Olen takavarikoinut kaikki n. 125 cd-levyy, silloin hän kuuntelee youtubesta tai jostain muusta palvelimesta, jos kiellän netin, soivat levyt ja jos kiellän molemmat niin liittää iPodin telakkaan. Silloinkin kun olen kaiken yrittänyt takavarikoida niin AINA jostain löytyy pari levyä ja vanhat kaiuttimet. En kestä! Puhua olen yrittänyt eikä sekään auta kun ei kuulemma ole hänen vauvansa eikä hänen ongelmansa. :(
Mitä tässä enään tekisi?

Minkä tyttö on sanonut syyksi siihen, että musiikkia on kuunneltava niin kovalla, että se häiritsee muita? Kuulokkeet on toki yksi ratkaisu, toinen on tytön huoneen äänieristys. Paras ratkaisu tietysti on, jos tyttö ei enää haluaisi kovalla musiikinsoitollaan ärsyttää muuta perhettä.

No meillä menisi varmaan roskiin jos ei ymmärretä ettei niitä soiteta niin lujalla, vaikka sitten laspi perään roskiin jos ei muu auttaisi. Kyllä se on aikuinen joka sanoo kuinka lujalla kuunnellaan ja jos ei mene kaaliin, ei kuunnella ollenkaan.

Huomiotahan se on negatiivinenkin huomio. Olisin satavarmasti itsekin käyttäytynyt noin, jos meille olisi vauva ilmaantunut kun olin teini, muutenkin olisi kaivannut äidin kanssa yhteisiä naisten juttuja eikä mitään kakkavaippoja.

[QUOTE="siku";22470812]Tämä toimisi muuten mutta kun todellaki niitä ilmestyy koko ajan lisää. Kerran jopa lainasi kaveriltaan kajarit etten saisi kaikkea pois:/[/QUOTE]

Oletpa sinä kädetön, kotiaresti.

Mä suosittelisin keskustelua lapsen kanssa. Ja muksun ottamista mukaan vauvanhoitoon. Pakkokeinoilla syntyy vaan uhmaa, 15v osaa jo ajatella omilla aivoillaan ja käyttäytyä sen mukaan. Huomionhakuahan tuo on - mulla 15 v tyttö huudattaa joskus musiikkia ja annan sen huudattaa jos se ei ketään häiritse, mutta jos olen menossa päikkäreille työpäivän jälkeen, käyn pyytämässä että hiljentäisi koska mä haluan nukkua ja musiikki häiritsee, niin kyllä se aina hiljentää.

[QUOTE="vieras";22470866]Ei kuulokkeita, pilaavat kuulon.[/QUOTE]

Juu ei, ehdottomasti ei. Ja musiikin kuuntelu on kiellettävä kokonaan, sehän on saatanasta. Siis musiikinkuuntelukielto ratkaisee asian! Näytä kuka on pomo, polje se teinis tossusi alle. Ota siltä luulot pois! Noin minunkin äitini aikoinaan teki, ja mitä teen nykyään? Kuuntelen musiikkia ihan helevetin kovalla, kuulokkeilla. Eipä estä minun musiikinkuuntelua kukaan enää!

Minkä teini sanoo syyksi tuohon usiikin huudattamiseen?

Täytyy sanoa, että pahatsi ovat asiat, jos ei usko, kun käsket lopettaa ja toisten häirintä on jokapäiväistä. Ilmeisesti ette ole keskusteluväleissä?

Ammattiapua jo kaipaatte.

Tyttö on syyksi sanonut että musiikin kuuntelu on hänelle harrastus eikä aio sitä lopettaa "jonkun pikkupennun takia":( Laatuaikaa hän ei kuulemma edes haluaisi, pyysi vain että jättäisin hänet rauhaan ja keskittyisin "pikkupentuun". Hänellä käy kavereita melko usein täällä, ja vitutustani nyt vain sanon että ovat ihan samanlaisia ja kattovat vauvaa ja minua NIIN nenävarttaan pitkin, tyttö siis jotain ilmeisesti valittanut-.-

[QUOTE="siku";22474260]Tyttö on syyksi sanonut että musiikin kuuntelu on hänelle harrastus eikä aio sitä lopettaa "jonkun pikkupennun takia":( Laatuaikaa hän ei kuulemma edes haluaisi, pyysi vain että jättäisin hänet rauhaan ja keskittyisin "pikkupentuun". Hänellä käy kavereita melko usein täällä, ja vitutustani nyt vain sanon että ovat ihan samanlaisia ja kattovat vauvaa ja minua NIIN nenävarttaan pitkin, tyttö siis jotain ilmeisesti valittanut-.-[/QUOTE]

Selvästi haluaa vaan sitä laatuaikaa, ei teinit sitä pyydä suoraan, sehän olis tosi noloa heidän mittapuulla :)
Annat aikaa älä kysele.

Teini on mustis. Teinit sanoo aina että haluaa olla rauhassa, ei ne sano että hei äiti, vietettäisiinkö laatuaikaa. Se on sun tehtävä järkätä sitä hänen kanssaan. Ja tosiaan, musavehkeet pois jos ei volyymi pysy siedettävällä tasolla.

Mustasukkaisuus on ongelman nimi. Kaikesta heijastuu nyt että lapsi ei saa aikaa kanssasi niin paljoa kuin haluaisi. Teiniä voi jopa hävettää ajatus sinusta ja vauvasta.. Tuon ikäinen tietää jo miten niitä vauvoja tehdään ja se että sinulla on vauva voi olla jopa häpeällistä teinisi silmin ja kaveripiirissä. Lisäksi viehän tuo huutava penikka aikasikin etkä enää huomaa teiniä niin paljoa.
Musiikki on teineille henki ja elämä. Älä ihmeessä sitä kiellä!!
Sen sijaan, asetu teinisi tasolle, mene huoneeseen (ilman sitä vauvaa tottakai) ja olkaa hetki kavereita. Kysele mikä on paras musiikki, mitä kuunneltaisi ja laittakaa se nii kovaa kuin teini haluaa! Kyllä sinä hetken kestät että se on kovalla. Tehkää jotain kivaa, jutelkaa vaikka musiikista, shoppailusta, meikeistä... MIkä vaan mikä kiinnostaaa teiniä ja ole aidosti kiinnostunut. Vauvast et sano sanaakaan, olet niinku sitä ei oliskaan.
Nyt olette aika pahassa kierteessä ja toi on katkaistava.

Voi pyhä jysäys. Mustasukkainenhan se on. Älä musiikkia kiellä, et voita yhtään mitään.
Juupajuu lienee myös ammatikseen kasvatustyötä tekevä.. itse nimittäin samaa linjaa ehdottaisin hänen kanssa..

No, onhan se varmasti kriisin paikka jos vauva tulee, kun toinen on jo noin iso. Olisi ollut mullekin. Ehkä ne kuulokkeet voisi olla hyvä ajatus, et ainakaan missään nimessä voi kieltää musiikkia, se oilisi pahinta ja tyttö kokisi, että vauva vie häneltä kaiken.

Miksi ihmeessä teit uuden vauvan, kun vanhempi on jo noin iso? Mä en voi ymmärtää tuollaista, kyllä lapset soisi tehtävän vähän pienemmällä ikäerolla.. Sori vaan.

[QUOTE="siku";22474260]Tyttö on syyksi sanonut että musiikin kuuntelu on hänelle harrastus eikä aio sitä lopettaa "jonkun pikkupennun takia":( Laatuaikaa hän ei kuulemma edes haluaisi, pyysi vain että jättäisin hänet rauhaan ja keskittyisin "pikkupentuun". Hänellä käy kavereita melko usein täällä, ja vitutustani nyt vain sanon että ovat ihan samanlaisia ja kattovat vauvaa ja minua NIIN nenävarttaan pitkin, tyttö siis jotain ilmeisesti valittanut-.-[/QUOTE]

Ymmärsinkö oikein, että tyttö on saanut ennen vauvaa huudattaa musiikkia ja kokee, että äänenvoimakkuuden hiljentäminen olisi harrastuksesta luopumista? Jos näin, niin olisko mahdollista sopia jokin aika päivästä, jolloin tyttö voisi kuunnella musiikkia kovemmalla ja muun ajan sitten sen verran hiljemmällä, ettei se häiritse muita?

Ja peesin muita siinä, että sanomastaan huolimatta teini kaipaa aikaa äitinsä kanssa.

Yhteistyössä