Päätimme puhdistaa kuivausrumpumme. Ja onneksi päätimme sillä......

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
...olisi voinut tulla tulipalo!!

Meillä on siis 5 v vanha Mielen laadukas kuivausrumpu. Ollut käytössä noin kerran viikossa. joskus useammin joskus harvemmin.

Nyt viimeisen puolen vuoden ajan olen ihmetellyt, että merkki vilkkuu "puhdista nukkasihdit" ja kuivausaikakin on julmetun pitkä.

Avasin sen huoltoluukun siitä luukun edestä (ohjeissa on miten se avataan). No siellähän oli aika paljon kerääntynyttä pölyä.

Mutta sitten sain päähäni, että avataan koko etupaneeli. Mies avasi sen, tarvii vain avata ruuvimeisselillä ja nostaa etupaneeli pois.

Voi herranjumala. Joka ikinen kolo täynnä pinttynyttä paakkuntunutta pölyä!! Imurilla vedettiin vaikka kuinka kauan jokainen kolo.

No entäs kuivausrummun moottori sitten? Moottori näyttää siis samalta kuin lentokoneiden moottori.No moottori oli niin täynnä pölyä, kovaa piintynyttä pölyä, että sitä hädin tuskin näki. Moottori oli peittynyt isoon kovaan pölykerrokseen. Sitten varovasti imurilla otettiin ja kuului vain klunks klunks kun se lähti imee niitä pölyjä osissa. Toinen imuroi ja toinen näytti taskuvalolla valoa. Tuli kuin uusi koko koneesta ja moottorista ja varmaan toimii sit seuraavat 5 vuotta. Hankaliin kohtiin muualla, mihin imurin suutin ei yltänyt, sain topsitikulla rapsutettua paloja ja imurinsuutin otti ne tippuvat palaset sit vastaan.

Tuli mieleen, että näinkö ne koneet hajoavat? Näinkö syttyy tulipalot?

Nyt muuten kuivausrumpu toimii moitteetta, siis ei vilkuta, että puhdita nukkasihdit ja kuivaa nopeaan.

Kirjoitin tämä siksi, että jos jollakin on taitava mies ja teillä on paljon käytetty kone, niin vilkaiskaa ainakin se moottori, että missä kunnossa on.

Jos joku tähän ryhtyy, ois kiva, jos tulisitte kertoo, miltä näytti.

Niin ja toki olen siinä kuivausrummun sisäovessa olevan nukkasihdin puhdistanut joka käytön jälkeen. Ihmettelin, kun vilkuttaa sen puhdistamisesta huolimatta.

Kaikkeahan minkä haluaa säilyvän ja kestävän, tulee huoltaa ja ylläpitää. Yleensä kaikkea on vain niin helppo laiminlyödä. Ja typerä ihmien sitten siinä vain ihmettelee ja syyttelee esim. konetta.

Millaisessa paikassa koneenna on muuten mahtanut olla?
Aika paljon tuota pölyä on nimittäin kertynyt. Koneen on pakko olla paikassa, jossa sen aiheuttamat ilmavirtaukset pistävät liikkeelle vähän laajemmatin pölymäärät.

Siis n puoli vuotta ihmettelit kun vilkuttaa "puhdista nukkasihdit"-valoa ennen ku älysit että niitä sihtejä on muitakin kun siinä ovessa oleva? Ihme ettei tullu sitä tulipaloa jo aiemmin.. Jatkossa kannattaa ehkä putsaa useammin ku kerran 5 vuodessa..

Joo, se toinenkin nukkasihti pitää puhdistaa säännöllisesti eikä vaan sitä ovessa olevaa. Mä putsaan sen alaluukun ehkä puolen vuoden välein, ihme ettei rumpu ole vielä hajonnut jos on 5 vuotta ollut putsaamatta.

meillä on ainakin siinä ovessa se mikä puhdistetaan joka kuivauksen jälkeen, sitten on koneen alareinassa joku metalli kenno mikä pitää n. kerran kuussa puhdistaa.. koneesta pitäisi myöskin viikottain pyyhkiä tiivisteisiin, sinne nukkasihdin koteloon jne kertynyt pöly

Myönnän, että olemme puhdistaneet sen metallisen nukkasihdin (huoltoluukun sisällä oleva) vain noin 4 kertaa. Mutta aiemmilla kerroilla se on ollu tosi puhdas, niin siksi se väli oli niin harva.

Mutta tuo koko etupaneelin avaaminen ruuvimeisselillä ja moottorin katsastaminen. Sehän ei kuulu kuluttajan "tehtäviin", mutta kun mun mies osaa ko. hommat, niin onneksi katsottiin sekin. Sehän se pahin olikin.

Niin, jos joku muu ryhtyy tuohon, siis katsoo moottorin, niin tulkaa kertoo oliko aivan täynnä kovaa pölyä!

Ei näköjään herätä sit intohimoja, tämä aihe.

No mä toivon, että te, joilla on kuivausrumpu, että siellä ei olis noin paljon paksua kovaa pölyä. Tai siis meinaan, te jotka ette asiaa aio tutkia, niin älkää ainakaan jättäkö kuivausrumpua kotiin päälle, kun te lähdette ulos. Jotkuthan tekee niin.

Siis ei jeesus... tuo on nyt niinku sanois että autossa on puolivuotta vilkkuu moottorin varoitus valo ja sit ihmettelisi kun auto hajosi.. kaiken maailman hölmöjä sitä onkin..

Ööh ehkä kannattais jatkossa puhdistaa vähän useammin kuin 5 vuoden välein? Sit ainaki vältytte koneen hajoamiselta tai tulipalolta! Kerran vuodessa isot koneet kannattaa puhdistaa kunnolla.

[QUOTE="vieras";22457809]

Kirjoitin tämä siksi, että jos jollakin on taitava mies ja teillä on paljon käytetty kone, niin vilkaiskaa ainakin se moottori, että missä kunnossa on.[/QUOTE]

Ai hitsi, eipä ole mulla munia eikä miestä.
tulipaloa odotellessa, mutteipähän kynnet katkea. (vai voiko ne jotenkin siinä kuumassa sitten sulaa?)

Noniin taas! Ihme lynkkausta joka ketju täällä nykyään. Menkää vaikka putsailemaan niitä kodinkoneitanne, jos teillä ei muuta tekemistä ole, kuin haukkua ketjun aloittajia.

Hieno homma ap, ja mun mielestä oli ainakin kiva, että kerroit täälläkin. Meillä ei ole kuivausrumpua, mutta saatto pistää sellaisen omistajat miettimään itsekin perusteellista puhdistusta.

Ja täällä yksi, joka EI putsannut pesukoneettaan ennen kuin se lopetti ohjelmat kesken (siis silloin putsatiin niin, että käytettiin apuna työkaluja avaamisessa... ).

mä kyllä ymmärrän alkup kirjottajan pointin... ite oisin kans aatellu, että riittää kun puhdistaa ne 2 sihtiä... en ehkä olisi koskaan tajunnut irroittaa koko etupaneelia (kuulostaa ammattilaisen hommalta)! Mä oisin vaan kuvitellu, että jos 2 sihtiä pelaa ja on huollettu, niin se kyllä suojaa koko koneen!!!

:hug: Meilläkään ei ole kuivausrumpua, mutta myönnän, ettei varmaan olisi tullut mieleenkään alkaa itse avaamaan konetta. Sama ongelma taitaa koskea aika monia koneita. Käsi ylös, kuinka moni on imuroinut tietokoneen kuoren sisältä?!
Ite oon ihmetellyt meidän jääkaapin päällystä. Yläpuolella on kaappi ja siinä on välissä muutaman sentin ilmarako -hyvin täynnä pölyä. En ymmärrä millä sen puhdistais, imurin suulake ei mahdu, eikä pölyhuiskakaan kovin pitkälle. Pelkään, että päin vastoin työntää pölyä eteen päin. :(

No oliskohan sinne ap:n koneen moottoriin menny sitä pölyä niin pirusti jos se olis tajunnu putsata sen sihdin heti kun valo rupes palamaan... Jonnekin kun senkin on pakko mennä... Ärsyttää tämä joidenkin naisten saamattomuus ja ajattelemattomuus teknisten laitteiden kanssa. Ja voi hupsan keikkaa kun se olikin sankarille saavutus mieheltä että sai sen etulevyn auki, ai kamala ihan ruuvata piti...

No oliskohan sinne ap:n koneen moottoriin menny sitä pölyä niin pirusti jos se olis tajunnu putsata sen sihdin heti kun valo rupes palamaan... Jonnekin kun senkin on pakko mennä... Ärsyttää tämä joidenkin naisten saamattomuus ja ajattelemattomuus teknisten laitteiden kanssa. Ja voi hupsan keikkaa kun se olikin sankarille saavutus mieheltä että sai sen etulevyn auki, ai kamala ihan ruuvata piti...

Hups heikkaa.... ei niitä ruuvattu koteloja kannata kovin innokkaasti itse availla. Oli sitten mies tai nainen. Paitsi jos ei satu olemaan huolto sellainen.

HUI! Meillä ei ole kuivausrumpua, mutta ymmärrän hyvin että ei käy mielessä käydä purkamaan konetta osiin, jos yleensä putsataan vaan ne nukkasihdit. Me imuroidaan tietyin väliajoin meidän pöytäkone, kerää muuten aivan kauheasti pölyä!! Ollaan ihan ruuvvattu se siitä sivusta auki ja varovasti imuroitu. Kerran kun oli jäänyt pitemmäksi aikaa siivoamatta, meinas kone sanoa sopimuksen irti, ylikuumeni eikä lähtenyt käyntiin :/ Onneks sit kunnon putsauksella ja koneen "levolla" siitä selvittiin :)

[QUOTE="vieras";22462435]Hups heikkaa.... ei niitä ruuvattu koteloja kannata kovin innokkaasti itse availla. Oli sitten mies tai nainen. Paitsi jos ei satu olemaan huolto sellainen.[/QUOTE]
Ei ainakaan jos takuu on vielä voimassa!

[QUOTE="vieras";22462326]
Ite oon ihmetellyt meidän jääkaapin päällystä. Yläpuolella on kaappi ja siinä on välissä muutaman sentin ilmarako -hyvin täynnä pölyä. En ymmärrä millä sen puhdistais, imurin suulake ei mahdu, eikä pölyhuiskakaan kovin pitkälle. Pelkään, että päin vastoin työntää pölyä eteen päin. :([/QUOTE]

Jääkaappi on helpp vetää pois kolostaan, imuroida joka puolelta ja työntää takaisin paikoilleen. ihan tavallinen nainenkin sen osaa, ei tarvitse olla kätevä eikä mies.

Yhteistyössä