Onko siellä ulkomailla nyt niin erikoista? Emme lomaile ja sekös rassaa veljeni vaimoa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei matkahaluja.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22450392]länsimaalaisen omahyväisyyden yksi parhaita ilmenemismuotoja ovat turistit jotka itsestäänselvästi olettavat että ovat tervetulleita mihin tahansa maailmankolkkaan.
seuraavana tulevat länsimaalaiset jotka muuttavat toiseen maahan olettaen että ovat ilman muuta toivottuja henkilöitä. huipentumana ne jotka lähtevät kolmannen maailman maihin omahyväisyyttä uhkuen "pelastamaan" ihmisiä jotka eivät halua tulla pelastetuiksi ja levittämään länsimaista sivistystä, elintasoa sekä moraalikäsityksiä.

kyllä, matkailu avartaa. lähinnä näkemään länsimaisten ihmisten uskomattoman typeryyden kaikessa kauheudessaan.[/QUOTE]

peesi. Paitsi että sen kyllä näkee jo kun vähänkään seuraa lehtiä. kaiken typeryyden itsekkyyden ja ahneuden.
Kongon lapset kaivoksissa tekemässä ollilalle miljardeja.

Opiskelu tai työskentely ulkomailla on mun mielestä sitä parasta matkailun antia sivistämään ihmistä. Ainakin kun itse menin ulkomaille opiskelemaan, minut hyväksyttiin paikalliseen yliopistoon ja tein myös opintojen ohella töitä. Miksen olisi ollut tervetullut, miten olin typerä?

Ymmärrän että haluaa irtiottoa jonnekn jossa saa vaan olla. ei ruoanlaittoa tai töitä tai ärsyttäviä sukulaisia riesana tai ärsyttäviä naapureita.

Mutta sivistys ja matkailu!!! Paskat ! eivät sovi samaan lauseeseen. Ei tänä päivänä kun tiedossa on että maapallo vetelee viimeisiään.

Mä olen kyllä kiinnostunut kulttuureista ja erimaalaisista ihmisistä ja jne jne. Ja ihan lukemalla ja katsomalla vaikka telkkarista, saan tyydytettyä tuon kiinnostukseni

Mutta matkustamisesta en ole kiinnostunut pätkääkään. Mulle riittää mökkireissut ja sen sellaset, ihan täällä Suomessa.

Pienenä oon käynyt Ruotsissa monet kerrat, mutta Ruotsihan ei ole ulkomaa :D
Isompana reilasin ja ne reissut kyllä oli kivoja. Mutta ne olis ollu kivoja ihan täällä Suomessakin.

Muutama vuosi sitten mut "pakotettiin" lähtemään eteläreissuun ja mä vieläkin saan inhonväristyksiä siitä. Ei ole mun juttu tuo matkustelu.

Ja en ikinä muista, mihin porukat lähtee, ku monethan mainostaa, mihin ovat menossa.

Mä olen niin ärsyttävä juntti, että kun multa kysytään, mihin "teidän Maija" lähtikään lomailemaan, niin vastaan vaan, että ulkomaille.

Kylläpä on ketju täynnä katkeria kommentteja ja nimenomaan niiltä, jotka eivät ole matkustelleet. Jos teitä ei itseänne liikuta matkailu niin miks teitä liikuttaa se että joku muu matkailee?

. Miksen olisi ollut tervetullut, miten olin typerä?

ihan joka maailman kolkassa ollaan ihan tasan yhtä rasistisia kuin suomessakin ollaan.
hyvin monilla vain on jotenkin sellainen käsitys että he ovat tervetulleita aina ja koska tahansa ihan mihin tahansa eikä se tule edes pieneen mieleen että keskiverto espanjalainen tai perulainen ei halua suomalaista naapuriin yhtään sen enempää kuin keskivertosuomalainen somalia ja nettikeskusteluissa käydään maasta riippumatta keskusteluja siitä kuinka ulkomaalaiset vievät työt ja opiskelupaikat sekä vertaillaan sitä, missä kaupunginosassa on vähinten mamuja ja mihin kouluun voi laittaa lapsensa etteivät lapset joudu maahanmuuttajien seuraan.

Jos tilanne olisi toisenlainen, voisin harkita muuttavani ulkomaille. Jonnekin valoisampaan tai ainakin lämpimämpään.

Mutta matkailu, matkustaminen.... Ei.

Nyt olen lähdössä Espanjaan kyläilemään siskolle ja anopille muutamaksi päiväksi.
Ihan kiva lähteä, mukavaa vaihtelua, edellisestä reissusta taitaa olla jotain 5 vuotta.

Mutta mun mielestä kaikenlainen reissaaminen, lentokentät, juna-asemat, julkiset kulkuneuvot, väkijoukot, jonot, tavaroiden raahaaminen yms. on todella ahdistavaa, hankalaa ja stressaavaa.
Mä tarvitsen tilaa olla ja hengittää. Viihdyn kotona.

Miksi ihmeessä mä näkisin jatkuvasti hirveästi vaivaa ja tuhlaisin älyttömästi aikaa ja rahaa päästäkseni johonkin rentoutumaan ja kokemaan "elämyksiä" (tai mitä ihmiset nyt niiltä reissuilta sitten hakevatkaan), kun voin tehdä sen kotonakin?

Sen pidemmän oleilun jossain voisin vielä pistää harkintaan, kun nimenomaan siihen perille pääsemiseen ja kamojen raahaamiseen menisi se yksi keikka, ja paluu stressaavine liikennöimisineen odottaisi jossain hamassa tulevaisuudessa, eikä viikon päästä.

Mutta ei tässä elämäntilanteessa ja tällä porukalla. Tuskin sitten myöhemminkään.

Muoks. ja olen kyllä matkustanut. Mutta en edelleenkään koe, että nimenomaan matkailu olisi jotenkin avartanut maailmaani, tai olisin niillä reissuilla saanut aimo annoksen sivistystä.
En Lontoossa, Ibizalla, Budapestissa, Rhodoksella, Tallinnassa, Kanarialla, Tukholmassa tai Norjan lappia kierrellessä.
Kaukomatkailu (tyyliin Thaimaa) ei ole käynyt mielen vieressäkään.

Hauskaa on reissuilla toki ollut, mutta ei niin hauskaa että näkisin sen lähtemisen vaivan aina uudestaan ja uudestaan. Monen monta hauskempaa asiaa on tehty ja tapahtunut ihan kotona, tai ainakin lähellä.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22450473]ihan joka maailman kolkassa ollaan ihan tasan yhtä rasistisia kuin suomessakin ollaan.
hyvin monilla vain on jotenkin sellainen käsitys että he ovat tervetulleita aina ja koska tahansa ihan mihin tahansa eikä se tule edes pieneen mieleen että keskiverto espanjalainen tai perulainen ei halua suomalaista naapuriin yhtään sen enempää kuin keskivertosuomalainen somalia ja nettikeskusteluissa käydään maasta riippumatta keskusteluja siitä kuinka ulkomaalaiset vievät työt ja opiskelupaikat sekä vertaillaan sitä, missä kaupunginosassa on vähinten mamuja ja mihin kouluun voi laittaa lapsensa etteivät lapset joudu maahanmuuttajien seuraan.[/QUOTE]

No, mä en tiedä olenko jotenkin erilainen, mutta mä en oo yhtään rasisti. Ja sen lisäksi, siellä missä opiskelin ulkomailla, en kokenut kertaakaan mitenkään nihkeää suhtautumista tai syrjintää tms. En mä koe maailmaa kovin rasistisena. Rasisimi on jotenkin kamalan ahdasmielistä. :(

Kylläpä on ketju täynnä katkeria kommentteja ja nimenomaan niiltä, jotka eivät ole matkustelleet. Jos teitä ei itseänne liikuta matkailu niin miks teitä liikuttaa se että joku muu matkailee?

Mä en lukenut ketjua, että en tiedä, oliko siellä katkeria kommentteja.

Mutta mua ei ainakaan liikuta muiden matkailu, enhän edes muista, mihin kukakin on matkaillut.
Koska se ei liikuta mua ollenkaan. :)

Täällä on tullut nyt kahdenlaisia vastauksia. . Jotkut kertoo että "matkustelu ei ole mun juttu, oon käyny vaan Ruotsissa.." Eli nämä vastaajat voisivat oikeasti käydä LÄMPIMÄSSÄ makoilemassa viikon keskellä kylmää talvea ja sitten kertoisivat että olisiko se viimeinen ulkomaan reissu! Ei lomalla ole pakko mennä tukka putkella. Monesti sitä vaan viihtyy vaikka altaalla jos tarvii lepolomaa. Se lehmänhenkäys on ihanaa kun astuu lentokoneesta ulos!
Ja näitä toisia vastaajia ymmärrän jos ovat lomailleet paljon ja sanovat että ovat mieluusti kotona.

Jotkut ovat sellaisia, että haluaisivat reissata mutta ei ole rahaa tai ovat lentopelkoisia sanovat vaan että ei kiinnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierasmä;22450511:
Mä en lukenut ketjua, että en tiedä, oliko siellä katkeria kommentteja.

Mutta mua ei ainakaan liikuta muiden matkailu, enhän edes muista, mihin kukakin on matkaillut.
Koska se ei liikuta mua ollenkaan. :)

No niin just. :) En jaksa ymmärtää miten toiset jaksaa tehdä muitten matkustelusta niin ison numeron. Ja en todellakaan tiedä millaisissa piireissä jotkut tän ketjun ihmisistä liikkuu, mutta ei mun tuttavat ainakaan kersku matkustelulla. He käy matkoilla, saattavat jutella jotakin niihin liittyvää ja näyttää joitan kuvia. Musta ihan kivaa. :)

Miksi matkailevia liikuttaa matkailemattomien matkojen väliin jättö niin paljon että haluaa sanoa että on sivistymätöntä ja ahdasmielistä ja junttia jne. olla matkailematta :D

En lukenut ketjua sen kummemmin, mutta kyllä minusta oli hieman erilaista olla Auschwitz-Birkenaussa kuin katsella sitä kuvista. Tai ajella pitkin Latvian maaseutua, katsella kun siellä hepalla vielä kynnettiin peltoja..

Ei minua silti toisten matkat tai matkustamattomuus kiinnosta.

[QUOTE="vieras";22450517]Täällä on tullut nyt kahdenlaisia vastauksia. . Jotkut kertoo että "matkustelu ei ole mun juttu, oon käyny vaan Ruotsissa.." Eli nämä vastaajat voisivat oikeasti käydä LÄMPIMÄSSÄ makoilemassa viikon keskellä kylmää talvea ja sitten kertoisivat että olisiko se viimeinen ulkomaan reissu! Ei lomalla ole pakko mennä tukka putkella. Monesti sitä vaan viihtyy vaikka altaalla jos tarvii lepolomaa. Se lehmänhenkäys on ihanaa kun astuu lentokoneesta ulos!
Ja näitä toisia vastaajia ymmärrän jos ovat lomailleet paljon ja sanovat että ovat mieluusti kotona.

Jotkut ovat sellaisia, että haluaisivat reissata mutta ei ole rahaa tai ovat lentopelkoisia sanovat vaan että ei kiinnosta.[/QUOTE]

Kaikki ei halua sinne altaalle lämpimään makaamaan.. Oikeesti rentoutua voi muutenkin ;)

Ihan kaikessa, oli sitten kyse matkailusta tai mistä ikinä ihmetyttää toi inttävä asenne; kokeile niin tiedät, mä kyllä tiedän sun puolesta että tätä säkin kaipaat, kokeilet vaan niin huomaat. Kaikki on niin erilaisia että kyllä jotkut tietää jo valmiiksi ettei oikesti se Kanarian rannalla makaaminen sovi hälle, kun taas toinen tietää jo valmiiksi ettei kaupunkilomat ole häntä varten :)

Ihmisestä ei todellakaan tee junttia se ettei halua matkustella, mutta se antaa kyllä aika mielenkiintoisen kuvan että tuomitsee toisen niin rankasti koska tämä ei halua samoja asioita :whistle:

Samaa mieltä.

Mä en matkustele, koska lentomatkailu saastuttaa niin törkeästi, että mulla vaan ei ole häpyä tuhota luontoa niin paljon pelkän oman huvini vuoksi. Vieraisiin kulttuureihin, kieliin, ruokaan ja ihmisiin olen silti tutustunut ihan täällä kotinaapurustossa, jossa asuu maahanmuuttajia jonkun verran ja tykkään tosi paljon esim. lehdistä lukea vieraiden maiden kulttuurista ja luonnosta.

Jos mulla olisi mielettömästi vapaa-aikaa, vaikka mahdollisuus johonkin monen kuukauden kesälomaan, niin ois kyllä hienoa lähteä junalla tai pyörällä jonnekin kauemmas semmoiseen verkkaiseen matkustustahtiin nyt kun ei vielä lapsia ole. Lasten kanssa en tuollaiseen reissuun lähtisi ennenkuin ovat jotain teini-ikäisiä (edellyttäen, että heillä itsellään olisi minkäänlaista motivaatiota siihen). Tällä hetkellä pätkätyöläisenä lomia on niin harvoin, ja silloinkin vain muutama päivä suht ennustamattomaan aikaan, että olen jaksanut justjust ehkä vääntäytyä jonnekin parinsadan kilometrin päähän sukuloimaan ja tuntuu että sekin vie liikaa voimia, kun aikaa palautua arjesta ei ole oikein ikinä.

Ne muut matkailijat tuhoavat lentokoneillaan ilmakehän ja matkakohteista, jotka muuttuvat aina ennenpitkää turistihelveteiksi tarpeeksi monen ihmisen löydettyä ne, alkuperäisen luonnon ja kulttuurin. Maapallolta, jolla myös minä elän.

[QUOTE="vieras";22450611 begin_of_the_skype_highlighting**************22450611******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************22450611******end_of_the_skype_highlighting]Ne muut matkailijat tuhoavat lentokoneillaan ilmakehän ja matkakohteista, jotka muuttuvat aina ennenpitkää turistihelveteiksi tarpeeksi monen ihmisen löydettyä ne, alkuperäisen luonnon ja kulttuurin. Maapallolta, jolla myös minä elän.[/QUOTE]

Niin, olen vähän samaa mieltä. Ymmärrän kyllä, jos 12-vuotiaan kanssa käy katsomassa Roomaa tai 15-vuotiaan kanssa Ateenaa ja oikeasti perehdyttää lapsensa kultuuriin(kun nyt tuosta matkailun kulttuuriannista oli kysymys) mutta sillä, että muutaman 2-6 -vuotiaan kanssa käy Kanarialla uimassa uima-altaassa ja Suomi-baarissa syömässä makkaraa, en ole kulttuurikasvatuksen tms. kanssa mitään tekemistä.

Lapset kokisivat saman, jos kävisivät joka päivä uimahallissa äipän kanssa viikon ajan - ja se olisi kyllä paljon ekologisempaa - ja halvempaa.

[QUOTE="vieras";22450611]Ne muut matkailijat tuhoavat lentokoneillaan ilmakehän ja matkakohteista, jotka muuttuvat aina ennenpitkää turistihelveteiksi tarpeeksi monen ihmisen löydettyä ne, alkuperäisen luonnon ja kulttuurin. Maapallolta, jolla myös minä elän.[/QUOTE]

Totta, mutta aina ei kaikki ole niin mustavalkoista. Monet alueet ja ihmiset voivat jopa oikeasti hyötyä turismista. Minäkin toivon että turismi Suomeen lisääntyisi ja että myös turismia tulisi lisää omalle paikkakunnalleni, niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin.

Jos noudatat ekologisuutta kaikilla elämänalueillasi etkä vain matkailun suhteen, niin se on todella hienoa.

Totta, mutta aina ei kaikki ole niin mustavalkoista. Monet alueet ja ihmiset voivat jopa oikeasti hyötyä turismista. Minäkin toivon että turismi Suomeen lisääntyisi ja että myös turismia tulisi lisää omalle paikkakunnalleni, niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin.

Jos noudatat ekologisuutta kaikilla elämänalueillasi etkä vain matkailun suhteen, niin se on todella hienoa.

Minusta on hienoa, jos ihminen noudattaa ekologisuutta edes jollain osa-alueella.

käynyt Turun linnassa tai Hämeen linnassa tai Suomenlinnassa tai Kalajoen hiekoilla tai Oulun Nallikarissa tai Kainuun Hossassa tai Kolilla tai Aulangolla tai Snappertunassa tai Porvoossa vaikka etanaravintolassa ja Runebergin syntymäkodissa tai vanhassa Raumassa tai Maarianhaminassa tai Saanalla tai....

Suomesta löytyy aivan käsittämättömän paljon mahtavia matkailupaikkoja. Ei aina tartte mennä merta edemmäs kalaan... :)

Yhteistyössä