kyllä kannattaa keksiä pojalle kivaa tekemistä, saa itselleen aivan loistavan mielen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kolme lasta";22447241]Tosi outoa, että sanoit kolmevuotiaalle, että "kiitos, kun pilasit mun päivän" tms. Teillä nyt joku ongelma! Selvitelkää se, ettei tuu mitään vääristymiä[/QUOTE]

sanoin 3 vuotiaalle että me lähdetään pois kaupasta kun se aiheutti käytöksellään pahan mielen äidille... eli aivan normaali juttu, ihan samalla tavalla sanotaan muissakin tilanteissa..
samaten poika osaa kertoa jos joku asia/sanominen tai tekeminen aiheuttaa hänelle pahan mielen
kyllähän tuo nyt on ihan normaali asia opettaa lapselle, että toisille saattaa tulla paha mieli kun käyttäytyy huonosti tai sanoo pahasti

[QUOTE="neith";22447256]sanoin 3 vuotiaalle että me lähdetään pois kaupasta kun se aiheutti käytöksellään pahan mielen äidille... eli aivan normaali juttu, ihan samalla tavalla sanotaan muissakin tilanteissa..
samaten poika osaa kertoa jos joku asia/sanominen tai tekeminen aiheuttaa hänelle pahan mielen
kyllähän tuo nyt on ihan normaali asia opettaa lapselle, että toisille saattaa tulla paha mieli kun käyttäytyy huonosti tai sanoo pahasti[/QUOTE]

Lapselle pitääkin opettaa, että huonosta käyttäytymisestä tulee paha mieli, mutta ei marttyyriäiti-tyylillä....

[QUOTE="neith";22447256]sanoin 3 vuotiaalle että me lähdetään pois kaupasta kun se aiheutti käytöksellään pahan mielen äidille... eli aivan normaali juttu, ihan samalla tavalla sanotaan muissakin tilanteissa..
kyllähän tuo nyt on ihan normaali asia opettaa lapselle, että toisille saattaa tulla paha mieli kun käyttäytyy huonosti tai sanoo pahasti[/QUOTE]

Minusta on vaan tosi väärin syyllistää lasta äidin pahasta mielestä.

Selkeämpää olisi sanoa, että lähdimme kaupasta pois koska sinä käyttäydyit huonosti. Sitä ennen toki sääntöjen läpikäyminen (kaupan ovella vaikka), muistutus ja varoitus, ja sitten ulos.

Joku kysyikin jo, saiko lapsi ruokaa tuon reissun aikana. Mä kysyisin lisäksi, että nukkuuko lapsi vielä päikkärit, tai nukkuuko muuten tarpeeksi? 50 kilsaa autossa, sitten kaloja katsomassa, sitten kaupassa....on se lapselle aika rankka reissu.

[QUOTE="kolme lasta";22447241]Tosi outoa, että sanoit kolmevuotiaalle, että "kiitos, kun pilasit mun päivän" tms. Teillä nyt joku ongelma! Selvitelkää se, ettei tuu mitään vääristymiä[/QUOTE]

jos oikeasti kiitit päivän pilaamisesta, niin se on sellainen viesti mitä 3-v ei oikeasti tajua. lapset eivät ymmärrä sarkasmia eikä kielikuvia.

Annoit ristiriitaista viestiä, jos olet vihainen ja kuitenkin siitä kiität lasta.

[QUOTE="miuu";22447279]jos oikeasti kiitit päivän pilaamisesta, niin se on sellainen viesti mitä 3-v ei oikeasti tajua. lapset eivät ymmärrä sarkasmia eikä kielikuvia.

Annoit ristiriitaista viestiä, jos olet vihainen ja kuitenkin siitä kiität lasta.[/QUOTE]

Samaa ajattelin & ajoin takaa yhdellä aikaisemmalla viestilläni.

[QUOTE="Neith";22447085]oikeasti, sitä luulee tekevänsä oikein ja hyvin kun ajattelee piristää sateista lauantaipäivää kivalla puuhalla.. ja onko tuo 3v tyytyväinen? ei todella
mentiin sealifeen katselemaan kaloja (poika itse valitsi kohteen) liput maksoi 3 henkilöltä 40€ ja sitä sitten sillä rahalla saatiin 20min kulutettua, sekin taistelun kanssa.. :(
sitten mentiin jumboon jossa taistelun kanssa saatiin ostettua uusi talvihaalari ja kypärämyssy jonka jälkeen alkoi rutina ja kitinä, mikään ei ollut taaskaan kivaa ja lopulta mä totesin lapselle että me lähdetään kotiin, kiitos kun vaihteeksi aiheutit äidille pahan mielen kiukuttelulla

kotimatkalla poika ilmoitti että on ollut tylsä päivä
kuinka hyvä mieli siitä itselle ja miehelle tulikaan

prkl, onko tollasissa uhmaavissa pojissa vaihto/palautus oikeutta[/QUOTE]

Täytyy sanoa, että kantapään kautta oon oppinu etten anna lasten/ lapsen valita mitään mitä tehdään. Jos ollaan suunniteltu särkänniemen reissua, niin me ilmoitetaan se muutamaa tuntia aiemmin että nyt lähdetään särkkään tms. Eikä enää kysytä lapsilta, vaan ilmoitetaan. Näin lapselle ei tuu huono mieli, et jos valitseekin väärän kohteen ja siis niin varmasti käy uhmaiässä. Ja eikä minun mielestä sellaista ehkä kuulukkaan antaa lapsen vastuulle. Ollaan selvitty paljon helpommalla näin :)

[QUOTE="lisko";22447252]Tuota, mä en nyt ihan kässännyt mikä tuossa oli niin erityisen hankalaa. 3-vuotiaat on just tollasia, poukkoilee, katoaa ihmisvilinässä, kiukuttelee kun eivät saa tahtoaan läpi jne. Jos sä odotat, että 3-vee poika kävelee kiltisti vieressä ja rauhallisesti katselee fisuja, niin väärässäpä oot. Pinnaahan noi reissut ton ikäisen kanssa kysyy, mutta jos ei heti luovuta vaan jaksaa komentaakomentaakomentaa ja pitää kädestä, pitää sylissä ja osoitella katseltavaa jne, niin pikkuhiljaa ne tilanteet siitä sitten rauhoittuu. Jos sinne mennään 20 minuutiksi jäkättämään, ja sitten lähdetään pois "koska äidillä on paha mieli", niin ei se lapsi ensi kerrallakaan hoksaa miten piti olla.[/QUOTE]

siellä sealifessa nimenomaan käytettiin noita lievempiä keinoja, sieltä me ei lähdetty pois ennenkuin oltiin kävelty se läpi.. en mä siellä jäkättänyt, komensin kun oli tarvetta (ja sitä nyt sattui olemaan turhan paljon) ja kyllä mä tiedän että 3 vuotiaat uhmikset on hankalia, sen olen todennut tuolla alussa jo.. me lähdettiin kaupoilta pois pojan käytöksen takia (niinkuin on tehty ennenkin, mies on kantanut huutavan ja rääkyvän lapsen autoon kun käytös on ollut huonoa) ei tälläset reissut ole mulle vieraita.. mutta saa se silti hetkellisesti harmittaa

Lapselle pitääkin opettaa, että huonosta käyttäytymisestä tulee paha mieli, mutta ei marttyyriäiti-tyylillä....

niin siis voin sanoa lapselle että lähdemme pois kyläpaikasta kun lapsi on aiheuttanut pahan mielen rikkomalla toisen lelun/koristeen jne
tai voin sanoa että jollekkin toiselle tulee paha mieli kun poika käyttäytyy huonosti.. mutta mä en saa sanoa että äidille tulee pahamieli huonosta käytöksestä?

Minusta on vaan tosi väärin syyllistää lasta äidin pahasta mielestä.

Selkeämpää olisi sanoa, että lähdimme kaupasta pois koska sinä käyttäydyit huonosti. Sitä ennen toki sääntöjen läpikäyminen (kaupan ovella vaikka), muistutus ja varoitus, ja sitten ulos.

Joku kysyikin jo, saiko lapsi ruokaa tuon reissun aikana. Mä kysyisin lisäksi, että nukkuuko lapsi vielä päikkärit, tai nukkuuko muuten tarpeeksi? 50 kilsaa autossa, sitten kaloja katsomassa, sitten kaupassa....on se lapselle aika rankka reissu.

syötiin ennen lähtöä, matka kesti 35min, nukkuu toisinaan päiväunet, ei suinkaan enää joka päivä.

niin, kyllä sitä lapsen mukana joutuu itsekin kasvamaan. Mäkin toivon, että mun koululaisella alkais jossain kohtaa helpottamaan tuo uhma. se varmaan vaihtuu sit murrosikään...

niin se mitä sanoin lapselle oli : me lähdetään nyt kotiin, koska sinä taas käyttäydyit huonosti ja aiheutit äidille pahan mielen. äidin mielestä on kurjaa kun käyttäydyt noin aina kun tehdään jotain äidille mieluista ( voin tarkistaa tismalleen oikean sanamuodon kun mies tulee kotio kaupasta)

[QUOTE="Neith";22447307]mutta mä en saa sanoa että äidille tulee pahamieli huonosta käytöksestä?[/QUOTE]

No eihän lasta sen takia kielletä käyttäytymästä huonosti että äidille tulee paha mieli. Kyllähän lapsen pitäisi käyttäytyä hyvin ihan muista syistä...

[QUOTE="Neith";22447340]niin se mitä sanoin lapselle oli : me lähdetään nyt kotiin, koska sinä taas käyttäydyit huonosti ja aiheutit äidille pahan mielen. äidin mielestä on kurjaa kun käyttäydyt noin aina kun tehdään jotain äidille mieluista ( voin tarkistaa tismalleen oikean sanamuodon kun mies tulee kotio kaupasta)[/QUOTE]

Ei herranmunjee... siis ihan järkkyä marttyyriksi heittäytymistä :headwall:

Täytyy sanoa, että kantapään kautta oon oppinu etten anna lasten/ lapsen valita mitään mitä tehdään. Jos ollaan suunniteltu särkänniemen reissua, niin me ilmoitetaan se muutamaa tuntia aiemmin että nyt lähdetään särkkään tms. Eikä enää kysytä lapsilta, vaan ilmoitetaan. Näin lapselle ei tuu huono mieli, et jos valitseekin väärän kohteen ja siis niin varmasti käy uhmaiässä. Ja eikä minun mielestä sellaista ehkä kuulukkaan antaa lapsen vastuulle. Ollaan selvitty paljon helpommalla näin :)

se sai valita korkeasaaren ja sealifen väliltä
kerrottiin että toisessa on kaloja ja toisessa muita eläimiä kuten leijonoita ja tiikereitä
poika valitsi kalat
ja me lähdettiin tunnin sisään tuosta liikenteeseen

[QUOTE="vieras";22447165]teillä ei oo kyllä mitään auktoriteettia lapseenne, sori vaan. siltä se kuulostaa kun näitä sun juttuja lukee.[/QUOTE]

Samaa mieltä... Aloittajan kannattaisi nyt ottaa vähän tiukempi linja lapsen kanssa, ellei halua seuraavaa kymmentä vuotta olla pompoteltavana.

[QUOTE="vieras";22447350]Ei herranmunjee... siis ihan järkkyä marttyyriksi heittäytymistä :headwall:[/QUOTE]

huoh, yritän opettaa lapselle sitä että aina välillä muutkin saavat valita mitä tehdään, ja se ei tarkoita sitä että silloin saa käyttäytyä huonosti.
mä olen sitten varmasti se ainut äiti jolla palaa pinna lapsen marinaan ja käytökseen, jota harmittaa se että siinä missä tuo poika jaksaa tunti kaupalla olla nätisti lelukaupassa niin se ei kestä 10 min vaatekaupassa jos mä katson jotain itselleni. ja taidan sitten myös olla ainoa joka sen harmituksen aina välillä näyttää lapselle
se nyt vaan satunnaisesti harmittaa sen hetken verran, ja saatan jopa silloin siitä tehdä tänne aloituksen

[QUOTE="Neith";22447393]huoh, yritän opettaa lapselle sitä että aina välillä muutkin saavat valita mitä tehdään, ja se ei tarkoita sitä että silloin saa käyttäytyä huonosti.
mä olen sitten varmasti se ainut äiti jolla palaa pinna lapsen marinaan ja käytökseen, jota harmittaa se että siinä missä tuo poika jaksaa tunti kaupalla olla nätisti lelukaupassa niin se ei kestä 10 min vaatekaupassa jos mä katson jotain itselleni. ja taidan sitten myös olla ainoa joka sen harmituksen aina välillä näyttää lapselle
se nyt vaan satunnaisesti harmittaa sen hetken verran, ja saatan jopa silloin siitä tehdä tänne aloituksen[/QUOTE]

Joo välillä harmittaa, mutta sähän käyttäydyt itekin kuin pahainen kakara kun LAPSELLE mariset että AINA kun tehdään jotain SULLE mieluista, se lapsi pilaa sen.

[QUOTE="Katariina";22447405]Yhden kysymyksen haluaisin aloittajalle esittää: Onko sinun itsetuntosi huono?[/QUOTE]

ei ole
ja jos tämä kysymys juontaa juurensa siihen että poika totesi päivän olleen tylsä, niin kyllä, aina välillä mitä typerimmistä sanoista voi mielensä pahoittaa tai päivänsä pilata, ihan vain koska se mieliala on huonohko siinä vaiheessa kun ne sanat kuulee

ihan yhtälailla saattaa aikuinen pahoittaa mielensä kun lapsi toteaa ruuan olevan pahaa, tai vaatteen ruma, tai mitä tahansa muuta jota lapsen voivat sanoa kun heillä ei ole vielä sitä suodatinta niissä jutuissa.
ne ei ole maailmaa kaatavia juttuja, mutta niistä voi jopa hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen pahoittaa hetkellisesti mielensä tai pettyä

[QUOTE="Neith";22447432]ei ole
ja jos tämä kysymys juontaa juurensa siihen että poika totesi päivän olleen tylsä, niin kyllä, aina välillä mitä typerimmistä sanoista voi mielensä pahoittaa tai päivänsä pilata, ihan vain koska se mieliala on huonohko siinä vaiheessa kun ne sanat kuulee

ihan yhtälailla saattaa aikuinen pahoittaa mielensä kun lapsi toteaa ruuan olevan pahaa, tai vaatteen ruma, tai mitä tahansa muuta jota lapsen voivat sanoa kun heillä ei ole vielä sitä suodatinta niissä jutuissa.
ne ei ole maailmaa kaatavia juttuja, mutta niistä voi jopa hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen pahoittaa hetkellisesti mielensä tai pettyä[/QUOTE]

Joo mutta aikuinen tajuaa että se sanoja on vielä lapsi ja aikuisena osaa käyttäytyä toisin kuin sinä, vielä illalla lasta syyllistäen ja lapsellisesti maristen...

[QUOTE="vieras";22447413]Joo välillä harmittaa, mutta sähän käyttäydyt itekin kuin pahainen kakara kun LAPSELLE mariset että AINA kun tehdään jotain SULLE mieluista, se lapsi pilaa sen.[/QUOTE]

mä totesin tämän yhden ensimmäisen kerran asian että aina kun me koitetaan tehdä jotain minulle mieluista/tarpeellista niin lapsi käyttäytyy huonosti.. en kitissyt, en itkenyt, en raivonnut.. vaan totesin ja sitten me lähdettiin pois
se nyt vaan menee mun mielestä samaan kategoriaan kun se jos lapsi käyttäytyy huonosti tehdessä sellaista jota lapsen sisarus on valinnut.. eli se että jokin asia ei ole itselle mieluista niin ei tarkoita että voisi käyttäytyä huonosti, koska sille toiselle tulee pahamieli

[QUOTE="vieras";22447451]Joo mutta aikuinen tajuaa että se sanoja on vielä lapsi ja aikuisena osaa käyttäytyä toisin kuin sinä, vielä illalla lasta syyllistäen ja lapsellisesti maristen...[/QUOTE]

hmm, oletko kärpäsenä katossa kuuntelemassa mitä lapselle sanon? en usko, mä en ole millään tavalal lapselle siitä marissut enkä lasta syyllistä
tähän keskusteluun osallistun mutta ethän sä tiedä mitkä mun tuntemukset asiasta nyt on..
mä kun kykenen keskustelemaan jo menneistä tunteista ihan sujuvasti

Voi ap, mä ymmärrän sua. Mulla tyttö on ollut tosi kova uhmaamaan aina ja vieläkin vaikka on jo isompi niin ennemmin tai myöhemmin menee kiukutteluks vaikka kuinka kivaa vois olla. Yhdeltä kesältä peruttiin kaikki huvipuistot yms. ihan vaan sen takia kun kiukuttelu oli väistämätön seuraus yrityksestä pitää hauskaa. Se on tosi turhauttavaa kun koittaa ilahduttaa ja lopputulos on ihan jotain muuta.
Sen ainakin olen oppinut että kaikki hauska pitää ajoittaa niin ettei lapsi ole yhtään väsynyt eikä nälkäinen, mut käytännössä se ei aina ole niin helppoa. Ja sokeria saa vasta siinä vaiheessa kun ollaan lähdössä ja saa vaikka laittaa jo ranttaliks eli jätskit, sokeriset juomat yms. vasta viimeiseks.

Mutta eihän tässä lannistuakaan voi kun täytyy sen lapsen joskus jonnekin päästä. Me ollaan kyllä tietoisesti vähennetty käymistä sellaisissa paikoissa joihin maksaa paljon ja sit kun on jotain ilmaista niin mennään kun silloin ei niin harmita vaikka pitäis lähteä samantien. Tänäänkin käytiin katsomassa muumia yhdessä kaupassa.

Yhteistyössä