"Suomalaismiehistä noin kaksi kolmannesta ja naisista noin puolet on ylipainoisia."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sissus sentään!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jos pysähdytte hetken miettimään mitä ylipainoisuus tarkoittaa tässä tapauksessa, se ei välttämättä ole se teidän mielikuva pään sisällä siitä sairaalloisen ylipainoisesta ihmisestä.
ylipaino voi tarkoittaa ihan vaan muutamaa kiloakin.

Kyllähän se näkyy jo lapsissakin. Oikeasti harmittaa lasten puolesta, kun näkee ylipainoisia vanhempia raahaten mukanaan alle kymmenvuotiata selkeästi ylipainoisia lapsia. Siis eikö näillä vanhemmilla ole oikeasti mitään vastuuntuntoa, kun eivät sen vertaa pysty ajattelemaan lastensa parasta, että tarjoaisivat edes suht terveelliset elämänalun jälkikasvulleen.

Eilen tuli aika hurja dokkari ylipainoisista ihmisistä Voicelta (5D: Amerikan lihavin kaupunki). Siinä vaan porukka söi ja söi. Yhden ihmisen ravintola-annos oli ohjelmassa saman kokoinen kun meidän 3 henkisessä perheessä yksi ateria kaikille :laugh:

[QUOTE="vieras";22437348]Mua ihmettyttää nää. Missä ne läskit asuu? Jos niitä niin paljon on, niin miksi ei osu enemmän silmiin?[/QUOTE]

Jaa-a, eipä tarvitse kuin hetki seisoskella marketin ulko-ovella niin sieltä niitä tulee ulos jatkuvana virtana. Et ole pannut merkille? Minua on jo pitkään ihmetyttänyt.

[QUOTE="vieras";22437346]Onhan noissa painoindeksitaulukoissa tosi väljät rajat, kyllä ylipaino on ylipainoa.[/QUOTE]

juu juu, pointtini olikin että se ylipaino ei välttämättä ole juuri sitä luokkaa mikä monille tulee mieleen kun ajattelee ylipainoista ihmistä mielessään.

Osu ja uppos. Meillä kummatkin aikuiset on hivenen normaalipainon yläpuolella jos mittarina on BMI. Toinen teineistä on vähän pyöräkkä , toinen on luiseva mutta molemmat kuitenkin normaalialueella.

Mikähän siinäkin on, että se luiseva saa mättää apetta naamaansa vaikka kaksin käsin eikä näy missään mutta toisen ei kestä syödä lähellekään niin paljoa. Samaa ruokaa syövät, samoja herkkuja ja saman verran liikettä.

[QUOTE="MÄ";22437424]Mä pidän ainakin sellasia ylipainosina jotka todella näyttävät siltä siis tyylinn 30 kg ylipainoo. Mullakin on ylipainoo 10 kg mutta eipä se mussa juuri näy kun olen niin pitkä.[/QUOTE]

Ehkä juuri sen takia ylipainoisia on niin paljon, kun 10 kg ylipainoa ei pidetä minään. Mutta eikö siihen kannattaisi puuttua jo nyt, eikä odotella että tulee vielä 20 kg lisää?

Mistäs mä just luin että suomalaisista keski-ikäisistä miehistä 50% on diabeetikkoja tai esidiabeetikkoja. Saas nähdä kuinka korkealle luku oikeasti kohoaa ennenkuin tämä järjetön ravitsemuspolitiikka haudataan.

Tässä esimerkkejä ylipainoisista (BMI:n mukaan), koskee niin naisia kuin miehiäkin

155 cm, 60 kg (BMI yli 25)
160 cm, 64 kg
165 cm, 68 kg
170 cm, 73 kg
180 cm, 82 kg

Kyllähän tällaisia Kelly Osbournen kokoisia (tässä 157 ja 72 kg, BMI lähellä 30) tuolla kaupungilla pyörii runsaasti:

http://www.bittenandbound.com/2010/02/24/kelly-osbourne-weight-loss-before-after-photos/pudgy-kelly-o/

Meidän 4-henkisestä perheestä yksi on ylipainoinen ja se on mieheni. Itse olen häälynyt siinä rajamailla, mutta nyttemmin olen laihistellut itseni takaisin normaaliin painoon. 173/70kg. ja aion vielä pudottaa 5-10kg (riippuen kuinka paljon onnistun karppaamaan kiloja pois).
Meillä syödään nykyään ihan tavallista kotiruokaa, itse kokkailen kun olen kotona pienemmän lapsen kanssa tällä hetkellä.
Ei olla syöty aikoihin pikaruokia (ranskiksia, kalapuikkoja, lohkoperunoita, valmispihvejä jne jne), ennen se oli melko lailla tavallista, että heitettiin vaan ranskikset tai kaupan lasagne uuniin työpäivän päätteeksi.
Kun saisin vielä miehen edes 10 kiloa kevyemmäksi, ei taida onnistua niilä jugurttimäärillä, mitä hän iltaisin mässyää. :D

[QUOTE="suski";22437658]Tässä kohtaa väitän vastaan. Hyvin harvasta paikasta saa edes kohtuullisen terveellistä pikaruokaa. Jos haluaa syödä terveellisesti, niin pitäisi kanniskella omia eväitä tai syödä vain kotona.[/QUOTE]

Nyt olet kyllä väärässä. Lähes jokaisesta pikaruokapaikasta (ravintolasta puhumattakaan) saa nykyisin salattivaihtoehdon (esim. mäkkäri, hese, subway) samoin lähes joka paikassa on tarjolla ainakin pari kevyempää vaihtista patongille/voileivälle/hampurilaiselle. Ja esim. hampurilaisbaareissa, ranskalaiset voi korvata ateriaan saltilla jne...
Eli kyllä se on täysin omista valinnoista kiinni, paitsi ehkä jossain pitsapaikassa, pitsaa kun nyt ei millään saa oikein terveelliseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja väärässä olet;22437807:
Nyt olet kyllä väärässä. Lähes jokaisesta pikaruokapaikasta (ravintolasta puhumattakaan) saa nykyisin salattivaihtoehdon (esim. mäkkäri, hese, subway) samoin lähes joka paikassa on tarjolla ainakin pari kevyempää vaihtista patongille/voileivälle/hampurilaiselle. Ja esim. hampurilaisbaareissa, ranskalaiset voi korvata ateriaan saltilla jne...
Eli kyllä se on täysin omista valinnoista kiinni, paitsi ehkä jossain pitsapaikassa, pitsaa kun nyt ei millään saa oikein terveelliseksi.

Ne salaattivaihtoehdot ei todellakaan vie nälkää ellei lisää niihin kaikenmaailman kastikkeita ja krutonkeja. Ja sen jälkeen ne eivät enää ole kovin terveellisiä.

Yhteistyössä