Koululaiset - kun koulu ei kiinnosta?!?!??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NannaIhana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun lapselta on unohtunut myös syksyllä 2 kertaa läksyt. Eri aineessa. ei minusta kyllä kamalaa. Ihmisiä ne lapsetkin ovat ja tekekvät virheiitä siinä kuin me aikuisetkin ei muisteta kaikkea. Ja oikeastaan vituttaa se, että lasten virheitä kirjataan ylös ja vaaditaan että muistaisi kaiken ja olisi kaikessa tiptop.. vaikka ei me aikuisetkaanolla täydellisiä.

. Ekalla ja tokalla ne kai paremmin muistaa läksyt, kun aineita ja läksyjä on vähemmän. Munkin lapsi viidennellä.

Kokeisiin ole mitään innostusta lukea, mutta onneksi kuuntelee tunnilla ja osaa silti, vaikka mieluummin laiskottelee kotona ja katso telkkaria kuin tekee läksyjä.

Uskallankohan vastata tähän, kun olen itse opettaja.. Yleensä kukaan, joka tietää asiasta yhtään mitään, ei saa vastata, koska se on pätemistä.. :/

No mutta vastaan silti.. Kuulostaa kohtalaisen normaalilta. Vitosluokkalaisilla tulee usein murrosvaihe koulunkäynnissä, kuvittelevat olevansa kovinkin isoja, mutta silti mieli halajaa vielä leikkimään ja pelaamaan jalkapalloa tms.. Haluaisivat kovasti olla samanlaisia "kingejä" kuin kutoset, mutta lapsellisuus heittää usein vähän yli, ja käytös on sitten sen mukaista.. Kummallista "kovistelua", mutta silti niin kovin lapsellista vielä..

Itse koen alakoulussa vitosluokan ylivoimaisesti raskaimmaksi opetettavaksi, juuri sen takia että se käytös hakee niin kauheasti paikkaansa, ei osata olla isoja eikä pieniä, ja kauheasti harmittaa kun opettajakin on vihainen ja soittaa äidille kun sählätään ylimääräistä eikä jakseta tehdä läksyjä.. Vastuuta ei oteta omasta toiminnasta, eikä viitsitä oikeastaan edes yrittää..

Yleensä myös kotiväki saa oman osansa tästä ilosta, ajan kanssa se kyllä varmasti helpottaa!
Nyt kun vaan jaksat olla JOHDONMUKAINEN, vaatia läksyt tehdyiksi, huolellisesti siis, vaadit että kokeisiin luetaan joka kerta, ja ajatuksen kanssa, kotityöt tehdään sovitusti, ja yhteisistä säännöistä pidetään kiinni... pikkuhiljaa sieltä kuoriutuu nuori sieltä kaiken sählän seasta, ja taas helpottaa pieneksi hetkeksi :).

En ehdota, että kaikki kiva pitää ottaa pois, mutta elämää voisi tietysti vähän rauhoittaa, jos huomenna on koe ei tänään mennä rallaamaan pyörällä hiekkakuopalle, vaan luetaan kokeeseen, huomenna voi sitten ottaa vähän rennommin rantein, kun koe on ohi.. Jos läksyt jätetään tekemättä, tai tehdään huitaisten, niin siitä on hyvä sopia yhteisesti joku seuraamus, samoin kotitöiden laiminlyönnistä. Ja sitten kun sujuu hienosti, niin kehutaan niin maan paljon, ja kannustetaan.. Jonkun yllätyslahjankin voi sillon tällön antaa palkinnoksi, jos menee mukavasti!

Lyhyestä virsi kaunis.. kuulostaa aika normaalilta :)!

[QUOTE="huoh";22434183]Mun lapselta on unohtunut myös syksyllä 2 kertaa läksyt. Eri aineessa. ei minusta kyllä kamalaa. [/QUOTE]

joo, eipä tuo 2 mitään oliskaan, mutta kotiin tulee ilmoitus vasta kun on 4-5 unohdusta, eli unohduksia on koulun alusta tähän päivään saakka ollut joku 8-9!

Mulla on just nyt opetettavana 22 viidesluokkalaista ja olen pitänyt juuri vanhempainvartteja, samaa sanoen kaikille: Viidesluokkalaiset on just isojen ja pienien välissä. Ohjeiksi olen kotitöitä varten antanut samoja neuvoja kuin edellinen ope. Mun luokan ipanoiden vanhemmat, ovat viestittäneet keskusteluissa keinoiksi: Harrastuksia pois, enemmän seurantaa (ihan vielä työkirjoihinkin katsomalla) miten läksyt sujuu, koetta edeltävänä iltana ei pleikkaa, kavereita vaan opiskelua itsekseen ja vanhemman avustuksella. Hyvistä numeroista kehuja ja jotain mukavaa palkkiota (ei välttämättä rahaa), huonoista etuuksia pois ja menojen rajoittamista.

Sainoin myös keskusteluissa että kaikilla niillä viidesluokkalaisilla, joilla on tullut tähän saakka hyviä numeroita helposti tekemättä töitä, on syksyn aikana koenumerot pudonneet 1-2 numeroa.

molemmat opettajat: ruusupuska teille!! :hug:

tossa oli monta hyvää asiaa itsellekin mietittäväksi, luen vielä teidän viestit, monta kertaa, kiitos siitä teille!

me sovittiin äsken lapsen kanssa että kokeista tulee seuraavasti rahaa:
10 - 10€, 9 - 9€, 8 - 8€, 7 - 2€, 6-5-4 joutuu poika maksamaan mulle 5€ :D just allekirjoitettiin seinään lappu :)

Tämä ei auta ap sinua yhtään, mutta ehkä koulunkin olisi aika muuttua. Miksi niin monien motivaatio opiskeluun laskee perusopetusvuosien edetessä?

Voimia ap.lle! Kauaskantoisten positiivisten vaikutusten tolkuttaminen ei auta. Lyhyen aikavälin tavoitteet toimivat paremmin.

[QUOTE="vieras";22434436] Miksi niin monien motivaatio opiskeluun laskee perusopetusvuosien edetessä?
[/QUOTE]

Varmaan ihan siitä syystä, että viidesluokkalaisilla nyt sattuu tulemaan ikänsä takia murrosvaihe elämässä, ei koskien koulua, vaan koskien elämää.
Ei siinä paljon koulun muuttuminen vaikuta, kun lapsesta alkaa tulla nuori, ja elämä tuntuu vaikealta. Ei oikeastaan itsekään tiedetä mitä halutaan, tai ei haluta. Sitä murroskautta kestää aikansa, ja kutosella on usein taas paljon helpompaa.

[QUOTE="opettaja";22434467]Varmaan ihan siitä syystä, että viidesluokkalaisilla nyt sattuu tulemaan ikänsä takia murrosvaihe elämässä, ei koskien koulua, vaan koskien elämää.
Ei siinä paljon koulun muuttuminen vaikuta, kun lapsesta alkaa tulla nuori, ja elämä tuntuu vaikealta. Ei oikeastaan itsekään tiedetä mitä halutaan, tai ei haluta. Sitä murroskautta kestää aikansa, ja kutosella on usein taas paljon helpompaa.[/QUOTE]

Iän puolesta tuleva murrosvaihe loppuu kuudennella luokalla? Salli mun nauraa...

Ja kyllä mä tiedän et on tosi rankkaa vitosellakin joka päivä mennä kasiin. Ja kun harrastukset (meillä onneks vaan yhtenä arki-iltana) on usein myöhään, meilläkin silloin poika on vasta 22 kotona. Mut ei auta, ei saanut kaupungilta muuta salivuoroa. Ja harrastusta en halua kieltää. eli sillon iltapala ja pikana sänkyyn, eikä mitään muuta, silloin hoidetaan kaikki harkkoja ennen.

[QUOTE="vieras";22434477]Iän puolesta tuleva murrosvaihe loppuu kuudennella luokalla? Salli mun nauraa...[/QUOTE]

Naura vaan, se on paljon mukavampaa kuin vaikkapa suun soitto! Itse olen asian näin kokenut, joku muu voi kokea sen jollain muulla tavalla.

Niin jatkan vielä hieman.. huomasit varmasti vieras, että en puhu murrosiästä, vaan elämässä olevasta murrosvaiheesta.
Niitä on elämänaikana useita, lapsilla ensimmäinen isompi 2-3v iässä, seuraava 6-vuotiaana, yksi ajoittuu kahdeksan ikävuoden kieppeille, ja sitten taas takutaan tuolla kymmenen vanhana.. Näitä on, ja yleensä ne kestävät kuukausista reiluun puoleen vuoteen. Poikkeuksiakin toki on, mutta tämä on tällainen raaka yleistys.

[QUOTE="opettaja";22434531]Niin jatkan vielä hieman.. huomasit varmasti vieras, että en puhu murrosiästä, vaan elämässä olevasta murrosvaiheesta.
Niitä on elämänaikana useita, lapsilla ensimmäinen isompi 2-3v iässä, seuraava 6-vuotiaana, yksi ajoittuu kahdeksan ikävuoden kieppeille, ja sitten taas takutaan tuolla kymmenen vanhana.. Näitä on, ja yleensä ne kestävät kuukausista reiluun puoleen vuoteen. Poikkeuksiakin toki on, mutta tämä on tällainen raaka yleistys.[/QUOTE]

Kyllä vaan ja sinä ehkä huomasit, että minä puhuin koko perusopetusajasta motivaation näkökulmasta, en vain viidennestä luokasta.

Tääkin on vähä niin ja näin.. mummut antaa rahaa. sillä on säästössä itsellään ja noihin harrastusjuttuihin meni viimekskin 140e (tilasin englannista ja säästin), mä maksoin siitä 40e ja lapsi maksoi iteltään loput. eli kun mummua auttelee (hakee postin, keittää kahvia yms, niin mummu lykkää rahaa, samoten toinen mummu ja vaari, aina ostelee jotain ja lisäks antaa viel "taskurahaa". et toi ei ainakaan motivoi, enkä mä voi sanella isovanhemmille sääntöjä.

nyt sil ei ihan hurjasti ole säästössä et vois koittaa, oisko huono tämmönen, 10 saa 10e, 9 saa 9e, 8 saa 8e ja 7:sta 2€ :D kutosesta se joutuis sit maksaan ite 2€ mulle :D :D vitsivitsinä ;)

Lapsi kantaa siis nyt kotin kutosia, mutta on ennen saanut ysejä... Siis edellytykset on parempaankin kuin seiskaan. Mä laittaisin asteikon: 8=5€, 9=8€ ja 10=10€. Oikeasti kutonen on tosi huono numero viidennellä luokalla, varsinkin jos saa niitä kaikista aineista. Motivaatio-ongelma lienee ilmeinen. Palkitseminen voisi tosiaan auttaa ja uhkailu. Jos ei koulutyötä hoideta, tulee kotiarestia yms.
Ja voithan sä tehdä isovanhempienkin kanssa sopimuksen, että rahaa ei anneta, ennenkuin koulu sujuu taas. Mun mielestä sen verran voi isovanhemmilta pyytää.

Lapsi kantaa siis nyt kotin kutosia, mutta on ennen saanut ysejä... Siis edellytykset on parempaankin kuin seiskaan. Mä laittaisin asteikon: 8=5€, 9=8€ ja 10=10€. Oikeasti kutonen on tosi huono numero viidennellä luokalla, varsinkin jos saa niitä kaikista aineista. Motivaatio-ongelma lienee ilmeinen. Palkitseminen voisi tosiaan auttaa ja uhkailu. Jos ei koulutyötä hoideta, tulee kotiarestia yms.
Ja voithan sä tehdä isovanhempienkin kanssa sopimuksen, että rahaa ei anneta, ennenkuin koulu sujuu taas. Mun mielestä sen verran voi isovanhemmilta pyytää.

kopsaan sulle aiemmasta tekstistäni:
10 - 10€, 9 - 9€, 8 - 8€, 7 - 2€, 6-5-4 joutuu poika maksamaan mulle 5€ just allekirjoitettiin seinään lappu

[QUOTE="vieras";22434436]Tämä ei auta ap sinua yhtään, mutta ehkä koulunkin olisi aika muuttua. Miksi niin monien motivaatio opiskeluun laskee perusopetusvuosien edetessä?

Voimia ap.lle! Kauaskantoisten positiivisten vaikutusten tolkuttaminen ei auta. Lyhyen aikavälin tavoitteet toimivat paremmin.[/QUOTE]

Mutta miten sen koulun pitäisi muuttua? Kun asioita ei oikein opi, jollei opettele. Se tosiasia ei muutu mihinkään. Ja suuri ongelma on se haluttomuus työntekoon. Kaikki pitäisi tapahtua itsestään, helposti. Ja mitään pelotteita ei ole. Luokalle ei nykyään käytännössä jää kukaan ja jatkokoulutuspaikatkin yhteiskunnan on lähes pakko järjestää ihan jokaiselle, joten pakko ei ole edes ponnistella. Ja koulutuksen puutekaan ei ole mikään pelote, eläähän sitä yhteiskunnan tuilla ihan mukavasti, varsinkin jos se on kotoa saatu malli.

Mutta miten sen koulun pitäisi muuttua? Kun asioita ei oikein opi, jollei opettele. Se tosiasia ei muutu mihinkään. Ja suuri ongelma on se haluttomuus työntekoon. Kaikki pitäisi tapahtua itsestään, helposti. Ja mitään pelotteita ei ole. Luokalle ei nykyään käytännössä jää kukaan ja jatkokoulutuspaikatkin yhteiskunnan on lähes pakko järjestää ihan jokaiselle, joten pakko ei ole edes ponnistella. Ja koulutuksen puutekaan ei ole mikään pelote, eläähän sitä yhteiskunnan tuilla ihan mukavasti, varsinkin jos se on kotoa saatu malli.

Koulun pitäisi muuttua niin, että erilaiset oppimistyylit ja tavat tulisivat paremmin hyödynnettyä. Me ihmiset olemme erilaisia ja tarkoituksenmukaiset keinot herättävät oppimisen innostuksen sekä motivaation. Käytännössä perusopetuksessa käytössä ovat behavioristiset menetelmät, jotka eivät vastaa nykykäsityksiin oppimisesta ja opiskelusta ainakaan kaikille yksilöille sopivina menetelminä.

nyt sil ei ihan hurjasti ole säästössä et vois koittaa, oisko huono tämmönen, 10 saa 10e, 9 saa 9e, 8 saa 8e ja 7:sta 2€ :D kutosesta se joutuis sit maksaan ite 2€ mulle :D :D vitsivitsinä ;)

Minä maksan, mutta maksan vain kiitettävistä numeroista, ja niistä saa vitosen kummastakin, sanakokeista sitten 2 euroa, kun luettavaa on vähemmän. Kasista voisin vielä teidän tilanteessa maksaa, mutta seiskasta en kyllä enää maksaisi yhtään mitään.

Ja meillä tuo motivoi kyllä lasta, joka nyt siis on jo yläasteella.

sulle "juuh", noilla on siis ma-ke, 8-14.15, to 13.15 ja pe 12.15. 2 päivänä noista on aineet seuraavat: historia, matikka, äikkä, englanti, fyssa, bilsa. kaikki lukuaineita. on se oikeesti pirun rankkaa! mun mielestä kasin aamut pitäis lailla kieltää, alkais ennemmin vaikka 9-10 aikaan ja olis vaikka pidempään kun kahteentoista (niinkun toi perjentaikin) ettei ihan noin rankkaa.

sekin jo vois itsestään nostaa motivaatioo mutta ei, seiskalta ylös ja kilsa kävellen sato tai paisto.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="poikia3";22434759]Minä maksan, mutta maksan vain kiitettävistä numeroista, ja niistä saa vitosen kummastakin, sanakokeista sitten 2 euroa, kun luettavaa on vähemmän. Kasista voisin vielä teidän tilanteessa maksaa, mutta seiskasta en kyllä enää maksaisi yhtään mitään.

Ja meillä tuo motivoi kyllä lasta, joka nyt siis on jo yläasteella.[/QUOTE]

en meinannut seiskaan laittaa ollenkaan mut alussa ei varmaan kymppejä tuu heti saamaan, niin leppoisasti kuitenkin, ja siis noi rahamäärät on väärät tossa lainaamassasi, päätimme lapsen kanssa yhdessä nämä:

kopsaan sulle aiemmasta tekstistäni:
10 - 10€, 9 - 9€, 8 - 8€, 7 - 2€, 6-5-4 joutuu poika maksamaan mulle 5€ just allekirjoitettiin seinään lappu

kerro mitä siitä seuraa kun ei käy kouluaan kunnolla, elä vahdi niitä läksyjä tai kokeisiin lukua.. veikkaan että kun kerran kertaa yhden luokan niin oppii

Samaa mieltä tuosta vahtaamisesta. Koulu on lapsen työtä ja hänen täytyy sisäistää sen omaksi hommakseen. Kysynyt olen kaikilta aina muistin virkistämiseksi, onko läksyt tehty, yleensä on.
Ei kaikista saa hikipinkoa, täytyy vain hyväksyä oma lapsensa sellaisenaan kuin on.

Mielestäni tuo 2 euroa seiskasta on ok. Ero kasin 8 euron ja seiskan 2 euron välillä on sen verran iso, että varmasti motivoi yrittämään enemmän. 2 euroa seiskasta on ok. Se ehkäisee sen, ettei tule ajatusta, että miksi yrittää mitään kun ei kumminkaan onnistu.

rango? justiinsa. jos KAIKKI kiva otetaan pois niin onko motivaatioo sillon tehä enää yhtään mitään??

opettajilla voi olla jotain konsteja, ovathan he koulutuksen saaneita.. toivottavasti!

Olen samaa mieltä, tuo 'rango' ei ole oikotie. 'Porkkana' on parempi. Mitä motivaatiota on opiskella, kun kaikki mukava karsittu pois jo. Kaveritkin niin tärkeitä, että heihin täytyy voida olla yhteyksissä tai voi vaikka masentua.

[QUOTE="vieras";22434477]Iän puolesta tuleva murrosvaihe loppuu kuudennella luokalla? Salli mun nauraa...[/QUOTE]

Lapsesi sitten varmaankin jotain uhmaa vai jatkuuko teillä vielä 'uhmaikä' joka sekin on sitä vanhempien ymmärtämättömyyttä. Ei ole ollut johdonmukaisuutta ja lapsi kapinoi, kokeilee rajojaan.

Mielestäni tuo 2 euroa seiskasta on ok. Ero kasin 8 euron ja seiskan 2 euron välillä on sen verran iso, että varmasti motivoi yrittämään enemmän. 2 euroa seiskasta on ok. Se ehkäisee sen, ettei tule ajatusta, että miksi yrittää mitään kun ei kumminkaan onnistu.

juu, näin ajattelinkin :) riitoja tästä ei ole tullut. katsotaan tilannetta!

Yhteistyössä