Kostaako Jumala minulle: heti sen jälkeen, kun erosin kirkosta, meillä todettiin homevaurio

• Viestiketjun aloittaja pakana
  • Ensimmäinen viesti
uskis
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22428471:
Jos tarkoitat korinttolaiskirjettä, niin siinä en nyt muista olleen lahkohenkisyyttä homouden kanssa samassa yhteydessä. Mutta ahneus oli, joten nyt tämä läski lähtee ainakin nukkumaan...iankaikkisuuteni kun tulee mitä ilmeisimmin olemaan tuskaa täynnä :D
No toivotaan ettei ole. Mä oon kans aika poikki, pitää huomenna kaivaa nuo Raamatun kohdat.

...
Minä olen ateisti, luterilaista tyyppiä. Katoliset ateistit ovat omanlaisensa rotu, kun ovat käyneet sen erityisen syyllistävän myllyn lävitse.
Katolinen ateisti olisikinkyllä oikein milelenkiintoinen tuttavuus.

Tässä joutessani piti oikein selvittää mitä evl:n nykykäännös sanoo tuosta:
Gal.5:16-21 :

16 Tarkoitan tätä: antakaa Hengen ohjata elämäänne, niin ette toteuta lihanne, oman itsekkään luontonne haluja. 17 Liha haluaa toista kuin Henki, Henki toista kuin liha. Ne sotivat toisiaan vastaan, ja siksi te ette tee mitä tahtoisitte. 18 Mutta jos Henki johtaa teitä, ette ole lain alaisia. 19 Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus, 20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus, 21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

...
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22428439:
Ei tietenkään pidä pimittää, päinvastoin. Ilmestyskirjassa myös selvästi sanotaan, että ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan. Eli se, joudutko tuliseen järveen vai et, riippuu teoistasi.
No tuo ilmestyskirja on aika rasittavaa kahlattavaa. Voisin kyllä katsoan jos viitsit täsmentää mitä kohtaa eirtyisesti nyt tarkoitat, vai pidätkö siis yleensä sen punaisena lankana tuota "että ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan"?

...
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22428463:
Mä olen lukenut sen kannesta kanteen moneen kertaan :) Ja siksi ymmärrän oikein hyvin, miten eri tavoin kristityt itsekin tuota pyhää kirjaansa tulkitsevat. Ja miksi niin monet kristityt ovat perustaneet ja tulevat jatkossakin perustamaan omia lahkojaan, jotka tukevat heidän omaa tulkintaansa Raamatusta.
En näet tuossakaan oikein ongelmaa (edes raamatun sisäistä ristiriitaa tms esim.) En sitäkään, että nivot tähän kiinteästi tuon lahkolaisuuden. Sehän nyt vain näköjään on Raamatussakin kirjoitettu ihmisluontoon olennaisesti kuuluvaksi piirteeksi.

Yz
Lahkolaisuudesta puhuminen on politiikkaa. Alkukirkko ei tykännyt siitä eroavista ryhmistä, jotka vielä kehtasivat väittää olevansa niitä oikeita kristittyjä ja siksi jättävänsä väärin uskovien pääryhmän. He olivat pahoja lahkolaisia ja sillä sipuli. Siksi kaikkien protestanttien leimaaminen lahkolaisiksi onkin minulta silkkaa kiusoittelua.

uskis
Mutta koraanissa sanotaan että jeesus oli profeetta. Vai onko koraaani väärässä ja raamattu oikeassa?
Koska Raamattu sanoo, että Jeesus on Jumala ja Koraanissa Isa (Jeesus) on profeetta, niin silloinhan loogisesti ne eivä ole yhtä mieltä asiasta. Ja silloin toinen on oikeassa ja toinen väärässä? Vai olisko vielä kolmaskin vaiihtoehto?
Ootko muuten kallistumassa muslimiksi? Kannattaa silloin lukea Koraani tarkkaan ja hyvä olisi tutustua myös Raamattuun. Silloin uskosi on vankalla pohjalla ja tiedät, mihin olet ryhtynyt :).

uskis
Lahkolaisuudesta puhuminen on politiikkaa. Alkukirkko ei tykännyt siitä eroavista ryhmistä, jotka vielä kehtasivat väittää olevansa niitä oikeita kristittyjä ja siksi jättävänsä väärin uskovien pääryhmän. He olivat pahoja lahkolaisia ja sillä sipuli. Siksi kaikkien protestanttien leimaaminen lahkolaisiksi onkin minulta silkkaa kiusoittelua.
Uskonto ja politiikkahan ovat aina riskiä hommaa :). Mutta lahkolaisuudella kyllä Raamatussa tarkoitetaan ihan sitä ajattelua, että "meidän seurakunta on oikeassa, mutta väärässä" tai että "meidän kirkko menee taivaaseen, muut helvettiin". Ja nyt puhutaan siis Jeesukseen uskovista seurakunnista ja kirkoista. Jeesus rukoili, että "he olisivat yhtä, että maailma näkisi, että minä olen heissä, ja he minussa". Kuka tässä on kaikkia, ylipääsnä ketään protestantteja leimannut lahkolaisiksi?

...
Omalta osaltasi tässä lahkolaisuudesta puhuminen oli siis sinulta puhdasta (palsta)politikointia.

Sen sijaan tuota "Alkukirkko"(?) termiä jäin miettimään. Siinä yhteydessä tuo esittämäsi ajatus ei liene lainkaan oikeassa yhteydessään, vaan käytit sitä "liian modernisti".
JOs nimittäin ajatellaan että tuo esille nostamani kohta edustaisi tuota ajattelemaasi "alkukirkon" kantaa, niin siinähän se esitetään yhtenä syntinä monien muiden mukana;oman itsekkään luonnon haluksi. Ei siis ensinkään rajoittuen uskonnollisiin ryhmittymiin, tai sellaisten rajanvetoon, vaan lähinnä kaikkia inhimilisen toiminnan alueita kattavaksi inhimlliseksi ilmiöksi, "lihan aikaansaannokseksi".

uskis
Sittenhän te protestantit olette pahassa pulassa, kun olette lähteneet lahkoilemaan irti katolisesta äitikirkosta. Katukaa harhaoppejanne kun vielä voitte ja palatkaa Jeesuksen luokse. Ja Neitsyt Marian.
Missä Raamattu kehottaa palvomaan Mariaa :O? Raamatusta kyllä saa ihan sellaisen kuvan hänestä, että hän oli nöyrä ja kuuliainen Jumalalle. Jeesuksen äiti, ei mikään jumalhahmo. Jeesus oli syntynyt ihmisestä, mutta siinnyt Jumalasta. Maria oli siis aivan, jos en nyt ihan sanoisi tavallinen ihminen, niin kuitenkin Jumalan valitsema ihminen Jeesuksen äidiksi. Verta ja lihaa, syntinen ihminen, niinkuin me kaikki. Ja oppineena ja fiksuna ihmisenä sinä tiedät, mistä syystä protestantit erosivat katolilaisuudesta? Vai tiedätkö?

Yz
Missä Raamattu kehottaa palvomaan Mariaa :O? Raamatusta kyllä saa ihan sellaisen kuvan hänestä, että hän oli nöyrä ja kuuliainen Jumalalle. Jeesuksen äiti, ei mikään jumalhahmo. Jeesus oli syntynyt ihmisestä, mutta siinnyt Jumalasta. Maria oli siis aivan, jos en nyt ihan sanoisi tavallinen ihminen, niin kuitenkin Jumalan valitsema ihminen Jeesuksen äidiksi. Verta ja lihaa, syntinen ihminen, niinkuin me kaikki. Ja oppineena ja fiksuna ihmisenä sinä tiedät, mistä syystä protestantit erosivat katolilaisuudesta? Vai tiedätkö?
Minä näen katolisen kirkon valtavana lumipallona, joka on maata pitkin vieriessään kerännyt mukaansa kaikenlaista ainesta. Pitävät traditioita vähintään yhtä arvokkaina kuin raamatunlauseita. No, kukin taaplaa tavallaan eivätkä he ole opeissaan sen enempää oikeassa tai väärässä kuin muutkaan. He eivät ole löytäneet totuutta, mutta eivät sitä ole löytäneet muutkaan.

Luterilaiset erosivat katolisuudesta, koska Luther joutui häpeämättömien syntien valtaan ja mieli avioon. Luterilaisten näkökulmasta taasen eron syynä oli katolisen kirkon pelastuskäsityksessä tekojen painottaminen, jopa siinä määrin, että syntejään pystyi ostamaan anteeksi. Maalliset hallitsijat puolestaan olivat kyllästyneet paavin vaikutusvaltaan ja mielellään näkivät kansallisten kirkkojen nousun. Niitä oli helpompi hallita kuin pannaa heiluttelevaa paavia.

Yz
Luterilaisittain maustettu ateisti...mielenkiintoista :). Miten se eroaa muuten katolilaisesti maustetusta?
En juuri tunne katolilaisesti maustettuja ateisteja, mutta elinympäristön vaikutusta ei pidä aliarvioiman. On eri asia saada luterilainen kuin katolinen kasvatus ja sitten myöhemmällä iällä pyristellä irti sen istuttamista ajattelutavoista. Konkreettinen esimerkki on suhtautuminen ehtoolliseen. Jos minä ilmoittaisin aikovani varastaa ehtoollisleivän ja häpäistä sen, minua pidettäisiin korkeintaan mauttomana ja omituisena. Katolisessa maassa asuvalta ateistilta sama ilmoitus olisi vaikutukseltaan suunnilleen sellainen, kuin hän ilmoittaisi suunnittelevansa joukkomurhaa. Siitä on olemassa ennakkotapauksia. Protestanttisessa maassa ateistina oleminen on yhden ison kuorman kantamista, nimittäin "Jollet ole kääntynyt uskoon, olet paha ja ilkeä ihminen"-käsityksen. Katolisessa maassa ateisti puolestaan saa lisäkuorman jokaisesta synnistä.

...
E Protestanttisessa maassa ateistina oleminen on yhden ison kuorman kantamista, nimittäin "Jollet ole kääntynyt uskoon, olet paha ja ilkeä ihminen"-käsityksen.
Vai on sinun kokemuksesi tällainen?
Itse en sitä ole tuollaisena kokenut. Toki itsekukin kokee ja kantaa elämänsä köynnöksen omalla tavallaan. Et ehkä ole täysin sinut oman tapasi kanssa. Ehkä sinun olisi parempi sitten koettaa kääntyä uskovaiseksi. Ihan vain jo omaa parastasikin ajatellen.

Yz
Mielenkiintoista.
Joskaan en ihan saanut ajatuksestasi kiinni. Ehkä saisin paremmin, jos kertoisit miten tähän kuvioon liittyvät mm. John Wycliffe, Jan Hus,Ulrich Zwingli, Philipp Melanchthon, Jean Calvin...
Olet selvästi perehtynyt minua paremmin uskonpuhdistuksen historiaan. Uskallan silti arvata, että paavi ei missään vaiheessa puhutellut kardinaalejaan tällä tavalla: "Okei, jätkät, tilanne on tämä: uskonpuhdistus on alkanut. Me voimme syyttää siitä vain itseämme. Vallanhimomme ja ahneutemme on sokaissut meidät Jumalan Sanalle ja nyt meitä rangaistaan siitä oikeudenmukaisesti. Sanalla sanoen me olemme pahiksia ja uskonpuhdistajat hyviksiä. Nyt pitää vain miettiä, miten voisimme siivota oman pesämme ja ryhtyä rakentavaan ekumeniaan uusien, oikeiden kirkkokuntien kanssa." Vallanpitäjillä on merkillinen taipumus demonisoida arvostelijansa. Käsittääkseni katoliset kirkkoisät myöhemmin nuhtelivat lempeästi vastustajiaan teilirattaan ääressä. Ajatukseni siis oli, että Lutheriakaan eivät katoliset vallanpitäjät pitäneet tervetulleena kritiikin äänenä, vaan läpeensä pahana ihmisenä, joka halusi vain levittää sekasortoa. Se on arvaukseni. Lutherista itsestään tiedän, että alkuun hän halusi puhdistaa uskoa kirkon sisällä ja vasta myöhemmin irrottautui siitä ja alkoi pitää paavia antikristuksena.

Yz
Vai on sinun kokemuksesi tällainen?
Itse en sitä ole tuollaisena kokenut. Toki itsekukin kokee ja kantaa elämänsä köynnöksen omalla tavallaan. Et ehkä ole täysin sinut oman tapasi kanssa. Ehkä sinun olisi parempi sitten koettaa kääntyä uskovaiseksi. Ihan vain jo omaa parastasikin ajatellen.
Vaikka heti, rakas ..., kunhan vain annat minulle tieteellisen todisteen jonkin uskonnon jumalan olemassaolosta. Sen ei pitäisi olla liikaa vaadittu. Jollei todisteita ole, niin vaarana on alkaa uskoa hölynpölyä. Järjettömiin uskominen ennen pitkää johtaa järjettömiin tekoihin.

Yhteistyössä